• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe typu Bi, Ci, Ciy, BCiy, Oy(dwu i trzyosiowe)

Oktawian

Znany użytkownik
Pytanie do znawców tematu: czy podwozia tych trzyosiowych wagonów własności Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie uchwycone na pociągu roboczym w Sosnowcu 13.10.2007 mogą być pruskiego pochodzenia?
Sosnowiec Glowny 13.10.07 (8).JPG
Sosnowiec Glowny 13.10.07 (2).JPG
Sosnowiec Glowny 13.10.07 (9).JPG
 

404W

Znany użytkownik
Witam,
Jeszcze jedna perelka...i znow Problem z dokladnym okresleniem typu wagonu. C3pr04? Prosze o pomoc rzeczoznawcow!
Pozdrawiam.
Zobacz załącznik 420635
Nie to nie C3pr04 [blatt Ib9]. Słusznie zauważyłeś, że nie jest to powszechnie znany C3pr07 lub pr11 [Ib9a]. więc co to jest? W pierwszej chwili myślałem, że to BC3 pr04 [Ib6], ale on miał też ubikacje dla 3 klasy. Wobec tego albo zostały zlikwidowane, albo ... Jest to staatbahn, czyli Ib8 lub Bk64 z dostawioną ubikacją.
 

404W

Znany użytkownik
Witam,
trafilo mi sie ladne zdjecie skladu boczniakow odstawionego na jakims bocznym torze....Podpisane bylo tak:Abteilwagen Bahnhof Ratzki, 2.8.1974 Glöckner.
Piekny sklad w ep.IV, w ktorej modeli jak na lekarstwo... Szkoda, ze numerow nie da sie rozszyfrowac...
Zastanawiam sie nad pierwszym wagonem. Czy jest to C3pr14, moze jednak C3pr11b? Moze ktos z Kolegow wie cos na ten temat?
Dziekuje i pozdrawiam.
Zobacz załącznik 420329
Po pierwsze wypada podawać linki do takich "trafiło się". Akurat obydwa [do tego zdjęcia i tamten boczniak z oberlichtem w tle były już wspominane], ale wypada!
http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Ausland
i
https://www.flickr.com/photos/110691393@N07
https://www.flickr.com/photos/110691393@N07/albums/72157638413025765
Mhhh? Skąd ty bierzesz wiedzę o typach boczniaków?
Jeśli z katalogów modelarskich, to powinieneś zauważyć że C3pr14 i C3pr11b [oraz C3 pr11a, c] to boczniaki bez ubikacji dla kolei miejskiej. Natomiast te na zdjęciu mają typowy układ z ubikacją [dwa pierwsze i ostatni] i są to blatty Ib9a [C3pr07 lub C3pr11]. Natomiast reszta to Ib11 [C3tr pr04 lub 13].
Jak widać system oznaczania niemieckich typów wagonów - rokiem i pochodzeniem produkcji, który co prawda ujednolica różne niemieckie właściwe systemy typowania, może czasem wprowadzać w błąd. Czyli np C3 pr11, a c3 pr11a, b i c to dwa różniące się typy.
 

404W

Znany użytkownik
Było? Jak tak, to usunąć.
Jak nie, zostawić. ;)
Źr. http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Ausland

"Zwei Preußen in Masuren.
Am Zugschluss des P 79533 mit PKP Ok1-251 (ex 38 3056) hing dieses interessante Abteilwagenpärchen. (07.08.1973) Foto: Johannes Glöckner
Link do tej strony był. Ale do tego zdjęcia nikt nie nawiązywał. Piękne zdjęcie - super, że fotografujący zwracal też uwagę na wagony. Do ideału brakuje widocznych numerów. Mamy tu dwa zmodyfikowane boczniaki. Prawy to zapewne pruski C3tr [dawna 4 klasa], ze zlikwidowanym świetlikiem i oświetleniem elektrycznym. Natomiast pan Koj zwrócił uwagę, że lewy to składak z jakiegoś ZNTK. Na podwozie przechodniego wagonu kkstB [rozstaw osi wygląda na 7m] wstawiono nowe pudło.
 
Szanowny Kolego 404W,
temat pruskich boczniakow jest bardzo obszerny. Mam kilka kopii "blattow" z rysunkami wagonow, kilka zdjec z niemieckich skansenow ... katalogi modelarskie nie zawsze nadaja sie do dokladnego okreslenia typu - najczesciej i tak nie ma w nich zadnych dodatkowych informacji.
Pozdrawiam
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Jeżeli uważasz, że kolega 404W czerpie wiedzę z katalogów modelarskich, to ciężko będzie polemizować. A jak jeszcze masz kilka zdjęć z niemieckich skansenów, to już wogóle dyskusja jest zbędna :).
 

404W

Znany użytkownik
Jeżeli uważasz, że kolega 404W czerpie wiedzę z katalogów modelarskich, to ciężko będzie polemizować. A jak jeszcze masz kilka zdjęć z niemieckich skansenów, to już wogóle dyskusja jest zbędna :).
Wąskotorowiec pytając akurat wymienił typy boczniaków "miejskich" robione przez Marklina. Nawet przy wiedzy katalogowej, powinno być widać, że różnią się od powszechniejszych boczniaków "polowych" [np Ib9a - C3pr07 Roco, i C3pr11 Brawy i Fleischmanna], brakiem ubikacji. No chyba, że potem ją dobudowano, ale i tak wtedy będzie widać różnice w jej położeniu. Jeśli ma blatty to dobrze, bo właściwie lepiej przy skomplikowanym [i czasem mylącym] oznaczaniu rokiem budowy, boczniaki lepiej jest opisywać blattem, lub i tym i tym. Zwłaszcza, że późniejsze przebudowy pozacierały różnice, i na zdjęciach nie widać też różnic między wersjami.
 

koland

Aktywny użytkownik
Trochę z innej beczki bo nigdy nie miałem okazji jechać 3-osiowym boczniakiem jak pokazane w temacie. Czy toalety konstrukcyjnie w tych wagonach były od początku? Czy też w Polsce wagony te uległy modyfikacjom na przestrzeni czasu?
 

404W

Znany użytkownik
Trochę z innej beczki bo nigdy nie miałem okazji jechać 3-osiowym boczniakiem jak pokazane w temacie. Czy toalety konstrukcyjnie w tych wagonach były od początku? Czy też w Polsce wagony te uległy modyfikacjom na przestrzeni czasu?
Tzw "boczniaki" to dziesiątki typów w różnych zarządach kolejowych, budowanych od zarania kolei żelaznej do okresu miedzywojennego. W najstarszych konstrukcjach nie było w ogóle ubikacji. W tych, które ostatnio się pojawiły w wątku, napisałem o zróżnicowaniu na specjalne boczniaki miejskie [ruch aglomeracyjny Berlina, Hamburga itd, podobnie we Francji Paryż], w których oszczędzano miejsca. I boczniaki "polowe", gdzie ubikacje były. Po elektryfikacji kolei miejskich, dawne boczniaki miejskie przesunięto do zwykłego ruchu i zaczęły otrzymywać ubikacje.
 

404W

Znany użytkownik
To jest najpopularniejszy typ boczniaka Ib9a - i to w wydaniu C3 pr11 - modele Brawa, Fleischmann, tym samym typem oznaczano wcześniejszą wersję C3 pr07 - Roco. Jeśli uznawano, że różnice w wersjach były małe, kolejne blatty dostawały jedynie adnotację "auflage 2", "3" itd. Układ - 4 pełne przedziały, ubikacja, 2 przedziały. Ten z Chbówki jest wcześniejszy i różni się m. in. układem - ubikacja jest wciśnięta tak, że przedziały obok niej są połówkami. Najpopularniejszy typ obok Ib11 - czyli C3tr pr04 i pr13.
 

raf_oct

Znany użytkownik
Moim zdaniem to to samo ale dla pewności konsultacja nie zaszkodzi, model Roco.Zdjęcie orginału dosyć czytelne, ale część numeru inwentarzowego trudna do odczytania.Być może któryś z kolegów na podstawie swojej wiedzy byłby w stanie podać najbardziej prawdopodobny numer tego wagonu, a może nawet przydział?
5_f ai.JPG
Może wymagam dużo ale na forum tacy czarodzieje:oops:...
 
Ten jest wagonem rodowodem z DRG, a dokładniej doczepą z serii wagonów doczepnych dla Rübezahlbahn. A ten z Drehscheibe jest wagonem badeńskim. A więc o całe około 15 lat starszym.
 

Podobne wątki