• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony chłodnie z Dessau

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
61 0 0
#1
Po lekturze Atlasu wagonów towarowych, który się niedawno ukazał, zainteresowałem się historią wagonów chłodni importowanych pod koniec lat 80. z NRD do Polski dla kombinatu Hortex.

W roku 1987 PHZ Kolmex podpisał umowę z AHB Schienenfahrzeuge Export-Import, Berlin na dostawę 6 wagonów chłodni. Były to wagony produkcji VEB Waggonbau Dessau, typu MK4-SU (zmodyfikowanej wersji dla ZSRR) z maszynowym agregatem chłodniczym, przeznaczone na rozstaw szyn 1435mm/1520mm. Zostały przyjęte na stan w styczniu 1988 - 4 szt. w Rykach i 2 w Płońsku i jako wagony prywatne włączone do taboru PKP.

W roku 1988 podpisano kolejny kontrakt na dostawę sześciu pięcowagonowych pociągów chłodniczych typu ZB5 SU (modyfikacja wersji dla ZSRR). Przyjęto je na stan w październiku 1988, przydzielając po jednym pociągu do stacji Skierniewice, Góra Kalwaria, Siemiatycze, Przysucha, Leżajsk i Środa Wlkp. Strona polska zamówiła takie samo wyposażenie techniczne jak przy wcześniejszym kontrakcie z 1987 r. Jednak w przypadku pociągów tylko skrajne wagony po jednej swojej stronie posiadały sprzęgi europejskie i zderzaki. Wszystkie pozostałe wagony miały samoczynne sprzęgi radzieckie.
Pociągi chłodnicze miały stałe relacje kursowania pomiędzy swoimi stacjami macierzystymi (pociąg z Góry Kalwarii kursował ze Skierniewic) i Terespolem / Brześciem. Relacje pociągów były naniesione na wagonach.

zb5hortex.jpg

Wagony chłodnie miały namalowane logo Hortexu na drzwiach i napis na burcie.

Powyższe wagony i pociągi zostały zakupione w celu eksportu towarów do ZSRR i po zmianach w 1989 roku przestały być potrzebne. Po niewielu latach od zakupu zostały wycofane z użytku.

I tu pytanie do forumowiczów, może ktoś zna dalsze losy tych wagonów? W sieci znalazłem tylko informacje że w latach 1990-92 stał jeden taki wagon w Sochaczewie...

===========
Tomek
 
Reakcje
238 3 0
#2
Powyższe wagony i pociągi zostały zakupione w celu eksportu towarów do ZSRR i po zmianach w 1989 roku przestały być potrzebne. Po niewielu latach od zakupu zostały wycofane z użytku.

I tu pytanie do forumowiczów, może ktoś zna dalsze losy tych wagonów? W sieci znalazłem tylko informacje że w latach 1990-92 stał jeden taki wagon w Sochaczewie...

===========
Tomek

Skierniewicki stacjonował na bocznicy zakładów Rawent. W 1995 r. jak wizytowałem ten zakład - składu chłodniczego dawno nie było.
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
136 13 0
#3
W roku 1987 PHZ Kolmex podpisał umowę z AHB Schienenfahrzeuge Export-Import, Berlin na dostawę 6 wagonów chłodni. Były to wagony produkcji VEB Waggonbau Dessau, typu MK4-SU
Raczej wagony typu ARW. Wagony typu MK4 zakupiono w latach 60.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
#5
Oprócz tych wagonów w zakupiono w NRD 30 wagonów chłodni maszynowych, 4-osiowych. Większość żywota spędziły odstawione w ZNTK Ostrów. Tkwiły tam w towarzystwie antycznych zestawów chłodni złożonych z 4 wagonów chłodni 2-osiowych i i 4- osiowego wagonu maszynowni.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#8
Większość żywota spędziły odstawione w ZNTK Ostrów.
Szkoda, że człowiek tak późno zaczął się interesować taborem stojącym "w krzakach" ;)

Przeglądając zakładowe fotki, znalazłem kilka dotyczących opisywanych wagonów chłodni. Foty stare, na moje oko z przełomu lat 60/70, przedstawiające dwa takie wagony. Sądzę, że to seria informacyjna niemieckiego producenta dla PKP. Dlaczego trafiły do ostrowskich ZNTK-ów ? - można tylko snuć domysły. Ostrowska firma była jedynym producentem podobnych wagonów i może chciano poznać opinię rodzimych konstruktorów ?

Przypadkowo, wpadł mi też w ręce katalog VEB Waggonbau Dessau z 85 roku. Oprócz fotek i rysunków produkowanych wagonów, są informacje o odbiorcach. Wynika z nich, że do Polski trafiły zarówno wagony 4 osiowe (Maschinenkuhlwagen) jak i dwuosiowe (Eiskuhlwagen). Niestety, nie podano ilości dostarczonych wagonów (dziwi, bo w przypadku innych zarządów kolejowych takie info się pojawia).
 

Załączniki

OP
OP
tcy

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
61 0 0
#9
Według "Atlasu wagonów towarowych" w NRD zakupiono:
- 30 szt. wagonów dwuosiowych (odpowiednik naszych 202L) chłodzonych lodem, w latach 1960-61
- 6 szt. wagonów czteroosiowych (zdjęcia post wyżej) w roku 1966 ze spalinowym zespołem prądotwórczym i przedziałem konwojenta
- 6 szt. wagonów oraz
- 6 szt. pięciowagonowych pociągów w latach 1987-88, o których pisałem w pierwszym wpisie w tym wątku

Strona www.kuehlwaggon.de podaje natomiast te ilości odpowiednio jako: 93, 5, 9, 5 szt

W skanie wspomnianego katalogu (ale już z roku chyba 1991) również nie ma dostarczonych dla PKP ilości, ale nie ma ich też dla innych zarządów (pojawiające się cyfry okleślają ilości wagonów w zespołach).

prospekt3_seite01.jpg
prospekt3_seite05.jpg
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
136 13 0
#12
Z tego, co pamiętam wagony te były bardzo podobne do 202L 6-cio ryflowej, a różniły się ilością zawiasów w drzwiach /6/. Prawdopodobnie miały też ciut inny pomost i zamykanie pojemnika na suchy lód.
 
OP
OP
tcy

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
61 0 0
#13
A wiecie coś o wagonie N501L chłodnia z Dessau , google nic nie zwraca
N501L to nazwa wymyślona przez autora na potrzeby książki "Atlas wagonów towarowych", więc należałoby szukać używając innych słów kluczowych. Ta sama książka podaje oznaczenie NRD/I.

ja znalazłem "w sieci" taką fotkę...
Fotka wagonu MK4 SZD ze znanej strony http://www.kuehlwaggon.de/images/70.039.01.jpg

A poniżej fabryczne foto wagonu MK4-424-87 dla Horteksu z roku 1987.

mk4hortex.jpg
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#14
I tu pytanie do forumowiczów, może ktoś zna dalsze losy tych wagonów?
Znalazłem stary wykaz naprawianych w Ostrowie wagonów. Wynika z niego, że jeszcze w roku 1991 wykonano naprawy rewizyjne 4 wagonów, a rok wcześniej - 12.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
96 2 0
#16
Pozwólcie, że odkopię temat, bo mnie pewne rzeczy intrygują na temat chłodni MK4.

W jaki sposób wagony tego typu były eksploatowane na sieci DR? Czy były to grupy kilku wagonów, które włączano w skład innego pociągu, czy też zwarte pociągi jadące bezpośrednio od stacji początkowej do stacji końcowej?

Druga kwestia dotyczy malowania. Szukając zdjęć tych chłodni często trafiałem na różne malatury tych wagonów, przede wszystkim białe (całe), lub z błękitnym "M" na drzwiach załadunkowych. Ale niektóre miały na sobie barwy browaru, lub innych zakładów (i to w ep. IV) - od czasu do czasu można na znanym portalu aukcyjnym znaleźć takie właśnie modele produkcji Sachsenmodelle. Zastanawia mnie zatem, czy np. chłodnia w barwach browaru Radeberger mogła się znaleźć w składzie obok błękitnej chłodni z napisem "DAS WUNDERVOLLE WASSER"?

Do kiedy w ogóle eksploatowano tego typu chłodnie w Niemczech? Spotykałem się z modelami z opisem już z czasów DB AG (ep. V), ale zdjęć pierwowzorów w tym oznakowaniu ani jednego.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
96 2 0
#18
Ał, no to żyłem w kłamstwie :( A chciałem sobie dwie takie kupić...

Niestety nie jestem zbyt dobry z niemieckiego, więc średnio rozumiem co tam jest napisane.
 

Mareczek

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
#20
Dzisiaj całkowicie przypadkowo i nawet nieświadomie odnalazł się wagon-chłodnia, człon z silnikiem spalinowym. Przydział - Leżajsk. Przysieka koło Jasła, złomowisko przy rampie kolejowej.

















 

Podobne wątki