• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony sypialne polskiej budowy po 1945 roku

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#63
Nie, w wagonach polskich, nie tylko w tym 14A, stosowano wózki polskiej budowy, skonstruowane w oparciu o typ Görlitz. Nie wiem, czy odpowiadały one dokładnie którejś w wersji oryginalnych Görlitzów, czy wzorowano się po prostu na rozwiązaniach niemieckich, stąd z wyglądu te wózki bardzo przypominały oryginały. Nowsze wózki, na jakie później nie raz wymieniano pierwotne wózki, to polskie wózki z rodziny 4ANc. Zresztą wózki 4ANc też z grubsza przypominały wyglądem nowsze wózki Görlitz, chociaż tu już były większe różnice w wyglądzie. Jednak podstawowa konstrukcja jest podobna.
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 3 0
#64
Nie, w wagonach polskich, nie tylko w tym 14A, stosowano wózki polskiej budowy, skonstruowane w oparciu o typ Görlitz. Nie wiem, czy odpowiadały one dokładnie którejś w wersji oryginalnych Görlitzów, czy wzorowano się po prostu na rozwiązaniach niemieckich, stąd z wyglądu te wózki bardzo przypominały oryginały. Nowsze wózki, na jakie później nie raz wymieniano pierwotne wózki, to polskie wózki z rodziny 4ANc. Zresztą wózki 4ANc też z grubsza przypominały wyglądem nowsze wózki Görlitz, chociaż tu już były większe różnice w wyglądzie. Jednak podstawowa konstrukcja jest podobna.
A jaki był ich rozstaw? Chciałbym zrobić miniaturę wego wagonu i brakuje mi wymiarów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#65
Oryginalne wózki miały rozstaw osi 2800 mm. A przy okazji, przejrzeliście pierwsze strony tego wątku? Tam widać zarówno wózki starszego, jak i nowszego typu pod tymi wagonami.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#67
Coś tam się znajdzie: Katalog wagonów osobowych, wydany przez Ministerstwo Komunikacji w 1974 roku. Podana tam jest informacja, że jest to wagon 2 klasy, ale były też wersje 1/2 klasy (nie wiem, czy nie powstały w wyniku przebudowy kilku środkowych przedziałów na 1 klasę). Wnętrze praktycznie nie różniło się, tylko w przedziale 1 klasy by tylko dwa łóżka, zamiast trzech w klasie 2.

14A (1)a.JPG

14A (2)a.JPG

14A (3)a.JPG

14A (schemat).JPG
 
Reakcje
8 0 0
#68
Lata (2) mnie nie było na forum :) Mam 2 pytania w kwestii powojennych slipingów:

1. Czy oprócz dwóch salonek w Chabówce i Skierniewicach na bazie projektu wagonów 14A istnieją gdzieś jeszcze socjalne/wczasy wagonowe/gospodarcze powstałe z tych sypialnych? Zanotowałem niestety wiadomość o końcu helskiego wagonu:

2. Może to głupie pytanie a odpowiedź jest oczywista a ja czegoś "grubego" nie wiem: Dlaczego właściwie od czasu Ygreków polski przemysł wagonowy nie produkował dla PKP wagonów sypialnych? Czy wynikało to z podziału kompetencji na forum RWPG? Czy poza slipingami 303A PRL-owskiego pociągu rządowego na PKP były wagony sypialne rodzimej produkcji oparte na polskim projekcie wagonu Y?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#69
Spróbuję odnieść się do drugiej kwestii: poza wspomnianymi wagonami rządowymi nie było polskiej budowy wagonów sypialnych opartych o konstrukcję wagonu Y. Na pytanie dlaczego, mogę tylko spekulować, że wobec zapewnionych dostaw kolejnych serii wagonów z NRD (pomijam krótką serię Goša) nie było potrzeby/sensu opracowywania własnej konstrukcji i uruchamiania produkcji relatywne niewielkiej liczby wagonów. Polski przemysł nie nadążał z dostawami zwykłych wagonów z miejscami do siedzenia (oprócz przedziałowych były też przecież wagony 120A), czego oznaką był import nawet zwykłych przedziałowców z Görlitz i Bautzen, więc chyba rozsądniejszym rozwiązaniem był import wagonów sypialnych. Ale to tylko moje domysły...
 

Podobne wątki