• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
Trochę to dziwne, bo wygląda, jakby nie zmieniono mu serii po modernizacji i jest to jedyny wagon z takiej serii?
Zmiana oznaczenia serii nie jest związana z modernizacją, tylko z ogólną zmianą oznakowania wagonów osobowych, która miała miejsce gdzieś około 2007-2008 roku (niestety nie znam dokładnej daty). Oznaczenie Bcdmnu zostało zmienione na Bcmnouz. Około rok albo dwa po wprowadzeniu nowych oznaczeń dodano jeszcze liczbę przedziałów. Swoją drogą właśnie zauważyłem, że początkowo liczba przedziałów była dodawana zaraz po dużej literze B, tak jak na zdjęciu: http://www.garnek.pl/mudzyn/15060607/b10cmnouz Ostatecznie jednak przyjęto oznaczenie z liczbą przedziałów po literze "c" (Bc10mnouz), co jest logiczne, bo dwie litery "Bc" oznaczają kuszetkę, a sama litera "B" wagon klasy 2 z miejscami do siedzenia.
Zmodernizowane w 2007 roku wagony 134Ab jeszcze "na chwilę" załapały się na stare oznaczenia. Na stronie vagonweb.cz jest zdjęcie z 2007 roku: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201701/Bcdmnu-2-rj.jpg

ma trochę inny numer EVN (2 na końcu, zamiast 3) czyli 61 51 50-70 003-2
Prawidłowa cyfra kontrolna dla tego numeru to 2, więc albo ktoś zrobił literówkę przy wprowadzaniu danych na stronie vagonweb, albo przy oznakowaniu wagonu (zdarza się).
 
Reakcje
3.342 16 0
Seria 6 zdjęć prezentujących tory stacji Warszawa Praga w 1977 r. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe.
Jak widać (w nawiązaniu do niezwykle nowatorskiego tematu "Lotne stany Kempola) już 43 lata temu Kolega Marek miał swojego poprzednika, który robił zdjęcia "z góry" ;)

Na zdjęciach mozaika wagonów towarowych, zarówno 2- jak i 4- osiowych, od platform różnego typu, w tym budowy specjalnej (do przewozu kontenerów, samochodów), poprzez węglarki (w tym "talboty" czy "szutrówki), wapniarki, "gruszki" i chłodnie, na wagonach krytych i cysternach kilku typów kończąc. Dla spostrzegawczych i wytrwałych, niezła zabawa w rozpoznaniu typów wagonów. Dostrzec można także dźwig kolejowy, lokomotywy SM42 i ST44 oraz inne "smaczki" jak choćby samochody Fiat 125p czy Zastava (zapewne wersja montowana w Polsce czyli 1100p) czy ciągniki gąsienicowe (spychacze :niepewny:) stojące na platformach.

Niezwykłe zdjęcia dokumentujące historię stacji. Moją uwagę zwróciło zwłaszcza kilka wagonów, w tym trzy wagony z których:
1. pierwszy to zapewne wagon kryty budowy specjalnej (obcego przewoźnika ?)
2. następnie dwa wagony kryte chyba niemieckiej budowy (Oppeln ?), przerobione na wagony gospodarcze / techniczne (?), w tym jeden z dodatkowymi drzwiami na jednym końcu, pod którymi są schodki.
3. oraz chłodnia z "płaskim" dachem, w porównaniu do innych tego typu wagonów widocznych na zdjęciach.

Może ktoś mógłby powiedzieć coś więcej na temat tych wagonów, których sylwetki wykadrowałem na końcu serii zdjęć.

Tory Stacji Warszawa Praga 1977 (1).jpg


Tory Stacji Warszawa Praga 1977 (2).jpg


Tory Stacji Warszawa Praga 1977 (3).jpg


Tory Stacji Warszawa Praga 1977 (4).jpg


Tory Stacji Warszawa Praga 1977 (5).jpg


Tory Stacji Warszawa Praga 1977 (6).jpg


1. Wagon kryty budowy specjalnej.jpg


2. Wagony kryte przerobione.jpg


3. Prawdopodobnie wagon chłodnia.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
1. pierwszy to zapewne wagon kryty budowy specjalnej (obcego przewoźnika ?)
2. następnie dwa wagony kryte chyba niemieckiej budowy (Oppeln ?), przerobione na wagony gospodarcze / techniczne (?), w tym jeden z dodatkowymi drzwiami na jednym końcu, pod którymi są schodki.
3. oraz chłodnia z "płaskim" dachem, w porównaniu do innych tego typu wagonów widocznych na zdjęciach.
Nie podam z pamięci typów tych wagonów, trzeba byłoby pogrzebać w literaturze lub w sieci. Ale mogę powiedzieć, co mi się wydaje:
1. To wagon z przesuwnymi ścianami i dachem Deutsche Bundesbahn. Widać, wprawdzie rozmazany, charakterystyczny "keks" DB.
2. Też mi się tak wydaje, że to wagony niemieckiej budowy, ale czy akurat typ Oppeln, nie umiem powiedzieć.
3. Ta chłodnia ma znak kolei węgierskich MÁV, więc warto poszperać w materiałach o wagonach węgierskich.
A samochody na stojącej samotnie 2-poziomowej platformie to faktycznie Zastava 101p. Widać skośną pokrywę bagażnika, a właściwie piąte drzwi, otwierające się do góry z tylną szybą.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Na stronie, do której link podał kolega Szwed1978, nie napisano, że fotografia została wykonana w latach 1980., a jedynie, że tory w środku miasta istniały do tego czasu. Ale również moim zdaniem zdjęcie mogło być wykonane wcześniej, bo wszystkie samochody mają jeszcze stare tablice rejestracyjne, mające 6 znaków, a nie 7, jak późniejsze (też jeszcze czarne z białymi znakami). Ten nowszy wzór wprowadzono w 1976 roku. Wprawdzie stare były w użyciu jeszcze długo, ale na zdjęciu widać wyłącznie stare.
 
Reakcje
48 0 0
Dobry wieczór! :) Zwracam się do forumowiczów z prośbą o ustalenie typu pewnych węglarek.

Na filmie pt. Pojedynek popołudniowych składów w Gnieźnie (https://tiny.pl/7wfkf) w czasie 0:20–0:57 widoczny jest przejazd pociągu spółki Pol-Miedź Trans. W większości składa się on z węglarek typu 437W i/lub 437Wa (różnią się długością). Jednak kilka wagonów (na zdjęciu) ma zgoła inną konstrukcję.

węglarki pmt.png


Masywna ostoja z charakterystycznymi otworami sugeruje, że jest to jakaś przebudowa platform (lub innych wagonów) z rodziny 401Z. Jednak na pewno nie jest to wysokoburtowa węglarka 401Zk, która ma drzwi boczne na środku wagonu oraz odejmowane ściany. Podobną masywną ostoję ma także typ 426W powstały na bazie platformy 426Za. Nie ma jednak otworów w ostoi oraz ma jedynie otwory wyczystkowe zamiast drzwi bocznych.

Czym są więc węglarki ze zdjęcia? Rzeczywiście jest to jakaś (inna niż 401Zk) przebudowa wagonów z rodziny 401Z, czy coś zupełnie innego? Dziękuję za odpowiedzi! :)
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
To są węglarki typu 444W przebudowane w 2006(+?) z typu 401Ze przez Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń "TABOR" w Dębicy.

edit:
Swoją drogą te wagony mają chyba losowo rozmieszczone drzwi. Na tym filmie widać dwa wagony z różnych stron z drzwiami bliżej koła hamulca.
U siebie natomiast mam zdjęcie wagonu z drzwiami po przeciwnej stronie niż koło hamulca.

edit2:

Niezydentyfikowany 444W na końcu składu prowadzonego przez M62-1845+6Dg-55 - Bochnia 21 marca 2017
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
48 0 0
Dziękuję! :) Jeśli chodzi o lata produkcji, to tutaj (http://www.katalogkolejowy.pl/produkty_det/7424) mamy pod typem 444W certyfikat (?) na lata 2006–2007, a tu (http://www.katalogkolejowy.pl/produkty_det/7816) dla tego samego typu bezterminowo od 2008 r. Niczego więcej o parametrach czy budowie raczej się z internetu nie dowiemy, bo producent nie ma już tego typu w swojej ofercie.

Może jest to błędne myślenie, ale po tych certyfikatach (?) przypuszczam, że modernizacji dokonywano w latach 2006–2008. Zagadką pozostaje też, ile wagonów przebudowano.
 
Reakcje
48 0 0
Swoją drogą te wagony mają chyba losowo rozmieszczone drzwi. Na tym filmie widać dwa wagony z różnych stron z drzwiami bliżej koła hamulca.
U siebie natomiast mam zdjęcie wagonu z drzwiami po przeciwnej stronie niż koło hamulca.
Też zwróciłem na to uwagę, bo na filmie były obie wersje. Na innym forum spotkałem się ze zdaniem, że poszczególne wagony różnią się od siebie i modernizacja odbywała się w niewielkich, oddzielnych partiach.

Rozmieszczenie drzwi to jedno, ale wagony różnią się także ich formą (te poziome belki lub ich brak).

węg 2.png


Podobnie sytuacja ma się z wagonami 437W/437Wa. Także różne formy oraz rozmieszczenie (względem hamulca).

węg 1.png
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
To znaczy 437W i 437Wa ma drzwi zawsze po przekątnej, ale 444W ma losowo. Pytanie tylko czy po przekątnej, czy zawsze na jednym końcu, czy zupełnie losowo?
 
Ostatnio edytowane:

MF20AC

Nowy użytkownik
Reakcje
27 0 0
Patrząc na datę produkcji tego wagonu jest to typ 401Z/1 produkcji huty im. Nowotki w Ostrowcu Świętokrzyskim. Nowsze 401Zb zaczęto później produkować w Świdnicy. Wagony typu 401Z/1 zostały opisane w ŚK 03/2017.
 

Załączniki

Podobne wątki