• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe polskiej budowy rodziny 1A - 108AJK i pochodne

bombowiec

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Niestety, mylisz się Andrzeju :) Wykazy zakładowe "poszły z dymem" - jedyna nadzieja w K.Koju i Jego księgach inwentarzowych.

I jeszcze krótka informacja dot. wspomnianych artykułów w ŚK - autorami będą Paweł Terczyński i Krzysiek Koj. Myślę, że nazwiska gwarantują rzetelne informacje na ten temat.
dzien dobry
czy może mi pan napisac wymiar głównego modułu parowozowni ostrów wlkp
chodzi mi o element gdzie sięznajduje nawęglanie i parowozownia wachlarzowa
poproszę o długość i szerokośc
pozdrawiam Jacek
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
DSC07318.jpg

501936 X000 / Warszawa Wschodnia / 14.04.2019

...czyli wagon socjalny PKP-PLK w pociągu ratunkowym przy stacji Warszawa Wschodnia. Zbudowany w zakładach ZNTK Ostrów Wlkp. w 1957 r. jako przedziałowy 2 klasy typu 8A serii Bhxzt, przebudowany około 1978 r. na socjalny, po wszelkich podziałach administracyjnych w PKP-PLK.
 

koland

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 1 0
Zobacz załącznik 645870
501936 X000 / Warszawa Wschodnia / 14.04.2019

...czyli wagon socjalny PKP-PLK w pociągu ratunkowym przy stacji Warszawa Wschodnia. Zbudowany w zakładach ZNTK Ostrów Wlkp. w 1957 r. jako przedziałowy 2 klasy typu 8A serii Bhxzt, przebudowany około 1978 r. na socjalny, po wszelkich podziałach administracyjnych w PKP-PLK.
Ten wagon powinien trafić do muzeum i wozić okolicznościowo fanów starej kolei...
 

Zdzich54

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Po pierwsze witam i dzięki za rejestrację.
Po drugie trafiłem na ten wątek przez "wujka gugla" szukając info o wagonach "zwężakach" które doskonale pamiętam z lat młodości.

I wreszcie po trzecie - po przeczytaniu wszystkich 6 stron wątku trzy wspomnienia z 1963 roku:
1. Dwukolorowe wagony na pewno jeździły na trasie W-wa - Hel. Jako 9 latek jechałem takim ekspresem prowadzonym przez dwa wagony motorowe.
2. W Juracie obok ośrodka wypoczynkowego PAN (przy torach) na bocznicy był wagon - kino (w którymś poście były wzmianki o takowych). O ile to pamiętam na 9-cio latku nie zrobił wrażenia jako "nietypowy" kształt czyli pewno był przerobiony ze "zwężaka". Byłem w nim na projekcji jakiegoś filmu.
3. Nie wiem jak rodzice to załatwili ale któregoś dnia trasę Jurata - Hel pokonałem w kabinie maszynisty. Dla gówniarza była to wielka atrakcja. Zapamiętałem sterowanie korbą jak w tramwaju i "tykający" szybkościomierz w prawy rogu kabiny :D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Witamy na forum i życzymy miłego spędzania czasu przy czytaniu (i pisaniu ;)).
Dwukolorowe wagony na pewno jeździły na trasie W-wa - Hel. Jako 9 latek jechałem takim ekspresem prowadzonym przez dwa wagony motorowe.
Też takim jechałem, mnie więcej w tym samym czasie, ale tylko do Gdańska - to był ekspres "Neptun", prowadzony dwoma SN61. Ale takie składy jeździły też w innych relacjach, również "Berolina" tak wyglądała - na forum jest gdzieś zdjęcie zrobione w Poznaniu.
Zapamiętałem sterowanie korbą jak w tramwaju i "tykający" szybkościomierz w prawy rogu kabiny
To pewnie też był wagon motorowy SN61.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Czy SN61 jeździły do Helu? Czy jest jakieś zdjęcie to pokazujące?
Z powyższej wymiany zdań wynika, że jeździły. Ja nie mam na to dowodu ani zdjęć, ale jeżeli kolega @Zdzich54 twierdzi, że jechał takim ekspresem z Warszawy na Hel, to wychodzi na to, że jeździły. Nie było innych wagonów motorowych, które prowadziły ekspresy zestawione z wagonów przedziałowych.
 

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
Z powyższej wymiany zdań wynika, że jeździły. Ja nie mam na to dowodu ani zdjęć, ale jeżeli kolega @Zdzich54 twierdzi, że jechał takim ekspresem z Warszawy na Hel, to wychodzi na to, że jeździły. Nie było innych wagonów motorowych, które prowadziły ekspresy zestawione z wagonów przedziałowych.
Tak, SN61 jeździły do Helu w latach 60. XX wieku, zanim wprowadzono lokomotywy SP45. Zresztą SN61 był częstym bywalcem na Półwyspie Helskim. A teraz pozwolę sobie na ciekawą dygresję. W sierpniu 1968 roku jechałem na wakacje do Kuźnicy pociągiem ekspresowym Kaszub. Z Warszawy do Gdyni prowadziła go ST43, natomiast dalej właśnie SN61. Co ciekawe, po dotarciu do Helu, skład wracał około północy do Gdyni na stację postojową, aby rano jechać do Warszawy. Trasę z Helu do Gdyni pokonywał wspólnie z ostatnim późno wieczornym pociągiem lokalnym relacji Hel-Gdynia. Całość prowadziła "samotna, ale bardzo dzielna" SM41.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
W sierpniu 1968 roku jechałem na wakacje do Kuźnicy pociągiem ekspresowym Kaszub. Z Warszawy do Gdyni prowadziła go ST43, natomiast dalej właśnie SN61.
Ja jechałem ekspresem z Warszawy do Gdańska kilka lat wcześniej też w lecie i był to właśnie pociąg zestawiony z dwóch (może trzech) SN61 i kilku wagonów przedziałowych, wszystkie w barwach kremowo-niebieskich. My wysiadaliśmy w Gdańsku i nie wiem, czy skład jechał do Helu, czy tylko do Gdyni, a jeżeli do Helu, to czy do samego końca jechały SN61, ale uważam to za bardzo prawdopodobne. Ale ja miałem wtedy ok. 10 lat i aż tak nie zwracałem na takie szczegóły uwagi.
 

Podobne wątki