• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Poniżej zdjęcia, które były już publikowane na tym Forum. Nie pamiętam w którym konkretnie wątku. Zapisałem je sobie, żeby być może kiedyś zrobić dioramę "historyczną" - patrz napisy na wagonach. Teraz trafiłem na nie przypadkowo i ... przyjrzałem się im bliżej. Kluczowa jest pierwsza fotografia - na kolejnych widać też takie wagony ale słabiej. Czy to były adoptowane do przewozu samochodów weglarki ? Czy ktoś coś więcej wie o takich wagonach ? Może kiedyś już coś było ale ja nie kojarzę.

IMG_20161211_151904.JPG


IMG_20161211_151751.JPG


IMGP1603.jpg
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Ciekawa węglarka Eaos-z zaobserwowana przeze mnie końcem kwietnia na stacji Bukowno. Wagon zarejestrowany jest w Chorwacji (78 HR), ale należy do serbskiej firmy Lokomotiva d.o.o. z Belgradu (LKM). Niestety niewiele można znaleźć nt. tej firmy w internecie. Węglarka stała w zwartym składzie ok. 20 identycznych wagonów, wszystkie rewizją z dnia 16.03.2022 r. w zakładzie oznaczonym jako ĆU.

Pierwszy raz widziałem takie wagony w Polsce i mam właściwie dwa wyjaśnienia ich obecności w Bukownie. Po pierwsze (na co może wskazywać ta sama, niedawna data rewizji na wszystkich węglarkach), mogły one mieć wykonywane naprawy gdzieś w Polsce i wracają na Bałkany. Po drugie, wg mnie bardziej prawdopodobna opcja, w węglarkach tych przyjechało coś do Zakładów Górniczo-Hutniczych "Bolesław", których bocznica odgałęzia się od stacji Bukowno. W ubiegłych latach na tę bocznicę przyjeżdżały np. węgierskie wagony Tams. Wskazywać na to może fakt, że na czele składu była SM42-1253. Jest to lokomotywa stacjonująca w Jaworznie Szczakowej, która obsługuje okoliczne bocznice.

Zastanawia mnie jeszcze seria Eaos-z, a dokładnie litera "o", która oznacza nieprzystosowanie do wyładunku na wywrotnicach czołowych. Sprowadza się to do stałych, a nie odchylanych, ścian czołowych. Wagon ze zdjęcia ma jednak ściany czołowe uchylne, wyraźnie widać zawiasy w górnych narożnikach pudła. Czy jest to po prostu błędne oznaczenie, czy może istnieje możliwość nadania oznaczenia "o" np. po trwałym zablokowaniu ścian czołowych, a niekoniecznie po ich przebudowie na stałe?

31 78 5300 512-0 Eaos-z.jpg

31 78 5300 512-0 Eaos-z | HR-LKM
st. mac. Beograd Ranžirna
29.04.2022 | Bukowno
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Jest to wagon produkcji jugosłowiańskiej z lat 80-tych. Od jakiegoś czasu nieraz spotykane na naszych torach, zarówno będące własnością kolei państw powstałych po rozpadzie Jugosławii jak też prywatnych firm będących właścicielami lub użytkownikami tych wagonów. Także polskie firmy użytkują takie wagony.
Obecne liberalne zasady dostępu do infrastruktury kolejowej oraz zasady użytkowania taboru kolejowego wcale nie muszą oznaczać że ten wagon razem z pozostałymi coś przywiózł z zagranicy lub ma coś tam wywieźć. Równie możliwa jest eksploatacja tych wagonów na terenie naszego kraju. Jest to tylko kwestia umowy z właścicielem wagonów.
A co do oznaczania Eaos-z to jest ono prawidłowe, ponieważ ściany czołowe zostały trwale unieruchomione przyspawane. A mechanizmy ryglowania (wały kułakowe) zdemontowane. Górne zawiasy pozostawiono prawdopodobnie jako dodatkowe wzmocnienie konstrukcji.
 
Ostatnio edytowane:

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.026 23 2
Reakcje
3.345 16 0
ostatni raz, cysterny 2-osiowe z pomarańczowym pasem, widziałem wiosną 1999 r. w trakcie podróży z Olsztyna Gł. do Piły, na torach pomiędzy Toruniem Gł. a Toruniem Kluczyki (tak przynajmniej wynika z notatek, jakie sporządzałem kiedyś z moich „kolejowych wypraw”). Nie jestem jednak w stanie powiedzieć, czy były to wagony wycofane i odstawione, czy czynne, w składzie jakiegoś pociągu, który akurat miał postój w Kluczykach.
Poniżej zdjęcia nawiązujące do dyskusji prowadzonej jakiś czas temu na temat 2-osiowych cystern spotykanych na kolejowych szlakach w Polsce. Tak jak pisałem - nie licząc eksponatów stojących w muzeach i skansenach, ostatni raz widziałem tego typu cysterny ponad 20 lat temu (w 1999 r., zarówno z pomarańczowym pasem jak i bez). Tymczasem podczas minionego właśnie, długiego weekendu, dwukrotnie przejeżdżałem przez stację Ostróda - gdzie, jak dobrze wiedzą zainteresowani, w dawnym ZNTK mieści się zakład napraw i modernizacji cystern, dawniej DEC, na początku XXI wieku przejęty przez GATX. Tam zawsze stoją "sznury" różnorakich cystern, jednak od ponad 20 lat nie widziałem tam cysterny 2-osiowej, choć zdaję sobie sprawę, że mogły tam gościć nie raz...

Tym razem, z okien wagonu, którym podróżowałem, zauważyłem tego typu cysternę. Niestety za pierwszym razem (w dniu wyjazdu), zauważyłem ją tylko kątem oka, nie było więc czasu na jakąkolwiek reakcję. Uzbroiłem się więc w cierpliwość, i w dniu powrotu, w niedzielę 19 czerwca, zbliżając się do Ostródy zająłem odpowiednią pozycję, z aparatem przy szybie. Na szczęście cysterna stała nadal. Muszę przyznać, że kolejny raz przekonałem się, że nawet niepozorny, typowo wypoczynkowo-odstresowujący wyjazd, bez większych planów, może sprawić "kolejową niespodziankę". Widok tej cysterny był dla mnie dużą frajdę, tym bardziej, że na własne oczy przekonałem się, że we "flocie" GATX-u, nadal można spotkać tego rodzaju cysterny.

Zdjęcia może nie najlepszej jakości, ale dokumentujące pobyt, co najmniej jednej 2-osiowej cysterny GATX-u, na torach zakładu w Ostródzie. Cysterna zarejestrowana w Niemczech, prawdopodobnie serii Zes, o nr 23 80 7475 860-4 D-GATXD (litery i cyfry nieco rozmazane), stała obok 4-osiowych cystern do przewozu gazów skroplonych. Prośba - może ktoś rozpoznaje typ i napisze coś więcej na jej temat.

Niemiecka cysterna 2-osiowa. Ostróda 19.06.2022 (1).jpg


Niemiecka cysterna 2-osiowa. Ostróda 19.06.2022 (2).jpg


Niemiecka cysterna 2-osiowa. Ostróda 19.06.2022 (3).jpg
 

Podobne wątki