• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
A gdzie tam jest napisane, że to wagon Wars? To nie jest malowanie "fabryczne" (o ile w ogóle można mówić o malowaniu fabrycznym): brakuje napisu WARS na środku, nie widzę oznaczeń PKP na środkowym słupku międzyokiennym ani napisów WAGON SYPIALNY w kilku językach nad oknami. To jakaś przemalowanka nawiązująca tylko stylem do oryginalnego malowania wagonów sypialnych Wars.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
202 0 0
Pudło wagonu-podstacji służące jako garaż na jednej z chełmskich posesji. Właściciel chciał za tabliczkę jakąś kosmiczną sumę... Zostało tylko zdjęcie. Pudło stoi do dzisiaj, choć teren jest ogrodzony siatką. Taka ciekawostka z Chełma. Inny wagon pociągu-podstacji stoi w rejonie stacji Lublin. Stoi na wózkach. Tu tylko pudło.
 

Załączniki

Noah

Aktywny użytkownik
Reakcje
519 2 0
Witam. Ciekawy wagon-podstacja (nie wiem czy czynny, być może...) jest w Chełmie. Oto jego zdjęcie mojego autorstwa. Znawcy wagonów pewnie będą wiedzieć jaki to wagon i z którego roku. Może się okazać, że to całkiem zwyczajna konstrukcja (może przeróbka), albo i jakiś rarytas. Zobacz załącznik 694885
To wagon grzewczy. :)

http://www.szynowe.pl/4images/details.php?image_id=1618&sessionid=a674241ff0bf2bca64899eb579118833

http://www.szynowe.pl/4images/detai...ch&sessionid=e50aa2fbbc5bfa0818179f4a40882c81
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
D - VTGD 33 80 7915 272-8 Zagkks / Waggonfabrik Talbot Aachen / Pleszew Miasto 28.12.2019 r.



Na dzisiejszy przenikliwy ziąb proponuję nacieszyć oko rzadkim typem cysterny dla której poświęciłem się w tym ziąbie pobiegać. Tabliczka fabryczna nie zdradza rocznika, jednakże krótki rekonesans w internecie i wiadome jest, że beczkę wyprodukowano prawdopodobnie w 1971 roku,
więc jest to dość stary wagon (zresztą widać to też po wózkach), który ma się wyjątkowo dobrze pomimo, że lada dzień wypada rewizja zbiornika (styczeń 2020). Co więcej jest to rzadka cysterna do przewozu propan - butanu z klasyczną ramą (podwyższone profile czołownic) a nie z belką grzbietową i konsolami pod wózki i czołownice. Udało mi się nawet znaleźć siostrę tej beczułki - https://flic.kr/p/26YWqww
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
D - VTGD 33 80 7915 272-8 Zagkks / Waggonfabrik Talbot Aachen / Pleszew Miasto 28.12.2019 r.

(...)
Przeszukałem moje archiwum i też dopadłem taką beczkę:


33 80 7915 217-3 D-VTG Zagkks - taka sama jak powyżej różniąca się tylko detalami. Dosyć ciekawią mnie wózki. Jest to typ który widuję pod wagonami pochodzenia szwedzkiego (TGOJ, Tankwagon) . Bardzo podobny do 1XTa, ale posiadające okrągłe otwory (te przez które widać styk klocków z kołem). Tylko jednego takiego widziałem do tej pory. Z ciekawostek jechał jednym składzie z trzema wagonami tarowymi PKPC.
Grupa PrB Kraków Prokocim Towarowy | 02 marzec 2019

edit: po przeszukaniu internetu wychodzi, że to chyba są wózki Talbot typ U
 
Ostatnio edytowane:

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0


To prawda, powyżej załączam zdjęcie wózka a poniżej zdjęcie beczki - oczywiście szwedzkiej budowy. W gratisie dorzucam beczkę należącą do słowackiego przewoźnika również na podobnym (choć nie tym samym) wózku.



 
Reakcje
3.345 16 0
To skoro jesteśmy przy cysternach może ktoś napisze coś więcej o zaprezentowanym poniżej wagonie. Cysternę zarejestrowaną w Niemczech o nr 7920 325-7 serii Zagkks "złapałem" na stacji Braniewo, 11 września tego roku. Parę razy próbowałem przeanalizować jaki typ reprezentuje, jakie wózki posiada itp. Jedyne co udało mi się ustalić to to, że WASCOSA to powstały w 1964 r., bardzo prężnie działający na rynku, międzynarodowy przewoźnik, który ma swoją siedzibę w Szwajcarii w Lucernie (od 2011, pierwotnie w mieście Zug, ma też swój oddział w Polsce). Przewoźnik ten zajmuje się m.in. wynajmem własnych wagonów towarowych, a cysterny są podstawowym rodzajem wagonów które posiada. Widoczny na zdjęciu wagon jest prawdopodobnie niemieckiej budowy (a przynajmniej wózki są niemieckie, choć może się mylę). Pomarańczowy pas i seria sugerują, że służy do przewozu jakiegoś gazu skroplonego, ale brak osłony przeciwsłonecznej pozwala sądzić, że to raczej jakiś nietypowy gaz lub np. jakieś chemikalia ???
https://de.wikipedia.org/wiki/Wascosa

Cysterna niemiecka WASCOSA nr 7920 325-7 serii Zagkks (1).jpg


Cysterna niemiecka WASCOSA nr 7920 325-7 serii Zagkks (2).JPG
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
To skoro jesteśmy przy cysternach może ktoś napisze coś więcej o zaprezentowanym poniżej wagonie. Cysternę zarejestrowaną w Niemczech o nr 7920 325-7 serii Zagkks "złapałem" na stacji Braniewo, 11 września tego roku. (...)
No to przeszukujemy, ponownie moje archiwum i mamy:

33 80 7894 046-1 D-VTG Zafgkks - Cysterna z ładunkiem amoniaku (ADR 268-1005), twoja WASCOSA z kolei przewozi LPG (ADR 23-1965). Jak się przyjrzymy kontrukcyjnie jest to cysterna tego samego typu. Różnicami, jest obecność daszka przeciwsłonecznego, okolice haków do transportu morskiego, stopnie wejściowe i manewrowe, okolice zaworów spustowych i oczywiście malatura. Co jest ciekawe w serii wagonu jest litera "f" która mówi nam o dostosowaniu wagonu do komunikacji z Wielką Brytanią. Z moich obserwacji przekłada się to na dostosowaniu do mniejszej skrajni i w efekcie takie wagony mają mniejszą średnicę zbiornika, ale są zauważalnie dłuższe.

Zaraz jeszcze przeszukamy niemiecki internet by się dowiedzieć coś więcej.

Edit: Okej, moim zdaniem niebieska WASCOSA nigdy nie była dostosowana do komunikacji z UK i jakkolwiek bliźniacza konstrukcyjnie z powyższym Zafgkks jest od niego krótsza.

Co do ostatniego znalazłem jeszcze dwa jego zdjęcia:
33 80 7894 027-1 D-VTGD Zafgkks | 18.03.2010 Rbf-München-Nord via: Regensburg
33 80 7894 045-3 DB Zafgkks | XX.06.2003 Braunschweig Hafen

Ja z kolei szukam dalej...
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.345 16 0
Różnicami, jest obecność daszka przeciwsłonecznego, okolice haków do transportu morskiego, stopnie wejściowe i manewrowe, okolice zaworów spustowych i oczywiście malatura.
Wydaje mi się, że zupełnie inne są też wózki wagonu, ale faktycznie konstrukcyjnie, wagon jako całość, to niemal to samo. Czy wg. obecnych norm cysterny do przewozu mieszanki propanu-butanu nie powinny być wyposażone w osłonę przeciwsłoneczną ?

Wiem, że np. starsze cysterny (np. większość typu 405R) takiej osłony początkowo nie posiadały, ale obecnie, chyba niemal wszystkie spotykane na Polskich torach cysterny do przewozu LPG takie osłony posiadają. Co warunkuje posiadanie / nie posiadanie takiej osłony ??? (grubość ścian zbiornika ?).
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
Wydaje mi się, że zupełnie inne są też wózki wagonu, ale faktycznie konstrukcyjnie, wagon jako całość, to niemal to samo. Czy wg. obecnych norm cysterny do przewozu mieszanki propanu-butanu nie powinny być wyposażone w osłonę przeciwsłoneczną ?

Wiem, że np. starsze cysterny (np. większość typu 405R) takiej osłony początkowo nie posiadały, ale obecnie, chyba niemal wszystkie spotykane na Polskich torach cysterny do przewozu LPG takie osłony posiadają. Co warunkuje posiadanie / nie posiadanie takiej osłony ??? (grubość ścian zbiornika ?).
Jako, że dzień dobiegł do końca podsumowuję do czego doszedłem:

1. Daszki na cysternach do gazów skroplonych raz są, a raz nie i to na wagonach tego samego typu. Co do przepisów pytanie nie do mnie. Możliwe, że pewne ładunki ich wymagają, a inne nie.
2. Co do samego wagonu, znalazłem bardzo dużo zdjęć podobnych wagonów, przy czym WASCOSA ma 18m rozstawu wózków, spotyka są też często rozstaw 16,1m (16,2m), albo 16,5m, czy też 19,7m (Zafgkks).
Wagon jest najprawdopodobniej produkcji Waggon Union i pochodzi z przełomu lat '70 i '80.
3. Dodatkowo znalazłem zdjęcia takich samych wagonów, (te same wózki i brak daszka, ta sama długość, ten sam ładunek):
https://www.bahnbilder.de/bild/Deut...sdruckkesselwagen-vom-einsteller-wascosa.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Datei...62-0_with_hydrocarbon_gas_at_Bahnhof_Enns.jpg
https://hellertal.startbilder.de/bi...r-druckgas-kesselwagen-110-m3-7920-704-0.html

Chciałbym jeszcze podziękować użytkownikowi Magic, za pomoc poprzez PW.
 
Reakcje
3.345 16 0
Bardzo dziękuję za zaangażowanie w próbie ustalenia typu wagonu / wózków. Może napiszę co mi się udało kiedyś ustalić:

Dodatkowo znalazłem zdjęcia takich samych wagonów
Zdjęć tego typu cystern jest o wiele więcej, kiedyś sortowałem zdjęcia tych wagonów wg kodu Zagkks (33 80 7920) na poniższej stronie:
https://gingespotting.smugmug.com/Germany/ZCoded-80/Zagkks-7920/i-6pdH5Pw
...gdzie dostępne są zdjęcia tej rodziny cystern, w tym różnych przewoźników, w dobrej rozdzielczość, oczywiście poszukując na nich tabliczek znamionowych producenta, ale niczego nie udało mi się odkryć... Mogę tylko przyłączyć się do tego co napisano wyżej, bo opierając się na zdjęciach do których link podałem wyżej, cysterny te mają długość 16,2 m. lub 18,0 m., występują także z osłoną przeciwsłoneczną, a ich numeracja sugeruje, że były wyprodukowane w całkiem sporej liczbie - oceniając po numerach, które są po 7920, a których zakres zaczyna się od 0xx do niemal 9xx. Co do wózków, oceniłem je na niemieckie typu WU 83 (DB BA 575), wg strony
http://www.drehgestelle.de/6/pf_p64.html
...ale tu jednak pozostała niepewność, bo nie dał bym sobie ręki obciąć, że to te wózki. Jeżeli były by to one, to sam wózek opracowany jest w 1983 r., tak więc cysterny pochodzą zapewne z połowy lat 80-tych, a biorąc pod uwagę ilość wybudowanych egzemplarzy, ostatnie mogły być wyprodukowane nawet na początku lat 90-tych. Wynika z tego, że to dość popularny w Niemczech wagon, jednak jak na złość nie wiem co to za typ :LOL: bo jakoś nigdzie nie można tego namierzyć.... próbowałem kombinować, np. opierając się na typach cystern ze strony Tankwagonu
http://www.tankwagon.pl/tabor/
...ale nie doszedłem do jakiś konstruktywnych wniosków czy ustaleń....

przy czym WASCOSA ma 18m rozstawu wózków
Oczywiście to zapewne małe przejęzyczenie, bo 18,0 m to całkowita długość wagonu pomiędzy zderzakami ;)

Daszki na cysternach do gazów skroplonych raz są, a raz nie i to na wagonach tego samego typu. Co do przepisów pytanie nie do mnie. Możliwe, że pewne ładunki ich wymagają, a inne nie
Oczywiście wiem, że kod 23-1965 to kod skroplonych węglowodorów, czyli niemal w 100% LPG, głównie mieszanki propan-butan, ale na przedstawionej przeze mnie cysternie jest też obok tajemnicze AK 206. W dodatku cysterny do LPG w większości posiadają osłony przeciwsłoneczne (może dojść do samozapłonu przy podwyższonej temperaturze), oraz, co zrozumiałe, malowane są białą farbą, najlepiej odbijającą promienie słoneczne (najmniej nagrzewającą się), dlatego cysterna WASCOSA z kodem 23-1965, pomalowana na niebiesko, w dodatku bez osłony przeciwsłonecznej nieco mnie zaskakuje (choć wiem, że są inne zdjęcia tego typu cystern, również niebieskich). W sumie, to ciekawe dlaczego większość cystern do LPG ma osłony przeciwsłoneczne, a niektóre nie.... Kombinowałem trochę, że może to wagony tylko do Mieszaniny C, czyli prawdopodobnie do propanu technicznego (a nie typowej mieszaniny propanu-butanu) ale te zawiłości chemiczne i analiza różnic pomiędzy poszczególnymi mieszaninami (A, B, C, D) nie na wiele się zdały, bo pomimo różnic w ciśnieniu, temperaturze zapłonu itp. itd. wszystkie LPG są łatwopalne i niebezpieczne w transporcie, a cysterny przeznaczone do ich przewozu moga przewozić chyba wszystkie mieszaniny, a nie tylko wybrane.... Tak więc niebieska WASCOSA z serii numerycznej 33 80 7920 xxx-x nadal mnie intryguje ;)
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.345 16 0
A czy nie mogło być tak, że sam wagon został zbudowany wcześniej, a wózki wymieniono na nowsze przy kolejnej naprawie?
Bardzo słuszna uwaga, mogło tak być.

Oceniając po zdjęciach z w/w strony https://gingespotting.smugmug.com/Germany/ZCoded-80/Zagkks-7920/i-6pdH5Pw nie wszystkie cysterny posiadają tego typu wózki (np. z ostatniego zdjęcia, wagon 33 80 7920 953-9 ma nowsze wózki, a niskie numery 7920 0xx mają starsze typy wózków).

Analizowany wózek występuje na wagonach o numerach 1xx .... 8xx. Cysterny faktycznie mogą pochodzić jeszcze z lat 70-tych lub końca 60-tych, choć ich spora ilość w służbie - oceniając po ilości dostępnych w sieci fotografii - wyklucza raczej aby były starsze niż powiedzmy góra 40 lat, bo myślę, że przewoźnicy typu WASCOSA (i inni ze zdjęć np. Drachen-Propangas GmbH) nie dopuszczają aby w swoim parku wagonowym posiadać 50-letnie egzemplarze, choć mogę się oczywiście mylić.... Tak więc opcji jest kilka, może też być tak, że cysterny tego typu rozpoczęto produkować np. w połowie lat 70-tych a zakończono w połowie lat 80-tych, lub np. w całości zbudowano je w latach 70-tych, później wymieniając na większości z nich wózki..... :niepewny:

Zastanawia mnie także nieco ogólniejsze pytanie (o czym wspomniałem wyżej). Co warunkuje posiadanie / nie posiadanie osłony przeciwsłonecznej w cysternach do przewozu LPG ??? Czy nie regulują tego jakieś normy / przepisy... czy jest to warunkowane np. grubością ścian zbiornika, samą konstrukcją wagonu ??? Bo trudno mi uwierzyć, że może panować w tym temacie, jakaś nienormowana dowolność ??? Logiczne się wydaje, że ze względów bezpieczeństwa, cysterny do LPG powinny posiadać taką osłonę przeciwsłoneczną i być malowane na biało, choć niebieska WASCOSA, bez osłony przeciwsłonecznej przeczy temu....
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Nie za bardzo znam się na tym, więc niewiele pomogę, ale w kwestii wózków dodam, że widziałem też sporo podobnego typu cystern do gazu (nie dam głowy, czy takich, jak omawiane wyżej, czy tylko podobne) na wózkach UIC Y25 różnych odmian. Sam mam kilka modeli takich cystern na wózkach Y25, produkcji L.S. Models., tyle, że moje są z epoki IV lub wczesnej V.
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.374 28 2
Wczoraj podczas wyprawy w okolice stacji Sędziszów, Charsznica, Kozłów, Psary dość daleko od torów trafiłem na ciekawe pudło wagonu krytego. Stoi ono blisko drogi na prywatnej posesji obok domu, który jest w trakcie budowy. Może mądrzejsze osoby wypowiedzą się, czy na coś ciekawego się natknąłem? Jeśli będą zainteresowani umieszczę więcej zdjęć.

201912281211.jpg
 

Podobne wątki