• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe polskiej budowy rodziny 1A - 108AJK i pochodne

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#61
Jedna rzecz mnie zastanawia. Zapewne jest tylko błąd drukarski w podanej relacji wagonu ogrzewczego Rzeszów-Dęblin. Najprawdopodobniej chodzi o relację Rzeszów-Dębica i teraz pytanie następujące: Dlaczego na tym odcinku był wagon ogrzewczy, czyżby wagony nie miały instalacji ogrzewania elektrycznego?

zagorz.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#62
Raczej lokomotywa serii EU06 nie miała kotła do ogrzewania parowego ;) powyżej tabelki jest rozpiska pojazdów trakcyjnych na danych odcinkach - wszędzie są parowozy a tylko na tym odcinku elektryk.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#63
Raczej lokomotywa serii EU06 nie miała kotła do ogrzewania parowego ;) powyżej tabelki jest rozpiska pojazdów trakcyjnych na danych odcinkach - wszędzie są parowozy a tylko na tym odcinku elektryk.
Otóż to! I to właśnie dowodzi, że wagony, z których w roku 1964 zestawiony był pociąg 3118/3108 nie były jeszcze wyposażone w urządzenia ogrzewania elektrycznego.
W roku 1964 tylko nieliczne wagony z rodziny 1A-108A były już wyposażone w ogrzewanie elektryczne i nie sądzę, żeby akurat te wagony (St. Mac W-wa Szczęśliwice) włączone były do składu relacji Zagórz - W-wa Główna.
W tamtym czasie, spośród wagonów rodziny 1A-108A, w ogrzewanie elektryczne wyposażone były (fabrycznie!) wagony:
- pasażerskie 108A (zarówno klasy 2, jak i klasy 1),
- barowe 108AJ (bufetowe klasy 1),
- bagażowe typu 3F/1 oraz 4F (201C).
Natomiast w ramach modernizacji, w urządzenia ogrzewania elektrycznego wyposażono pewną ilość wagonów typu 7A (klasy 1 oraz przebudowanych klasy 1/2), 7AJ (bufetowe klasy 1), 108AJK (barowe klasy 2), przeznaczonych wówczas przede wszystkim do ruchu międzynarodowego.
Wagony w/w typów znajdowały się oczywiście wówczas na stanie WGW Warszawa Szczęśliwice, jednak wydaje się mało prawdopodobne, aby skład pociągu relacji Zagórz - Warszawa Gł. zestawiony był akurat z takich wagonów...
 
Ostatnio edytowane:

Qcyk

Użytkownik
Reakcje
69 0 0
#72
Dawniej obowiązywały przepisy które nakazywały aby pierwszy wagon za lokomotywą był wagonem bez podróżnych. Miało to zminimalizować skutki ewentualnej katastrofy. Najczęściej w tej roli występował wagon bagażowy lub pocztowy.
Tutaj też mamy taką sytuację. Przy zmianie kierunku biegu rolę wagonu ochronnego spełniał ambulans pocztowy przełączany na drugi koniec składu. Przypuszczam, że przy ostatniej zmianie czoła w Jaśle takich manewrów nie prowadzono.
Jeżeli takowego wagonu nie było to w pierwszym wagonie za lokomotywą należało wydzielić przedział ochronny bez podróżnych (lub przedziały, zależnie od aktualnych przepisów), który spełniałby tą samą rolę co wagon ochronny bez podróżnych.
Na ile pamiętam, to przepisy zawierały dodatkowe wymagania co do konstrukcji tego pierwszego wagonu (miał to być wagon ze stalowym pudłem mocnej konstrukcji).
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#73
Pociąg zmieniał kierunek jazdy na czterech stacjach. Przy wyjeździe z Warszawy i Dębicy kierownik pociągu przebywał w wagonie sypialnym. W Skarżysku i Rzeszowie przechodził do wagonu bagażowego. Ponieważ sypialny odczepiano w Rzeszowie niezbędny był przedział w wagonie najbliższym lokomotywy.
Uprzedzając ewentualne pytania - drużyny konduktorskie nie jeździły (oficjalnie) w w wagonach pocztowych.
 

raf_oct

Znany użytkownik
Reakcje
247 3 0
#79
Zastanawiam się co takiego jest we wpisie numer 77 w tym temacie co zasłużyło na ocenę negatywną przyznaną przez użytkownika Terebesz.Mam nadzieję że to pomyłka, jeśli jednak nie chciałbym poznać powód tak surowej oceny.
 
A

AJ

Gość
#80
Skoro mieliśmy już wagony barowe, diagnostyczne i rentgenowskie to może pora na kino?

1960.jpg


Notatka pochodzi z 1960 roku. Niestety nie niesie ze sobą żadnej informacji odnośnie przebudowanego wagonu, jednak biorąc pod uwagę iż miał on kursować w prestiżowych wówczas pociągach dalekobieżnych do Warszawy, skłaniam się ku podejrzeniu, że wybrano w miarę nowoczesną konstrukcję (1/2/8A?) przystającą technicznie i wizualnie do całego składu (nie będę ukrywał, że liczę w tej kwestii na pomoc niezastąpionego Krzysztofa Koja). Ponieważ zdjęcia wagonu kinowego tym bardziej nie posiadam, jako namiastka wagon 8A "robiący" za wczasowy w Pucku.

Untitled-397.jpg
 

Podobne wątki