• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe rodziny 35/36/37 kolei DRG w Polsce po 1945 r.

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#81
Chyba głównie z tego powodu, że ... rzuciłem palenie. ;)
Odnalazłem zapisek - niewiele mogę jeszcze dodać - wagon został wyprodukowany w Firmie MAN w Norymberdze w roku 1937 z nr fabr. 127569.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#82
W sierpniu 1985 roku w Siedlcach spotkałem "Eilzuga" pierwotnie 1/2 klasa ABhxz przemianowanego na 2 klasę Bhxz 50 51 28 20004-3 , ale jeszcze z pasem żółtym nad oknami !
Stacja macierzysta Hajnówka. Dawny BC4u-36.
Zobacz załącznik 432656
[DOUBLEPOST=1478888132,1478887420][/DOUBLEPOST]I taki sam wagon przebudowany na salonkę / ale nie wiadomo czy przed czy po 1945 / sfotografowany w Krakowie w 1988 roku. As 61 51 89-10 014-7
Kilku kolegów z Krakowa pamięta go dobrze stojącego koło peronu 1 na dworcu Kraków Główny. Stacja macierzysta Kraków.
Zobacz załącznik 432661
Super dokumenty. Z tym że to nie eilzugi tylko d-zugi, czy schnelzugi, z bocznym korytarzem. Apelowałem do autora wątku o wyraźniejsze ich rozróżnienie.
 

stranski

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
424 4 0
#85
Mam pytanie do kolegów forumowiczów :
Czy jest ktoś w stanie przybliżyć historię a zwłaszcza numer boczny bagażowego baurta, który swojego czasu stal na bocznicy w Zagórzu ?
zdjęcie wagonu znalezione w sieci poniżej
13973075664_c34b1cb24b_o.jpg
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#90
Wagon prawdopodobnie C4üp-42 lub C4i-43a po odbudowie wykonanej w Stoczni Nr3 w Gdańsku (wcześniejsza GFW, późniejsza Stocznia Północna)
Czy to zdjęcie z jakiejś strony internetowej, bo wygląda na mocno powiększone?
Ale dwie sprawy. 1. Wątpię by skrót GFW, mówił coś 50% członków tego forum - czyli Gdańska Fabryka Wagonów. Do tego po 2 w. ś. był to ZNTK Gdańsk. 2. Mówiłem na samym początku, że temat wątku jest nieprecyzyjny i będą problemy. Niedawno ktoś na siłę wstawił D-zuga 28, który okazał się N28, a teraz ten schurzen-eilzug, a to coś trochę innego niż D-zugi 35 i E-zugi 36 .
 
A

AJ

Gość
#91
Zdjęcie pochodzi z broszury "Remontowa Shipbuilding 70 1945-2015" i było sporo mniejsze... Nie bardzo kumam nowy system dopasowania zdjęć na forum - jednych nie puszcza, inne rozciąga...
ad 1) ZNTK Gdańsk po wojnie to było jednak zupełnie coś innego niż przedwojenna Gdańska Fabryka Wagonów
ad 1) i 2) sorki - już więcej nie będę...
 

koland

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 1 0
#92
Czy to zdjęcie z jakiejś strony internetowej, bo wygląda na mocno powiększone?
Ale dwie sprawy. 1. Wątpię by skrót GFW, mówił coś 50% członków tego forum - czyli Gdańska Fabryka Wagonów. Do tego po 2 w. ś. był to ZNTK Gdańsk. 2. Mówiłem na samym początku, że temat wątku jest nieprecyzyjny i będą problemy. Niedawno ktoś na siłę wstawił D-zuga 28, który okazał się N28, a teraz ten schurzen-eilzug, a to coś trochę innego niż D-zugi 35 i E-zugi 36 .
Ja wstawiłem tego N28. Problem w tym, że pewnie jestem z bardzo wielu, którzy nawet nie znają różnic, stąd najlepiej aby temat potraktować szerzej niż tylko wagony z rodziny 35-37. Konstrukcje niemieckie wagonów osobowych 4-osiowych produkowanych w latach...?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#93
Zdjęcie pochodzi z broszury "Remontowa Shipbuilding 70 1945-2015" i było sporo mniejsze... Nie bardzo kumam nowy system dopasowania zdjęć na forum - jednych nie puszcza, inne rozciąga...
ad 1) ZNTK Gdańsk po wojnie to było jednak zupełnie coś innego niż przedwojenna Gdańska Fabryka Wagonów
ad 1) i 2) sorki - już więcej nie będę...
Czy to znaczy, że ZNTK był jednak w innym miejscu niż GFW, że nie można mówić, że był jej kontynuacją? Nie znam terenu, i zawsze brałem na logikę, że był bezpośrednim spadkobiercą. CO do tego, czy grupa E42 tu pasuje, to nich się wypowie twórca wątku. Tytuł co prawda przeczy, ale i tak to zdjęcie chyba najbardziej pasuje tu, skoro nie ma tematy np. 'Wagony osobowe obce po 1945 roku na PKP'. Dzięki za źródło.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#94
Ja wstawiłem tego N28. Problem w tym, że pewnie jestem z bardzo wielu, którzy nawet nie znają różnic, stąd najlepiej aby temat potraktować szerzej niż tylko wagony z rodziny 35-37. Konstrukcje niemieckie wagonów osobowych 4-osiowych produkowanych w latach...?
Akurat D28 i austriackie N28, różnią się dość wyraźnie kształtem. Od razu widać, że końcówki dachów D35 i E36 są zaokrąglone. Te grupy są już też spawane.
 
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
#95
ad 1) i 2) sorki - już więcej nie będę...
Andrzeju, wystarczy prześledzić niniejszy wątek, a w szczególności wpis Pana Krzysztofa Koja z dn. 15.04.2015 r. (strona 1) by nie mieć wątpliwości, że wklejone w Twoim ostatnim wpisie zdjęcie jak najbardziej pasuje do tematu. Wagony rodziny 42/43, potocznie określane jako Schürzeneilzugwagen konstrukcyjnie stanowią bowiem rozwojową wersję omawianych w niniejszym wątku wagonów rodziny 35/36/37. Są zatem składową tej właśnie rodziny.

stąd najlepiej aby temat potraktować szerzej niż tylko wagony z rodziny 35-37. Konstrukcje niemieckie wagonów osobowych 4-osiowych produkowanych w latach...?
Lepiej było by założyć odpowiedni wątek (najlepiej niezbyt obszerny) i dalej go rozwijać, ten bowiem jednak dedykowany był konkretnie wagonom rodziny 35/36/37, a to i tak całkiem pokaźna liczba podtypów.

Niestety współcześnie możliwość spotkań z wagonami tej rodziny w Polsce ogranicza się do kilku wraków i kilku pozbawionych podwozia pudeł, z których większość (o ile nie wszystkie) przedstawiono już w niniejszym wątku. Poszerzając zatem zebraną tu wiedzę posłużyć się można także ilustracjami wagonów tej rodziny zachowanymi w innych rejonach świata.

A zatem coś z mojego zbioru, zeszłoroczna majówka:

DSC06139.jpg

50 80 09-29 506-6 Bye370 (ex. 50 80 29-13 756-1 Bye670; ex. 75 026) / Nördlingen / 12.05.2017,
Ni mniej ni więcej, reprezentant odmiany C4i-43 zbudowany w 1944 r., czyli właśnie wspomniany wyżej Schürzeneilzugwagen.

DSC06062.jpg

75 80 29-43 260-9 Büe363 (ex. 50 81 29-13 216-4 B4ü; ex. 30 546 ÖBB; ex. 16 928 DRB) / Nördlingen / 12.05.2017,
Reprezentant odmiany C4ü-36 zbudowany w 1937 r., przejęty w 1945 przez koleje austriackie i tamże zmodernizowany do obecnego stanu. W 2002 r. odkupiony został przez Bayerisches Eisenbahnmuseum, a zatem niejako powrócił do "macierzy".

DSC06070.jpg

75 80 22-43 582-3 Bye020 / Nördlingen / 12.05.2017,
To z kolei reprezentant odmiany C4i-36 zbudowany w 1939 r. w zakładach WUMAG Görlitz, niestety jego poprzednie numery nie są mi znane.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#96
Andrzeju, wystarczy prześledzić niniejszy wątek, a w szczególności wpis Pana Krzysztofa Koja z dn. 15.04.2015 r. (strona 1) by nie mieć wątpliwości, że wklejone w Twoim ostatnim wpisie zdjęcie jak najbardziej pasuje do tematu. Wagony rodziny 42/43, potocznie określane jako Schürzeneilzugwagen konstrukcyjnie stanowią bowiem rozwojową wersję omawianych w niniejszym wątku wagonów rodziny 35/36/37. Są zatem składową tej właśnie rodziny.
.
Więc należy poprawić tytuł wątku. Co już należy do założyciela.
 
Reakcje
757 6 0
#99
Bardzo ciekawe wagony! Jesli się nie mylę są to C4i-30, Wloch i Belg.
Eilzug stoi chyba w Toruniu? Może ktoś wie nieco więcej odnośnie tych wagonów…?
Sczególnie interesuje mnie ten Eilzug. Czy jest znany jego ostatni numer i przydział jeszcze jako osobowy?
Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Wydaje mi się, że te zdjęcia wyżej nie są z Ełku, choć głowy nie dam. Wydaje mi się też, że są tam cztery wagony, nie trzy. Nie czuję się tu znawcą, ale pierwszy to z pewnością niemiecki eilzug, a ostatni to wagon belgijski typu K. Ale między nimi są chyba jeszcze dwa wagony, nie jeden. Drugi wagon, ten za eilzugiem, ma zaokrąglony dach nad przedsionkami, a ten stojący obok belgijskiego ma koniec dachu prosty, więc to chyba nie jest ten sam wagon. Niestety, nie znam numerów ani historii służby tych wagonów.
 

Podobne wątki