• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Nie widziałem zdjęć tych wagonów na forum, a szukam informacji co to za były za wagony jakiej produkcji, jakie miały oznaczenia i gdzie można było je spotkać?

Autor zdjęcia nieznany,
zdjęcie z portalu Facebook
Zobacz załącznik 489540
autor zdjęcia Stanisław Krzemień
http://kolejowychrzanow.republika.pl/katastrofy.html
Zobacz załącznik 489541
Dokładnie - wagony kkStB - w międzywojniu występowały przede wszystkim na liniach które przypadły Polsce w spadku po państwie Habsburgów. Po 2wś ich domeną też była dyrekcja krakowska, ale spotkać jej można było i w innych [np. katowickiej, wrocławskiej, ale także i w szczecińskiej]. Uogólniając można wymienić dwa wzory takich wagonów. 1- z otwartymi pomostami i przejściem pośrodku. 2 - z zamkniętymi pomostami i przejściem bocznym. Oba wzory miały coraz większe typy rozwojowe [np o rozstawach osi 6,5m, potem 7m i 8m]. Ten z wypadku ma chyba rozstaw 7m, i kiedyś taki model zrobił Liliput.
Poszukaj w tematach o kolejach II RP. Na pewno są na zdjęciach.
[DOUBLEPOST=1499365492][/DOUBLEPOST]
Tak jak napisałem wagon produkcji słowackiej, wyprodukowany w 2011r. (tabliczka na zdjęciu). Atlas wagonów p.Terczyńskiego już chyba tego wagonu nie obejmuje.
Poszukałem i znalazłem to jest jednak typ 425Wx. Potwierdza Wykaz Certyfikatów WE udzielonych przez Instytut Kolejnictwa w 2011 r. (dodany w załączniku).
W błąd wprowadza strona Fabryki Wagonów Gniewczyna, która ma w ofercie wagon o takim samym oznaczeniu.
Dzięki za pomoc już wszystko jasne.:)

Zobacz załącznik 489621
Aaa. To teraz jasne. Jest nieco zamieszania z typami reko. A poza tym z tym 'Eanos' - niechlujstwo straszne.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.287 61 2
Dokładnie - wagony kkStB - w międzywojniu występowały przede wszystkim na liniach które przypadły Polsce w spadku po państwie Habsburgów. Po 2wś ich domeną też była dyrekcja krakowska, ale spotkać jej można było i w innych [np. katowickiej, wrocławskiej, ale także i w szczecińskiej]. Uogólniając można wymienić dwa wzory takich wagonów. 1- z otwartymi pomostami i przejściem pośrodku. 2 - z zamkniętymi pomostami i przejściem bocznym. Oba wzory miały coraz większe typy rozwojowe [np o rozstawach osi 6,5m, potem 7m i 8m]. Ten z wypadku ma chyba rozstaw 7m, i kiedyś taki model zrobił Liliput.
Poszukaj w tematach o kolejach II RP. Na pewno są na zdjęciach.
Warto dodać że typem rozwojowym konstrukcji tych wagonów były produkowane w Czechosłowacji wagony o dość dużym rozstawie osi w okresie międzywojennym. Jeśli sie nie myle takie modele powstały w skali TT jako modele do sklejania. Zastanawia mnie czy na PKP po II Wojnie coś z tych wagonów także eksploatowano.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Warto dodać że typem rozwojowym konstrukcji tych wagonów były produkowane w Czechosłowacji wagony o dość dużym rozstawie osi w okresie międzywojennym. Jeśli sie nie myle takie modele powstały w skali TT jako modele do sklejania. Zastanawia mnie czy na PKP po II Wojnie coś z tych wagonów także eksploatowano.
Tak CSD budowało najpierw wagony o rozstawie 8m. Jednak wśród modyfikacji, znalazła się jedna rzucająca się mocno w oczy - czyli inny wywietrznik nad oknami - i są takie modele TT. Choć jest prawdopodobne, że kilka takich wagonów też mogło zostać na PKP po 2wś. Chyba, że masz na myśli Rybaki. Mimo, że były charakterystyczne, przynajmniej 6 znalazło się na stanie PKP.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
Witam, szukałem na forum i ogólnie w necie, ale niewiele znalazłem. Poszukuje typu wagonu kl. 1/2 50 51 39-00 000-2 AB. Jeśli gdzieś są informacje na ten temat, to proszę o krótką odpowiedź i przepraszam za nieumiejętność szukania :)

Jasło 20.10.2001.
[DOUBLEPOST=1499685088,1499684445][/DOUBLEPOST]OK, sam sobie odpowiem, bo jednak noga jestem. Wagon typu 104Af ze stacji Zagórz. Za nim prawdopodobnie drugi tego samego typu, choć już nie pamiętam dokładnie. Zdjęcie zostawiam jako ciekawostkę.
 

przemcol

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 0 0
Eanos :) kolejny śmiech z cargoli. ...
Musisz się zaopatrzyć w Atlas wagonów Terczyńskiego. ...
Jak zobaczyłem ten wagon to myślałem, że to jakiś śmiech, ktoś złożył go z kliku różnych wagonów. :)
Wzmocnienia pod drzwiami podobne C462W, ściany jak z Eanos`a 415W i "stare" wózki. :D
To jednak chyba jest węglarka 428Wa produkcji Gniewczyna. Mam Atlas p. Terczyńskiego i stąd wiem że powstało tylko 63 sztuki.(y)

DSC00408.JPG
 

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
874 9 4
Witam, szukałem na forum i ogólnie w necie, ale niewiele znalazłem. Poszukuje typu wagonu kl. 1/2 50 51 39-00 000-2 AB. Jeśli gdzieś są informacje na ten temat, to proszę o krótką odpowiedź i przepraszam za nieumiejętność szukania :)

Jasło 20.10.2001.
[DOUBLEPOST=1499685088,1499684445][/DOUBLEPOST]OK, sam sobie odpowiem, bo jednak noga jestem. Wagon typu 104Af ze stacji Zagórz. Za nim prawdopodobnie drugi tego samego typu, choć już nie pamiętam dokładnie. Zdjęcie zostawiam jako ciekawostkę.
Drugi wagon to prawdopodobnie 111A. Wynika to z małych odległości pomiędzy oknami bocznymi - 10 przedziałów.
Link do zdjęcia być może też z tym wagonem.
https://wrphoto.eu/details.php?image_id=38239
 

map69

Znany użytkownik
Reakcje
79 0 0
Warszawa Grochów 14.08.2017.
W dniu dzisiejszym przyjechała na badania do Instytutu Kolejnictwa ciekawa, prototypowa cysterna Zags wyprodukowana przez Wagon Service Ostróda,
numer fabryczny: 7598-119\002\17,
evn: 37 84 7818 401-3.
P1370009a_1.jpg
P1370013_1.jpg P1370008a_1.jpg P1360985a_4.jpg P1370004a_1.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
770 6 0
Witam,
mam pytanko: do kiedy eksploatowane byly na PKP wagony typu G10 z budka hamulcowa? Czy jezdily w oznakawaniu z ep.IIIc (moze nawet IVa) - czyli juz bez orzelka. Mam na mysli regularna eksploatacje - a nie wygony gospodarcze itp.
Dziekuje i pozdrawiam
G10 100_4675.jpg
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
Ten dział wydaje się odpowiedni do zadania dwóch bardziej ogólnych pytań w dość precyzyjnym temacie. A zatem,

-W 1978 r. przedsiębiorstwo PKP weszło w posiadanie 50 nowych wagonów osobowych 2 klasy standardu Y produkcji zakładów VEB Waggonbau Görlitz. Wagony te zaliczały się do odmiany opisywanej w NRD jako typ Y/B 70, w Polsce otrzymały natomiast opis "Typ Görlitz 78". Z początku nosiły opis serii 'Bwxzd' i wyróżniały się na tle parku taborowego PKP posiadaniem stosunkowo nowoczesnego systemu ogrzewania nawiewnego. Niestety było to problematyczne w utrzymaniu dla ówczesnego warsztatu utrzymania PKP, toteż spora część tych wagonów stosunkowo wcześnie trafiła "w krzaki" i pełniła w późniejszych latach różne mniej standardowe funkcje. Co najmniej 2 takie wagony po 1990 r. trafiły do Śląskiej DOKP. Jeden z nich "krążył" w Zagłębiu jako "Wagon Szkoleniowy Śląskiej DOKP", drugi natomiast został zdjęty z wózków i robił za magazyn przy lokomotywowni Katowice (rejon późniejszej "kiblowni" PR, przekształconej w kolejnych latach na lokomotywownię Kolei Śląskich). Wg mojej wiedzy żaden z wspomnianych wagonów nie przetrwał do dzisiejszych czasów. Na załączonym obrazku dobrze widać drugi z wspomnianych wagonów w ostatnim okresie jego egzystencji (2009 r.):

http://images45.fotosik.pl/75/53b21afa3dea5c7amed.jpg

Pierwszy natomiast na pocz. lat 90. wyróżniał się zielonymi barwami pudła z kremowym pasem podokiennym, kremowymi drzwiami wejściowymi, zdemontowanymi wałkami gumowymi, a także zaślepionymi drzwiami czołowymi w kolorze pudła.

A tu kilka fotografii ostatnich czynnych egzemplarzy w ruchu osobowym (ku łatwiejszemu rozpoznaniu),

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=7596
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=15724

Pytania:

-Czy ktoś miał być może sposobność wykonać fotografie pudła wagonu z Katowic, a być może pokusił się o wykonanie fotografii tabliczki fabrycznej przy stopniach?
-Czy ktoś być może kojarzy jakie były losy wagonu szkoleniowego po 1994 r.? Czy został skasowany, a jeżeli tak, to kiedy?
-Czy ktoś posiada być może własne fotografie wagonu szkoleniowego?

Dziękuję za wszelkie informacje, serdecznie pozdrawiam, Piotr Kilanowski aka kilanziom.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.287 61 2
Co do wspomnianego wyżej Wagonu Szkoleniowego Śląskiej DOKP to wagon ten krązył nie tylko po Zagłębiu ale także po Śląsku, Podbeskidziu, i części Małopolski będące w granicach Śląskiej DOKP.
Wielokrotnie w tym wagonie miałem szkolenia z hamulców kolejowych, gdyż w tym wagonie było wyposażenie z czynnymi eksponatami róznego rodzaju aparatury hamulcowej. Powszechnie nazywano ten wagon wagonem hamulcowym. Wszystko się skończyło wraz z odejściem na emeryturę instruktora , który był opiekunem tego wagonu. Wielka szkoda bo szkolenie na czynnych pomocach naukowych było dużo skuteczniejsze niż zakuwanie teorii z książek. Jeśli dobrze pamiętam to jeszcze szkoliłem się w tym wagonie w roku 1997-mym kiedy byłem na kursie maszynisty trakcji spalinowej i chyba jeszcze w roku następnym. Jak byłem na kursie maszynisty trakcji elektrycznej w roku 2006-tym to już nie było szkoleń na "wagonie hamulcowym". Jakie były dalsze losy tego wagonu niestety nie wiem. Co do zdjęć to chyba jakieś były publikowane w którejś z książek. Na pewno też były jakieś zdjęcia "oficjalne" bo Śląska DOKP w swoim czasie bardzo się taką pomocą dydaktyczną chwaliła. Czy coś istnieje w jakichs archiwach to nie wiem.
Był jeszcze jeden wagon Gorlitz78, który stacjonował w Czechowicach Dziedzicach jako wagon załogi słuzby drogowej. Teraz nie pamiętam czy był w składzie z którymś z dźwigów czy z jakimiś innymi maszynami. Pamiętam charakterystyczne 5 wywietrzników nad korytarzem. Wagon był wtedy w kolorze zielonym.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
Co najmniej 2 takie wagony po 1990 r. trafiły do Śląskiej DOKP. Jeden z nich "krążył" w Zagłębiu jako "Wagon Szkoleniowy Śląskiej DOKP", drugi natomiast został zdjęty z wózków i robił za magazyn przy lokomotywowni Katowice (rejon późniejszej "kiblowni" PR, przekształconej w kolejnych latach na lokomotywownię Kolei Śląskich). Wg mojej wiedzy żaden z wspomnianych wagonów nie przetrwał do dzisiejszych czasów.
Czy takich wagonów szkoleniowych w Ślaskiej DOKP mogło być więcej Piotrze ? Pamiętam jak w roku 84 bądz 85 zetknołem sie pierwszy raz z takim bądz podobnym wagonem, podstawiony był na bocznym torze przy peronie 3 w Raciborzu przez 2 ? dni i w nim właśnie odbywały sie omawiane szkolenia. Co prawda niewiele mi w pamięci z owego wydarzenia zostało, gdyż latka już zrobiły swoje a i po 48 godzinnej służbie niewiele więcej niż sen mnie interesowało :) Przywołujesz tutaj lata 90-te a wiec różnica jest znaczna, tak wiec ... ?? :)
 

Podobne wątki