• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony serii Eaos

KamilW

Aktywny użytkownik
Reakcje
62 0 0
#1
Mam następującą sprawę/pytanie.
Mam narysowane kilka polskich wagonów typu Eaos i Eaos-w w skali TT.
Akurat w kwestii taboru H0 jestem z lekka zielony więc chciałbym się dowiedzieć, który z wagonów warto by przeskalować do H0, żeby nie zdublować się z jakimś wagonem, który można normalnie kupić i który mógłby być wg Was ciekawym uzupełnieniem taboru towarowego w H0 (o ile w ogóle któryś z nich)?

409W


408W (dwoje drzwi nowego typu)


408W (czworo drzwi starego typu)


408W (czworo drzwi nowego typu)


401Wk (przed rokiem 2000)


401Wk (po roku 2000)


401Wj


401Wd


Będę wdzięczny za jakieś wskazówki i opinie.
Wstępnie jako dawcę elementów takich jak KKS czy wózki wybrałem węglarkę PIKO, ale mam też narysowany wózek 1XTa, ale muszę najpierw sprawdzić jak się spisze bo byś może akurat z tego nic nie wypali bo nie będzie się nadawał do eksploatacji.

1XTa


Tak jak mówię chciałbym spróbować coś z tego wydrukować, poskładać i zobaczyć czy się w ogóle do czegoś nadaje ale chciałbym uniknąć zdublowania się z jakimś innym modelem, a poza tym wybrać coś co się spodoba dlatego proszę o pomoc. Co byście z tego wybrali na prototyp?

Dwa wagony zrobiłem prototypowo w skali TT ale bez wózków (wózki z wagonów dawców) - efekt był następujący:



Z góry dzięki wszystkim za pomoc.
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
#2
Jak to 408, węglarki zbliżone do 401 mają w ofercie tillig i rokoko. Te z drzwiami wyczystkowymi są w ofercie Witolda Fity.
 

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
90 5 2
#4
Modele wyglądają pierwszoklasowo, moje pytania brzmią:
1. Ile kosztuje wydrukowanie takiej jednej węglarki (ile by mogła kosztować w H0)?
2. W jakim programie to projektować?
3. U kogo to drukujesz?

Za odpowiedzi z góry dziękuje, gdyż mam niecne plany co do całej serii 07;)
 
OP
OP
KamilW

KamilW

Aktywny użytkownik
Reakcje
62 0 0
#5
Dziękuję.
1. Jeszcze nie wiem, jak przeskaluję to powiem ile kosztuje wydruk.
2. Projektuję w Google Sketchup
3. Drukuję w Shapeways w Holandii.
 

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#6
A jak z gładkością drukowanej powierzchni?? Dotychczas ta wada zasadniczo dyskwalifikowała druk 3D?? Niestety ze względu na jakość zdjęć ciężko coś zauważyć.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#8
Nie jestem pewny, ale chyba żaden z producentów wielkoseryjnych nie ma w ofercie w H0 węglarki PKP o rozstawie czopów skrętu 8500 mm, czyli stosowanego w seriach 401W i 408W (nie wiem jak jest w 409W). Węglarki Roco mają 9000 mm, wagony Tilliga są jeszcze dłuższe.
W zasadzie więc wszystkie modele są ciekawe. Te niecałe 6 milimetrów różnicy niby nie dużo, ale po załadowaniu na transportery wąskotorowe widać, że coś tu nie gra.
 
OP
OP
KamilW

KamilW

Aktywny użytkownik
Reakcje
62 0 0
#9
Nie jestem pewny, ale chyba żaden z producentów wielkoseryjnych nie ma w ofercie w H0 węglarki PKP o rozstawie czopów skrętu 8500 mm, czyli stosowanego w seriach 401W i 408W (nie wiem jak jest w 409W). Węglarki Roco mają 9000 mm, wagony Tilliga są jeszcze dłuższe.
W zasadzie więc wszystkie modele są ciekawe. Te niecałe 6 milimetrów różnicy niby nie dużo, ale po załadowaniu na transportery wąskotorowe widać, że coś tu nie gra.
Taka sama sytuacja jest w TT, wszystkie węglarki Tilliga mają rozstaw czopów skrętu 9000mm, po dołożeniu przedłużki do dyszla KKS-u udało mi się zmiejszyć ten rozstaw do 8500mm i moim zdaniem różnicę widać i przy wózkach 1XTa lub podobnych różnica jest na plus.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/bbf341eef00b48c4.html

Może nie jakoś wyraźnie ale tu widać porównanie między dwoma wagonami - jeden ma rozstaw czopów 9000mm (niebieski), a drugi 8500mm (szary).
Z tego co widziałem wszystkie węglarki PKP na wózkach 1XTa miały rozstaw czopów skrętu 8500mm, w tym także 409W i jej nowsze odmiany 429W i 430W.
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
#10
A nie możesz zrobić 408 bez drzwi i dokładać blaszki/wkładki z takimi a takimi?
Jak już to bym radził z 4rema starymi - najbardziej charakterystyczna polska konstrukcja bo kto tam patrzy na rozstaw czopów.
 
OP
OP
KamilW

KamilW

Aktywny użytkownik
Reakcje
62 0 0
#11
A nie możesz zrobić 408 bez drzwi i dokładać blaszki/wkładki z takimi a takimi?
Jak już to bym radził z 4rema starymi - najbardziej charakterystyczna polska konstrukcja bo kto tam patrzy na rozstaw czopów.
A wiesz, że jestem tępa strzała i na to nie wpadłem... no cóż zdarza się :) dzięki za podsunięcie pomysłu.
A co do rozstawu czopów to uważam, że jak już robić to raz a porządnie.
 
OP
OP
KamilW

KamilW

Aktywny użytkownik
Reakcje
62 0 0
#14
Z tym można sobie poradzić ale jest jeszcze jedna wada znanych mi odlewów 3D. Jest to kruchość odlewu, chyba że coś się zmieniło, bo ostatnio miałem z tym do czynienia z rok temu.
Czy ja wiem czy jest taki kruchy, wg mnie właściwościami mechanicznymi przypomina plastik. Ale to nie jest akurat istotne bo docelowym materiałem i tak była by żywica, a nie fotopolimer.
Zgadzam się, ale 90% sprzedasz wzrokowcom nie teoretetrykom. Można to połączyć ale o co mnie chodzilo to: najważniejsze jest pudło.
Całkowicie Cię rozumiem i popieram, ale zmiana rozstawu czopów skrętu to nie powinien być wielki problem więc szkoda ten temat pominąć jak już się coś robi od podstaw.
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
#15
Łoczywiście. Ale to, że roco czy tillig sprzedało już swój wagon jako prawie 401 i czniało czopy radzę wziąć pod uwagę w planowaniu produkcji.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.482 35 1
#17
hej,
z tych polskich typów weglarek to żadna nie jest produkowana przez wielkich producentów, te z ROCO typu czeskiego są tylko troche podobne do 408W, a TIliga i ROCO to są Eanos-y - są dłuższe. PIko robi podobny do 401W ale z pierwszej serii. Tylko te Witolda Fity to są polskie 401Wj
pozdrowienia
Rysiek
 
OP
OP
KamilW

KamilW

Aktywny użytkownik
Reakcje
62 0 0
#19
11 lutego wyślę projekt wagonu do wydrukowania, wydruk powinien być u mnie do końca lutego - zobaczymy co z tego wyjdzie.
Zrobię tak jak radziliście - wagon 408W z wymiennymi drzwiami i rozstawem czopów 8500mm.
 

Podobne wątki