• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony restauracyjne na PKP (konstrukcje sprzed 1945 roku)..

kilanziom

Znany użytkownik
#23
A ja w swoich materiałach znalazłem coś takiego. Żadnego opisu, ani typu, ani miejsca i czasu zrobienia zdjęcia nie mam. Fotka była wykonana w celu wykorzystania w przepisach E 1 - ilustruje sygnał Tb 2: niebieska chorągiewka w otwartych drzwiach wagonu.
Mając na uwadze dobrze widoczny spodni pas burty, geometrię czoła i inne detale, to by był właśnie jeden z wspomnianych w moim ostatnim wpisie wagonów WR4ü-34. Przy stopniach zdaje się tabliczka prod. WUMAG.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#25
Moim skromnym zdaniem patrząc na kształt i układ znaków graficznych na tabliczce firmowej bardziej bym się skłaniał ku innej firmie - mianowicie Linke Hofmann Busch Werk Köln.
 

wolfik

Znany użytkownik
#28
A nie takie jak wszystkich CIWLi - granatowe ze złotymi oznaczeniami, literami itp.?

A ja mam wątpliwości czy dotyczyło tylko wnętrza. Spójrzcie na to:
Zobacz załącznik 324834
Jak na mój gust to dużo tu pasuje ale nie będę się upierał, że to ten sam wagon.
Zdjęcie z roku 1919.
Opis: Naczelnik Państwa Józef Piłsudski z oficerami wysiada z pociągu na nierozpoznanej stacji kolejowej.
Dorzucę jeszcze co znalazłem:
PIC_22-232.jpg

po lewej - według opisu lata 1918-1922
PIC_22-567.jpg

po prawej, fragment - według opisu lata 1923-1930
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#36
Ja też coś "dorzucę" do tematu - dwie fotki wagonu zbudowanego dla CIWL-u przez poznańskie zakłady Cegielskiego w 1939 roku. Wagon trafił w 1993 roku razem z dwoma niemieckimi wagonami salonowymi (dwa kolejne zdjęcia) do Ostrowa celem odbudowy. Zleceniodawcą była jakaś prywatna firma z Austrii (niestety, nazwy firmy nie pamiętam).
Wagon "Cegielskiego", po kilku latach postoju na terenie zakładu, w "odwecie" za poniesione straty - pocięto na złom. "Biznesmen" z Austrii, za odebrane wcześniej "salonki" nie zapłacił, a osoby podejmujące decyzję o złomowaniu wagonu restauracyjnego - nie miały zielonego pojęcia co kasują.

Pozostaje jeszcze wspomnieć, że odbudowane w ciągu zaledwie 4 miesięcy salonki, wzorowano na wagonach Orient Express-u i można je było spotkać z odbudowanym, austriackim parowozem serii 310 w pociągach specjalnych.
 

Załączniki

#37
Ja też coś "dorzucę" do tematu - dwie fotki wagonu zbudowanego dla CIWL-u przez poznańskie zakłady Cegielskiego w 1939 roku. Wagon trafił w 1993 roku razem z dwoma niemieckimi wagonami salonowymi (dwa kolejne zdjęcia) do Ostrowa celem odbudowy. Zleceniodawcą była jakaś prywatna firma z Austrii (niestety, nazwy firmy nie pamiętam).
Wagon "Cegielskiego", po kilku latach postoju na terenie zakładu, w "odwecie" za poniesione straty - pocięto na złom. "Biznesmen" z Austrii, za odebrane wcześniej "salonki" nie zapłacił, a osoby podejmujące decyzję o złomowaniu wagonu restauracyjnego - nie miały zielonego pojęcia co kasują. (...)
Mogę tylko dodać ("dorzucić" :)), że ten wagon rzeczywiście był dawnym wagonem restauracyjnym CIWL o numerze 4222, jednym z 6 wagonów restauracyjnych zamówionych przez CIWL w HCP (o numerach CIWL: 2019-2024), z których w roku 1939 dostarczono tylko 4 wagony o numerach CIWL: 4219-4222.
Była to już druga seria wagonów restauracyjnych zamówiona przez CIWL w zakładach H. Cegielski w Poznaniu.
W odróżnieniu od wagonów wcześniej budowanych przez HCP, były to wagony 42-miejscowe.
Wagony te były pierwotnie przeznaczone przez CIWL do kursowania na sieci CFR i PKP (do czego z oczywistych powodów już nie doszło).

Dwa ostatnie z zamówionych przez CIWL wagonów (WR 4223 i 4224) pozostały niewykończone na terenie HCP w chwili wybuchu wojny 1 września 1939 roku i nie zostały nigdy odebrane przez CIWL.
W latach 1941-45 Niemcy przebudowali obydwa w/w wagony restauracyjne na wagony salonowe, przeznaczone dla nazistowskich notabli: Greisera oraz Roberta Ley'a.
Niestety (a właściwie "stety":)) obydwa przebudowane wagony, po raz kolejny nie zdążyły jednak opuścić wytwórni (wówczas DWM Posen) i w roku 1945 znalazły się w polskim posiadaniu.
Pierwszy z nich, po kolejnej rekonstrukcji (polegającej przede wszystkim na usunięciu "ornamentyki NSDAP") został przekazany w roku 1946 PKP, jako reprezentacyjny wagon salonowy (tzw."rządowy") i oznaczony został jako wagon PKP 01 Asx (typ 26W).
Drugi z wagonów, otrzymał polskie oznaczenie typu 37W i po rekonstrukcji przekazany został do eksploatacji na PKP w roku 1951, jako wagon salonowy 02 Ashx.
Wagon salonowy PKP 01 (oznaczony już serią Ashx), zrekonstruowano jeszcze następnie w roku 1952, doprowadzając go do nieco "wyższych standardów" (podobnych do przekazanego później do eksploatacji wagonu 02 Ashx).
Swoją drogą, wagon salonowy PKP 01 Ashx miał barwną historię, związaną także ze skandalami międzynarodowymi, ale to już inna historia.

Wracając do wagonu restauracyjnego (ex CIWL WR 4222), a więc ostatniego z przekazanych w roku 1939 dla CIWL wagonów restauracyjnych produkcji HCP , który w latach 90 ubiegłego wieku znalazł się na terenie ZNTK Ostrów, należałoby dodać, że po roku 1945 znalazł się on na terenie Radzieckiej Strefy Okupacyjnej Niemiec i włączony został do parku wagonów sypialnych i restauracyjnych "MITROPA".
W początkach lat 50-tych wagony sypialne i restauracyjne "MITROPA" włączono do taboru wschodnioniemieckich kolei DR i wówczas omawiany wagon restauracyjny produkcji HCP, oznaczony został jako WR4ü 10267, a po roku 1958 (po zmianie systemu numeracji wagonów DR) otrzymał numer 055-011.
W roku 1978 wagon ten został skreślony z inwentarza DR. Był już wówczas oznaczony nowym, ujednoliconym wg UIC numerem inwentarzowym: 51 50 88-10 011-7.

Warto w tym miejscu dodać, ze w odróżnieniu od PKP (czy też przedsiębiorstwa ORBIS, a później WARS), koleje DR eksploatowały bez żadnych "oporów" wagony pochodzenia CIWL, podczas gdy w Polsce, po roku 1945, wagony ex CIWL (a było ich trochę :)) nigdy nie były użytkowane jako wagony sypialne lub restauracyjne i pełniły wyłącznie rolę wagonów techiczno-gospodarczych, najczęściej nienależących do PKP lub były wykorzystywane jako pomieszczenia...

Podsumowując można tylko stwierdzić, że pocięcie tego wagonu na złom w roku 2005, przez Fabrykę Wagonów "Ostrów" było skandalem, niezależnie od okoliczności sprawy i nie usprawiedliwia tego nieznajomość historii tego wagonu.
Podobnego aktu zniszczenia, dopuszczono się tnąc na złom na początku lat 90-tych, dawny wagon salonowy PKP 02 Ashx, który w latach 80-tych dożywał swych dni jako wagon dla załogi pociągu ratunkowego MD Kraków Płaszów.
Na szczęście przetrwał jakimś cudem do dziś dawny wagon salonowy PKP 01 Ashx, chociaż znaleźli się kilka lat temu jacyś "ludożercy", którzy twierdzili, że to wstyd aby eksponować wagon salonowy "należący do Bieruta".
Tak to już w Polsce jest niestety...
 
#40
Dzień dobry,

Jak zobaczyłem niniejszy temat, od razu przyszło mi na myśl, żeby podpiąć poniekąd związany z nim temat wagonów restauracyjnych WR4ü-39 kolei DR na sieci PKP (albowiem załapuje się pod przyjętą przez Pana Tadeusza cezurę),

http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-restauracyjne-d-typu-wr4ü-39-kolei-dr-na-sieci-pkp.24706/#post-425157

Druga rzecz - od razu przypomniał mi się pewien wagon 'zakotwiczony' w ramach helskich wczasów wagonowych i to chyba dobry moment by o nim wspomnieć. Zdjęcia wykonałem w czerwcu 2009 roku, ale najprawdopodobniej (w przeciwieństwie do wielu innych które wtedy tam stały) wagon ten nadal istnieje:

Zobacz załącznik 323049 Zobacz załącznik 323050
Wagon restauracyjny WR4ü / Hel / 6.06.2009 r.

Geometria pudła, układ otworów okiennych, pomostów i wywiewek na dachu, kształt i detale czoła, kształt poręczy, masywne wózki o rozstawie 3600mm i liczne inne detale wskazują, iż jest to dawny wagon restauracyjny kolei DRG (potem DRB), po 1945 roku najpewniej eksploatowany pod szyldem PKP. Nie zupełnie ufam autentyczności blach (zwłaszcza spodniego pasa burty) tego wagonu, co akurat w tym wypadku ma dość duże znaczenie przy rozpoznaniu. Otóż analogiczne wagony budowano dla kolei niemieckich w 4 seriach od 1928 roku jako odmiana WR4ü-28 (niektóre źródła podają opis WR4ü-29) z numerami bocznymi od 1001 do 1075 (prod. Deutz, Görlitz, Kassel i Breslau), a w wariancie zmodyfikowanym w 2 seriach od 1934 roku jako odmiana WR4ü-34 (por. Ś.K. 6/2015 s. 58) z numerami 1076-1087 (prod. Görlitz). W odmianie zmodyfikowanej jedną z kluczowych różnic wizualnych był brak nitowania na ścianach pudła, a także 'schowana' pod blachą ostoja bez widocznych podstaw słupków konstrukcyjnych (czyli teoretycznie tak, jak u wagonu z Helu).

Model wagonu WR4ü-28 (ściślej z trzeciej serii produkcyjnej) w barwach PKP (epoka IIIc) powstał sumptem firmy ROCO przy udziale Pana Krzysztofa Koja,

http://www.dcc24.eu/node/874/117

Pewnej wiedzy n.t. tej odmiany (co ciekawe bez wyraźnego wyróżnienia na model '28' i '34', tak jak to podzielił Pan Robert Kroma) a także innych dostarcza poniższa strona prowadzona przez Pana Willa Berghoffa:

http://www.railforum.de/speisewagen/f_stat_2839.htm

Jest tam też wykaz wagonów 1001-1087 z częściowo rozpoznanymi losami:

http://www.railforum.de/speisewagen/wr28_l.html

...ale niestety bez wyraźnych odniesień nad Wisłę.

A zatem ciekawa sprawa. Gdyby przyjąć, iż istotnie jest to wagon WR4ü według wariantu produkowanego od 1934 roku, to tak naprawdę mamy jedynie 12 potencjalnych możliwości, z których kilka od razu odpada po analizie powyższej listy. Może ktoś interesował się tym tematem wcześniej i rozpoznał helską ex-Mitropę, jej pierwotny numer, ewentualnie numery na PKP, datę wycofania z eksploatacji itp... ?

Serdecznie pozdrawiam, Piotr Kilanowski aka kilanziom.
Witam
Orientuje się może ktoś czy ten wagon jeszcze jest na Helu? Może wybrałbym się tam na wycieczkę - gdyby było po co ;)
Przy okazji, w kwestii identyfikacji - wagony które nie były spawane (nie nie miały zakrytych owych słupków konstrukcyjnych) miały podłogę drewnianą, więc łatwo byłoby to chyba ustalić z czym mamy/mieliśmy (?) do czynienia w Helu.

Przy okazji - może to któryś z tej serii?
wr4u1041skizze_1135.jpg

A serie przedstawiały się tak (spawane od 1076 do 1087):

1001-1025 van der Zypen & Charlier GmbH 1928

1026-1040 Wumag 1928

1041-1060 Wegmann 1929

1061-1075 Linke-Hoffmanm-Werke, Breslau 1930

1076-1081 Wumag 1934

1082-1087 Wumag 1935
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki