• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony motorowe w Europie

Railways

Znany użytkownik
Reakcje
937 15 0

Wagon motorowy Tatra 68 lub Motorovy vuz M 290.0. Wyprodukowano tylko dwa egzemplarze, które kursowały miedzy Pragą, a Bratysławą z prędkością ok 91km/h. Pokonywały tę trasę w 4h i 30min jak na rok 1936 to chyba całkiem nieźle:)
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
Przestraszyłem się, że chłopaki z Węgorzewa zaczęli ciągać wagon tym Żukiem, ale na szczęście to tylko taka pozowana fotografia.
Railways: edytuj posty, zamiast pisać jednego pod drugim, bo tak powstaje groch z kapustą i nie za bardzo ogarniam, co Autor miał na myśli
 

Railways

Znany użytkownik
Reakcje
937 15 0
Wagon motorowy Z 104 CFL (Chemins de Fer Luxembourgeois) luksemburski przewoźnik państwowy


Włoski Fiat Aln 772 w Libii ( trzy tego typu wagony motorowe były używane w Polsce po drugiej wojnie światowej)
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
Włoski Fiat Aln 772 w Libii ( trzy tego typu wagony motorowe były używane w Polsce po drugiej wojnie światowej)
I znów pomyślisz że się Ciebie czepiam, ale informacje jakie podajesz są niestety nie do końca ścisłe.
To znaczy nie wiem czy na zdjęciu jest wagon typu Aln 772, w każdym razie te eksploatowane w Polsce, odpowiadające typowi Aln 772 eksploatowanemu we Włoszech, miały dosyć mocno odmienny wygląd od tego z powyższej fotki. To co jest na powyższej fotce jest albo innym wagonem, albo też mocno zmienionym wagonem typu Aln 772, wedle wytycznych czy potrzeb zamawiającego.
Zaś wagony SD80 w wyglądzie zewnętrznym tylko kilkoma szczegółami różniły się od swoich włoskich odpowiedników, czyli Aln 772.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Polskie SD80 to były inne wagony, też według włoskich oznaczeń typ ALn 772. Ten na obrazku (czy nie z wikipedii?) to albo inny wagon, albo jakaś wcześniejsza wersja (nie jestem za mocny we włoskim taborze).

PS. Widzę, że Irek był szybszy.
 

Railways

Znany użytkownik
Reakcje
937 15 0
I znów pomyślisz że się Ciebie czepiam, ale informacje jakie podajesz są niestety nie do końca ścisłe.
To znaczy nie wiem czy na zdjęciu jest wagon typu Aln 772, w każdym razie te eksploatowane w Polsce, odpowiadające typowi Aln 772 eksploatowanemu we Włoszech, miały dosyć mocno odmienny wygląd od tego z powyższej fotki. To co jest na powyższej fotce jest albo innym wagonem, albo też mocno zmienionym wagonem typu Aln 772, wedle wytycznych czy potrzeb zamawiającego.
Zaś wagony SD80 w wyglądzie zewnętrznym tylko kilkoma szczegółami różniły się od swoich włoskich odpowiedników, czyli Aln 772.
Wcale tak nie myślę,że się czepiasz:)zawsze dobrze wiedzieć coś więcej przyjacielu(y)
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
Popatrzyłem trochę w internet, bo wpierw myślałem że to jest zupełnie inny wagon. Ale ogólnie nie mam też zamiaru zgłębiać tematu włoskich wagonów silnikowych. Dziwne jednak trochę mi się wydaje, jakoby ten wagon miał mieć takie samo oznaczenie jak to co we Włoszech eksploatowano pod tym samym oznaczeniem, właśnie ze względu na fakt iż oba wagony mają spore różnice w wyglądzie. Chociaż jest oczywiście możliwe, że to ten sam wagon, tylko dla potrzeb zamawiającego ze zmienionymi cechami budowy.
To co dalej napiszę, to tylko moje domysły, ale wlot powietrza do chłodnicy może został powiększony ze względu na lepsze chłodzenie w cieplejszym klimacie tego kraju, drzwi przesunięto nad same wózki, bo jak widać na ścianach bocznych wagonu pojawiły sie wyoblone osłony wózków, pozwalające na ich skręt, co wynikało albo ze zwiększonego rozstawu szyn, albo ze względu na potrzebę wpisywania sie w ciaśniejsze łuki, no i drzwi nie mogły się znajdować w miejscu tych wyoblonych osłon, dodano górny reflektor by być może odpowiadać istniejącym w tamtym kraju przepisom dotyczącym oznakowania czoła pociągu. Inna zaś sprawa, że rozstaw tych osłon wózka wydaje mi się mniejszy niż rozstaw osi w SD80, więc może w tym wagonie zastosowano inne wózki o mniejszym rozstawie osi?

W Wikipedii niby jest to zdjęcie, ale poza tym zdjęciem, w tekście nie widzę nic o tym by te wagony były eksploatowane w Libii. A jak wiadomo, Wikipedia nie jest tworzona przez specjalistów, tylko każdego kto chce, więc możliwe że ktoś natknął się na tę fotkę gdzieś w sieci z opisem że to ten sam wagon i ją dodał do Wikipedii, podczas gdy może być to inny wagon.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Irku, ale ALn 772 FS wyglądał prawie identycznie, jak nasze, spójrz na kolorową fotkę w linku, jaki podałem! Przecież to nasz SD80, a ten w Libii jest inny, dlatego napisałem, że może to prototyp albo jakaś starsza wersja. A czy ten libijski też był oznaczany ALn 772 to nie wiem, w wikipedii nie moglem się doszukać wyjaśnienia tego.
 

Railways

Znany użytkownik
Reakcje
937 15 0
Popatrzyłem trochę w internet, bo wpierw myślałem że to jest zupełnie inny wagon. Ale ogólnie nie mam też zamiaru zgłębiać tematu włoskich wagonów silnikowych. Dziwne jednak trochę mi się wydaje, jakoby ten wagon miał mieć takie samo oznaczenie jak to co we Włoszech eksploatowano pod tym samym oznaczeniem, właśnie ze względu na fakt iż oba wagony mają spore różnice w wyglądzie. Chociaż jest oczywiście możliwe, że to ten sam wagon, tylko dla potrzeb zamawiającego ze zmienionymi cechami budowy.
To co dalej napiszę, to tylko moje domysły, ale wlot powietrza do chłodnicy może został powiększony ze względu na lepsze chłodzenie w cieplejszym klimacie tego kraju, drzwi przesunięto nad same wózki, bo jak widać na ścianach bocznych wagonu pojawiły sie wyoblone osłony wózków, pozwalające na ich skręt, co wynikało albo ze zwiększonego rozstawu szyn, albo ze względu na potrzebę wpisywania sie w ciaśniejsze łuki, no i drzwi nie mogły się znajdować w miejscu tych wyoblonych osłon, dodano górny reflektor by być może odpowiadać istniejącym w tamtym kraju przepisom dotyczącym oznakowania czoła pociągu. Inna zaś sprawa, że rozstaw tych osłon wózka wydaje mi się mniejszy niż rozstaw osi w SD80, więc może w tym wagonie zastosowano inne wózki o mniejszym rozstawie osi?

W Wikipedii niby jest to zdjęcie, ale poza tym zdjęciem, w tekście nie widzę nic o tym by te wagony były eksploatowane w Libii. A jak wiadomo, Wikipedia nie jest tworzona przez specjalistów, tylko każdego kto chce, więc możliwe że ktoś natknął się na tę fotkę gdzieś w sieci z opisem że to ten sam wagon i ją dodał do Wikipedii, podczas gdy może być to inny wagon.
Tak jak już pisałem wcześniej fotka nie pochodzi z Wikiedii tylko z WTH archiwum on line,fotka pokazuje wagon motorowy z 1950 roku na stacji w Trypolisie
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
Irku, ale ALn 772 FS wyglądał prawie identycznie, jak nasze, spójrz na kolorową fotkę w linku, jaki podałem! Przecież to nasz SD80, a ten w Libii jest inny, dlatego napisałem, że może to prototyp albo jakaś starsza wersja. A czy ten libijski też był oznaczany ALn 772 to nie wiem, w wikipedii nie moglem się doszukać wyjaśnienia tego.
Ale ja to wiem Panie Andrzeju i nigdzie nie napisałem że jest inaczej.
Uparłem się jednak i cały czas siedzę i jednak szukam czegoś o tych wagonach w Libii, i nie mam pewności, ale z tego co ustaliłem, to te wagony dla Libii były zupełnie innego typu a ktoś nie wiem czemu w internecie zamieścił informację że to były wagony typu Aln 772. No i inni to kopiują. Ogólnie zaś wagony te są znane pod potoczną nazwą "Littorina", więc ktoś pewnie omyłkowo przypisał je do serii Aln 772.
 

Podobne wątki