• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony sypialne standardu Y z VEB Görlitz / Bautzen w środkowo-europejskich zarządach kolejowych

OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#41
Mam też wątpliwości, czy na zdjęciu Pawła Winnickiego z 1997 roku jest chociaż jeden wagon sypialny budowy NRD. Nie jestem pewien wagonu rumuńskiego (pierwszy za lokomotywą - może to być wagon niemieckiej budowy z przełomu lat 1980-90.), ale z pewnością niebieski wagon w środku to polska kuszetka, a nie sypialny.
Pierwszy za lokomotywą idzie owszem wagon sypialny budowy Görlitz, ale już odpowiadający standardowi UIC-Z2. Koleje rumuńskie zakupiły 25 wagonów tego typu w latach 1992-1993. Były to wagony o długości 26,4 m, które stanowiły rodzaj odmiany "przejściowej" pomiędzy prototypowym wagonem standardu Z2, zbudowanym w 1978 roku, a seryjną produkcją dla kolei rosyjskich, uruchomioną w 1994 roku. Wagony te miały już jednak inną geometrię pudeł, zasadniczo opartą na projektach wagonów standardu Z2 budowanych już w tym czasie przez fabryki w Bautzen i Halberstadt dla rozmaitych zarządów. Miałem okazję spotkać każdy z wspomnianych typów "w terenie", zatem dla porównania zdjęcia wszystkich 3 odmian:

DSC01849.jpg

61 50 70-80 210-2 WLABme / Löbau / 15.02.2020

image85233.jpg

61 53 71-70 003-5 WLABmee / Budapest Keleti / 18.09.2017

62_20_71-90_272-1_WLABmee_9.01.jpg

62 20 70-91 272-1 WLABmee / Warszawa Zachodnia / 9.01.2011

Nie mniej, nie są to wagony sypialne standardu Y, zatem... jest to nie zupełnie w nawiązaniu do tematu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#42
To tylko potwierdza moje przypuszczenie, że w tym składzie "Karpat" nie było ani jednego wagony sypialnego budowy NRD. Wprawdzie nie wymieniłem określenia "typ Y", ale za czasów NRD innych wagonów sypialnych tam nie budowano.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#43
Wagony typu Görlitz 79 otrzymały oznaczenie z zakresu 52 51 70-80 050 - 52 51 70-80 129.
Czy w okresie późniejszym zdarzyły się przypadki, że tego typu wagon miał zmieniony numery EVN?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#44
Tak, mnóstwo: likwidacja ogrzewania parowego, modernizacja, przeróbka na socjalny.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#45
1. Może się trochę nieprecyzyjnie wyraziłem. Chodzi mi o wagony, które dalej są określane jako typ Görlitz 79, seria WLAB10o, a numer mają spoza zakresu 52 51 70-80 050 - 52 51 70-80 129.

2. Na stronie bazawagonow.pl jest informacja, że w 2017 roku "na stanie PKP IC, było jeszcze 8 wagonów typu Görlitz 79". W wykazie UTK z numerami NVR, wagonów typu Görlitz 79 jest 30 sztuk (stan IX 2019). Skąd ta różnica?
 
Ostatnio edytowane:

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#46
1. Może się trochę nieprecyzyjnie wyraziłem. Chodzi mi o wagony, które dalej są określane jako typ Görlitz 79, seria WLAB10o, a numer mają spoza zakresu 52 51 70-80 050 - 52 51 70-80 129.
Na pewno (choć to pewnie nie wszystkie)
52 51 70-80 385-8 WLAB10o
52 51 70-80 387-4 WLAB10o

52 51 70-70 040-1 WLAB10ouz
 
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#47
Wagony typu Görlitz 79 otrzymywały nowe numery inwentarzowe po naprawach głównych, podobnie jak część wagonów typu Görlitz 77, Görlitz 81 i Bautzen 86. Ich obecne numery inwentarzowe nie mają wiele wspólnego z pierwotnymi.
 

Podobne wątki