• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe rodziny 35/36/37 kolei DRG w Polsce po 1945 r.

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#41
A ja mam głupie pytanie - dlaczego w tej serii wagonów z pierwszej klasy jest jedno wyjście a z drugiej dwa?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#42
Bo to są dawne wagony 2/3 kl. do pociągów osobowych przyspieszonych (Eilzug) i zakładano, że więcej pasażerów będzie w kl. 3 i dla skrócenia czasu postoju na stacjach zwiększono ilość drzwi.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.055 25 2
#43
Przy okazji podwójnych drzwi w tych wagonach, należy jeszcze dodać ( - nie wiem, czy była o tym gdzieś mowa ), że belka pomiędzy podwójnymi drzwiami była wyjmowalna, tak aby powstało szerokie wejście dla ... noszy !
zakładano już wtedy, że te wagony posłużą jako sanitarne w przyszłej woj....
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
770 6 0
#44
Przy okazji podwójnych drzwi w tych wagonach, należy jeszcze dodać ( - nie wiem, czy była o tym gdzieś mowa ), że belka pomiędzy podwójnymi drzwiami była wyjmowalna, tak aby powstało szerokie wejście dla ... noszy !
zakładano już wtedy, że te wagony posłużą jako sanitarne w przyszłej woj....
Dokladnie tak bylo to pomyslane. Slyszalem, ze nawet w niektorych "Donnerach" np. Cid-27 mozna bylo powiekszyc wejscie. Zwracam sie do Pana Prezesa z prosba o wstawienie zdjec Eilzugow na PKP. Z tego co pamietam ma Pan z czego wybierac. Kilka b.wartosciowych zdjec mozna bylo podziwiac w temacie "Wag. os. typu Bi, Ci, Ciy, Biy itp".
Pozdrawiam
Andrzej
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#45
Odświeżając temat chciałbym uzupełnić informację o jednym z wagonów grzewczych ze stacji Zagórz, którego zdjęcia w poniższym poście umieścił Andrzej Jarosiewicz:
Wielkim znawcą tematu nie jestem, ale zdarzyło mi się zrobić zdjęcia paru wagonów, które będą chyba pasować do tego tematu. Niestety raczej wszystkie są już tylko historią
(...)
oraz na koniec wagony ogrzewcze, których na początku lat 90-tych było sprawnych co najmniej pięć sztuk.
(...) oraz trzy wagony z Zagórza

Zobacz załącznik 290330
Zobacz załącznik 290331
Ostatni z tej trójki wykorzystywany był jeszcze w sezonie 92/93 w ruchu planowym

Zobacz załącznik 290333
Zobacz załącznik 290334
Pozdrawiam
Andrzej
Ostatnio szukając zupełnie innych zdjęć przypadkiem natknąłem się na fotkę jednego z ww. zagórskich wagonów grzewczych. Zdjęcie nie zupełnie obejmuje cały wagon, ale dość dokładnie przedstawia jego oznakowanie u schyłku eksploatacji na PKP, czyli w maju 1992 roku. Oto zdjęcie:
Zagórz.JPG
:
 

koland

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 1 0
#48
Witam

Odnośnie wagonów bauart ciekawe info i zdjęcie nr wagonu Bauart 36 można znaleźć w książce Magistrala Kolejowa autorstwa Grzegorza Kotlarza

znalazłem również ciekawy film na YT gdzie widać jeśli się mylę proszę mnie poprawić wagon BC4üp-42.
Żółty pasek na całej długości więc klasa 1

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#52
To już nie męczmy kolegi kolanda. Ten wagon to belgijski typ K1 w wersji B9 (2 klasa, 9 przedziałów). Po likwidacji 3 klasy wagon przekwalifikowano na 1 klasę. Przy okazji mam dwie prośby do kolegi kolanda: 1) o link do tego filmu, jeżeli jest gdzieś dostępny w sieci, 2) o wstawianie zdjęć bezpośrednio na forum, a nie na jakieś obce serwery - chyba, że kolega podlinkowuje zdjęcia zamieszczone na jakimś serwerze przez kogoś innego.
 

koland

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 1 0
#53
Dziękuję za podpowiedź odnośnie wagonu, muszę faktycznie postudiować koleje Francji i Beneluksu:)
Co do książki, chodziło mi o książkę Magistrala Węglowa. Na przyszłość zdjęcia będą na serwerze forum.

Zdjęcia wagonu pochodzą z filmu dostępnego na
https://www.youtube.com/user/DWROCEK/videos
Najlepsze są z opisem PKP w tytule. Filmy czarno białe i kolorowe w bardzo fajnej jakości, stacje Poznań, Kłodzko, Nysa, Toruń, Gniezno, Pyskowice.
Filmy jak się domyślam pochodzą z wydawnictwa
http://www.camdenmin.co.uk/collections/eastern-european-railways
 

koland

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 1 0
#54
Jeszcze jedna fotka bauarta, wagon bagażowy Pw4ü-36 w składzie pociągu z Poznania do Szczecina na stacji Poznań Główny
vlcsnap-2016-01-03-16h46m57s313.png

Zdjęcie wagonu pochodzi z filmu dostępnego na
https://www.youtube.com/user/DWROCEK/videos


Przy okazji zapytam pokazany poniżej wagon to wagon pocztowy Post4ü-a/21,6 (-36)
http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/ ... 190476.jpg
Czym różniły się od niego wagony pocztowe
Post4ü-b II/21,6 (-36)
Post4ü-b II/21,6 (-37)

Czy są to przedstawione poniżej poglądowe screeny modeli czy to przebudowane Post4ü-a/21,6 (-36)?

1.jpg
2.jpg
 
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#57
Odgrzeję trochę temat. Niestety w ostatnich miesiącach nie miałem szczęścia do wagonów rodziny 35/36/37, spotkałem raptem 2 egzemplarze, oba po za granicami Polski zresztą:

DSC08958.jpg
Vozeň vykurovací 610 / 9.04.2016 / Bratislava-Východné.

DSC08691.jpg
80 81 97-32 947-3 BR4ipü / 9.04.2016 / Mistelbach.

Za to z pomocą miejscowego kolegi architekta wyczaiłem ciekawe pudło starszego eilzuga w Działdowie, robiące w tej chwili za barak administracji ogródków działkowych. Znajduje się po lewej stronie stacji patrząc w kierunku Iławy. Na pierwszy rzut oka jest to dawny C4i-30, także jak ktoś będzie w pobliżu, polecam ku pamięci.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
#58
Jeszcze jedna fotka bauarta, wagon bagażowy Pw4ü-36 w składzie pociągu z Poznania do Szczecina na stacji Poznań Główny
Zobacz załącznik 351999
Zdjęcie wagonu pochodzi z filmu dostępnego na
https://www.youtube.com/user/DWROCEK/videos

Przy okazji zapytam pokazany poniżej wagon to wagon pocztowy Post4ü-a/21,6 (-36)
http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/ ... 190476.jpg
Czym różniły się od niego wagony pocztowe
Post4ü-b II/21,6 (-36)
Post4ü-b II/21,6 (-37)

Czy są to przedstawione poniżej poglądowe screeny modeli czy to przebudowane Post4ü-a/21,6 (-36)?

Zobacz załącznik 352004 Zobacz załącznik 352005
Witam, Oba rysunki przedstawiają wagony bagażowo - pocztowe typu PwPost4ü-28 z pierwszej serii produkcji z cofniętą ostoją. Druga seria miała ostoję w linii poszycia bocznego. Wybudowano po 5 sztuk każdego typu. Na rysunkach wersje DB, druga po przebudowie ze zlikwidowanym Zgugführerkanzel. Ale czy DB w epoce IV miało wagon z tym kanzelem by trzeba sprawdzić u nich.
Model wykonał Liliput, później przejął Bachmann i zrobił Fleischmann. Co ciekawe w ep II oba wagony Liliputa i Bachmanna mają ten sam numer, dzięki czemu do tego pierwszego można założyć podwozie z kinematyką od drugiego. Bo konstrukcja jest taka, że kinematykę w Lilipucie nie idzie założyć.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#59
Witam, Oba rysunki przedstawiają wagony bagażowo - pocztowe typu PwPost4ü-28 z pierwszej serii produkcji z cofniętą ostoją. Druga seria miała ostoję w linii poszycia bocznego. Wybudowano po 5 sztuk każdego typu (...)
Rzeczywiście chodzi w tym przypadku o wagony bagażowo-pocztowe niemieckiego typu PwPost4ü-28, ale wagonów tego typu zbudowano nie po 5 szt., ale po 10 szt. w każdej z wersji wykonania, czyli... dokładnie dwa razy więcej! :).
Wagony te zbudowane były w latach 1928/29 przez Sächsische Waggonfabrik,Werdau (w roku 1928 - 10 szt. z odsłoniętymi ostojnicami) i przez zakłady Linke-Hofmann-Busch, Breslau (w roku 1929 - 10 szt. z ostojnicami zakrytymi blachą poczyciową nadwozia).
Otrzymały one odpowiednio numery DRG: 100 001-010 (Werdau, 1928) i 100 011-020 (LHB, 1929).
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki