• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony typu Y Bautzen/Görlitz

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
#21
Brakujące ogniwo - udało mi się rozpoznać czwarty eksploatowany przez firmę PPMT dawny wagon osobowy klasy 2 typu Görlitz78 (Y/B70),

DSC03308.jpg

505990 X0-A (99 51 9550 322-3) / Maksymilianowo / 12.07.2018

Jest to dawny 51 51 20-80 716-6 Bwxzd. Warto przy tej okazji nadmienić, iż z planowo eksploatowanymi wagonami osobowymi typu Görlitz78 pod szyldem PKP-IC w Polsce rozstaliśmy się w marcu b.r. wraz z odstawieniem wagonu 51 51 20-70 785-3 serii B10o tytułem oczekiwania naprawy głównej.
 

przemcol

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 0 0
#23
Warto przy tej okazji nadmienić, iż z planowo eksploatowanymi wagonami osobowymi typu Görlitz78 pod szyldem PKP-IC w Polsce rozstaliśmy się w marcu b.r. wraz z odstawieniem wagonu 51 51 20-70 785-3 serii B10o tytułem oczekiwania naprawy głównej.
Ostatnio (6.07.2018) sfotografowałem wagon YB z tabliczką która sugeruje że powstał w WERK Görlitz 1978. Wagon PKP-IC 51 51 20-71 043-6 B10nouz. Czy to znaczy że nie do końca rozstaliśmy się z tymi wagonami czy też tabliczka wprowadza w błąd?
DSC02179.jpg
DSC02180.jpg
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#24
Tabliczka wprowadza w błąd: Görlitz 78 nie miały wnęki pod poręczą przy drzwiach. Numer na niej to też nie fabryczny, a najprawdopodobniej pierwotny PKP (51 51 20-80 749-7), choć ten akurat także należy do (ostatniego!) G78...
 

przemcol

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 0 0
#25
Tabliczka wprowadza w błąd: Görlitz 78 nie miały wnęki pod poręczą przy drzwiach. Numer na niej to też nie fabryczny, a najprawdopodobniej pierwotny PKP (51 51 20-80 749-7), choć ten akurat także należy do (ostatniego!) G78...
Mam jeszcze jedno zdjęcie. Na nim wygląda jak Görlitz 78. Może wnęka to tylko jakaś drobna modernizacja?
DSC02182.jpg
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#26
Wnęka jak G78, drzwi od B84, ale dach (pas wzdłuż pudła) jak G78. Dodatkowo (czego nie widać na Twoich zdjęciach, ale jest np na WGK) haki promowe rozmieszczone jak w G78. Przekładka drzwi to pikuś, konstrukcja pudła to poważna sprawa, przechylająca szalę ku G78. Tylko po co zabudować wnękę pod poręczą? Co prawda wspawanie panelu poszycia to nie problem (niektóre B84 mają wąskie okna w toaletach, więc musiały mieć wstawki), ale komuś się chciało robić taką modyfikację? Chyba że ten (może i kilka innych z końcówki dostawy?) miały już wnękę fabrycznie?
@przemcol bardzo ciekawe spostrzeżenie!
Ja pasuję (choć w świetle powyższych stawiam na G78), pozostawię werdykt fachowcom.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
#27
To jest dość ciekawy i zarazem nie do końca jasny temat. Istotnie w obecnym zakresie numerycznym Bautzenów 84 siedzą 2 wagony, których papiery wskazują, że pierwotnie były wagonami typu Görlitz 78. Mowa o wagonach:

51 51 20-71 042-8 Bdnu / ex. 50 51 20-10 014-2 Bdn / ex. 50 51 20-40 185-4 Bdn / ex. 51 51 20-80 706-7 Bwxzd.
51 51 20-71 043-6 Bdnu / ex. 50 51 20-10 013-4 Bdn / ex. 50 51 20-40 184-7 Bdn / ex. 51 51 20-80 749-7 Bwxzd.

Załączam ich fotografie, które wykonałem w 2010 i 2013 r.
51_51_20-71_042-8_Bdnu_st.Wroclaw_22.06.2010_W-Wa_Zachodnia.jpg
51 51 20-71 042-8 Bdnu / Warszawa Wschodnia / 22.06.2010 r.

51_51_20-71_043-8_B10nou_st.Wroclaw_16.02.2013_W-Wa_Zachodnia.jpg
51 51 20-71 043-6 Bdnu / Warszawa Zachodnia / 16.02.2013 r.

Istotnie wagony te posiadają pewne różnice konstrukcyjne względem seryjnych Bautzenów 84 (także po NG) i można przypuszczać, że w toku napraw głównych, 2 mocniej zużyte egzemplarze Bautzenów po prostu podmieniono za znajdujące się w lepszym stanie Görlitze. Analizując daty naniesione na pudłach obu wagonów, naprawy główne przebyły one w 2003 r. w zakładach w Bydgoszczy. Wykorzystanie tych wagonów 'zamiennie' za Bautzeny było by tym bardziej zasadne, iż akurat oba wyżej wspomniane egzemplarze zachowały do tego czasu sprawne ogrzewanie nawiewne, będąc wówczas raptem dwoma z trzech istniejących, które takie rozwiązanie zachowały pozostając w planowej służbie (trzecim był 50 51 20-10 015-9 Bdn, skreślony i skasowany dopiero w 2006 r.). Biorąc to pod uwagę, istotnie nie rozstaliśmy się jeszcze do końca z wagonami typu Görlitz 78, wszelako akurat te 2 egzemplarze formalnie "udają" wagony typu Bautzen 84...

Na marginesie dodam, iż nie jest to jedyne zawirowanie dotyczące wagonów typu Görlitz 78. W kilku dalszych przypadkach istniejących jeszcze do niedawna egzemplarzy poprzebijano bowiem numery fabryczne, na skutek czego jednocześnie występowały np. 2 różne wagony o takim samym numerze fabrycznym. To jednak temat na osobne dywagacje, które mam nadzieję ukażą się w swoim czasie w formie artykułu.
 
Ostatnio edytowane:

przemcol

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 0 0
#28
Dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienia zagadki.
Dziś udało się zrobić zdjęcia całego wagonu. Jeździ w składzie TLK 81108 "Pobrzeże".

DSCN7597.jpg
DSCN7599.jpg
DSCN7619.jpg

Kolega OLF pisał o pasie na dachu. Na zdjęciu po lewej G78 po prawej B84. Tak ładnie je ustawili, żal by było nie zrobić zdjęcia. :)

DSCN7605.jpg
 

Elon

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
#29
Ja jako uzupłenie wrzucam znalezione na dysku zdjęcia wagonu Görlitz 78 o numerze seryjnym 080701 i numerze
PKP 50 51 20-08 751 -3 B10ou który stał na stacji Lublin Tatary.
Wagon ten już nie istnieje.
Naprawę głowna przeszedł 24.07.1995.
Naprawę tą wykonało ZNTK Bydgoszcz?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
#33
Zastanawiam się czy pod tą rozprutą tapicerką jest widoczne oryginalne obicie
W przypadku wagonu 50 51 20-08 751-3 B10ou (a o nim tu mowa) zdecydowanie nie. Mamy tu wyłażące spod kolejnej warstwy obicia założone wraz z nowymi ławkami podczas naprawy głównej, jaką wagon ten zakończył na przełomie wiosny i lata 1995 r. w ZNTK Opole. W oryginale wagony typu Görlitz 78 wyposażone były w ławki analogiczne jak w innych Y/B70 produkcji wschodnio niemieckiej, z tą różnicą, że zamiast sztucznej skóry (jakże typowej dla tej rodziny w wydaniu klasy 2) zastosowano obicia tekstylne.

Mnie ciekawi czy wszystkie wagony G78 przeszły naprawy główne w ZNTK Bydgoszcz.
Nie wszystkie. Spośród 14 wagonów typu Görlitz 78, które przetrwały w stanie względnie pierwotnym do lat 90. XX w., 9 poddano naprawom głównym w ZNTK Opole w latach 1995-1997, natomiast 2 poddano naprawom głównym dopiero pod koniec 2003 r. i to właśnie te 2 przeszły naprawy w Bydgoszczy.

Cierpliwości. Artykuł poświęcony wagonom typu Görlitz 78 co prawda złapał poważne opóźnienie wskutek problemów z uzbieraniem nadającej się do opublikowania statystyki, natomiast od mniej więcej tygodnia jest już docelowo pisany.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#34
Hm, ja bym z tą informacją o raptem dwóch wagonach po NG w ZNTK Bydgoszcz polemizował. Niestety nie posiadam żadnych dowodów na poparcie mojej wątpliwości. Mogę ręczyć jedynie własną pamięcią, z której wynika, że sporo wagonów G78 bezpośrednio po NG trafiło do WGW Gdynia i widniały na nich napisy mówiące o naprawie własnie w Bydgoszczy.
Kierowane były wtedy do obsługi pociągów takich jak Gdynia - Berlin (dziś w jego trasie kursuje TLK Albatros), czy Ex. Małopolska Gdynia - Przemyśl. Szkoda, ale nie zrobiłem wtedy żadnych zdjęć portretowych takiego wagonu po NG. Zdjęcie takowe wykonałem dopiero w 2002 roku, ale tylko jedno bez widoku na opis na ścianie czołowej: http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=20614&mode=search
 
Reakcje
103 0 0
#35
DSC_8847.JPG


Od początku 2019 roku,(ostrowskie)wagony G78 z PKP Energetyki,stoją zgrupowane na stacji Kraków Nowa Huta,gdzie stoją po dzień dzisiejszy sprawiając wrażenie jakby zostały zapomniane... Czyżby to już ich kres w służbie "sieciowców" ? Czas pokaże...
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
#36
<powyższe zdjęcie>

Od początku 2019 roku,(ostrowskie)wagony G78 z PKP Energetyki,stoją zgrupowane na stacji Kraków Nowa Huta,gdzie stoją po dzień dzisiejszy sprawiając wrażenie jakby zostały zapomniane... Czyżby to już ich kres w służbie "sieciowców" ? Czas pokaże...
Mogę ręczyć, że jeszcze nie.
Przy obecnej przebudowie węzła krakowskiego co jakiś czas są potrzebne i można je było zobaczyć przy podwieszaniu sieci w okolicach Prokocimia tudzież Gaja, choć fakt faktem, za każdym razem po służbie są odstawiane na ten tor w NH.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
#39
Wydaje mi się, że ze wszystkimi zawiłościami dziejącymi się w tym temacie, pozioma linia podziału blach na dachu jest jednoznacznym wyznacznikiem G78. Ten wagon jej nie posiada więc jest to Bautzen84.
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
#40
Zobacz załącznik 667418

Od początku 2019 roku,(ostrowskie)wagony G78 z PKP Energetyki,stoją zgrupowane na stacji Kraków Nowa Huta,gdzie stoją po dzień dzisiejszy sprawiając wrażenie jakby zostały zapomniane... Czyżby to już ich kres w służbie "sieciowców" ? Czas pokaże...
Wagony mają się dobrze, odmalowane, wymieniono stare lampy oświetlenia roboczego (zamocowane wzdłuż dolnej krawędzi pudła) na nowoczesne listwy (ledowe?), oraz zlikwidowano na jednym końcu gumową harmonię. ramy okienne są tym razem żółte.


PL-PKPE 99 51 9 530 419 - 2 Goerlitz '78 — Kraków Główny, 17 wrzesień 2020;
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki