Mam też wątpliwości, czy na zdjęciu Pawła Winnickiego z 1997 roku jest chociaż jeden wagon sypialny budowy NRD. Nie jestem pewien wagonu rumuńskiego (pierwszy za lokomotywą - może to być wagon niemieckiej budowy z przełomu lat 1980-90.), ale z pewnością niebieski wagon w środku to polska kuszetka, a nie sypialny.
Pierwszy za lokomotywą idzie owszem wagon sypialny budowy Görlitz, ale już odpowiadający standardowi UIC-Z2. Koleje rumuńskie zakupiły 25 wagonów tego typu w latach 1992-1993. Były to wagony o długości 26,4 m, które stanowiły rodzaj odmiany "przejściowej" pomiędzy prototypowym wagonem standardu Z2, zbudowanym w 1978 roku, a seryjną produkcją dla kolei rosyjskich, uruchomioną w 1994 roku. Wagony te miały już jednak inną geometrię pudeł, zasadniczo opartą na projektach wagonów standardu Z2 budowanych już w tym czasie przez fabryki w Bautzen i Halberstadt dla rozmaitych zarządów. Miałem okazję spotkać każdy z wspomnianych typów "w terenie", zatem dla porównania zdjęcia wszystkich 3 odmian:
61 50 70-80 210-2 WLABme / Löbau / 15.02.2020
61 53 71-70 003-5 WLABmee / Budapest Keleti / 18.09.2017
62 20 70-91 272-1 WLABmee / Warszawa Zachodnia / 9.01.2011
Nie mniej, nie są to wagony sypialne standardu Y, zatem... jest to nie zupełnie w nawiązaniu do tematu.