• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Jacek765

Znany użytkownik
Ja wspomniałem ze wprawne oko rewidenta może stwierdzić czy cysterna jest załadowana. Co do wózków na sprężynach śrubowych to rzeczywiście jest to trudniejsze ale w przypadku wózków o konstrukcji stosowanej u naszych wschodnich sąsiadów jak też polskich 2XT można to dość łatwo rozpoznać po ilości wolnego miejsca nad belka skretowa w wykroju ostojnic. Im bardziej obciążony wagon to tego miejsca jest więcej.
Niestety nie pisze kto i w jaki sposób rozpoznał tą pomyłkę. Skoro to odkryto dopiero na stacji granicznej to całkiem możliwe że tego dokonano na punkcie przestawczym.
 
Zwiedzając ostatnio Tarnów trafiłem na taki oto wagon:
PA300411.JPG

Wagon nie posiada żadnych oznaczeń, ani napisów na bokach, prócz rewizji na ostoi z datą 30.06.97r.
W Rzeszowie natomiast na bazie PLK stoi buda z wagonu ZASTAL-owskiego:
P8151494.JPG

wydaje mi się, że jest to ten typ

Zdjęcie ze strony ZASTAL-u.
I tu pojawia się moje pytanie: czy te wagony miały jakiś konkretny typ, albo pod jakim oznaczeniem ich szukać? Bo ani strona ZASTAL-u ani Google nie ma wiele do powiedzenia na temat eksportu wagonów krytych do ZSRR.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
W Rzeszowie natomiast na bazie PLK stoi buda z wagonu ZASTAL-owskiego:
Zobacz załącznik 528561
wydaje mi się, że jest to ten typ

Zdjęcie ze strony ZASTAL-u.
I tu pojawia się moje pytanie: czy te wagony miały jakiś konkretny typ, albo pod jakim oznaczeniem ich szukać? Bo ani strona ZASTAL-u ani Google nie ma wiele do powiedzenia na temat eksportu wagonów krytych do ZSRR.
No cóż, o "ruskich" wagonach wiem jeszcze mniej niż o polskich :) ale podzielę się wiedzą z oficjalnych opracowań producenta wagonów.
I tak - wagon ze zdjęcia to 903Ka lub Kc (w tym drugim udoskonalono konstrukcję drzwi, ale nie posiadam zdjęcia wersji poprzedniej lub późniejszej i tym samym nie mam szansy na porównanie obu typów). Wagony budowano w latach 1972 - 1980 na eksport (ZSRR) w łącznej ilości 26.589 szt.

Z kolei drugie dostępne "źródełko" (jak to zwykle bywa) podaje troszkę odmienne dane:
- wagony typu 903K dla ZSRR budowano od roku 1966 do 1981 i zbudowano ich w sumie 26.537 szt.
- wagony typu 903K dla kraju (czyli na tor 1435 mm) w roku 1966 i zbudowano ich 52 szt.
W obu przypadkach jest odręczna adnotacja o uruchomieniu seryjnej produkcji od roku 1972.

Na załączonej fotce w tle, widoczny jest fragment wagonu krytego - też budowanego na eksport dla wschodnich sąsiadów i sądzę, że jest to wagon typu 902K. Wagon konstrukcji stalowej ale z poszyciem ścian z desek (mam oryginalną fotkę, ale nie jest opisana). Wagonów typu 902K zbudowano dla kolei ZSRR łącznie 37.588 szt. (w latach 1961 - 1972).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Ze splotu torów niczego nie da się wywnioskować. Z czterech szyn 1. i 3. to tor o jednej szerokości, 2. i 4. to drugi tor, ale nie wiadomo który jest który - to też zależy z której strony patrzymy. Wagon raczej jest na 1520 mm, bo ma oznaczenia SŻD i sprzęgi SA-3. Na torze 1435 wózki były chyba takie same, w każdym razie wagony SŻD po przestawce na tor 1435 mają takie same wózki, tyle, że w wersji normalnotorowej. Może różnią się jakimiś szczegółami, których prawie nie widać, ale tego nie jestem pewien.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Aby na pewno 1435 mm? W Kobylanach stoi taki wagon na szerokim torze, w barwach PKP Cargo.
Taka informacja jest w oficjalnym zestawieniu producenta wagonów (1435 mm). Ale tak jak Andrzej słusznie zauważył - z pewnością istniała możliwość zamiany wózków z innym rozstawem zestawów kołowych. Przy odrobinie czasu zerknę w zestawienie produkowanych przez ZASTAL wózków wagonowych.

Przy okazji wpisu, chciałbym życzyć wszystkim użytkownikom forum radosnych, spokojnych i spędzonych w rodzinnej atmosferze Świąt oraz szczęśliwego Nowego Roku !!!
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Taka informacja jest w oficjalnym zestawieniu producenta wagonów (1435 mm). Ale tak jak Andrzej słusznie zauważył - z pewnością istniała możliwość zamiany wózków z innym rozstawem zestawów kołowych. Przy odrobinie czasu zerknę w zestawienie produkowanych przez ZASTAL wózków wagonowych.
Na pewno taka możliwość istniała, skoro wagony produkowano w kraju o prześwicie 1435, a następnie na kołach transportowano :)
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Nie tak dawno zamieszczałem zdjęcia popularnych "czekoladek", dziś przyszła pora na kolejne słodycze czyli "cukiereczki" prosto z cukrowni ... ;)
Wagoniki eksploatowały cukrownie w Łagiewnikach Śl. Nakle, Gosławicach i Chełmży (fotki w kolejności).
Nie tak dawno zamieszczałem zdjęcia popularnych "czekoladek", dziś przyszła pora na kolejne słodycze czyli "cukiereczki" prosto z cukrowni ... ;)
Wagoniki eksploatowały cukrownie w Łagiewnikach Śl. Nakle, Gosławicach i Chełmży (fotki w kolejności).

Stary wpis ale mam nadzieję, że pamięć będzie OK. Chodzi mi o te "czekoladki" - jak rozumiem, to slangowe określenie jakiegoś typu cystern (pewnie od malowania). Starałem się przejrzeć wcześniejsze wpisy w tym wątku i nie natrafiłem lub przeoczyłem. Pamiętasz gdzie tego szukać ?
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e

Kanclerz

Znany użytkownik


Wrocław Nadodrze / wagon 33 51 9305 011-9 należący do Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich Kogeneracja S.A. typ fabryczny 408Sf odstawiony przy grupie torów odstawczych wrocławskiego portu miejskiego.
 

Podobne wątki