• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp/Bhp-x

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#1
Na początku "odgrzeję kotleta", ponieważ moje działania modelarskie były już prezentowane na tym forum... Była to moja pierwsza styczność z tematem konwersji.​
Zespół wagonów piętrowych, które odwzorowałem w skali H0, to przydzielone do stacji Toruń Główny wagony serii Bhp-x o numerach:​
50 51 26-19 921-3
50 51 26-19 922-1
50 51 26-19 923-9
50 51 26-19 924-7

Do konwersji posłużyły wagony piętrowe firmy Prefo (człony zewnętrzne) oraz firmy Schicht (człony wewnętrzne).
Prace trwały od września 2009 roku do października 2012. Oczywiście z mniejszymi bądź większymi przerwami...
Wzorowałem się głównie na rysunkach wykonanych przez Zdzisława Kołodę oraz Krzysztofa Koja. Owe rysunki zostały zamieszczone w miesięczniku "Koleje Małe i Duże 2-3/2007". Oczywiście jako dodatkowy "punkt podparcia" służyło mi wiele zdjęć ukazujących wagony piętrowe.

ogolny.jpg

Rysunek autorstwa Z. Kołody oraz K. Koja (Koleje Małe i Duże 2-3/2007)'



Zakres przeprowadzonych prac:
- usunięcie rynien przy oknach (dolny, górny pokład)
- wydłużenie rynienek deszczowych przy oknach górnego pokładu
- usunięcie trzech poziomych pasków na każdym członie (błędny "urban legend", że w prawdziwych wagonach te listwy też były przestrzenne ;) )
- usunięcie 5 par wywietrzników dachowych i zastąpienie ich prawidłową ilością, czyli sześcioma parami
- "wyprostowanie" dachu w członach końcowych (dach typowy dla piętrusów serii Bhp)
- nowatorski pomysł i jego realizacja, czyli montaż kinematyki krótkiego sprzęgu
- zaślepienie dwóch okien czołowych na członach zewnętrznych
- opracowanie i wdrożenie kolejnego nowatorskiego pomysłu, czyli ruchomych klap zakrywających światła końca pociągu
- wymiana/montaż dodatków typu: metalowe zderzaki od Kluby, dodanie przewodów ogrzewania elektrycznego, montaż metalowych poręczy przy skrajnych drzwiach członów zewnętrznych, oświetlenie wszystkich członów pod zasilanie cyfrowe.


1) Początek prac:
DSC02253.JPG
DSC02599.JPG

2) Kinematyka:
201002143862a.jpg
201002143860a.jpg

3) "Prostowanie" dachu
20111116_173032-vert.jpg

4) Montaż wywietrzników
20111121_133701.jpg

5) Malowanie i powolne kładzenie kalkomanii
20120806_165221.jpg

6) Zdjęcia z końca prac i ostatecznego montażu
final.jpg 20121110_131637.jpg
20121110_164300.jpg


Widok ogólny na Ostrowie Wielkopolskim ;)
DSC09347a.JPG
DSC09354a.JPG


Skład piętrusów był wystawiony do konkursu w czasie targów Hobby 2012, które odbywały się w Poznaniu.
Udało się zdobyć drugie miejsce w kategorii B2 :)
DSC09557a.JPG DSC09594a.JPG





Jednak na tym nie poprzestaję :)
Aktualnie "dłubię" przy trzech składach wagonów piętrowych.
Postępy prac będę zamieszczać w tym temacie.

C. D. N.
 

olek1398

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
50 0 0
#2
Ja już podziwiałem na Ostrowie... Piękności :D Jak prostowałeś dach? kupiłeś drugi taki wagon jako dawce dachu?
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#3
Ale kadne ale zamiast tego zoltego czola to zeby tekatka stala na obrotnicy albo jeszcze lepiej zeby byla podpieta do tego skladu to by bylo cos!
 
OP
OP
Uriel

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#4
Jak prostowałeś dach? kupiłeś drugi taki wagon jako dawce dachu?
Dokładnie.
Można sądzić, że poszedłem po najprostszej linii oporu... Ale moim zdaniem jest to najlepsze rozwiązanie :)
Kształty dachu są idealne, nic nie trzeba samemu "rzeźbić" z obawą, że nie zachowa się idealnej geometrii. Wystarczy łączenia zaszpachlować, wyrównać papierem ściernym i ... voilà ;)
 
OP
OP
Uriel

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#5
Ciąg dalszy...
Z racji małej ilości czasu, który mogę poświęcić 'piętrusom', to zbyt często ten temat nie będzie aktualizowany.

1) Projekt "Piętrus Korzybie"
Model będzie odzwierciedlać rzeczywisty wagon, który uległ wypadkowi 13 lipca 2010 roku w Korzybiu. Dzięki mojemu dobremu koledze Marcinowi posiadam pełną dokumentację zdjęciową tego wagonu, niestety już po wypadku.
IMG_6696.JPG



Tak na razie przebiega postęp prac nad modelem:

Panorama 1aaa.JPG

20121120_101802-vert.jpg

2) Projekt "Ekonomiczny"
Projekt zlecony 'z zewnątrz' ;)
Jedynym zakresem prac będzie wyprostowanie czół i zaślepienie dwóch okien czołowych.
DSC09757.JPG DSC09759.JPG


Problem z montażem kinematyki?
Problem rozwiązany ;) Używam fabrycznych kinematyk Roco... jednak niezupełnie pasują one do starych piętrusów, dlatego 3 godziny prób nad prototypem i w końcu się udało:
DSC09767-vert.jpg
DSC09770aaa.JPG



Po takim zabiegu można cieszyć się w pełni działającą kinematyką. Łuki Roco GeoLine R3 przechodzi bez problemów, na łukach R2 słychać lekkie tarcie obrzeży kół o elementy kinematyki. Jednak jest to tak duży wychył wózka, że nawet przy oryginalnych elementach sprzęgu są problemy aby wagon przeszedł przez łuki R2.


C. D. N.
 

wojtekpkp

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#9
Uriel a dlaczego wyprostowałeś daszek w modelu z wypadku w Korzybiu ?? Ten skośny jak na zdjęciu też ma swój urok :) Swoją drogą to szkoda tych składów, nie mogłem tego przeboleć że takie lśniące bipki i na złom ja bym z dwóch sklepał jedną :) Achhh, nie mogły to być En57 na baterie słoneczną ?? :p
 
OP
OP
Uriel

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#10
Uriel a dlaczego wyprostowałeś daszek w modelu z wypadku w Korzybiu ?? Ten skośny jak na zdjęciu też ma swój urok :) Swoją drogą to szkoda tych składów, nie mogłem tego przeboleć że takie lśniące bipki i na złom ja bym z dwóch sklepał jedną :) Achhh, nie mogły to być En57 na baterie słoneczną ?? :p
Piętrusy z wyprostowanymi dachami to zupełnie inny projekt, zlecony przez znajomego ;)
Projekt "Korzybie" będzie jak najbardziej zbliżony do oryginału (y)

Nie udało się uratować tych piętrusów, które uległy wypadkowi pod Korzybiem, ze względu na uszkodzenia ostoi itp itd. Nie było opłacalne ich remontowanie ani "sklejanie" po jednym członie z każdego zestawu aby utworzyć jeden zwarty skład ;)
 

wojtekpkp

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#11
No i tu jest błąd bo dla miłośników kolei takich jak wielu z nas to to jest sens zrobienia jednego z dwóch, mimo że jeden miał skośny dach a drugi prosty :p Moim zdaniem kible bardziej zdewastowane i śmierdzące jeżdżą a i niektóre starsze od ostatnich bipek i jeżdżą dalej a taka historia, sentyment i o wiele przyjemniejsza jazda idzie na Polsilvery :(
 

wojtekpkp

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#12
Uriel to jeszcze raz ja, powiedz mi co robisz żeby wyjąć szybki i ich nie uszkodzić ???? ja jak wykrawam klej nożykiem to nie ma siły, zawsze jakaś pęknie... :( A i jeszcze jedno wiesz może jaki wybrać kolor z akrylowych PACTRA ?? Jakoś nie bawi mnie pryskanie w garażu (którego nie mam) i wolę pryskać w pokoju... No i czym byś zabezpieczył malowanie PACTRĄ ??

Dzięki z góry za odpowiedź i masz u mnie czteropaka :p
 

Przemek Kamiński

Znany użytkownik
Reakcje
419 3 0
#13
U mnie byc może, że ze starości ale jak się troszkę dociśnie to same wyskakują. Tylko niektóre były przyklejone mocniej to wtedy ostrym nożykiem. Akurat w tej chwili je robie:)
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#15
No i tu jest błąd bo dla miłośników kolei takich jak wielu z nas to to jest sens zrobienia jednego z dwóch, mimo że jeden miał skośny dach a drugi prosty :p Moim zdaniem kible bardziej zdewastowane i śmierdzące jeżdżą a i niektóre starsze od ostatnich bipek i jeżdżą dalej a taka historia, sentyment i o wiele przyjemniejsza jazda idzie na Polsilvery :(
Kiedys tak PKP robili a nawet kupili dodatkowe czlony koncowe do "skladania" czteroczlonow. Apropo tych krotkich sprzegow, przez jakie naimniejsze zakrety przechodzi Bipa podlaczona do wagonu Y? Prosilbym o podanie lukow w centymetrach poniewaz te hamerykanskie sa niestety w calach i tak moge sobie obliczyc.
 
OP
OP
Uriel

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#16
Uriel to jeszcze raz ja, powiedz mi co robisz żeby wyjąć szybki i ich nie uszkodzić ???? ja jak wykrawam klej nożykiem to nie ma siły, zawsze jakaś pęknie... :( A i jeszcze jedno wiesz może jaki wybrać kolor z akrylowych PACTRA ?? Jakoś nie bawi mnie pryskanie w garażu (którego nie mam) i wolę pryskać w pokoju... No i czym byś zabezpieczył malowanie PACTRĄ ??
Zależy jakiej produkcji jest Twój piętrus... Stare Schichty mają bardzo mocno wklejone okna - trzeba się nad nimi długo pastwić aby je powyciągać. Polecam cieniutki, płaski śrubokręt + skalpel modelarski (Olfa czy inne podobne) i duuuużo cierpliwości ;)

Najlepiej 'odchodzą' okna z piętrusów Prefo i Sachsenmodelle (najnowsza produkcja - u nich to okna odskakują prawie same :) )


Co do koloru to niestety nie pomogę... nie orientuję się w palecie barw Pactry ;) Ale jedyne co mogę doradzić to to, że zawsze po malowaniu modelu i oklejeniu kalkomanią warto go zabezpieczyć lakierem bezbarwnym półmatowym ;)


Apropo tych krotkich sprzegow, przez jakie naimniejsze zakrety przechodzi Bipa podlaczona do wagonu Y? Prosilbym o podanie lukow w centymetrach poniewaz te hamerykanskie sa niestety w calach i tak moge sobie obliczyc.
Piętrus z zamontowaną przeze mnie kinematyką przechodzi bez problemu przez łuki R3 systemu Roco GeoLine ;) Średnica koła złożonego z łuków R3 to 89 cm.
 

wojtekpkp

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#17
Ok, super to powiedz mi jeszcze dokładnie jakich farb (no i lakierów półmatowych) i jakich producentów używasz to może jednak się przerzucę :) A mój model to niestety stare SCHICHT i PIKO :( Nie masz jakiegoś magicznego środka na zmiękczenie tego kleju ????
 
OP
OP
Uriel

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#18
Ok, super to powiedz mi jeszcze dokładnie jakich farb (no i lakierów półmatowych) i jakich producentów używasz to może jednak się przerzucę :) A mój model to niestety stare SCHICHT i PIKO :( Nie masz jakiegoś magicznego środka na zmiękczenie tego kleju ????
Farby i lakiery to chemia używana w przemyśle samochodowym ;) Mieszane 'na miejscu' w sklepie i dobierane wg palety barw RAL.

Gdzieś był dostępny środek do usuwania kleju cyjanoakrylowego... ale nie wiadomo czy w tym przypadku to zadziała.
Magicznym środkiem jaki mógłbym Tobie polecić to ... cierpliwość.
Jak połamiesz jakieś szybki to się odezwij... mam trochę w zapasie i mogę się podzielić.
 

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 10 0
#20
No dzięki, a co do sprawy akrylu PACTRA ??
obawiam się, że z Pactry nic nie dostaniesz w interesujacych Ciebie kolorach RAL. Szukałem kiedyś tych barw i w palecie Pactry nie znalazłem.
Za to polecam farbki Vallejo, również akryle i tu można poszukać RAL6008 to farba Air do aerografu o numerze 71013
 

Podobne wątki