• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony restauracyjne na PKP (konstrukcje sprzed 1945 roku)..

Kanclerz

Znany użytkownik
#41
Podsumowując można tylko stwierdzić, że pocięcie tego wagonu na złom w roku 2005, przez Fabrykę Wagonów "Ostrów" było skandalem, niezależnie od okoliczności sprawy i nie usprawiedliwia tego nieznajomość historii tego wagonu.
Podobnego aktu zniszczenia, dopuszczono się tnąc na złom na początku lat 90-tych, dawny wagon salonowy PKP 02 Ashx, który w latach 80-tych dożywał swych dni jako wagon dla załogi pociągu ratunkowego MD Kraków Płaszów.
Na szczęście przetrwał jakimś cudem do dziś dawny wagon salonowy PKP 01 Ashx, chociaż znaleźli się kilka lat temu jacyś "ludożercy", którzy twierdzili, że to wstyd aby eksponować wagon salonowy "należący do Bieruta".
Tak to już w Polsce jest niestety...
Podobnego aktu zniszczenia (uzupełniając Pański wpis) dokonano tnąc na złom lokomotywę TE125-001 -> http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=12254&mode=search
 
#42
Zrobiłem sobie wczoraj wycieczkę na Hel upewniwszy się, że cokolwiek tam jeszcze stoi :)
Dodaję więc nowe materiały do śledztwa w sprawie byłej Mitropy.

Jest to zapewne wagon o numerze z zakresu 1076-1087. Konstrukcja jest spawana, wózki także. Pas dolny poszycia jest z donitowanej blachy, ale zakrywa on z dużym prawdopodobieństwem oryginalny pas blachy zachodzący na słupki podwozia.
Kilka zdjęć:
1a.JPG 1b.JPG 9.JPG 12.JPG 11.JPG

Dla porównania stojący obok wagon AB4u-28 (ABhxz) o konstrukcji nitowanej i drewnianym podwoziu:
1x.JPG 2x.JPG 4x.JPG 3x.JPG

Chyba nie jest to wagon restauracyjny przedstawiony na tym zdjęciu, bo ma inny układ okien na wysokości kuchni, aczkolwiek to też numer z zakresu 1076-1087.
wr4-u-28.jpeg
Możliwe jednak, że szóste brakujące wąskie okno zostało zaspawane już znacznie wcześniej, jeszcze podczas eksploatacji wagonu ( ?). Niestety ja durny (n) nie przyjrzałem się uważnie temu szczegółowi (może więc,będący tam któryś z forumowiczów to sprawdzi?). Na zdjęciu chyba jest widoczny jakiś ślad po zaspawanym oknie.
Co ciekawe ten helski wagon ma inną poręcz, ale pewnie już nieoryginalną i brakuje na nim pod drzwiami tabliczki producenta.

Bazując na informacji z komentarza z tej strony http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=2850&mode=search&sessionid=pn1jr0qnolev0upb646o2id5u5 , można chyba stwierdzić, ze powyższe dwa wagony (jeśli to nie jest ten sam wagon) to nr 1084 i 1080 (?). Niestety link do strony niemieckiej zawarty na stronie wgk.cal.pl już nie działa i nie mogłem zweryfikowac tej informacji.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#43
Chyba nie jest to wagon restauracyjny przedstawiony na tym zdjęciu, bo ma inny układ okien na wysokości kuchni, aczkolwiek to też numer z zakresu 1076-1087.
Możliwe jednak, że szóste brakujące wąskie okno zostało zaspawane już znacznie wcześniej, jeszcze podczas eksploatacji wagonu
Ja tam wyraźnie widzę ślady po zaspawanych oknach (zaznaczone na zdjęciu niżej) i moim zdaniem jest to taki sam wagon, jak ten, którego zdjęcie zamieściłem kiedyś na forum, a które dziś wstawił kolega Express.

1a.JPG
 
#44
^^ Bardzo możliwe, z tym, że dwa z zaznaczonych okien (te szersze) są zaspawane bardzo niechlujnie, natomiast to wąskie dość starannie, więc to zaślepianie okien pochodzi pewnie z różnych okresów.

Znalazłem jeszcze takie zdjęcia z podpisem, że to wagon PKP (http://m.newsweek.pl/galerie/kolej-czasow-parowozow,galeria,80969,1,1,1.html) - myślę, że to akurat może być omawiany typ wagonu:
pkp.jpg
w4.jpg
w1.jpg
w3.jpg



A tutaj dla porównania restauracyjny Wr4u-28 u naszych sąsiadów - stan obecny:
mitropa1.jpg
 
Ostatnio edytowane:
#46
O, jakoś umknęła mi ta dyskusja, a sam w tym roku ponownie wybrałem się na bliższe oględziny wspomnianego wagonu na Helu,

28-34.jpg il-10.jpg 334.jpg
WR4ü-28 / Hel / 15.09.2017

Można powiedzieć, że oględziny poniekąd przybliżyły mnie do rozpoznania tego wagonu... otóż zajrzenie pod spód jednoznacznie potwierdziło, iż mamy do czynienia z wagonem pochodzącym z dostawy na bazie zmodyfikowanego projektu, tzn. jest to któryś z 12 wagonów zbudowanych w 1934-1935 r. Jak już wspominałem pod cytowanym kilka postów wyżej foto, większość z wspomnianych 12 wagonów rozpoznano już w źródłach niemieckich (ściślej rozpoznanie przeprowadził Dr. A. Mühl). Gdyby założyć, że źródła te uznajemy za wiarygodne, nieustalone pozostają losy jedynie dwóch wagonów. Ich pierwotne numery 1080 i 1084... a zatem z bardzo dużym prawdopodobieństwem nasz helski kolega to właśnie któryś z nich. Warto nadmienić, iż niektórzy zajmujący się tematem wyróżniają wagony tej rodziny budowane w latach 1934-1935 na bazie lekko zmodernizowanego projektu jako odmianę WR4ü-34. To z kolei nie zawsze spotyka się z akceptacją pozostałych, jednoznacznie klasyfikujących zarówno zbudowane w latach 1928-1930 pierwsze 75 szt. jak i wyprodukowane w latach 1934-1935 egzemplarze jako WR4ü-28.

I jako ciekawostka, załączam też 2 inne wagony rodziny WR4ü-28, które miałem przyjemność spotkać późną wiosną w Niemczech, jak również jeden egzemplarz znaleziony w Austrii. Mniemam, że przydadzą się do obserwacji i porównań z "naszym" (choć akurat wszystkie 3 wspomniane wagony pochodzą z dostaw w latach 1928-1930, a nie z tej w okresie 1934-1935):

DSC02055.jpg
50 81 08-48 010-6 SR / Wien-FJB / 4.09.2016 (dawny 1061 kolei DRG, po 1945 r. salonowy kolei austriackich, ob. własność spółki Brenner & Brenner).

DSC06158.jpg
WR4ü-28 / Würzburg-Zell / 12.05.2017 (dawny 1050 kolei DRG, po 1945 r. przejęty przez koleje DB, eksploatowany w ramach przedsiębiorstwa DSG do 1968 r., ob. własność DGEG Würzburg).

DSC05984.jpg
55 80 88-53 005-3 WRü / Nördlingen / 12.05.2017 (dawny 1029 kolei DRG, po 1945 r. przejęty przez kleje DB, eksploatowany w ramach przedsiębiorstwa DSG do 1973 r., ob. własność BEM Nördlingen).

Dla porównania stojący obok wagon AB4u-28 (ABhxz) o konstrukcji nitowanej i drewnianym podwoziu:
Bliższa analiza układu i wymiarów poszczególnych otworów okiennych wskazuje, że ten drugi wagon to raczej ABC4ü-29.

Serdecznie pozdrawiam, Piotr Kilanowski aka kilanziom.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Podobne wątki