• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe polskiej budowy rodziny 1A - 108AJK i pochodne

A

AJ

Gość
#41
Znowu wyskoczę jak Filip z konopi, ale... pewnie taka moja rola ;).
W 1972 roku miała miejsce katastrofa kolejowa pod Miłobądzem. Wydarzenie samo w sobie niestety smutne i nieciekawe było jednak magnesem dla fotoreporterów, którzy uwieczniali je na swoich kliszach. W ten oto sposób powstało też i zdjęcie, które było powodem powstania tego posta:

1372294-Obraz-zniszczen-katastrofy-kolejowej-w-Milobadzu.jpg


Autorstwo widoczne na zdjęciu więc więcej nie będę dopisywać, przeze mnie zaczerpnięte z portalu trójmiasto.pl

To co mnie zaciekawiło, to wagon w środku kadru. Ewidentnie typu 1/2A, jednak wyposażony w kominki wentylacyjne typu "Torpedo". Co to za cudo? Nigdy wcześniej nie zwróciłem uwagi, aby wagony tego typu były wyposażone w ten sposób. Czyżby mógł to być jeden z pierwszych egzemplarzy wagonu 1A? Jeszcze fragment drugiego zdjęcia tego samego autorstwa i pochodzenia dobrze pokazujący różnicę w tym szczególe pomiędzy dwoma wagonami tego samego typu

Clipboard01.jpg


Ponieważ jest znany numer tego wagonu może pomogłoby to w wyjaśnieniu sprawy
51 51 20 18 004 - 4
 
A

AJ

Gość
#42
Już nie mogę edytować :(. Po części sobie sam odpowiem - wg. Janiaka i Kalinkowskiego z tym numerem byłby to faktycznie wagon typu 1A, w trakcie modernizacji wyposażony w ogrzewanie elektryczne. Jeśli przy przenumerowywaniu kierowano się jakąkolwiek logiką, to numer kolejny 004 wskazywałby faktycznie na wagon z pierwszych partii produkcji - tylko te kominki (n).
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#43
Już nie mogę edytować :(. Po części sobie sam odpowiem - wg. Janiaka i Kalinkowskiego z tym numerem byłby to faktycznie wagon typu 1A, w trakcie modernizacji wyposażony w ogrzewanie elektryczne. Jeśli przy przenumerowywaniu kierowano się jakąkolwiek logiką, to numer kolejny 004 wskazywałby faktycznie na wagon z pierwszych partii produkcji - tylko te kominki (n).
Te "kominki" tylko to potwierdzają. Powiedziałbym nawet, że byłoby "zamieszanie" gdyby wagon 1A o takim numerze miał wywietrzniki "Kuck-kuck" :).
Kilkadziesiąt pierwszych wagonów typu 23W (1A) wyposażonych zostało (planowo!) właśnie w wywietrzniki "Torpedo".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#46
Ważne są okna szerokie, bo dwa wąskie okna od strony korytarza przy drzwiach (nie te w drzwiach, tylko obok) to okna WC (i odpowiednio od strony korytarza). A te główne (od przedziałów) są szerokie, to znaczy, że wagon ma 8 przedziałów i jest to (a raczej była) 1 klasa.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
#47
Witam,
to skoro na początku tego wątku podano, ż e 23W miał 10 przedziałów, to w takim razie co to za cudo oznaczone 23W z 1947 roku o nr PKP 02050?
Dalej 43W jako 13A z 1950 roku i 3F o nr 030090.
ZScan266-23A 1947r.jpg


ZScan268-42W -13A .jpg


ZScan269-3F.jpg
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
#49
To co napisałem odnośnie typów to przepisane z tylnej strony zdjęć. Jeżeli ktoś będzie chętny do wydania publikacji na ten temat to mogę służyć porządnym skanem tych zdjęć.
Pozdrawiam
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#50
Jakiś czas temu na profilu "Państwowa wytwórnia wagonów Pafawag" na facebook'u autorz pokazywali podobne zdjęcie wagonu 14A błędnie opisanego jako wagon 13A (upierając się zresztą że to bankowo 13A), także ta nieścisłość wyskakuje nie pierwszy raz. W istocie pomylić się ich właściwie nie da, bo 14A i 1C były jedynymi wagonami o takiej geometrii pudła budowanymi w Polsce po 1945 r (wyoblenia, fartuchy, brak przewężeń, osłonięta z 3 stron ściana czołowa itp.). Z kolei 13A miały geometrię taką samą jak cała rodzina 1A z charakterystycznymi przewężeniami skrajnych partii pudła.

W moim wcześniejszym wpisie w tym temacie pisałem o charakterystycznym układzie 11-przedziałowym w wagonach sypialnych tej rodziny. Była to wspólna cecha zarówno dla 11A jak i 13A, zresztą na zdjęciu dobrze widać pojemniki na węgiel przymocowane do ścian czołowych, co z miejsca wskazuje, iż jest to wagon sypialny lub salonowy. Warto nadmienić, iż wagony 11A pierwotnie nosiły ozn. typu 42W/1, natomiast 13A z początku oznaczono jako 42W/3. Obawiam się, że do czasów współczesnych nie zachował się ani jeden istniejący egzemplarz. Nieco ponad 10 lat temu jeden współtworzył wczasy wagonowe na stacji Pszczew.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
#51
To zdjęcie jak podajecie 14A na pewno pochodzi z Cegielskiego, gdyż taki układ dachu w hali jest niepowtarzalny. I to widać że wagon wykonano po 1947 roku gdyż jest to hala Fabryki Lokomotyw i Wagonów byłe W3. Natomiast 11A jest na tle chyba byłej fabryki Paulusa czy byłej Fabryki Wagonów po zachodniej stronie HCP, w której produkcja była do około 1949-50 roku, czyli rejon obecnego szpitala, a raczej jego zaplecza.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
#53
A ty dwie strony z Biuletynu Technicznego HCP nr 7-8 z 1959 roku.
Z1 Biul Techn 7-8 1959 str 65.jpg

[DOUBLEPOST=1465834987][/DOUBLEPOST]I druga strona. Na poprzedniej dane techniczne z HCP.
Druk gazetowy dlatego taki kiepski.
I na dodatek pudło powiększone.
Z1 Biul Techn 7-8 1959 str 66.jpg


Z 23W.jpg
 
A

AJ

Gość
#54
Na poprzedniej dane techniczne z HCP. Druk gazetowy dlatego taki kiepski. I na dodatek pudło powiększone.

Chyba dużo ciekawsze jest zdjęcie ze strony pierwszej podpisane jako "wagon salonowy", a przedstawiające prace wykończeniowe przy wagonie 26W lub 37W, które Krzysztof Koj omawiał kiedyś tutaj Wagony restauracyjne na PKP (konstrukcje sprzed 1945 roku)... Szkoda że ta fotka nie zachowała się w oryginale.
Jednak żeby pozostać w temacie - skoro mamy zdjęcie z budowy, to może teraz widoczek z naprawy. Hala ZNTK Opole, fotka bez daty wykonania, ja obstawiałbym początek lat osiemdziesiątych:


Clipboard010.jpg
 

map69

Znany użytkownik
Reakcje
79 0 0
#55
Załączam fotografie pudła wagonu bagażowego prawdopodobnie 2F/3F znalezionego na terenie zrujnowanej lokomotywowni w Piotrkowie Trybunalskim.
Uwagę zwraca dobrze zachowane wnętrze.
Niestety eksponat mocno zarośnięty i nie udało mi się podejść z drugiej strony ani z boku. Data wykonania zdjęć 18.06.2016.

P1060490_1.JPG P1060491_1.JPG P1060496_1.JPG
P1060492_1.JPG P1060493_1.JPG P1060494_1.JPG P1060495_1.JPG
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
#56
Piekny :) jako zupełny laik...i żeby mnie tu który zlinczować nie zechciał...zapytam, czy była by możliwość odzyskania takiego wagonu i ewentualnego odrestaurowania ? choć po części , bo wiem ze to kosztuje sporo
 

stranski

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
425 4 0
#58
czy ktoś może dysponuje materiałem pozwalającym na ustalenie z jakich konkretnie wagonów zestawiony był nocny pociąg z Warszawy do Zagórza, kursujący w rozkładzie jazdy 1968/69 ?
 

Podobne wątki