• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe typu Bi, Ci, Ciy, BCiy, Oy (dwu i trzyosiowe)

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#22
Hydralowi to jeszcze trochę brakuje do statusu Narodowego Archiwum Cyfrowego :)
Ale do rzeczy - wagon za lokomotywą ciut podobny, bo konstrukcja z tych samych lat, ale różnią go przede wszystkim 3 cechy: jest krótszy, dwuosiowy i ma szersze okna (co z resztą wyróżnia go spośród wszystkich ówcześnie produkowanych wagonów). Ten sam 'widokowy' wagon widać również na moście nad Bystrzycą na innym wstawionym obrazku.




Potwierdzenie wyglądu wagonów zdjęciami to chyba tylko w marzeniach... W tamtych latach o zdjęcie pociągu nie było łatwo, i zwykle zaszczyt spotykał jedynie lokomotywę. Wyjątek to fotografie fabryczne/prasowe, ale te pokazywały nowe konstrukcje, a nie próchniejące pudła. Tym większy szacunek dla Krzysztofa za odtwarzanie go na podstawie strzępów (czasami dosłownie) informacji.

Do rzeczy:
Ze znanych mi zdjęć wagonów typów odpowiadających modelom Fleischmanna to: w składzie pociągu Kolejki Sowiogórskiej (z 'archiwum cyfrowego' :))
oraz takie niewyraźnie cudo:
Zobacz załącznik 112891

Jeszcze mała uwaga odnośnie tytułu: "Wagony osobowe typu Bi, Ci, Ciy, BCiy, Oy" - te oznaczenia literowe to ich serie, oznaczające parametry eksploatacyjne (różne typy wagonów mogą nosić te same serie). I ponieważ wyraźnie wyszczególniono literkę 'i' - wagony nieprzechodnie (boczniaki) wjazdu tu nie mają ;)
Zdecydowanie niejasno [dla dużej cześci użytkowników] zatytułowany temat, skoro koledzy hurtem wrzucili zdjęcia boczniaków i nawet wagonów 4-osiowch.
W dodatku Nawet takie oznaczenia serii mogą dotyczyć całej gamy wagonów. A jak sądzę Danielowi chodziło wyłącznie o wagony przechodnie pruskie trzy i dwuosiowe.[I może jednak dać taki podtytuł wątku]
W dodatku konkretnie o rodzinę typów budowanych w pierwszym dwudziestoleciu XX wieku. O bardzo charakterystycznych oknach. Wcześniej obowiązywały blatty, różniące się chociażby właśnie prostszym wyglądem tychże.
Wagony trzyosiowe i dwuosiowe tej grupy wykonuje właśnie Fleischmann. Oprócz tego jescze wagon dwuosiowy ma w ofercie Roco. Był zresztą w malowaniu PKP. Ale model ten ma za małe okna w porównaniu do orginału. Wraz z modelami wcześniejszych typów - z lat 90-tych XIX- pochodzi on jeszcze z oferty firmy Rowa.

Zdjęcie wagonów trzyosiowych zamieścili już kiedyś OLF oraz Ludwik Igielski [duża ciekawostka, bo był to wagon z logiem WARS].
Oprócz tego widziałem takie zdjęcie na stronie Fototeki, film "Pierwsze dni"
http://fototeka.fn.org.pl/strona/wyszukiwarka/info/1/12.html?pageNumber=1&sort=alfabetycznie&howmany=96&key=pociąg&search_type_in=slowo_kluczowe&result[]=0&lastResult[]=0&filter[film][]=3262&filter[film][]=7503&filter[film][]=7004&filter[film][]=8025&filter[film][]=1261&filter[kolorZdjecia][]=czarno-biały#162867
Wagon tego typu występował, też w filmie "Niedaleko Warszawy" ale było widać tylko bohaterkę w oknie.

PS
Gdzie można znaleść zdjęcia Alexandra Rettinga, bo jak wpisałem w google to niestety nie doszukełm się.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.898 111 7
#25
A to bardzo ciekawe, co piszesz, bo w pierwszej połowie lat 90-tych jeździły jeszcze z pociągami/jednowagonowymi/.
Chyba ze wzgledu na to ze nie mieli innej lokomotywy, z reszta interesujacy temat, mozna wiedziec gdzie to bylo?[DOUBLEPOST=1365249566][/DOUBLEPOST]
Podlacze sie do tematu , bo jest tu mowa o Koleji Sowiogorskiej, polecam wydawnictwo : KOLEJ SOWIOGORSKA autorstwa
Michala Jerczynskiego i Tomasza Przerwy .
Za kazdym razem jak jestem w Polsce to poluje na ksiazki o tematyce kolejowej, a szczegolnie na terenach Slaska, gdzie najlepiej takie cos znalesc?
 

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#26
Chyba ze wzgledu na to ze nie mieli innej lokomotywy, z reszta interesujacy temat, mozna wiedziec gdzie to bylo?[DOUBLEPOST=1365249566][/DOUBLEPOST]
Za kazdym razem jak jestem w Polsce to poluje na ksiazki o tematyce kolejowej, a szczegolnie na terenach Slaska, gdzie najlepiej takie cos znalesc?
Jezeli chodzi o to wydawnictwo o ktorym pisalem to sprawdz tu:
SREBRNOGORSKA OFICYNA WYDAWNICZA
Jacek Gruzlewski
e-mail: srebrnogorska@o2.pl
tel: +48 606 201 992
Ja moja kupilem w Fortach w Srebrnej Gorze w zeszlym roku
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#27
Chyba ze wzgledu na to ze nie mieli innej lokomotywy, z reszta interesujacy temat, mozna wiedziec gdzie to bylo?
Jeździła zamiennie z SP42 z ryflakiem w pociągu relacji Terespol Pomorski-Świecie nad Wisłą. A w latach 80-tych, ok.82-83r. SP30 jeździła z dwuwagonowym składem Bi, jeden pewnie dawnej 1kl. z miękkimi siedzeniami, drugi z listewkowymi.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#31
Ze strony http://swr.podkarpackakolej.net/
Jakiej konstrukcji jest ten wagon za boczniakiem?
Na przełomie lat 60 i 70 wygląd wygląd wagonów nieraz mocno odbiegał od pierwotnego. Likwidowano np. masowo świetliki w wagonach pruskich, zmniejszano liczbę drzwi w boczniakach. Więc pozory mogą mylić.
Ale prusak to na pewno nie jest, bo za długi. Najbardziej wygląda mi to na wagon kkStB [a wcześniej KFNB]. Podobny jest na zdjęciu Rettinga załączonym przez Daniela.
I jeszcze pociąg z Łodzi do Łowicza - wagony pruskie i kkStB.
http://archeo.kolej.pl/jareks/am/tr.htm
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.898 111 7
#32
Na przełomie lat 60 i 70 wygląd wygląd wagonów nieraz mocno odbiegał od pierwotnego. Likwidowano np. masowo świetliki w wagonach pruskich, zmniejszano liczbę drzwi w boczniakach. Więc pozory mogą mylić.
Ale prusak to na pewno nie jest, bo za długi. Najbardziej wygląda mi to na wagon kkStB [a wcześniej KFNB]. Podobny jest na zdjęciu Rettinga załączonym przez Daniela.
I jeszcze pociąg z Łodzi do Łowicza - wagony pruskie i kkStB.
http://archeo.kolej.pl/jareks/am/tr.htm
Wspaniale zdjecia, dzieki za linke:)
 

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
61 0 0
#37
Ok.1970r. foto ze zbioru Krzysztofa Jeżaka.
Ok. 1970 to raczej data wydania tej pocztówki. Ale zdjęcie zostało wykonane w 1962 r:
http://www.ebay.it/itm/1970-ca-GLIW...360529166501?pt=Cartoline&hash=item53f13680a5

DESCRIZIONE: Cartolina postale d'epoca, non viaggiata, con riproduzione di fotografia datata 1962. Didascalia dattiloscritta al verso.
OPIS: (...) z reprodukcją fotografii datowanej na 1962 (...)

Ten sklep na włoskim eBayu ma w ofercie jeszcze inne pocztówki z PKP:
Ty5-33 POZNAN 1958.JPG

Ty5-33, Poznań, 1958 r.


PKP Passeggeri su treno ca. 1955.JPG

à propos ciekawych składów - w opisie data ok. 1955, ale musi być później, bo ryflaki były produkowane od 1957 r.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.898 111 7
#39
Ok. 1970 to raczej data wydania tej pocztówki. Ale zdjęcie zostało wykonane w 1962 r:
http://www.ebay.it/itm/1970-ca-GLIW...360529166501?pt=Cartoline&hash=item53f13680a5

DESCRIZIONE: Cartolina postale d'epoca, non viaggiata, con riproduzione di fotografia datata 1962. Didascalia dattiloscritta al verso.
OPIS: (...) z reprodukcją fotografii datowanej na 1962 (...)

Ten sklep na włoskim eBayu ma w ofercie jeszcze inne pocztówki z PKP:
Zobacz załącznik 114152
Ty5-33, Poznań, 1958 r.


Zobacz załącznik 114153
à propos ciekawych składów - w opisie data ok. 1955, ale musi być później, bo ryflaki były produkowane od 1957 r.
Naprawde bieda w tej Polsce byla, tylko jedna lampa na Ty5. Co to za wagon z "tramwajowymi" oknami na drugim zdjeciu?
 

Podobne wątki