• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Chyba kolega yahya pomieszał dwa wątki w tym temacie: koledzy Groch i gemol dyskutowali o wagonie ze zdjęcia w Utrechcie i tam faktycznie jest wagon 108A, co potwierdził kolega Krzysztof Koj. Natomiast na zdjęciu z Iraku jest znacznie młodszy wagon bagażowy (?), wyglądający na odmianę polskich Y, stąd nie ma zwężeń.
 
Nie tylko drugi wagon za parowozem jest wagonem polskiej budowy, pozostałe wagony widoczne na zdjęciu również...
Widoczny na zdjęciu wagon bagażowy, to wagon polskiego typu 205C, zbudowany przez Pafawag we Wrocławiu dla kolei irackich IRR w roku 1965, w ilości 6 egzemplarzy.
Znajdujące się za nim kolejne wagony, to wagony bezprzedziałowe (tzw. "turystyczne"), polskiego typu 106A, również dostarczone przez Pafawag dla IRR w ilości 48 szt., w roku 1964.
Tak więc mamy na tym zdjęciu skład pociągu zestawiony z wagonów polskiej budowy.
Co ciekawe, w/w wagony miały już konstrukcję odpowiadającą polskim wagonom standardu Y wg UIC, przy czym, były jeszcze wyposażone w harmonie osłaniające przejścia międzywagonowe, zamiast wałków gumowych (!) oraz w hamulec systemu Westinghouse Lu XR-I.
W przypadku wagonu bagażowego, przejście międzywagonowe z harmonią znajdowało się tylko na jednym końcu wagonu (niewidocznym na zdjęciu).
Jednocześnie były to już wagony w pełni klimatyzowane (stąd brak otwieranych okien), wyposażone w klimatyzację angielskiej firmy Stone.
 

yahya

Znany użytkownik
Dziękuję za odpowiedź. Czyli prawidłowo zgadywałem, że 3 pozostałe to wagony 106A. Czy perforacja widoczna na ich dachu ma związek z urządzeniami klimatyzacyjnymi?

Irak w tym samym zamówieniu miał otrzymać z HCP 6 wagonów restauracyjnych 401A oraz 2 salonki 501A. Nie znalazłem ich zdjęć ani rysunków. Czy Kolega posiada takowe?
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Czyli kol. Hoart zwracając mi uwagę nie miał racji. Jednak podział burty otworami drzwiowymi był dziwnie swojski, mogłem postawić parę złotych, że to polski wagon. :D

Tymczasem, Wrocław Główny, WGB, grupa O. Wagon prod. Konstal Chorzów, typ 416V wraz z kumplem 426Va. Co do samego wagonu - widziałem go po raz pierwszy na własne oczy - mogłem pomacać i pozwiedzać. Co do sąsiada - sprawa jest prostsza - tego typu wagony spotkałem w Ostrowie (2x z czego jeden z napisami Huty im. T. Sendzimira a drugi dla firmy GYSEV) i w Wapiennie (wł. TRANSODA).

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=19001&mode=search
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=20509&mode=search


 

Kanclerz

Znany użytkownik
Taaaaaak, chociaż napotkany ochroniarz specjalnie nie miał mi tego za złe. Jakieś niedzielne popołudnie, więc musiało mu się mocno nudzić, bo żeśmy sobie nawet chwilę porozmawiali :)
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Ja osobiście dziwnie odbieram fakt, że wagony 2 klasy to tak naprawdę wagony 1 klasy, takie to "tanie". Poza tym ten odcień bliższy wagonom DR/CSD... Ciekawe czy pod numerem wagonu i logo PKP widnieje seria "A9ouy" czy coś odpowiadającego poprzednim epokom (Adu/Awxz). No i jeszcze nie widzieliśmy zdjęć wnętrza, choć cudów bym się nie spodziewał.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Barwa jest jak najbardziej OK. Bardzo często można było spotkać różne odcienie oliwki. Czasem wagon był bardziej brązowy, innym razem zielony, więc ja bym się nie czepiał.
Tylko po co te oznaczenia na ostoi? Nie wystarczą te pod oknami?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Pozwolę sobie nie zgodzić się z opinią kolegi Bodka. Faktem jest, że w dawnych czasach IV epoki można było spotkać różne odcienie zieleni na wagonach osobowych, ale to nie znaczy od razu, że wszystkie były prawidłowe. Cała ta malowanka jest trochę amatorszczyzną. Skoro już włożono dużo wysiłku i wydano sporo pieniędzy, to należało zrobić to porządnie. Wagony powinny być pomalowane i oznakowane według dawnych zasad na środku pudła, ze znakiem PKP i dawnym oznaczeniem serii (choć numer pod oknami mógłby być współczesny, jednak bez dopisków PL-IRIPK i bez serii A9ouy). Pełne obecne oznaczenie powinno być, jak teraz, na dolnym pasie (jest obowiązkowe dla taboru dopuszczonego do normalnej eksploatacji), ale mogłoby być mniejsze, nie aż tak rzucające się w oczy. No i oczywiście te historyczne oznaczenia powinny odpowiadać typowi wagonu, czyli powinna to być 1 klasa. Myślę, że dałoby się znaleźć kilka prawdziwych dwójek, z 10 przedzialami, żeby je też doprowadzić do takiego stanu.
 

Groch

Znany użytkownik
Ta sama sytuacja w lekko innym ujęciu - zdjątko małe bo większe można sobie kupić (http://www.gwrarchive.org/index.php). Za to oryginalny opis jest dość obszerny i wydatowany (fot. Basil Roberts):
"War Department 0-6-0T number 1300 built by Davenport (2430/1942) to the US Army Transportation Corp design, ISR SA class number 1214, is performing station pilot duties on the standard gauge side at Baghdad West station on 13/3/1967"

Baghdad West 13.03.1967 Photo Basil Roberts.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Kiedyś mówiłem/pytałem o wagony samowyładowcze typu "gondola". Wertując węgierskie strony internetowe w sprawie eksportowej wersji wagonu rodziny 401W napotkałem dobre ujęcia wagonów spotykanych na PKP w minionych latach w bardzo podobnej wersji konstrukcyjnej.

http://www.tosh-railways.com/Wagons/55-hungary-MAV/500-699/i-mLbmVqz
http://www.tosh-railways.com/Wagons/55-hungary-MAV/500-699/i-7FjqBdV/A

Co do wspomnianych wagonów rodziny 401W - efekt poszukiwań:

http://www.tosh-railways.com/Wagons/55-hungary-MAV/500-699/i-frzBzKN

Oraz moje małe osiągnięcie w tego typu sferze - spotkany w zasadzie przypadkiem na stacji Budapest Ferencvaros.



Przepraszam za taki offtop, ale uznałem, że to, co było w Polsce a spotkałem poza granicami kraju jako produkt eksportowy/importowy warto pokazać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Tylko, że to nie są wagony samowyładowcze, a zwykłe węglarki 4-osiowe, czasami nazywane "gondolami". O tej nazwie już kiedyś niedawno dyskutowaliśmy.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Katalog z 1973 roku mówi jasno w tematyce wagonów z klapami w poziomej podłodze - są to wagony samowyładowcze. Również są/były opisane literą F a nie E i do czasu likwidacji systemu opuszczania klap w podłodze (co się nagminnie zdarza nawet dzisiaj u prywaciarzy były samowyładowcze.

Nie chcę rozpędzać kolejnej burzy więc proponuję zająć się zdjęciami a nie rozstrząsaniem czy to gondola, łódź, laweta, samowyładowcza, półwyładowcza, niewyładowcza.
 

Podobne wątki