• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Ciekawostka w postaci błędnie oznaczonych wagonów PKP CARGO, jakie udało mi się spotkać w ostatnich miesiącach.

Kryta platforma Sis 426S błędnie oznaczona jako Sis 425Sa, podczas kiedy typ 425Sa to krótsze platformy kryte serii Simms.
31 51 4738 145-5 Sis 426S [błędnie 425Sa] (1).jpg

31 51 4738 145-5 Sis 426S (błędnie jako Sis 425Sa) | PL-PKPC
15.06.2021 | Kraków Prokocim Towarowy PrD

Węglarka Eaos CFR/E błędnie oznaczona jako Eaos CSD/E. Węglarki produkcji czechosłowackiej mają charakterystyczne wzmocnienia pod drzwiami, a tu ich brak i ścięte na dole słupki pudła wyraźnie wskazują na węglarkę budowy rumuńskiej.
31 51 5361 479-9 Eaos CFR_E [błędnie CSD_E] (1).jpg

31 51 5361 479-9 Eaos CFR/E (błędnie jako Eaos CSD/E) | PL-PKPC
17.10.2021 | Kraków Nowa Huta NHD
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
Pozwolę sobie na małe wykopki. Krzysztof Młodzikowski zamieścił piękne zdjęcia cystern do melasy. Moją uwagę zwrócił jeden wagon. Nie ma on hamulca, na zdjęciu nie widać zbytnio, czy wagon ma pomost. Jakie było jego oznaczenie serii? U(R)??
1638790695671.png
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
A Raczej .Uh(R) . Bo owszem litera h w oznaczeniu Uh nie miała nic wspólnego z hamulcem natomiast w starym oznaczeniu jak najbardziej oznaczała hamulec ręczny na pomoście lub w budce.
A sam wagon ze zdjęcia to ciekawostka bo ostoja ma miejsce na lub po pomoście dla hamulca ręcznego. Co może wskazywać że właściciel wagnu być może nie chciał ponosić kosztów naprawy wyeksploatowanego układu hamulcowego w tak starym wagonie i prawdopodobnie został zdemontowany.
Chyba też w tym wątku się pojawił ciekawy wagon pochodzenia francuskiego węglarka z pomostem hamulcowym z hamulcem ręcznym tylko bo na narożnikach są namalowane pojedyncze paski oznaczające wagon z przewodem przelotowym hamulca zespolonego. Czyli prawdopodobnie aparatura hamulca zespolonego z powodu zużycia i braku części zamiennych została zdemontowana i pozostawiono tylko układ mechaniczny.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
A Raczej .Uh(R) . Bo owszem litera h w oznaczeniu Uh nie miała nic wspólnego z hamulcem natomiast w starym oznaczeniu jak najbardziej oznaczała hamulec ręczny na pomoście lub w budce.
Masz rację. Zmyliło mnie to, że w dawnej serii tej konkretnej cysterny widać wyraźnie 2 litery (Rh?). Zapewne jako artefakt po wcześniej istniejącym pomoście/budce.
Swoją drogą - ciekawy przypadek. Gdyby pomost/budkę usunięto przed 1968r., to zapewne wagon utraciłby "h" w serii. A tak można spekulować, że usunięcie budki lub pomostu nastąpiło już po 1968r., dlatego nie wpłynęło to już na "archiwalną" serię (Rh), zapisaną w nawiasach. No chyba, że to zwykłe niedbalstwo pracowników, którzy "nie zauważyli" braku hamulca przy odnawianiu oznaczeń. :D
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
Dziękuję Panowie za pomoc, nie mam książki Pawła Terczyńskiego pod ręką i palnąłem gafę z tym h jako hamulcem w oznaczeniu Uh.
Następna ciekawostka, ex radziecka cysterna. Tylko przewód hamulca, niestety już bez podwójnego oznaczenia. Czy dobrze odczytuję ładunek? Benzol?
PR 28 - 2a.jpg
 
Reakcje
103 0 0
Dzisiaj opowiem o pewnych zapomnianych wagonach,uczestniczące w przykrym zdarzeniu,w którym osoby poniosły śmierć.Można powiedzieć,że to swoista mogiła....Ale do rzeczy. Z pozoru "przeciętne" dwuosiowe platformy,jednakże przy bliższym zapoznaniu się z konstrukcją są to wagony nitowane mające prawie 100 lat !,a konkretnie 1924r oraz 1926r, produkcji niemieckiej i......polskiej! Na przestrzeni lat,dość mocno zdekompletowane oraz skorodowane,prawdopodobnie stoją tam od 80lat XX wieku,tutejsze drzewa doskonale wkomponowały w otoczenie. Może ktoś coś więcej opowie o tych wagonikach za czasów eksploatacji i czy podobne zachowały się do naszych czasów ?
DSC_0269.JPG
DSC_0271.JPG
DSC_0261.JPG
DSC_0285.JPG
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Robię się naprawdę cipowaty na starość, mam wrażenie że już wstawiałem to zdjęcie ale go nigdzie nie ma.
Wagon sfotografowany przez Piotrka Chorążego na Widzewie jak mniemam, z ciekawym opisem jego właściciela.

41-crop.jpeg
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
Dzisiaj opowiem o pewnych zapomnianych wagonach ... Z pozoru "przeciętne" dwuosiowe platformy, jednakże przy bliższym zapoznaniu się z konstrukcją są to wagony nitowane mające prawie 100 lat !,a konkretnie 1924r oraz 1926r, produkcji niemieckiej i......polskiej!
... Może ktoś coś więcej opowie o tych wagonikach za czasów eksploatacji i czy podobne zachowały się do naszych czasów ? Zobacz załącznik 859416
O kurcze !!! Zachowana tabliczka firmowa (a w zasadzie powinny być dwie) ostrowskiego WAGONU !!! Czy jest szansa na jej "zabezpieczenie" ? Chętnie ją odkupię i dołączę do kolekcji.

Wagon jest jednym z 200 wagonów zbudowanych w tym roku (1926). Był to jedyny rok, w którym budowano w Ostrowie platformy typu C-VII serii Pddkz. Część wagonów została wykonana z samym przewodem powietrznym (160 szt.) pozostałe 40 szt. z hamulcem ręcznym i przewodem powietrznym.
Czy jest szansa na odczytanie numeru fabrycznego z tabliczki ? A może pozostał jakiś ślad po numerze nadanym przez PKP ? (może przedwojennym ?). No i co to za wypadek, w którym uczestniczyły wagony (i gdzie ?).
 
Ostatnio edytowane:

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Wagon jest jednym z 200 wagonów zbudowanych w tym roku (1926). Był to jedyny rok, w którym budowano w Ostrowie platformy typu C-VII serii Pddkz...
Ale wagony na zdjęciu nie są żadnymi platformami!
Tylko obciętymi do połowy słupków węglarkami typu CIIb (pierwsze zdjęcie) oraz CIIa vel 1W vel "Konigsberg" (drugie zdjęcie). ;)
 
Ostatnio edytowane:

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
Dzisiaj opowiem o pewnych zapomnianych wagonach,uczestniczące w przykrym zdarzeniu,w którym osoby poniosły śmierć.Można powiedzieć,że to swoista mogiła....Ale do rzeczy. Z pozoru "przeciętne" dwuosiowe platformy,jednakże przy bliższym zapoznaniu się z konstrukcją są to wagony nitowane mające prawie 100 lat !,a konkretnie 1924r oraz 1926r, produkcji niemieckiej i......polskiej! Na przestrzeni lat,dość mocno zdekompletowane oraz skorodowane,prawdopodobnie stoją tam od 80lat XX wieku,tutejsze drzewa doskonale wkomponowały w otoczenie. Może ktoś coś więcej opowie o tych wagonikach za czasów eksploatacji i czy podobne zachowały się do naszych czasów ? Zobacz załącznik 859417 Zobacz załącznik 859420 Zobacz załącznik 859415 Zobacz załącznik 859416
A gdzie te wagony się znajdują?

Ale wagony na zdjęciu nie są żadnymi platformami!
Tylko obciętymi do połowy słupków węglarkami typu CIIb (pierwsze zdjęcie) oraz CIIa vel 1W vel "Konigsberg" (drugie zdjęcie). ;)
Też mi się tak wydaje.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
Panowie, być może wagony zostały zmodyfikowane/przebudowane podczas ich eksploatacji. Dowodem, że wagon jest/był wagonem platformą, jest tabliczka firmowa (mówię o wagonie ostrowskim). Muszę jeszcze raz sprawdzić wykaz zbudowanych wagonów (nie mam go przy sobie), ale w 1926 roku zostały zbudowane TYLKO wagony platformy.

Na koniec muszę stwierdzić, że spróbuję przekonać nowy Zarząd firmy do pozyskania/odkupienia tego konkretnego wagonu w celu jego odbudowania i wyeksponowania przed siedzibą firmy. O ile się nie mylę, jest to jedyny zachowany wagon z produkcji przedwojennej ostrowskiego WAGON-u.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Panowie, być może wagony zostały zmodyfikowane/przebudowane podczas ich eksploatacji.
To na 99,9% są byłe węglarki. Na obu wagonach widoczne są szczątki zastrzałów w miejscach typowych dla węglarek CIIa ("Konigsberg") i CIIb.
Oczywiście 100% pewności dałaby dopiero wizja lokalna. ;)
 

Załączniki

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
Niestety, wszystko wskazuje na to, że mieliście Panowie rację :) Sprawdziłem raz jeszcze wykaz zbudowanych przed II WŚ wagonów i oprócz wspomnianych platform, w roku 1926 WAGON zbudował również węglarki (w dwóch typach) oraz wagony kryte. Wszystko więc wskazuje na to, że jest to przebudowana węglarka. I tak moje nadzieje, że zachowała się oryginalna platforma - okazały się płonne.

Nie zmienia to faktu, że spróbuję uzyskać zgodę na pozyskanie wagonu i jego odbudowę. W końcu chociaż część wagonu byłaby oryginalna :) No i mam nadzieję, że wyeksponowany zabytek przed siedzibą firmy - będzie "dobrą wróżbą" na przyszłość dla nowo tworzonej Spółki.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.497 45 1
Oj wielka szkoda Piotrek, że nie można odczytać numeru i przydziału :oops:
Takie informacje dziś warte są więcej jak 100 baryłek ropy ;)
Po wielu latach "pstrykania wszystkiego, co się rusza" okazało się, że w mojej leciwej lustrzance marki Zenith, mam obluzowane lusterko i niestety spora część efektów jest właśnie taka!
Jednak bądźmy dobrej myśli Zbyszku, to był dopiero pierwszy negatyw, który miał w opisie - "chłodnia". :gwizd:
Jeszcze będą takie z czytelnymi literkami i cyferkami! ;)
 

Podobne wątki