• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony sypialne standardu Y z VEB Görlitz / Bautzen w środkowo-europejskich zarządach kolejowych

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#1
Dzień dobry,

Przygotowuję niewielką publikację przekrojową dotyczącą wagonów sypialnych standardu Y budowanych w zakładach VEB Waggonbau Görlitz i VEB Waggonbau Bautzen dla środkowo-europejskich zarządów kolejowych. Mowa zatem o wagonach sypialnych zarówno przestawczych jak i nieprzestawczych budowanych w latach 1965-1986 dla kolei BDŻ, CFR, ČSD, DR, MÁV, oraz PKP (z wyłączeniem kolei radzieckich SŻD). Temat w sumie obejmuje 23 podtypy znormalizowanych wagonów sypialnych, drobne różnice pomiędzy nimi, jak również ewolucję ich konstrukcji i detali zewnętrznych.

Pomyślałem, że zanim ostatecznie rozprawię się z tematem, warto zawczasu wzbudzić na niniejszym forum mały ferment intelektualny, dzięki któremu może wyjdą jeszcze jakieś ciekawostki, wartościowe informacje, lub interesujące zdjęcia mogące sprawę wzbogacić.

Przygotowałem także garść konkretnych kwestii odnośnie omawianego tematu, których nie udało mi się dotychczas jednoznacznie ustalić i chętnie czegoś się o nich dowiem (jeżeli ktoś z Was będzie rzecz jasna znał odpowiedź). A zatem:

1). W 1967 roku PKP zakupiło w zakładach Görlitz partię przestawczych wagonów sypialnych. Wagony posiadały wózki typu Görlitz V do pracy na torze 1435mm. Jakie wózki miały do pracy na torze 1520mm? Tego nie jestem pewien. Nadmieniam natomiast, że zbudowane 2 lata wcześniej dla kolei ČSD podobne wagony posiadały wózki typu Görlitz V do pracy na torze 1435mm, podczas gdy do pracy na torze 1520mm miały wózki radzieckiego typu KWZ-CNII.

2). W 1975 roku PKP zakupiło w zakładach Görlitz dalszą partię przestawczych wagonów sypialnych. Ta odmiana do pracy na torze 1435mm posiadała z kolei wózki typu Görlitz VI-k. I tu znów pytanie - jakie wózki posiadała do pracy na torze 1520mm? Nadmieniam, że rok wcześniej w Görlitz budowano dla kolei ČSD przestawcze wagony sypialne, które zarówno na tor 1435mm jak i na tor 1520mm posiadały 2 komplety wózków typu Görlitz VI-k.

3). Zasadniczo wagony sypialne standardu Y z NRD miały 2 najczęściej spotykane typy własnego ogrzewania - piec węglowy lub agregat zasilany ropą naftową. Nie były to jednak jedyne spotykane fabrycznie rozwiązania. Np. odmiana budowana w 1970 roku dla kolei DR posiadała system, który wg niemieckich źródeł nazywał się: "Flüssigkeitheizanlage mit Frostex als Warmetrager (...) Betrieben wird die Anlaqge Wahlweise mit Dampf, Elektrischer Energie oder Olfeuerung". Nie udało mi się rozszyfrować czym dokładnie jest to ogrzewanie "cieczowe" i czym jest ów "Frostex". Być może ktoś zna odpowiedź?

4). Po 1994 roku koleje DB sprzedały część swoich wagonów sypialnych z 1970 roku kolejom bułgarskim BDŻ. Czy ktoś zetknął się z danymi o jaką dokładnie ilość wagonów chodziło? Nadmieniam jedynie, iż do Bułgarii poszły zarówno wagony na standardowych wózkach Görlitz V jak i wariant w międzczyczasie 'ulepszony' na wózkach GP200.

5). Które z wagonów sypialnych kolei BDŻ, CFR, ČSD, DR, MÁV spotkać można było (lub nadal można) w Polsce i na jakich połączeniach? Ja osobiście nad Wisłą zetknąłem się z wagonami sypialnymi standardu Y kolei czeskich, słowackich, niemieckich, węgierskich i rumuńskich. Czy docierały do nas także bułgarskie? Jako ciekawostkę nadmienię, iż jeden z niemieckich wagonów sypialnych Mitropy uległ wypadkowi koło Poznania i był tam zdaje się zdrowo pokiereszowany (prawdopodobnie nie wrócił już do służby). Być może ktoś kojarzy jego numer?

6). Polskie wagony sypialne miały nieporównywalnie większy zasięg niż większość pozostałych z uwagi na możliwość wymiany wózków. Dokąd dokładniej mogły docierać? Osobiście zetknąłem się z nimi lub z ich zdjęciami w Moskwie, Kijowie, Odessie, Lwowie, Budapeszcie, Pradze, Wiedniu, Bratysławie, Bukareszcie, Sofii, Kolonii, Amsterdamie, Dreźnie, Berlinie, Paryżu, Monachium.... z pewnością było tego więcej, może ktoś będzie pamiętał gdzie?

7). Wagony sypialne budowane dla PKP w Görlitz w 1967 i 1975 posiadały fabrycznie na drzwiach czołowych ukośne amortyzatory (siłowniki) spotykane też w kilku wariantach wagonów tej rodziny budowanych dla innych zarządów. Wagony budowane dla PKP w 1979, 1981 i 1986 roku już tych amortyzatorów nie miały. Powstaje pytanie: czy miała je pierwotnie odmiana budowana w roku 1977 czy nie?

8). Nie jest mi znany pierwotny zakres numeracji wagonów sypialnych dostarczanych PKP z Görlitz w 1977 roku. Czy ktoś być może zna ich numery?

9). W dn. 9.07.1977 roku na odc. Wrocłąw Psie Pole - Wrocław Długołęka jadąca luzem lokomotywa ST43-268 zaliczyła czołowe zderzenie z pociągiem nocnym rel. Praga-Moskwa. Pierwszym wagonem w składzie owego pociągu był polski sypialny 'igrek', który został całkowicie zmasakrowany. Wagon ten fragmentarycznie widać na filmie o katastrofie w minucie 6:26, 6:45, 12:32, 13:00 i 15:25:


Czy ktoś orientuje się co to był za wagon (numer i typ)?
Z uwagi na rok wydarzeń, możliwości są trochę ograniczone (albo G75 albo G77 - lub w ostateczności przemalowany już wtórnie na niebiesko G67).

*********************************************************************************************************************************************

I kilka zdjęć w temacie, co by było wiadomo o jakich wagonach mówimy:

52_51_70-80_065-6_WLABo_st.W-Wa_Grochow_1.05.2014_W-Wa_Grochow.jpg G79.jpg
DSC09542.jpg DSC05065.jpg
DSC04251.jpg DSC06546.jpg

Od lewej do prawej z góry na dół (zdjęcia moje):

52 51 70-80 065-6 WLAB10o / W-Wa Grochów / 1.06.2014 / typ Görlitz77
58 51 70-80 067-6 WLABd / Kraków-Prokocim / 1.12.2009 / typ Görlitz79

51 54 70-80 208-9 WLAB / Zvolen os. st. / 14.10.2013 / typ Görlitz85
51 80 70-40 150-1 WLAB / Halle (Saale) / 14.09.2015 / typ Görlitz67
51 55 70-80 001-8 WLAB / Budapest-Keleti / 25.08.2015 / typ Görlitz85
51 56 70-40 006-5 WLAB / Humenné / 12.10.2014 / typ Görlitz78
 
A

AJ

Gość
#2
Najprostsza wydaje się odpowiedź na pytanie nr. 3. Było to ogrzewanie coś jak w naszych wagonach 14A, poprzez wymiennik podłączony do różnych nośników, w załączniku schemat. Sam "Frostex" natomiast pewnie był czymś w rodzaju naszego Boryga, czyli płyn niezamarzający jako nośnik energii cieplnej.

Clipboard01.jpg
 
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#3
Jako ciekawostkę nadmienię, iż jeden z niemieckich wagonów sypialnych Mitropy uległ wypadkowi koło Poznania i był tam zdaje się zdrowo pokiereszowany (prawdopodobnie nie wrócił już do służby). Być może ktoś kojarzy jego numer?
Jeszcze w ramach uzupełnienia powyższej informacji, link ze zdjęciami z tego wypadku:

http://www.gloswielkopolski.pl/tag/wypadek-poznan-antoninek/

Układ okien w przedziałach ustępowych wskazuje, iż w wypadku brał udział wagon kolei DR pochodzący z dostawy w 1970 lub 1978 roku.
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
137 13 0
#4
Na pyt. 5 znalazłem odpowiedż w dodatku IIA do SRJP z 1986 r. W poc. "Nord-Orient" kursowały dwa sypialne BDŻ w relacji Burgas-Warszawa.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#5
Dotyczy punktu 5 i 6. Rok 1975. Pociąg nr 1401/4102 Polonia rel. Warszawa - Sofia - Warszawa. W tym poc. obiegały przemiennie wagony sypialne PKP i JZ na trasie W-wa - Belgrad - W-wa.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#7
Odnośnie punktu 6 - warto sprawdzić w odpowiednich dodatkach o zestawieniu składów, czy wagony te nie docierały także do Hoek van Holland. W 1984 lub 1985 na trasie między Amsterdamem a Hoek widziałem pociąg z naszą kuszetką w składzie. Niestety nie pamiętam, czy był tam też wagon sypialny.
 

wojtek_

Aktywny użytkownik
Reakcje
142 16 1
#8
Dzień dobry,

(...)

6). Polskie wagony sypialne miały nieporównywalnie większy zasięg niż większość pozostałych z uwagi na możliwość wymiany wózków. Dokąd dokładniej mogły docierać? Osobiście zetknąłem się z nimi lub z ich zdjęciami w (...) Bukareszcie, Sofii, (...)
A pokażesz zdjęcia? Lata osiemdziesiąte, tak druga połowa mnie interesuje, poc. 381/2 konkretnie.
 
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#9
Nie wszystkie mam w tej chwili prawo upubliczniać, ale zagraniczne zdjęcia polskich sypialnych da się też znaleźć w internecie,

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=2378
Odessa / 27.06.2011 / fot. Kajetan Orliński.

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=16533
Brześć Centralny / 2.07.2015 / fot. Kajetan Orliński.

http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/night/WLABou/52_51_70-80_025-0_Wbo1.jpg
Wien-Sud / 14.09.2003 / fot. Tobias Beniamin Kohler.

http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/night/WLABou/81_ru_moscow_belorusskaya.jpg
Moskwa-Biełorusskaja / 05.2004 / fot. Roman Parhomenko.

http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/night/WLABou/PKP_WLABd.jpg
Budapest-Nyugati / 9.11.2003 / fot. Ivanyi Csaba.

http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/night/WLABou/PKP_WLABd_52_51_70-80342-9_Essen_1_6_91.jpg
Essen / 1.04.1991 / fot. Rolf Wiemann.

http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/night/WLABou/PKP_WLABd_D453_DH13.jpg
Dreden-hbf / 18.03.2001 / fot. Tobias Beniamin Kohler.

http://www.railfaneurope.net/pix/pl/car/night/WLABou/PKP_WL_248.jpg
Koln-hbf / 29.07.2003 / fot. Ulf.

http://www.gerdboehmer-berlinereise...erien/1982-01/19820419-820339-73-PKP-WLAB.jpg
Berlin-Ost / 04.1982 / fot. Gerd Boehmer.

http://i713.photobucket.com/albums/ww137/GuadaRacing/EC40Molieremarzo1992.jpg
Aachen / 1992 / fot. Luca.

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=8890
Dresden-Altstadt / 2.05.1998 /fot. Heiko Muller.

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/pkp158.jpg
Nisko-Podwolina / 1.03.1986 /fot. Drahos-Svestka (na zdj. Ex 382 "Karpaty" i widoczne z tyłu wagony sypialne do Bukaresztu i Sofii).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
#10
No, to ostatnie zdjęcie "Karpat" jest rewelacyjne. Jak się domyślam, prowadzi Pt47-13, ta sama, która prowadziła ostatni pociąg "Karpaty" trakcją parową.

Jeżeli chodzi o kursowanie naszych wagonów sypialnych, to z tego, co wiem, za czasów późnego PRL polskie sypialne nie jeździły na Zachód, jeździły tylko kuszetki. Mówiąc "późny PRL" mam na myśli okres z grubsza biorąc IV epoki modelarskiej. Tak, że wydaje mi się mało prawdopodobne, by sypialne na trasie do Hoek van Holland mogły się pojawić w 1984 lub 1985 roku.
 
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#11
Jak się domyślam, prowadzi Pt47-13, ta sama
Akurat na powyższym foto skład prowadzi Pt47-40. Drahos wykonał wtedy jeszcze kilka dalszych ujęć tego pociągu, ale ponieważ na pozostałych nie załapały się wagony sypialne, nie linkowałem. Poniżej "Karpaty" z Pt47-103 i Pt47-13,

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/pkp048.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/pkp161.jpg

Niezłe zdjęcie tego pociągu z widocznymi sypialnymi do Bukaresztu/Sofii zamieścił na niniejszym forum także kolega Generał (1987 rok):

http://forum.modelarstwo.info/attachments/pt47-130-04-87-jpg.157485/

Była też cała porcja kolorowych zdjęć składu "Karpatów" podczas ostatniego przejazdu pod parowozem, ale nie mogę ich znaleźć... były tam co najmniej 4 sypialne igreki PKP w relacjach Polska-Rumunia/Bułgaria (1987/1988 r.)
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
#12
Jeszcze zapytam odnośnie wagonów sypialnych dotyczących tematu.
Mam na myśli poręcze, które były w niektórych wagonach montowane na całej długości korytarza.
Zauważyłem, że w wagonach G77, G79 oraz G81 były montowane sporadycznie. Natomiast w wagonach Bautzen 86 montowali je przeważnie, choć na zdjęciach zdarzały się wyjątki, że ich nie było.
Zna ktoś przyczynę dlaczego raz były montowane, a raz nie?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
#13

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#14
Jeżeli chodzi o kursowanie naszych wagonów sypialnych, to z tego, co wiem, za czasów późnego PRL polskie sypialne nie jeździły na Zachód, jeździły tylko kuszetki. Mówiąc "późny PRL" mam na myśli okres z grubsza biorąc IV epoki modelarskiej. Tak, że wydaje mi się mało prawdopodobne, by sypialne na trasie do Hoek van Holland mogły się pojawić w 1984 lub 1985 roku.
Może to wyjątek (a może błąd), ale na tej stronie: http://vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/ostwest.php wymieniony jest sypialny PKP/WARS w relacji do Paryża (od 1981 roku).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
#15
Nie potrafie tego skomentować. Ja nie słyszałem, żeby sypialne WARSy wyjeżdżały poza "demoludy", ale z pewnoscią nie wszystko wiem na ten temat. Może rzeczywiście był to wyjątek, tym bardziej, że według tego zestawienia, było to tylko przez dwa letnie miesiące. Jednak w tych wykazach są też inne zastanawiające mnie rzeczy, przede wszystkim wagony PKP/SNCF w relacji W-wa - Jeumont, czy W-wa - Aulnoye. Oba te niewielkie francuskie miasteczka leżą na trasie z Akwizgranu (Aachen) przez Liege do Paryża, przy czym Jeumont to stacja graniczna z Belgią, a Aulnoye to pierwsza stacja węzłowa, kilkanaście kilometrow w głąb Francji i nie bardzo sobie wyobrażam, żeby te wagony były tam odczepiane od pociągu jadącego dalej do Paryża. Kolejna zastanawiająca sprawa to wagony bezpośrednie (PKP i SNCF) w relacji W-wa - Jeumont - Lille (!). Nigdy nie słyszałem o bezpośrednim połączeniu Warszawy z Lille, choć faktycznie, jest to dość spory ośrodek Polonii francuskiej. Ciekaw jestem, czy ktoś może potwierdzić istnienie takiej relacji?
 
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#16
Niestety dość trudno o dobre fotografie tych wagonów na "zachodzie" przed 1990 rokiem. Być może (podobnie jak "Karpaty" na Słowacji) składy szły o takiej porze, że nie było możliwe ich dobre fotografowanie. W każdym razie mam kilka ciekawostek związanych z tematem, np. zestawienia kilku międzynarodowych nocnych jadących na zachód od Odry (lato 1985 r):

http://www.abload.de/img/zpar1985d244a7yt.jpg
http://www.abload.de/img/zpar1985d240a7dc.jpg

Teraz tak,

-Data jest 6.08.1986 r. - polski sypialny 52 51 70-80 065-x (wynikało by że Görlitz79) wtacza się na stację docelową w Aachen:
http://www.abload.de/img/1986-08-063451dbwlabmh6738.jpg
http://www.abload.de/img/1986-08-063452pkpwlabds74w.jpg

-Wiosna 1989, sypialny Bautzen86 przelotem przez Berlin w składzie poc. Paris/Dortmund - Warszawa/Brest:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/file.php?17,file=35246

Dalsze zestawienie powyższych połączeń (lato 1986):

http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/download/zp1986_d240.jpg
http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/download/zp1986_d244.jpg

-Wiosna 1989, pociąg Warszawa-Monachium na stacji Hof-hbf,
http://photo.qip.ru/users/smatron666/200870247/214921998/#mainImageLink

Nie mogę ich teraz znaleźć, ale kojarzę też zdjęcia polskich sypialnych w składzie pociągu międzynarodowego złapanego (w kolorze) na stacji Schwandorf w II połowie lat 80. XX wieku.

Dziękuję też wszystkim za dotychczasowy udział w dyskusji i pomoc w zadanych na początku pytaniach. Nadal nurtuje mnie kwestia wagonu zmiażdżonego pod Wrocławiem, wózków na tor szeroki i mitropy rozbitej pod Poznaniem. Ciekawe spostrzeżenie kolegi ffox, nie jestem pewien, ale warto by się zastanowić, czy obecność tych poręczy nie miała jakiegoś związku z naprawami (czy występowały fabrycznie przed modelem Bautzen86?).
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#18
Zakres numeracji wagonów Görlitz 77: 52 51 70-80 000-3 do 52 51 70-80 049-0 (50 sztuk).
Odgrzewam temat, ale wertowałem ostatnio temat odwzorowań tego w modelach i sypialnego Tilliga nr kat 74775 (WLABd) zastanawiając się czy to jest G77 czy też G79, ale z tego co kolega napisał wychodzi na to, że model Tilliga o numerze wagonu 52 51 70-80 118-3 (ten 74775) to z założenia Goerlitz 79 miał być, a w modelu nr kat. 74818 (epoka IVc) - numer wagonu 52 51 70-80-000-3 (pierwszy ze wspomnianego zakresu) czyli G77... tyle wynika z numerów naniesionych na tych modelach. A co do róznic w konstrukcjach, to one były (prawie) takie same?

Czym się różnią G77 i G79? Różnice pewnie tak samo subtelne jak pomiędzy G78 i B84.
 
Ostatnio edytowane:

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
#19
zastanawiając się czy to jest G77 czy też G79
Zakres numeracji Görlitz79: 52 51 70-80 050-8 do 52 51 70-80 129-0 (80 sztuk).

Wyprodukowane modele:
52 51 70-80 055-7 Tillig 74797 (InterCity) barwy IC
52 51 70-80 118-3 Tillig 74775 (WARS - napis biały) barwy PKP niebieskie

Drobne różnice były nawet w wagonach tego samego typu, ale większych różnic pomiędzy typem G77, a G79 niestety nie znam.
 
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#20
Czym się różnią G77 i G79? Różnice pewnie tak samo subtelne jak pomiędzy G78 i B84.
Wg mnie różnice pomiędzy sypialnymi z 1977 i 1979 r. są daleko bardziej subtelne niż w przypadku przedziałowych z 1978 i 1984 r. W tym drugim przypadku po oczach na dzień dobry uderzają nas: wnęki pod poręcze i układ wywietrzników dachowych. W przypadku sypialnych z 1977 i 1979 r. identyfikacja na pierwszy rzut oka o ile nie dysponujemy numerem jest właściwie nie możliwa. Obie odmiany charakteryzowały się układem 2 stopni przy drzwiach wejściowych, obie nie posiadały wyświetlaczy informujących o zajętości miejsc na burtach, obie posiadały analogiczny układ wywietrzników na dachu, analogiczne detale ścian czołowych. W obu do ruchu na kolejach o rozstawie 1435 mm zastosowano też analogiczne wózki (wzorowane na wózkach radzieckich typu KWZ-ZNII, opisywanych też w niektórych publikacjach jako KWZ-CNII). W istocie te 2 odmiany są najbardziej zbliżonymi do siebie na tle całej, liczącej 24 podtypy produkcji (a co za tym idzie, najtrudniejszymi w szybkim rozpoznaniu).

Korzystając z okazji chciałbym poinformować, iż wspomniany na 1 stronie niniejszego wątku tekst ukaże się w 6 i 7 numerze tegorocznego Świata Kolei. Dziękuję wszystkim serdecznie za pomoc i wsparcie, a zwłaszcza kolegom Generałowi, tcy i Andrzejowi E. za użyczenie bardzo ciekawych materiałów ilustracyjnych.
 

Podobne wątki