• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

404W

Znany użytkownik
Kolego 404W, czy to jest może ten typ wagonu jaki przedstawia model?.
Powiedzmy raczej, że rodzina / generacja / grupa czy nawet tylko koncept. Przed wprowadzeniem gospodarki wojennej i ujednoliceniem projektów typów i cystern, nie możemy raczej mówić o konkretnych typach. Cysterny w Niemczech, były zamawiane przez konkretne zakłady, co prawda wg pewnego wzorca, ale serie mogły się różnić szczegółami, więc nie ma co oczekiwać by model cysterny był akurat w 100% zgodny ze zdjęcie jakiegoś wagonu - zawsze coś może się różnić. Ten model to zasadniczo pruska a potem niemiecka rodzina cystern 19,2 m3, budowana od ok. 1910 do ok. połowy lat 30tych. Ale szczegóły to już w Carstensie. A odpowiedniego tomu ciągle nie mam.
 

Tempest

Aktywny użytkownik
... ciekawe, gdzie ten transformatorek wiozą...
Być może ze Szczecina do Przemyśla, a może z Przemyśla do Szczecina ? No ale przez Warszawę ?

Czy ktoś zna/pamięta tytuł polskiego (chyba jeszcze czarno-białego) filmu opisującego perypetie związane z transportem takiego wielkiego transformatora - co prawda transportem drogowym - właśnie ze Szcecina do Przemyśla w dawnych peerelowskich czasach ? Bo nijak przypomnieć sobie z powodu starości chyba tego tytułu nie mogę.
 
Jeżeli było proszę usunąć. Zdjęcia ściągnięte kiedyś z sieci, jedyne co pamiętam to to, że były zamieszczone na jakiejś stronie rosyjskojęzycznej. Niestety autora nie zapisałem (nie był podany ?).

Rzadko widziana na fotografiach wapniarka typu 205S (10S) serii Tikkm-x. Piaseczno Przeładunkowe. 22.09.1991. Widoczne są też wózki transportowe kolejki wąskotorowej.

Wapniarka serii Tikkm-x. Piaseczno Przeładunkowe. 22.09.1991.jpg


Nieznanego typu cysterna wąskotorowa, odstawiona na torze 1000 mm. Piaseczno Wąsk. 22.09.1991.

Cysterna Wąsk. Piaseczno. 22.09.1991.jpg
 

Waskotorowiec

Aktywny użytkownik
Jeżeli było proszę usunąć. Zdjęcia ściągnięte kiedyś z sieci, jedyne co pamiętam to to, że były zamieszczone na jakiejś stronie rosyjskojęzycznej. Niestety autora nie zapisałem (nie był podany ?).

Rzadko widziana na fotografiach wapniarka typu 205S (10S) serii Tikkm-x. Piaseczno Przeładunkowe. 22.09.1991. Widoczne są też wózki transportowe kolejki wąskotorowej.

Zobacz załącznik 719461

Nieznanego typu cysterna wąskotorowa, odstawiona na torze 1000 mm. Piaseczno Wąsk. 22.09.1991.

Zobacz załącznik 719462
Witam,

..... jest to zunifikowana cysterna o masie 7,1t i pojemnosci zbiornika 115hl produkcji Zaodrzańskich Zakładow Przemysłu Metalowego w Zielonej Gorze (1958r.), ktora służyła do przewozu paliwa do jednostek wojskowych. Rdxh 00-10-074 4638-6. Byly eksploatowane rownież na Koszalińskiej KD. Dwie zachowaly sie w Piasecznie i jedna w Gryficach, lecz już nie na oryginalnych wozkach (na załączonyn zdjęciu z2000r.)

Pozdrawiam z nocnej zmiany
Rdxh 00-10 074 4642-8 Gryfice 13.8.2000r.jpg
 

t_domagalski

Aktywny użytkownik
Aby napewno to wagon 205S? Inny kształt wsporników pod zaczepy promowe, inna tablica przestawcza hamulca, inne (prawdopodobnie) średnice zderzaków.
Na dwoje babka wróżyła. :D
Zderzaki to akurat rzecz nabyta, mogły być wymieniane w trakcie napraw.
Ale prześledźmy inne elementy konstrukcyjne wagonu:
- szersze słupki boczne, od dołu ucięte poziomo (jak tu: https://polska-org.pl/5349537,foto.html) wskazują na typ 1S lub 205S,
- trójkątny kształt wspornika pod drzwiami rozładunkowymi sugeruje typ 10S/1 lub 205S,
- oczkowe zaczepy promowe wskazują bardziej na starszy typ 1S, gdyż od lat 60-tych fabrycznie montowano już haki UIC,
- Duże tablice przestawcze hamulca są właściwe dla typu 1S, który pierwotnie posiadał hamulec Westinghouse'a,
- Granice obciążalności (A: 20,0t B/C: 21,0t) odpowiadają tym, które miała wapniarka 1S. Wagon nie ma "S" ani w tabelce, ani w oznaczeniu serii, więc jego Vmax=80 km/h, właściwa dla 1S i 10S/1. 205S miały już Vmax=100km/h,
- Powierzchnia ładunkowa 22,0m2 (jeśli dobrze widzę) odpowiada wapniarce 1S i 10S/1. 205S miały 22,5m2.
- Natomiast budowa i wyposażenie podwozia (spawane koziołki resorowe, podwójne wieszaki UIC, 12-calowy cylinder typowy dla hamulca Oerlikon'a) odpowiada już nowocześniejszym wersjom 10S/1 lub 205S.

Składając to wszystko do kupy, założyłbym, że jest to wapniarka 1S z ok. 1951 r., która w latach 60-70 przeszła modernizację układu biegowego upodabniającą ją do typu 205S. Podobnym modernizacjom poddawano węglarki 3W i 4W, oparte na tej samej konstrukcji podwozia.
 
Jeżeli były proszę usunąć. Zdjęcia ściągnięte kiedyś z sieci, jedyne co pamiętam to to, że były zamieszczone na jakiejś stronie rosyjskojęzycznej. Niestety autora nie zapisałem (nie był podany ?). Obie fotografie zostały wykonane na stacji Warszawa Wsch. w tym samym dniu 24 września 1991 r.

Na pierwszym zdjęciu widoczna jest ET22-1028, ale autorowi zapewne nie chodziło o lokomotywę.
Za ET22 widoczny jest wagon sypialny produkcji Goša serii WLB (WLBI ?) o nr 51 72 71-80 635-1 kolei jugosłowiańskich (), zapewne w malowaniu błękitnym na poziomie okien i niebieskim od linii okien w dół, z dwoma wąskimi, białymi (srebrnymi) pasami. Na boku pudła widać napisy KOLA ZA SPAVANJE (po chorwacku) i КОЛА ЗА СПАВАЊЕ (po serbsku). Pomimo, że na "pierwszy rzut oka" można to zinterpretować jako koła zaspawane ;) napisy te oznaczają po prostu wagon do spania.

Na drugim zdjęciu (zapewne przedstawiającym ten sam pociąg, stojący przy peronie widocznym na zdjęciu nr 1) widać wagon z miejscami do leżenia (kuszetkę), produkcji byłej NRD - prawdopodobnie Halberstadt, serii Bcme (?), numer nieczytelny, kolei bułgarskich BDŻ / БДЖ, prawdopodobnie w charakterystycznym malowaniu zielonym. Z przodu, na boku pudła widać równie charakterystyczny napis ТУРИСТИЧЕСКИ СПАЛЕН ВАГОН - czyli wagon turystyczny do spania.

Sprawdzając na szybkiego w jakim pociągu w wrześniu 1991 r. mogły znaleźć się oba wagony, z nie sąsiadujących z siecią PKP zarządów kolejowych, wychodzi mi, że mógł to być pociąg międzynarodowy nr 14001/331 "Polonia" kursujący w relacji Warszawa Wsch. - Budapest Keleti (Budapeszt Wsch.) / Beograd (Belgrad - stolica Jugosławii).

Wagon sypialny JŽ. Warszawa Wsch. 24.09.1991.jpg


Wagon kuszetka БДЖ. Warszawa Wsch. 24.09.1991.jpg


Dla modelarzy kolejowych dodam, że oba wagony są / były / dostępne w skali H0. Jugosłowiański wydany był przez LS Models, a bułgarski przez Tillig (choć może inne firmy również wydały modele takich wagonów - w skali H0 i w takich barwach jak opisane wyżej).

Modele.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
wagon z miejscami do leżenia (kuszetkę), produkcji byłej NRD - prawdopodobnie Halberstadt,
Czy to "Halberstadt", to zależy od przyjętej definicji tego określenia, niemniej z pewnością jest to wagon o długości 26,40 m, a nie typ Y. Jednak czy pochodzi on z zakładów w Halberstadt nie potrafię powiedzieć. A czy Kolega Stanisław ma może zdjęcia całych tych modeli?
 

Podobne wątki