• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
Jakie wagony obsługiwały pociągi z Torunia do Malborka w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych? Bo w latach dziewięćdziesiątych piętrowe bipy...
Pomiędzy tymi okresami były jeszcze lata osiemdziesiąte i wtedy na tej linii też jeździły już głównie Bipy prowadzone SP45 lub (rzadziej) SP42. Ale były też dwa pociągi dalekobieżne (osobowe tzw. przyspieszone) relacji Gdynia - Mysłowice i Gdynia - Łódź Kaliska. To były składy zwykłych wagonów, najczęściej przedziałowych, ale zdarzały się 120A. Niestety, nie mam wiedzy co do wcześniejszych lat...
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
16.07.1999 Kaliska Towarowa, chłodnie z których rok później po założeniu klubu pozyskaliśmy pierwsze tabliczki do naszej kolekcji.
Zdjęcie Piotr Ch.

Zobacz załącznik 636049
Pamiętam z początku lat 80 wagony chłodnie odstawione na torach bocznych przy Parku im. 3 Maja, między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Niciarniana. Później, chłodnie stały na bocznicach w okolicy Zduńskiej Woli lub Sieradza - nie pamiętam już dokładnie miejsca.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
Pamiętam z początku lat 80 wagony chłodnie odstawione na torach bocznych przy Parku im. 3 Maja, między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Niciarniana. Później, chłodnie stały na bocznicach w okolicy Zduńskiej Woli lub Sieradza - nie pamiętam już dokładnie miejsca.
Na stacji Męcka Wola oczekiwały najpierw na decyzję o kasacji a potem na złomowanie. Miejscowa ludność patroszyła je z izolacji termicznej i wewnętrznego poszycia z blachy aluminiowej. Nie gardzono też zbiornikami powietrza i okablowaniem ogrzewania elektrycznego.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
Paweł, zawsze docieracie z Piotrem w ciekawe miejsca. Mnie wciąż chodzi po głowie odcinek Łódź Kaliska - Łódź Niciarniana, z bocznicą do fabryki nici "Ariadna" i pętlą autobusową z koleinami w nawierzchni. Niestety to jeden z tych rejonów, które miały być wieczne, a zmieniły się nie do poznania.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.255 496 29
Paweł, zawsze docieracie z Piotrem w ciekawe miejsca. Mnie wciąż chodzi po głowie odcinek Łódź Kaliska - Łódź Niciarniana, z bocznicą do fabryki nici "Ariadna" i pętlą autobusową z koleinami w nawierzchni. Niestety to jeden z tych rejonów, które miały być wieczne, a zmieniły się nie do poznania.
Opisywałem to w "Łódzkich bocznicach" tam już nic nie ma, zostały tylko tory na terenie Ariadny i to tez nie wszystkie.:(
 

Matti90

Aktywny użytkownik
Reakcje
291 4 7
Wczoraj na stacji w Lenzing (Austria) stały takie węglarki w tym wagon z oznaczeniem Eans.
Wagony miały powkładane czerwone kartki na ktorych była informacja o defektach i ich wykluczeniu z ruchu.

Wie ktoś co sie dzieje z wagonami PKP Cargo ktore są wykluczone z ruchu poza granicą Polski?
20190307_180404_resized.jpg
20190307_180749_resized.jpg
20190307_180818_resized.jpg
 

norbis97

Znany użytkownik
Reakcje
304 6 1
W starej hali Przewozów Regionalnych w Chojnicach trwają intensywne prace przy naprawach P5 trzech wagonów typu 120A.

Na zdjęciu bonanza z numerem: 50 51 21-18 343-6 już w malaturze oliwkowej znanej z lat 80-tych, która po zakończeniu naprawy trafi wraz z drugim 120A o numerze: 50 51 21-18 372-5 do Parowozowni Wolsztyn, która zakupiła owe egzemplarze i będzie obsługiwać na oliwkowych bonanzach planowe połączenia z parowozami z Wolsztyna do Leszna i Poznań

Oliwkowa bonanza.jpg

Fot Piotr Gromowski
Źródło : https://www.facebook.com/SkladyWagonowe
 

Elon

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
przeglądając ten temat od początku znalezłem ciekawy wpis :

Większość znanych mi przeróbek wagonów typu Görlitz78 na socjalne miała miejsce dopiero w latach 1992-1994. Były jednakże przypadki, gdzie wybrane wagony przebudowano na socjalne już wcześniej (np. obecny 63 51 99-80 042-9 'S' z Lublina, przebudowany z przedziałowego w grudniu 1987 r.).
Bardzo mi miło, że jednak rozpętała się jakaś dyskusja. Obawiałem się, że to temat na tyle niszowy, że to się nie stanie. Dzięki.

W uzupełnieniu nadmienię, iż niniejsze rozpoznanie to element przygotowań do opracowania szerszego tekstu poświęconego historii i dziejom wagonów typu Görlitz78 na PKP. W uzupełnieniu powstaje lista wszystkich 50 wyprodukowanych egzemplarzy obejmująca ich dzieje, historię i kolejne oznaczenia. Na chwilę obecną z całą pewnością udało się precyzyjnie rozpoznać 30 egzemplarzy. Sporo pracy zatem jeszcze i wcale nie jest powiedziane, że komplet zostanie rozpoznany (to wręcz może być niewykonalne). W grupie nierozpoznanych znajdziemy bowiem m.in. grupkę oryginalnych wagonów tego typu, które nigdy nie przeszły naprawy głównej, nie usunięto im zatem ogrzewania nawiewnego (jak tym które NG przeszły) i do śmierci jeździły w stanie nazwijmy to "pierwotnym". Co ciekawe kilka egzemplarzy przetrwało w taki sposób na chodzie do wczesnych lat XXI w., nie doczekawszy jednak podziału taboru pomiędzy spółki.

Czy w na tej liście znajduje sie wspomniany Görlitz78 63 51 99-80 042-9 z Lublina?
Interesuje mnie historia tego wagonu a mianowicie:
-pierwszy numer przydziału
-pierwsza stacja macierzysta oaz kolejne przydziały
- który ZNTK dokonał przebudowy tego wagonu na socjalny
 

norbis97

Znany użytkownik
Reakcje
304 6 1
Wagony pasażerskie typu 111A to jedne z najpopularniejszych wagonów na PKP.

Niestety, próżno ich szukać jako czynne muzealne eksponaty w oryginalnym malowaniu.
Dlatego Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce podjął wyzwanie i od dłuższego czasu przygotowuje model w skali 1:1.

Zakres prac ogromny. Od naprawy podwozia, wózków, poprzez całkowitą odbudowę podłóg, wykładzin, armatury ogrzewania parowego po wymianę wszystkich uszczelek okien i drzwi. Poszycie pudła również wymienione w 30% na nowe.
Teraz przyszedł czas na szpachlowanie i lakierowanie.

Fot : Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

54524024_1042487892612881_4818073550780891136_n.jpg
 

norbis97

Znany użytkownik
Reakcje
304 6 1
W niniejszym filmie widać gotowy już oliwkowy wagon 120A , o którym wspomniałem w wpisie nr #794

Od 0:10 do 0:30



Poniżej zaś zdjęcie ze strony https://www.facebook.com/SkladyWagonowe

Fot : Piotr Gromowski

A więc, oficjalnie prezentujemy w oliwkowych barwach po naprawie głównej wykonanej w Chojnicach, wagon 120A na zamówienie Parowozowni Wolsztyn z następującym numerem: PL-PW 50 51 21-18 343-6 B11p, stacja Wolsztyn. Wagon jeszcze świeżutki, dziś opuścił halę Przewozów Regionalnych i uda się na testy z pojazdem SA137, które odbędą się na odcinku Chojnice - Gdańsk - Chojnice. Dodajmy, że jeszcze jeden egzemplarz z tego samego zamówienia i na tym samym zapleczu, przechodzi naprawę P5. Foto: 11.04.2019 r.
Oliwkowa bonana.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
Dobrze, że chociaż odcień zieleni jest lepszy, niż we wcześniej odmalowanych wagonach przedziałowych. Ale sposobu oznaczania taboru historycznego powinniśmy się uczyć od innych...
 

Podobne wątki