• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe Bhx i Br

#1
Ostatnio trafił w moje ręce numer 3 (maj 2001) KMiD.
Jest w nim artykuł pana Romana Garbacika i Wiesława Szygulskiego o Historycznych odcinkach obsługi trakcyjnej. W nim pojawia się informacja o wagonach oznaczonych w planach zestawiania składów jako Bhx, co może oznaczać wagony 1A, Eilzugwagen , hecht i oberlichter. O ile o 1A, Eilzugwagen i hechtwiem wiem co nieco to o tym ostatnim nic. Poza tym może ktoś wyjaśni czy się owe wagony różniły? (jakieś zdjęcia?)
I druga sprawa w planie zestawiania składów pojawiają się wagony Br. W przypisach stoi że to wagon 2 kl (B) z wewnętrznym przejściem bocznym wzdłuż całego wagonu gdzie część przedziałów jest otwarta a część zamknięta (r) , dwuosiowy. Ma ktoś może zdjęcie lub plan wnętrza takiego wagonu? może też trochę informacji o tych wagonach?
 
#2
xdamian napisał(a):
W nim pojawia się informacja o wagonach oznaczonych w planach zestawiania składów jako Bhx, co może oznaczać wagony 1A, Eilzugwagen , hecht i oberlichter. O ile o 1A, Eilzugwagen i hechtwiem wiem co nieco to o tym ostatnim nic. Poza tym może ktoś wyjaśni czy się owe wagony różniły? (jakieś zdjęcia?)
Oberlicht to wagon ze swietlikiem na dachu, w Polsce zachowały sie w Chabówce ( austriacki http://www.skansen.hg.pl/1/05423bhxz.html ), Skierniewicach i Jaworzynie - pruskie

xdamian napisał(a):
I druga sprawa w planie zestawiania składów pojawiają się wagony Br. W przypisach stoi że to wagon 2 kl (B) z wewnętrznym przejściem bocznym wzdłuż całego wagonu gdzie część przedziałów jest otwarta a część zamknięta (r) , dwuosiowy. Ma ktoś może zdjęcie lub plan wnętrza takiego wagonu? może też trochę informacji o tych wagonach?
http://www.parostroj.net/katalog/ov/ima ... e_1919.gif
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#3
Ja podsyłam fotki wspomnianego wagonu w trakcie odbudowy w Ostrowie oraz "gotowego" malowania w jakim pojechał do Chabówki. Pozdrawiam.
PS. Jak ja lubię znaleźć raz po raz fotki wagonów z Ostrowa! :D
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#5
Taki zielony to on nie był gdy przyjechał do Ostrowa ;) Nie wiem w jakim "malowaniu" wagon był eksploatowany przez PKP. Z tego co sobie przypominam, "Wagon" zawsze miał dobre stosunki z dyrekcją w Krakowie i większość odbudowanego taboru we firmie pochodziła z tamtąd. Wiem również, że w odbudowie historycznych wagonów czynnie brało udział środowisko MK (doradztwo i weryfikacja zgodności z pierwotnym wykonaniem). Na tym polu współpraca układała się dosyć dobrze. Myślę, że malatura w której wspomniany wagon wyjechał z Ostrowa była uzgodniona i wykonana na życzenie klienta - w tym przypadku PKP.
Poniżej fotka "zielonego" wagonu. Pozdrawiam.
 

Podobne wątki