• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony restauracyjne na PKP (konstrukcje sprzed 1945 roku)..

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#41
Podsumowując można tylko stwierdzić, że pocięcie tego wagonu na złom w roku 2005, przez Fabrykę Wagonów "Ostrów" było skandalem, niezależnie od okoliczności sprawy i nie usprawiedliwia tego nieznajomość historii tego wagonu.
Podobnego aktu zniszczenia, dopuszczono się tnąc na złom na początku lat 90-tych, dawny wagon salonowy PKP 02 Ashx, który w latach 80-tych dożywał swych dni jako wagon dla załogi pociągu ratunkowego MD Kraków Płaszów.
Na szczęście przetrwał jakimś cudem do dziś dawny wagon salonowy PKP 01 Ashx, chociaż znaleźli się kilka lat temu jacyś "ludożercy", którzy twierdzili, że to wstyd aby eksponować wagon salonowy "należący do Bieruta".
Tak to już w Polsce jest niestety...
Podobnego aktu zniszczenia (uzupełniając Pański wpis) dokonano tnąc na złom lokomotywę TE125-001 -> http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=12254&mode=search
 

Express

Użytkownik
Reakcje
9 1 0
#42
Zrobiłem sobie wczoraj wycieczkę na Hel upewniwszy się, że cokolwiek tam jeszcze stoi :)
Dodaję więc nowe materiały do śledztwa w sprawie byłej Mitropy.

Jest to zapewne wagon o numerze z zakresu 1076-1087. Konstrukcja jest spawana, wózki także. Pas dolny poszycia jest z donitowanej blachy, ale zakrywa on z dużym prawdopodobieństwem oryginalny pas blachy zachodzący na słupki podwozia.
Kilka zdjęć:
1a.JPG 1b.JPG 9.JPG 12.JPG 11.JPG

Dla porównania stojący obok wagon AB4u-28 (ABhxz) o konstrukcji nitowanej i drewnianym podwoziu:
1x.JPG 2x.JPG 4x.JPG 3x.JPG

Chyba nie jest to wagon restauracyjny przedstawiony na tym zdjęciu, bo ma inny układ okien na wysokości kuchni, aczkolwiek to też numer z zakresu 1076-1087.
wr4-u-28.jpeg
Możliwe jednak, że szóste brakujące wąskie okno zostało zaspawane już znacznie wcześniej, jeszcze podczas eksploatacji wagonu ( ?). Niestety ja durny (n) nie przyjrzałem się uważnie temu szczegółowi (może więc,będący tam któryś z forumowiczów to sprawdzi?). Na zdjęciu chyba jest widoczny jakiś ślad po zaspawanym oknie.
Co ciekawe ten helski wagon ma inną poręcz, ale pewnie już nieoryginalną i brakuje na nim pod drzwiami tabliczki producenta.

Bazując na informacji z komentarza z tej strony http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=2850&mode=search&sessionid=pn1jr0qnolev0upb646o2id5u5 , można chyba stwierdzić, ze powyższe dwa wagony (jeśli to nie jest ten sam wagon) to nr 1084 i 1080 (?). Niestety link do strony niemieckiej zawarty na stronie wgk.cal.pl już nie działa i nie mogłem zweryfikowac tej informacji.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#43
Chyba nie jest to wagon restauracyjny przedstawiony na tym zdjęciu, bo ma inny układ okien na wysokości kuchni, aczkolwiek to też numer z zakresu 1076-1087.
Możliwe jednak, że szóste brakujące wąskie okno zostało zaspawane już znacznie wcześniej, jeszcze podczas eksploatacji wagonu
Ja tam wyraźnie widzę ślady po zaspawanych oknach (zaznaczone na zdjęciu niżej) i moim zdaniem jest to taki sam wagon, jak ten, którego zdjęcie zamieściłem kiedyś na forum, a które dziś wstawił kolega Express.

1a.JPG
 

Express

Użytkownik
Reakcje
9 1 0
#44
^^ Bardzo możliwe, z tym, że dwa z zaznaczonych okien (te szersze) są zaspawane bardzo niechlujnie, natomiast to wąskie dość starannie, więc to zaślepianie okien pochodzi pewnie z różnych okresów.

Znalazłem jeszcze takie zdjęcia z podpisem, że to wagon PKP (http://m.newsweek.pl/galerie/kolej-czasow-parowozow,galeria,80969,1,1,1.html) - myślę, że to akurat może być omawiany typ wagonu:
pkp.jpg
w4.jpg
w1.jpg
w3.jpg



A tutaj dla porównania restauracyjny Wr4u-28 u naszych sąsiadów - stan obecny:
mitropa1.jpg
 
Ostatnio edytowane:

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
#46
O, jakoś umknęła mi ta dyskusja, a sam w tym roku ponownie wybrałem się na bliższe oględziny wspomnianego wagonu na Helu,

28-34.jpg il-10.jpg 334.jpg
WR4ü-28 / Hel / 15.09.2017

Można powiedzieć, że oględziny poniekąd przybliżyły mnie do rozpoznania tego wagonu... otóż zajrzenie pod spód jednoznacznie potwierdziło, iż mamy do czynienia z wagonem pochodzącym z dostawy na bazie zmodyfikowanego projektu, tzn. jest to któryś z 12 wagonów zbudowanych w 1934-1935 r. Jak już wspominałem pod cytowanym kilka postów wyżej foto, większość z wspomnianych 12 wagonów rozpoznano już w źródłach niemieckich (ściślej rozpoznanie przeprowadził Dr. A. Mühl). Gdyby założyć, że źródła te uznajemy za wiarygodne, nieustalone pozostają losy jedynie dwóch wagonów. Ich pierwotne numery 1080 i 1084... a zatem z bardzo dużym prawdopodobieństwem nasz helski kolega to właśnie któryś z nich. Warto nadmienić, iż niektórzy zajmujący się tematem wyróżniają wagony tej rodziny budowane w latach 1934-1935 na bazie lekko zmodernizowanego projektu jako odmianę WR4ü-34. To z kolei nie zawsze spotyka się z akceptacją pozostałych, jednoznacznie klasyfikujących zarówno zbudowane w latach 1928-1930 pierwsze 75 szt. jak i wyprodukowane w latach 1934-1935 egzemplarze jako WR4ü-28.

I jako ciekawostka, załączam też 2 inne wagony rodziny WR4ü-28, które miałem przyjemność spotkać późną wiosną w Niemczech, jak również jeden egzemplarz znaleziony w Austrii. Mniemam, że przydadzą się do obserwacji i porównań z "naszym" (choć akurat wszystkie 3 wspomniane wagony pochodzą z dostaw w latach 1928-1930, a nie z tej w okresie 1934-1935):

DSC02055.jpg
50 81 08-48 010-6 SR / Wien-FJB / 4.09.2016 (dawny 1061 kolei DRG, po 1945 r. salonowy kolei austriackich, ob. własność spółki Brenner & Brenner).

DSC06158.jpg
WR4ü-28 / Würzburg-Zell / 12.05.2017 (dawny 1050 kolei DRG, po 1945 r. przejęty przez koleje DB, eksploatowany w ramach przedsiębiorstwa DSG do 1968 r., ob. własność DGEG Würzburg).

DSC05984.jpg
55 80 88-53 005-3 WRü / Nördlingen / 12.05.2017 (dawny 1029 kolei DRG, po 1945 r. przejęty przez kleje DB, eksploatowany w ramach przedsiębiorstwa DSG do 1973 r., ob. własność BEM Nördlingen).

Dla porównania stojący obok wagon AB4u-28 (ABhxz) o konstrukcji nitowanej i drewnianym podwoziu:
Bliższa analiza układu i wymiarów poszczególnych otworów okiennych wskazuje, że ten drugi wagon to raczej ABC4ü-29.

Serdecznie pozdrawiam, Piotr Kilanowski aka kilanziom.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
534 1 0
#47
Proszę o podanie typu i producenta poniższego wagonu (lub wagonów, choć sądzę że to dwa ujęcia jednego pudła) - restauracyjny nr 2 (01004) przedsiębiorstwa "Orbis". Zdjęcia wydatowane na 1946-48 rok, w zbiorach NAC

Wagon-PBP-Orbis-nr2-01004-1946-48-a.jpg


Wagon-PBP-Orbis-nr2-01004-1946-48-b.jpg
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
534 1 0
#49
Dziękuję za odzew. Moje myśli właśnie krążyły wokół "szurcenów" WR4ü - zwróciłem uwagę na informacje opisujące wydane modele restauracyjnych wagonów (strona dcc24.eu). Jednak konkretnych informacji o tym numerze inwentarzowym brak. Dobrze opisane są tylko Schürzenwagen-y numer 1003 (WR4ü-39 zbudowany w 1939 przez WUMAG Gürlitz) i 1009 (WR4ü-28 zbud. w 1929 w fabryce Wegmann-a w Kassel). O 1005 też nic niema...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#50
To, że jest to Schürzenwagen, widać przecież na zdjęciu, a skoro tak, to wyboru wielkiego nie było. Nie mam dostępu do ewidencji wagonów PBP "Orbis", ale typ wagonu nie budził u mnie wątpliwości.
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 3 0
#51
Nieco odświerzę temat.
Wiadomo co się stało z wagonami sypialnymi i restauracyjnymi należącymi do KPEV na terenie Polski po 1918?
Czy Austryjackie koleje miały takowy tabor na terenie Galicji? Rosyjskie koleje?
 

alesi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#55
Witam, czy Ktoś jest w stanie jednoznacznie stwierdzić jakie kolory dachu, wywietrzników, pudła, ostoi i napisów na niej oraz napisu POLSKIE BIURO PODRÓŻY ORBIS , i napisu WAGON RESTAURACYJNY No2 jak również pasa pod-okiennego miał wyżej prezentowany na dwóch zdjęciach wagon restauracyjny WR4ü oznaczony No2 z numerem bocznym 01004? Moje wątpliwości są wywołane innymi zdjęciami, tego samego wagonu (jak się wydaje), które są widoczne w wątku Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku) na stronie 59.
Co ciekawe, dodatkowo pojawia się tam wagon (opis zdjęcia :
Marzec 1948 Wagon restauracyjny ORBIS Nr. 4) No4, i ma taki sam numer boczny 01004?! W dużym przybliżeniu rozdzielczość tego zdjęcia staje się kiepska, i trudno jednoznacznie ocenić czy rzeczywiście jego ostatnia cyfra to"4". Wracając do kolorystyki wagonów restauracyjnych z ich pierwszego okresu eksploatacji w ORBIS-ie (Listopad 1947 do końca 1953r. czyli kiedy nosiły napis na pudle "POLSKIE BIURO PODRÓŻY ORBIS") czarno-białe zdjęcia prezentowane na 59 stronie w/w wątku, są wykonane mniej więcej w tym samym czasie, bo dzieli je zaledwie okres 4 miesięcy(!) przy czym jakość zdjęć wykonanych pod koniec lat 40 XX wieku jest przy tym również nie bez znaczenia, i daje do myślenia, co do malatury wagonów. Różny kolor dachu, wagon oznaczony No2 zdaje się mieć połysk, a wagon ozn. No4 jest matowy, czy to może wynikać z zabrudzenia nazbieranego w trakcie użytkowania w okresie zimowym 1947/48? A może to ten sam wagon tylko zmieniono jego oznaczenie z No2 na No4 i przemalowano dach lub warunki atmosferyczne i trakcja parowa miały aż tak znaczny wpływ na jego wygląd zaledwie 4 miesiące później? Na jednym ze zdjęć Wagon No2 widoczny jest w towarzystwie dwóch innych wagonów jeden to Schuertzen z widoczną "2" na szybie w drzwiach wejściowych oraz z drugiej strony wagon najprawdopodobniej Chxz (z dziesięcioma przedziałami). To zdjęcie chyba najdobitniej wskazuje, że pudło wagonu ORBIS No2 nie jest w "kolorze oliwkowym" RAL6008 tylko zupełnie innym, bo różnym od wagonów mu towarzyszących. Proszę o pomoc w rozwikłaniu tej łamigłówki.
 

Podobne wątki