• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
... próbowałem kombinować, np. opierając się na typach cystern ze strony Tankwagonu
http://www.tankwagon.pl/tabor/
...ale nie doszedłem do jakiś konstruktywnych wniosków czy ustaleń....
No tu Tankwagon nie pomoże, bo to oznaczenia ich wewnętrzne. Najbliżej tutaj jest G95-D8, ale znaczy to zapewne tylko tyle, że jest to u nich ósmy (8) typ cysterny budowy niemieckiej (D) do przewozu gazów skroplonych (G), o pojemności 95m³.
Oczywiście to zapewne małe przejęzyczenie, bo 18,0 m to całkowita długość wagonu pomiędzy zderzakami ;)
Oczywiście mój błąd.
(...) tajemnicze AK 206. (...) ;)
Pooglądałem zdjęcia i to tak naprawdę jest АК 206 (w cyrylicy) i mamy na przykład:
Например, «Пропан АК 206», штемпеля «Сжиженный газ», «Легко воспламеняется», «Не спускать с горки», «Прикрытие 0-0-3-0»

Na przykład «Propan AK 206», znaczek «skroplonego gazu», «wysoce łatwopalny», „«Nie staczać grawitacyjnie z górki rozrządowej», „«Osłona 0-0-3-0» (tłumaczenie własne)
Analizowany wózek występuje na wagonach o numerach 1xx .... 8xx. Cysterny faktycznie mogą pochodzić jeszcze z lat 70-tych lub końca 60-tych, choć ich spora ilość w służbie - oceniając po ilości dostępnych w sieci fotografii - wyklucza raczej aby były starsze niż powiedzmy góra 40 lat, bo myślę, że przewoźnicy typu WASCOSA (i inni ze zdjęć np. Drachen-Propangas GmbH) nie dopuszczają aby w swoim parku wagonowym posiadać 50-letnie egzemplarze, choć mogę się oczywiście mylić.... Tak więc opcji jest kilka, może też być tak, że cysterny tego typu rozpoczęto produkować np. w połowie lat 70-tych a zakończono w połowie lat 80-tych, lub np. w całości zbudowano je w latach 70-tych, później wymieniając na większości z nich wózki...
Najstarsza cysterna jaką widziałem w ruchu to 45 lat. (Zagkks, ale francuska) I ona i tak stała na wózkach z '87 roku.
Nie za bardzo znam się na tym, więc niewiele pomogę, ale w kwestii wózków dodam, że widziałem też sporo podobnego typu cystern do gazu (nie dam głowy, czy takich, jak omawiane wyżej, czy tylko podobne) na wózkach UIC Y25 różnych odmian. Sam mam kilka modeli takich cystern na wózkach Y25, produkcji L.S. Models., tyle, że moje są z epoki IV lub wczesnej V.
Mi kolega Magic podsyłał zdjęcia owej WASCOSY, na Y25:
https://flic.kr/p/2gXCdoY
Wczoraj podczas wyprawy w okolice stacji Sędziszów, Charsznica, Kozłów, Psary dość daleko od torów trafiłem na ciekawe pudło wagonu krytego. Stoi ono blisko drogi na prywatnej posesji obok domu, który jest w trakcie budowy. Może mądrzejsze osoby wypowiedzą się, czy na coś ciekawego się natknąłem? Jeśli będą zainteresowani umieszczę więcej zdjęć.

Zobacz załącznik 696965
Nie, żebym wiedział co to jest, ale widziałem taki bardzo podobny wagon:

1177422 KKw PKP (?)| Kraków Prokocim Towarowy 07.02.2014
 
Ostatnio edytowane:

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
No tu Tankwagon nie pomoże, bo to oznaczenia ich wewnętrzne. Najbliżej tutaj jest G95-D8, ale znaczy to zapewne tylko tyle, że jest to u nich ósmy (8) typ cysterny budowy niemieckiej (D) do przewozu gazów skroplonych (G), o pojemności 95m³.

Oczywiście mój błąd.

Pooglądałem zdjęcia i to tak naprawdę jest АК 206 (w cyrylicy) i mamy na przykład:
Например, «Пропан АК 206», штемпеля «Сжиженный газ», «Легко воспламеняется», «Не спускать с горки», «Прикрытие 0-0-3-0»

Na przykład «Propan AK 206», znaczek «skroplonego gazu», «wysoce łatwopalny», „«Nie staczać grawitacyjnie z górki rozrządowej», „«Osłona 0-0-3-0» (tłumaczenie własne)

Najstarsza cysterna jaką widziałem w ruchu to 45 lat. (Zagkks, ale francuska) I ona i tak stała na wózkach z '87 roku.

Mi kolega Magic podsyłał zdjęcia owej WASCOSY, na Y25:
https://flic.kr/p/2gXCdoY
Nie, żebym wiedział co to jest, ale widziałem taki bardzo podobny wagon:

1177422 KKw PKP (?)| Kraków Prokocim Towarowy 07.02.2014
Z takiego wagonu budowy amerykańskiej dostarczonego w trakcie II wojny światowej do ZSRS mieliśmy w DP7212 świetlicę. Miał monoblokowe koła i osie zestawów kołowych o zmiennym przekroju w części środkowej. Hamulec Matrosowa. Pewna ilość tych wagonów trafiła na PKP w 1945-46 w dość niejasnych okolicznościach. Rozmawiałem o nich ze św pamięci Krzysztofem Jeżakiem zdziwionym że nasza świetlica ma jeszcze oryginalne zestawy kołowe.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
cysterny do LPG w większości posiadają osłony przeciwsłoneczne (może dojść do samozapłonu przy podwyższonej temperaturze), oraz, co zrozumiałe, malowane są białą farbą, najlepiej odbijającą promienie słoneczne (najmniej nagrzewającą się), dlatego cysterna WASCOSA z kodem 23-1965, pomalowana na niebiesko, w dodatku bez osłony przeciwsłonecznej nieco mnie zaskakuje (choć wiem, że są inne zdjęcia tego typu cystern, również niebieskich). W sumie, to ciekawe dlaczego większość cystern do LPG ma osłony przeciwsłoneczne, a niektóre nie
Na wstępie zaznaczam, że specjalistą od przepisów nie jestem, ale też mnie to zaciekawiło, zacząłem grzebać po internecie i znalazłem artykuł na temat cystern: Pasywne mechanizmy bezpieczeństwa w wagonach towarowych, Problemy Kolejnictwa zeszyt nr 183, 2019
Do pobrania ze strony: https://problemykolejnictwa.pl/pl/tom63-2019/zeszyt-nr-183 (strony 43-49)

Pobieżnie przeglądnąłem również przepisy RID i wnioski są takie:

Na pewno w przypadku cystern do przewozu gazów skroplonych izolacja cieplna może być wykonana:
- albo jako osłona przeciwsłoneczna pokrywająca minimum 1/3, ale nie więcej niż połowę górnej powierzchni zbiornika i zamontowana w odległości minimum 4 cm od powierzchni zbiornika (czyli ten "daszek"),
- albo jako pełne poszycie z materiałów izolacyjnych, o odpowiedniej grubości.

O ile dobrze zrozumiałem, z przepisów RID wynika również, że w przypadku gazów skroplonych izolacja cieplna nie jest wymagana, ale w zależności od tego czy ona jest czy nie, różne są wymagania w odniesieniu do zbiornika. Przykładowo fragment tabeli określającej minimalne ciśnienie próbne dla towarów o numerze UN 1965 (na niebiesko moje tłumaczenie).
Tabela1.png


cysterny przeznaczone do ich przewozu moga przewozić chyba wszystkie mieszaniny, a nie tylko wybrane
Z powyższej tabeli wynika, że niekoniecznie, ale przypuszczam, że z reguły projektuje się wagony tak, aby były jak najbardziej uniwersalne.

W podlinkowanym wyżej artykule jest też wspomniana sprawa malowania zbiorników cystern, że muszą być białe lub metaliczne, ale jest to przepis specjalny TE12, który (z tego co udało mi się ustalić na podstawie przepisów RID) obowiązuje tylko dla nielicznych towarów niebezpiecznych. Dla towarów o numerze UN 1965 nie obowiązuje, co najprawdopodobniej oznaczałoby, że cysterna przeznaczona do przewozu takich towarów może mieć właściwie dowolny kolor poza obowiązkowym pomarańczowym pasem w połowie wysokości zbiornika.
Być może dawniej jakieś przepisy nakazywały malowanie na jasne kolory i "tradycja" pozostała. Firma WASCOSA zdecydowała się odejść od tego zwyczaju, ale biorąc pod uwagę jak szczegółowo wszystko jest uregulowane w przepisach RID, na pewno takie malowanie jest zgodne z przepisami. Warto też zwrócić uwagę, że wspomniana wcześniej firma Transwagon, oferuje cysterny pomalowane kolorem ciemnoszarym bez izolacji cieplnej.

na przedstawionej przeze mnie cysternie jest też obok tajemnicze AK 206
Przy okazji znalazłem też informacje na ten temat. To oznaczenie jest związane z transportem towarów na trasach, w przypadku których obowiązują przepisy SMGS. Dotyczy to głównie krajów leżących na wschód od Polski.

W przepisach SMGS jest mowa o czymś takim jak karta awaryjna (ros. Аварийные карточки). Dla niektórych ładunków są takie karty i mają swój numer, który jest umieszczany na białym prostokącie w czarnej ramce i poprzedzony oznaczeniem "AK" (zapisywane również cyrylicą, na co zwrócił uwagę @Fictorque). Oznaczenie może być wykonane w dwóch wariantach:
albo na znaku ostrzegawczym
Rys1.png

albo na osobnej białej tablicy o wymiarach 400 x 200 mm z czarnym brzegiem o grubości 10 mm.
Rys2.png

Jeżeli wagon ma jeździć do krajów Unii Europejskiej, należy zastosować ten z osobną tablicą.
Dla ładunków o numerze UN 1965 numer tej karty to 206, czyli zgadza się z tym co na zdjęciu niebieskiej cysterny.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Co do platformy 4 osiowej spróbował bym szukać tropem włoskim. Ma prostokątne pokrywy maznic. Coś podobnego jest w Hucie Łabędy.
A 2 osiowa to coś bardziej środkowo europejskiego. Trochę wygląda na obrzyn.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
Pierwszy wagon, to pruska platforma z ławą pokrętną. Komplet takich wagonów służył do przewozu dłużycy.
Taki wagon ze stoczni jest zachowany w Kościerzynie.
Druga platforma ma raczej pochodzenie amerykańskie.
Ta krótka platforma bardzo ciekawa.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Chyba powstało małe zamieszanie. Na zdjęciach zamieszczonych przez kolegę Szweda widzę dwie różne platformy 4-osiowe: na drugiej fotce, z parowozem, jest chyba wagon amerykański - od czoła widać całe koła, co sugeruje wózki typu Diamond. Na kolejnych dwóch zdjęciach jest inna platforma i tu zgadzam się z kolegą Jackiem, że wygląda ona na włoską.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Piękne zdjęcie Ty5, może Kolega podać źródło? A wagon, jak wagon, typowy Gags chyba produkcji rumuńskiej, jakich partię PKP kupiły. Ale może to też być wagon kolei zagranicznych, CFR czy MÁV, które też miały podobne wagony.
 
Reakcje
3.313 16 0
Pierwszy wagon od lewej strony wygląda dość nietypowo i nie przypomina on żadnej znanej krajowej konstrukcji.
A wagon, jak wagon, typowy Gags chyba produkcji rumuńskiej, jakich partię PKP kupiły
Wszystkie widoczne na zdjęciu cechy konstrukcyjne wskazują, że jest to, tak jak napisał mój przedmówca, wagon produkcji rumuńskiej, serii Gags, potocznie określany jako typ CFR/G (umownie zwany także typem R551K wg. Atlasu Wagonów Towarowych P. Terczyńskiego). W 1971 PKP zakupiło partię 300 szt. takich wagonów. Posiadały one, w przeciwieństwie do naszych wagonów rodziny 401K, poszycie pudła wykonane z ryflowanej blachy stalowej. Na pierwszy rzut oka różniły się one od wagonów 401K, m.in. tym, że:

1. Nie miały tych charakterystycznych "V" na bokach pudła (które są widoczne na dwóch wagonach 401K będących po prawej stronie zdjęcia).
2. Konstrukcja pudła, pod drzwiami miała węższe, owe odwrócone "trapezy", które w 401K zakrywały sprężyny piórowe jednej z osi wózka.
3. Posiadały w drzwiach otwory ładunkowe zakrywane przesuwnymi klapami, po jednym na drzwi, czyli dwa na danym boku (401K miały je na ścianie bocznej pudła, w ilości 4 szt. na dany bok).
4. Otwory wentylacyjne w ścianach bocznych wyposażone były tylko w żaluzje, bez klap, przy czym były 4 szt. otworów na dany bok (w typie 401K rolę otworów wentylacyjnych spełniały wspomniane wyżej otwory ładunkowe).
5. Drzwi w dolnej części posiadały dwie klapy usypowe, nieco inaczej było w 401K, które pierwotnie posiadały 3 otwory usypowe w dolnej części drzwi.
6. Zupełnie inaczej wyglądały ściany czołowe pudła, ale tego na zdjęciu akurat nie widać.

Opisane różnice widać ładnie na powyższym zdjęciu. Oczywiście wagon ze zdjęcia równie dobrze może należeć do kolei rumuńskich, bo niestety nie widać oznaczeń na boku pudła.
 
Reakcje
3.313 16 0
W sumie nie wiedziałem, gdzie zamieścić tą informację, ale myślę, że ten temat jest najbardziej odpowiedni (choć może informacja równie dobrze pasowała by do tematu o LHS czy ST44).

Otwarcie stałego połączenia kolejowego z Chin na Śląsk stało się faktem i do polskiej granicy zbliża się pierwszy, chiński pociąg towarowy do Sławkowa - z dostępnych informacji wynika, że w całości jest to pociąg wiozący kontenery.
https://businessinsider.com.pl/fina...aign=allonet_detal_popularne&srcc=ucs&utm_v=2

Skład przekroczy granicę lada dzień (planowo we wtorek 7.01.2020) przez kolejowe przejście graniczne Hrubieszów / Izow i podąży szerokotorową LHS do Euroterminalu w Sławkowie. W związku z tym na polskich torach zagoszczą wagony chińskie - platformy specjalnej budowy. Będzie to okazja dla Kolegów mieszkających w pobliżu LHS aby dokładnie obfotografować pociąg. Mam też w związku z tym pytanie, może ktoś coś wie i podzieli się informacją. Czy na LHS pociąg przejmą nasze ST44/ST40s - co wydaje się logiczne, czy np. JEST MOŻLIWE, że prowadzą go chińskie lokomotywy, aż do Sławkowa - z przyczyn nie logistycznych ale czysto propagandowych i politycznych (ChRL dba o takie rzeczy), bo to otwarcie tzw "Kolejowego Jedwabnego Szlaku" i pierwszy skład mogą prowadzić chińskie lokomotywy do samego końca. Tak czy siak, lada dzień wszystko będzie jasne, bo nie ulega wątpliwości, że wydarzenie te zagości na łamach mediów i prasy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
A skąd wiadomość, że wagony są chińskie? W Chinach są tory o normalnej szerokości, 1435 mm, więc przypuszczam, że kontenery są po prostu przeładowywane z wagonów chińskich na szerokotorowe gdzieś na granicy Chin (nie wiem, którędy jedzie ten pociąg). Podejrzewam, że wymiana wózków trwałaby równie długo, co przeładunek kontenerów. A po drugie, nic mi nie wiadomo o tym, żeby jakikolwiek tabor kolei chińskich miał dopuszczenie do ruchu na terenie Polski, natomiast tabor kolei 1520 mm byłych SŻD (z państw powstałych po rozpadzie ZSRR) jak najbardziej ma.

Z tego samego powodu ze 100% pewnością skład do granicy polsko-ukraińskiej przyprowadzi lokomotywa ukraińska i tam przejmie go lokomotywa LHS, a wcześniej prowadziły go lokomotywy kolei, przez które przejeżdżał. Nic nie wiem o tym, żeby koleje chińskie dysponowały lokomotywami przestawialnymi między torem normalnym a szerokim. Chyba trochę kolega Stanisław popuścił wodze fantazji... ;)
 
Reakcje
3.313 16 0
Chyba trochę kolega Stanisław popuścił wodze fantazji...
Może i tak :):LOL::LOL::LOL: ale zrzucę to na barki autorów w/w artykułu - i tym podobnych artykułów, których jest w sieci więcej... i zapewne od wtorku przybędzie ich.... informujących, że właśnie przybył do Polski, cytując za w/w artykułem "Pierwszy pociąg towarowy z Chin" :mad:.

Po co więc autorzy piszą o CHIŃSKIM POCIĄGU, skoro ani lokomotywy nie będą chińskie (tylko polskie), ani wagony (bo będą zapewne kazachskie bądź rosyjskie). Wynika z tego, że tylko kontenery będą chińskie... to nie można napisać uczciwie, że pierwsze kontenery z Chin przybędą drogą kolejową ??? Z drugiej strony byłby to też jakiś przekręt słowny, bo chińskie kontenery przewożone pociągami do Polski docierają już od jakiegoś czasu i np. w listopadzie 2019 były taki transport przeładowywany w porcie w Gdańsku https://biznes.trojmiasto.pl/Pierwszy-pociag-z-Chin-do-DCT-Kontener-w-12-dni-n139892.html

Tak więc ani nie pierwszy do Polski transport kolejowy kontenerów z Chin, ani nie pierwsze chińskie kontenery w Polsce, więc co ??? Wynika z tego, że poprawnie wiadomość powinna brzmieć: "Pierwsze chińskie kontenery do Sławkowa (na Śląsk) drogą kolejową".... ale medialnie to źle brzmi, tak więc lepiej napisać "Pierwszy pociąg towarowy z Chin", eh.... a łudziłem się, że finalizacja prowadzonych od kilku lat rozmów, na temat tego połączenia pozwoli zagościć na polskich torach chińskiemu taborowi.... faktycznie popuściłem wodze fantazji ;)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
chińskie kontenery przewożone pociągami do Polski docierają już od jakiegoś czasu i np. w listopadzie 2019 były taki transport przeładowywany w porcie w Gdańsku
A w czerwcu 2016 roku głośno był witany taki pociąg, który przyjechał z Chin, zostawiając część wagonów w centrum logistycznym w Łodzi. Reszta pojechała dalej do Niemiec - tu widziana koło Łagowa 20 czerwca 2016.

IMG_4984a.JPG

IMG_4988a.JPG

IMG_4994a.JPG


A parę minut później w przeciwnym kierunku ustrzeliłem coś takiego:

IMG_4998a.JPG

IMG_5010a.JPG
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
Dodatkowo koleje chińskie choć używają swojego klonu sprzęgu SA-3 to wysokość osi sprzęgania w taborze kolei rosyjskich i chińskich różni się o 140 mm co nie daje pewności połączenia wagonów.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
W chinach używa się sprzęgu AAR. Czyli takiego jak w USA i na takiej wyskokości jak w USA więc trzeba odpowiednią przejściówkę.
Pracując w latach 2000 - 2002 w zielonogorskim ZASTALU natknąłem się na rysunki produkowanych tam wagonów weglarek dla kolei chińskich. Był na nich sprzęg SA-3. Wagony te pokonywały trasę do Chin na wlasnych kołach, przestawienie na tor 1520 odbywało się w Braniewie. Na końcach składu znajdowały się wagony ochronne.
 

Podobne wątki