• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Ale o który typ wagonu Ci chodzi.
Na DB pierwotnie eksploatowano wagony Rmmso33 Klm441 dawny typ Ulm. Wagony te jednak szybko zostały oznaczone Klm506 kiedy z nich zdemontowano uszy dla klonic i kieszenie dla nich. W latach 90 tych dolaczyly do nich wagony ex DR ktore oznaczono Klm439.
Natomiast także w latach 90 tych pojawiły się wagony ex DR typu Stuttgart które także oznaczono Kkklms441. Wagony typu Stuttgart na DB były oznaczone Kkklms440.
Obydwa typy wagonów były eksploatowane na PKP. I z tego co wiem w tym malowaniu pojawiły się miniatury firmy Piko - Ulm i Fleischmann - Stuttgart. Ja mam model tylko tego pierwszego wagonu.
Marklin wypuścił nowy model w skali Z (z nowej formy), który wygląda jak niżej. Wg opisu to Fmms33 o których piszesz (ja w innym opisie znalazłem, że to Klm441). Zastanawiam się czy warto dodać do kolekcji i jak przerobić / przemalować oraz gdzie szukać wzorca do przygotowania kalki.

wagony.png
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Jeszcze tylko dodam celem uzupełnienia wpisów o wagonach Stuttgart/Ulm informację, że w zasadzie platforma typu Ulm to ulepszona wersja poprzedniczki Stuttgart. Zasadniczą różnicą jest konstrukcja podciągu pomiędzy osiami - Stuttgart ma "vkę" a Ulm ma podciąg w kształcie trapezu. Prócz większej ładowności, dodano więcej "ficzerów" ze ścianami czołowymi łącznie ze składaniem, kładzeniem, umożliwianiem wjazdu z rampy czołowej, również sama podłoga była wykonana z grubszych bali - 72mm.

Stuttgartów były dwie wersje z rozstawem osi wynoszącym 7 i 8 metrów (dwie wersje konstrukcyjne rozróżniane czasowo), wersja wojenna (od 1938) budowana była pod zwiększone dopuszczalne obciążenie.

Platform Stuttgart powstało ok. 25000, natomiast Ulm ok. 12000. Co ciekawe, do dziś oba typy używane są w ruchu przy pociągach gospodarczych. W ciągu jednego wyjazdu do Niemiec spotkałem przynajmniej 5 egzemplarzy wagonów zarówno w ex. NRD jak i w ex. RFN.
 

Jacek765

Znany użytkownik
Ja jeszcze ok roku 1981 lub 1982 go spotkałem cysterne Uerdingen 61m3 czyli ze szczatkowa ramą jak w modelu firmy Piko. Miała zbiornik w kolorze czarnym i oznaczenie serii Uah. Miała w odróżnieniu od modelu Piko niską barierke na pomoście na zbiorniku. Nie wiem jednak czy był to wagon produkcji niemieckiej czy też tak wyglądały ostatnie cysterny produkcji polskiej serii 20R o których wspominał Paweł Terczyński w Atlasie Wagonów Towarowych.
Przypuszczam że ten widziany przeze mnie wagon mógł się jeszcze utrzymać w eksploatacji przez kilka lat.
 
Super, dzięki wielkie za info. Czy teoretycznie taka cysterna Uerdingen powinna również uzyskać oznaczenie Zakk-x, jeśli była dalej eksploatowana?
Zapytam jeszcze jaką serią oznaczone były w latach 80-tych cysterny 29R?
 

Jacek765

Znany użytkownik
Zgadza się stare oznaczenia z lat 60 tych były jeszcze stosowane jako dodatkowe podane w nawiasie w epoce IVa i sukcesywnie zanikały w drugiej połowie lat 70 tych.
Wagony 29R jeśli dobrze pamiętam były dopuszczone do jazdy z prędkością 100km/h więc miały oznaczenia Uahs później Zakks.
 
Czy wielce prawdopodobne jest,że wagon na zdjęciu to 402V ? Ze "starych" napisów można wyczytać REV Gl 2.12.1967r.....
W mojej opinii wszelkie znaki konstrukcyjne mówią, że masz rację. Zachował się oryginalny układ barierek na pomostach. Zastanawia mnie tylko układ dolnych ruchomych zsypów - wydają się wtórnie wykonane na potrzeby zakładu z którego wagon pochodzi. Bardzo ciekawe znalezisko - robiłeś więcej zdjęć?
 

Podobne wątki