• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Reakcje
3.349 16 0
..... no i dotarł, i to wczoraj wieczorem, i tak jak wszyscy przypuszczali TYLKO kontenery są chińskie (oprócz mnie :LOL:, bo nie wiedzieć czemu widziałem już swoimi oczami wagony chińskie na polskich torach :oops::LOL:. Można przypuszczać, że wagony są kazachskie (trasa wiedzie przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę), a na granicy przejęły je oczywiście lokomotywy LHS.
https://wiadomosci.onet.pl/swiat/pi...-do-slawkowa-przebyl-niemal-10-tys-km/dsc2vk0
...swoją drogą, tytuł powyższego artykułu "Pierwszy pociąg dotarł z Chin do Sławkowa, przebył niemal 10 tys. km", i tekst, do którego podałem w/w link, w tym cytuję "Do Sławkowa (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, dotarł w niedzielę pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin - podała wieczorem spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), będąca operatorem tej linii. Z chińskiego miasta Xi’an pociąg jechał 12 dni".... sugerują, tak jak pisałem wcześniej, że to niby ten sam pociąg który wyruszył z Xi'an.... a tu przecież chodzi TYLKO o przewożone towary. No cóż, "złapałem" się na medialnie brzmiący tytuł ;) bez choćby wstępnej analizy, czy jest to w ogóle możliwe.... a swoją drogą czy może ktoś już dopatrzył się, jakie wagony tam przyjechały (kazachskie ?, rosyjskie ?).

Mi udało się jedynie znaleźć trzy zdjęcia pociągu ruszającego 24 grudnia 2019 z Xi'an, w tym dwa na stronie chińskiej (tłumacz Google pomógł ;):LOL:). Wynika z nich, że na starcie pociąg prowadzony był chińską lokomotywą DF7 6048 typu DF7B (Dongfeng typu 7B) [[wg. chińskiej Wiki - niestety w innych językach nie ma: ciężka lokomotywa manewrowa Co'Co' na tor 1435 mm opracowana przez Pekin Erqi Locomotive Factory w 1990 (rozwinięcie typu DF7), produkowana do 1998 r. w ilości 215 szt. (nr lokomotyw: 3001-3143; 6001-6072); wymiary: dł. 17 800 mm. / wys. 4 750 mm. / szer. 3 344 mm.; masa własna: 135-138 t.; silnik wysokoprężny: 12V240ZJ-5 /lub 12V240ZJ-7 od lokomotywy nr 3029/ o mocy 1840 kW; silnik trakcyjny typ ZQDR-410 o mocy 1470 kW; max. prędkość 100 km/h.; siła pociągowa max. 428 kN, ciągła 308 kN]]
https://zh.wikipedia.org/wiki/%E4%B8%9C%E9%A3%8E7B%E5%9E%8B%E6%9F%B4%E6%B2%B9%E6%9C%BA%E8%BD%A6

Na poniższych zdjęciach widać, że lokomotywa ma na przedzie baner na którym pisze m.in. Xi'an China - Sławków Poland, jednak prawdopodobnie, lokomotywa ta tylko formowała / wyprowadzała pociąg z terminalu w Xi'an, a na dalszej trasie w Chinach prowadziła go jakaś inna lokomotywa liniowa (elektryczna ?), choć trzeba zaznaczyć, że seria DF7B może również prowadzić pociągi liniowe.


Pierwszy pociąg z Chin do Sławkowa (1).jpg


Pierwszy pociąg z Chin do Sławkowa (2).jpg


Pierwszy pociąg z Chin do Sławkowa (3).jpg
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
131 1 0
Pracując w latach 2000 - 2002 w zielonogorskim ZASTALU natknąłem się na rysunki produkowanych tam wagonów weglarek dla kolei chińskich. Był na nich sprzęg SA-3. Wagony te pokonywały trasę do Chin na wlasnych kołach, przestawienie na tor 1520 odbywało się w Braniewie. Na końcach składu znajdowały się wagony ochronne.
Prawda to co napisałeś. Wagony w Barniewie wstawiano na szerokie wózki, zaś normalne chowano do środka.
Na granicy chińskiej następowała kolejna wymiana, na wózki 1435mm. Oraz montaż chińskich sprzęgów.
Opisane jest to w czasopiśmie "Trakcja i Wagony" nr. 8/89 w artykule o wagonach 414W.
 
Reakcje
3.349 16 0
Są pierwsze zdjęcia owego pociągu na terenie Polski. Od granicy do Sławkowa doprowadził go tandem LHS-owskich ST40s z ST40s-27 na czele.
https://dziennikzachodni.pl/pierwsz...oraj-dotarl-do-stacji-koncowej/ar/c1-14697599

... a w tej wiadomości (link poniżej) oprócz zdjęć jest podane, cytuję "To pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy), który dotarł do Polski bezpośrednio z Chin w ramach tzw. "Nowego Jedwabnego Szlaku".......
https://olkusz.naszemiasto.pl/pocia...nowy-jedwabny-szlak/ga/c1-7494977/zd/49968539

...i choć słowo "bezpośrednio" kojarzy się z tym, że nigdzie nie przeładowywano kontenerów, to jednak poniższa wiadomość rozwiewa wszelkie wątpliwości:
https://sosnowiec.wyborcza.pl/sosno...zejazd-do-zaglebia.html?disableRedirects=true

...bo można w niej wyczytać, cytuję: "W piątym dniu od wyjazdu z Xi`an pociąg dotarł do Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej. Tu towary przeładowano na platformy 1520 mm, czyli tzw. szeroki tor. Stamtąd już bez przeszkód pociąg ruszył w stronę Sławkowa".... czyli jednak wagony najprawdopodobniej kolei kazachskich... Tak czy siak, wagony z Kazachstanu to też swoista "nowość" na polskich torach :LOL: czekam więc na jakieś zdjęcia samych wagonów lub jakiś filmik, gdzie dobrze je widać.... podejrzewam, że wkrótce Internauci zaspokoją moją ciekawość ;), kwestia czasu....
 
Ostatnio edytowane:

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
czy np. JEST MOŻLIWE, że prowadzą go chińskie lokomotywy,
Nie może sobie wjechać na nasze tory ot tak dowolna zagraniczna lokomotywa, nawet jeśli rozstaw szyn się zgadza. W innych krajach stosowane są odrębne systemy bezpieczeństwa, łączności oraz jeszcze inne systemy. Nie znane też jest oddziaływanie takiej lokomotywy między innymi na nasze systemy zabezpieczenia ruchu pociągów.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.351 18 9
Na to nakłada się kilka spraw. Pierwsza to - jak wspomniał już @CoCu - kwestia homologacji. Tabor bez homologacji nie ma prawa wjechać na tory pod zarządem PKP PLK. Uzyskanie świadectwa dopuszczenia w UTK trwa latami i sporo kosztuje. Te chińskie lokomotywy na 100% go nie mają. Druga sprawa to kwestia przeszkoleń maszynistów i uprawnień do prowadzenia pojazdów kolejowych. Konieczna by była współpraca chiński maszynista - polski pilot, ale na to OIDP też trzeba mieć odpowiednie "papiery". Ostatnią kwestią jest problem ewentualnego serwisu technicznego. Właściciel taboru musi się liczyć z ryzykiem ściągania zdefektowanej lokomotywy, co wiąże się z biurokracją (transport na zasadach obowiązujących na terenie danego zarządu) i kosztami.

Podsumowując, nawet gdyby (czysto teoretycznie) taka chińska lokomotywa stanęła na polskiej granicy, to znacznie prościej i taniej jest podmienić ją na polską maszynę z polskim maszynistą, niż przedzierać się przez meandry przepisów i biurokracji, żeby wpuścić ją na polskie tory.
 

bankier9a

Aktywny użytkownik
Reakcje
246 9 4
Na to nakłada się kilka spraw. Pierwsza to - jak wspomniał już @CoCu - kwestia homologacji. Tabor bez homologacji nie ma prawa wjechać na tory pod zarządem PKP PLK. Uzyskanie świadectwa dopuszczenia w UTK trwa latami i sporo kosztuje.
Tory LHS raczej nie są pod zarządem PKP PLK - na stronie internetowej jest informacja, że "... Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy - PKP LHS sp. z o.o z siedzibą w Zamościu ...". Działalność PKP LHS to:
  1. Zarządzanie infrastrukturą linii LHS w tym infrastrukturą stacji kolejowych, budynków i budowli zlokalizowanych wzdłuż linii kolejowej nr 65,
  2. transport towarów w ramach usługi trakcyjnej oraz usługi dodatkowe, wiążące się z przewozami towarów.
  3. świadczenie usług trakcyjnych
Co do homologacji pełna zgoda.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0


26.01.2020 / Łódź Olechów - wyjątkowy egzemplarz wagonu typu X502K, przedstawiciel serii 500 szt. importowanych z Indii (!) wagonów o standardzie podobnym do wagonów rodzimej produkcji typu 208K odstawiony przy grupie rozrządowej stacji Łódź Olechów. Wagon obecnie posiada numer 01-0001 XG co oznacza, że został wyłączony z liniowej eksploatacji i stał się wagonem roboczym, gospodarczym nieprzeznaczonym do ruchu liniowego. Podziękowania dla kolegi 'newermind' za informację o wagonie.

Udało mi się dotrzeć w końcu do Łodzi i sfotografować tego rodzynka. Powiedziałbym, że jest w bardzo dobrym stanie biorąc pod uwagę jego zaawansowany wiek i brak pracy od dłuższego czasu (ostatnia rewizja ok. roku 2008). Myślę, że postój w takim miejscu poniekąd mu służy - nie ma krzaków ani wysokiej trawy, więc wilgoć dość szybko paruje i rdza pojawia się tylko od północnej strony (jak mech na drzewach w lesie).
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
https://www.facebook.com/FundacjaEr...118668663378/3427580660617164/?type=3&theater
Cytat ze strony:
"W PKP CARGOTABOR ZNT Ostrów Wielkopolski dobiegły końca prace renowacji i lakierowania pudła, naprawy wózków i układu hamulcowego. Pracownicy oraz kierownictwo Spółki PKP CARGOTABOR włożyli ogrom dobrej woli, zaangażowania i pracy, aby ze skorodowanego, w przeszłości wielokrotnie źle naprawionego blacharsko pudła wagonowego przywrócić piękny i unikalny już wagon pasażerski! Efekt prac fachowców z Ostrowa jest naprawdę imponujący! Dziękujemy również pracowników z ZNT Kluczbork, którzy wykonali naprawę wózków! Teraz wagon zostanie przygotowany do transportu do Chabówki, gdzie rozpocznie się równie żmudny i pracochłonny etap remontu wnętrza i wyposażenia wagonu.
Na naszej stronie http://eraparowozow.org.pl/wagon-1-klasy-typu-7a-juz-polakierowany/ przedstawiamy garść zdjęć z etapu plac lakierniczych, które przesłał nam Pan Marek Wawrzyniak – technolog z ZNT Ostrów Wlkp.

Staramy się krok po kroku realizować nasze ambitne cele. Liczymy na Waszą pomoc przez wpłatę 1% podatku na naszą działalność pożytku publicznego. Z góry serdecznie dziękujemy
"
83815698_3427580663950497_3781429287756759040_o.jpg

Więcej zdjęć :
http://eraparowozow.org.pl/wagon-1-...Hx8jNz31EkBcLjzVxmRkjvwbL6KjpdgmL6oZWF6U_LDU/
 

MF20AC

Nowy użytkownik
Reakcje
27 0 0

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
534 1 0
Zdaje mi się że widzę na poniższych zdjęciach naszą cysternę 20R - dobrze widzę?

PKP Verladebahnhof Stadlau, 1952 b .jpg


PKP Verladebahnhof Stadlau, 1952 a.jpg


Zdjęcia z 1952 roku, zrobione na terenie Verladebahnhof Stadlau (tuż obok Wiednia) przez United States Information Service (USIS) publikowane w zbiorach bildarchivaustria
Po IIWŚ na części austriackich obiektów przemysłowych "łapę" położył ZSRR. Były one traktowane jako aktywa niemieckie (hitlerowskie) i stanowiły "łup" wojenny - taki stan rzeczy sankcjonował podpisany w 1955 roku "Traktat w sprawie odbudowy niezawisłej i demokratycznej Austrii" (TUTAJ można przeczytać wersję podpisaną przez Polskę). Pod kontrolą ZSRR była również podwiedeńska rafineria Lobau wraz z całą infrastrukturą (również bocznicami kolejowymi) skąd transportowano jej produkty do okolicznych "demoludów", w tym do Polski.
Poniżej ciekawe zdjęcie zdjęcia znalezione na "ebaju", datowane na około 1956 rok i z opisem miejsca - Tanklager Lobau. Przedstawia trzy nasze cysterny (jedna zasłonięta przez diesla) z przekreślonymi oznaczeniami poprzedniego właściciela - ÖBB. Nie potrafię rozpoznać co to za konstrukcje, może kto pomoże...
PKP Kesselwagen, Tanklager Lobau circa 1956.jpg
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Zdaje mi się że widzę na poniższych zdjęciach naszą cysternę 20R - dobrze widzę?

Poniżej ciekawe zdjęcie zdjęcia znalezione na "ebaju", datowane na około 1956 rok i z opisem miejsca - Tanklager Lobau. Przedstawia trzy nasze cysterny (jedna zasłonięta przez diesla) z przekreślonymi oznaczeniami poprzedniego właściciela - ÖBB. Nie potrafię rozpoznać co to za konstrukcje, może kto pomoże...
Nie to nie 20R. 1 - 20R miały zbiornik 63m3. Ta ma 48m3. 2 - Nawet jakby miała 63m3, to większość naszych miała hamulec Westinghouse [oprócz pierwszych]. 3 - I wagony powojenne miały już numery na 56x xxx, a przedwojenne i wojenne na 55x xxx. Tak więc to są poniemiecki wojenne tzw Deutz, a te z ramą to tzw Uerdingeny.
BTW.
Jakim hasłem to wyszukałeś?
 

Podobne wątki