• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Wagony PKP EIC ACME

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#1
Witam,

Czy ktoś z Was, drodzy Forumowicze, może potwierdzić i eksperymentował, czy wagony pasażerskie PKP EIC ACME (np. BWE, czy Polonia) faktycznie wymagają minimalnego łuku o promieniu R=450mm? Czy ktoś próbował jak wagony się zachowują na nieco ciaśniejszych łukach? Czy minimalny promień uwzględnia dodatkowe elementy montowane do wózków itp.? Planuję makietę w tej chwili i wiedza jaki jest minimalny graniczny promień dla tego taboru jest krytyczna dla mnie.

Pozdrawiam
 

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
#2
Z moich doświadczeń z Chrobrym, setem 4 wagonów BWE i Z1WR (restauracyjny) powiem, że wagony dają radę w łukach R2 na krótkich sprzęgach, ale bez montażu dodatkowych elementów. Co więcej te wagony są wrażliwe na wszystkie S-ki, czyli przejścia z łuku lewego w prawy. Tam przy ciasnych łukach zawsze się wykoleją.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#3
wagony dają radę w łukach R2
Co to znaczy R2? Czy naprawdę tak trudno podać promień łuku w milimetrach? R2 u różnych producentów torów może oznaczać co innego.
Czy ktoś z Was, drodzy Forumowicze, może potwierdzić i eksperymentował, czy wagony pasażerskie PKP EIC ACME (np. BWE, czy Polonia) faktycznie wymagają minimalnego łuku o promieniu R=450mm? Czy ktoś próbował jak wagony się zachowują na nieco ciaśniejszych łukach? Czy minimalny promień uwzględnia dodatkowe elementy montowane do wózków itp.?
Tak podaje producent w instrukcjach, dołączanych do swoich modeli: minimalny promień 450 mm bez dodatkowych elementów. Ja w swoich nie próbowałem jeszcze zakładać dodatkowego wyposażenia, ani też nie sprawdzałem na ciaśniejszych łukach. Kolega Tarka twierdzi, że próbował na łukach o mniejszym promieniu, ale nie wiemy jakim, bo napisał tylko, że "łukach R2". :(
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#5
Z moich doświadczeń z Chrobrym, setem 4 wagonów BWE i Z1WR (restauracyjny) powiem, że wagony dają radę w łukach R2 na krótkich sprzęgach, ale bez montażu dodatkowych elementów. Co więcej te wagony są wrażliwe na wszystkie S-ki, czyli przejścia z łuku lewego w prawy. Tam przy ciasnych łukach zawsze się wykoleją.
Dziekuje za odp. Jezeli zastosuje luki o promieniu min 450mm i krótkie wstawki proste (min 100mm), to czy wtedy na eskach beda rowniez sie wykolejaly?
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#6
Co to znaczy R2? Czy naprawdę tak trudno podać promień łuku w milimetrach? R2 u różnych producentów torów może oznaczać co innego.

Tak podaje producent w instrukcjach, dołączanych do swoich modeli: minimalny promień 450 mm bez dodatkowych elementów. Ja w swoich nie próbowałem jeszcze zakładać dodatkowego wyposażenia, ani też nie sprawdzałem na ciaśniejszych łukach. Kolega Tarka twierdzi, że próbował na łukach o mniejszym promieniu, ale nie wiemy jakim, bo napisał tylko, że "łukach R2". :(
Tak zgadza sie, tylko chcialem zeby ktos w praktyce to potwierdzil, jako ze producent mogl podac te wartosc z zapasem.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#8
Z moich doświadczeń z Chrobrym, setem 4 wagonów BWE i Z1WR (restauracyjny) powiem, że wagony dają radę w łukach R2 na krótkich sprzęgach, ale bez montażu dodatkowych elementów. Co więcej te wagony są wrażliwe na wszystkie S-ki, czyli przejścia z łuku lewego w prawy. Tam przy ciasnych łukach zawsze się wykoleją.
Na R2 :)! No to niezle. Juz jestem spokojniejszy. To pokazuje, ze producent jednak nieco zawyza te minimalne wymagania.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#9
Czy 100 mm wystarczy to nie wiem. Ja dawałem zawsze odcinki 230 mm (pojedynczy prosty) i wystarczyło.
Niestety nie mam miejsca na wstawienie dluzszych wstawek w paru miejscach. Pomyslalem wiec, ze krotkie wstawki sa lepsze niz ich brak i powinny byc na tyle dlugie, aby oba wozki sasiednich wagonow mogly sie na nich znalezc. Czy takie zalozenie pozwala na jazde bez wykolejen?

I jeszcze jedno, ostatecznie co jest lepsze: dwa esowe luki o duzym promieniu i krotka wstawka czy dwa esowe luki o malym promieniu, ale dluga wstawka?
 

Podobne wątki