• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
Przez przypadek, w czasopiśmie "Przemysł Budowlany" trafiłem na relację z Targów Wschodnich we Lwowie w 1927 roku. Są dwa numery czasopisma: 9-10/1927 i Zeszyt Komunikacyjny z 1927 w pewnym stopniu powielający informacje z pierwszego.
Niestety zdjęcia nikczemnej jakości ale z obowiązku kronikarskiego wypada zamieścić:
PB-9-10-1927-3.jpg PB-9-10-1927-5.jpg PB-9-10-1927-6.jpg PB-9-10-1927-7.jpg
Oprócz tego jest artykuł o firmie Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura zobrazowany takimi fotkami:
PB-9-10-1927-8.jpg PB-9-10-1927-9.jpg
Numerów czasopisma dużo nie ma ale w kilku znalazłem jeszcze:
PB-1-1925-1.jpg PB-1-1925-2.jpg PB-1-1925-3.jpg PB-1-1925-4.jpg PB-1-1925-5.jpg PB-1-1925-6.jpg PB-2-3-1927.jpg
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Tak przejrzałem posiadane blatty pruskich wagonów i z tych co mam żaden nie pasuje oprócz IIb2 - jedynie niskoburtowe węglarki mają 4 boczne słupki i tylko ten pasowałby do 7m długości ładownej. Z tym że nie pasują ani drzwi ani deskowanie. Może ew. burty po ścięciu o połowę i zmianie drzwi na wykonane własnym sumptem - wtedy mógłby to być przerobiony IIb2
 

Załączniki

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
Z profilu eOstrow:
ostrow - facebook - eOstrow.jpg

oraz widok na fabrykę Wagon:
ostrow - facebook - eOstrow - 1.jpg ostrow - facebook - eOstrow - 2.jpg

Wracając jeszcze do platform z postu powyżej, podobne są na tym zdjęciu:
Przebudowa linii srednicowej - II pol l. 20tych - facebook - Stacja Muzeum.jpg
oszalowanie burt na wysokość dwóch desek i ogólny rozmiar - i na tym podobieństwa się kończą. Inne są okucia, inne podstawy zderzaków. Numeracja tych za linii średnicowej z zakresu roboczych, tych z linii Stojanów-Sienkiewiczówka jednak z platform państwowych do obsługi "regularnego ruchu".
 
Ostatnio edytowane:

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
Dziś z fotopolski.eu.
Zaleszczyki (datowanie 1934):
Zaleszczyki - 1934 - 1611916.jpg

Wilno:
Wilno - 1575993 - maly.jpg

oraz Brześć:
pierwsze zdjęcie dość znane - na pierwszym planie wagony Kd pochodzenia niemieckiego i austriackiego, na drugim osobowe pochodzenia rosyjskiego - takie spotkanie 3 zaborów,
Brzesc - 515674.jpg
oraz wg mnie szczególnie ciekawe wagony towarowe z "przewiewną" górną częścią pudła. Do czego służyły?
Brzesc - 515675.jpg

I jeszcze jedna ciekawostka: co to za wagon, którego tył widać na zdjęciu? Jakiś ogrzewczy?
Slawsko - 1552411.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
Natomiast rzeczą chyba nową będzie trzecie, według mnie nowo odkryte miejsce niedaleko Pniew. Wedle informacji zasięgniętej u mieszkańców wagonów w Sierakowie do niedawna teren był niedostępny dla cywili, ponieważ całością opiekowało się wojsko. Kiedy opowiadano mi o kilku wagonach osobowych stojących nad brzegiem jeziora, myślałem, że pewnie są to "drewniaki" produkcji ZNTK Lubań Śl. i z pewną dozą sceptycyzmu podchodziłem do sprawy, jednak udało mi się tam dotrzeć (choć po zdjęciach widać, że była to ostatnia chwila w miarę dobrego światła).

Rozpoczynamy zwiedzanie - już widać, że nie są to drewniaki ale przynajmniej dwa Donnerbuchsy oraz Bi-29 albo BCi-29 (ten z żółto-zielonym czołem). Kto by pomyślał, że donnerbuchs może doczekać się cudownego sidingu na ścianie. Zwiedzamy dalej.

Prawdopodobnie drugi Bi-29 (BCi-29) lub ABi-29 choć ten ma opadający na czołach dach. (po lewej widać fragment wagonu, o którym zapomniałem - widać fragment świetlika dachowego który ciągnął się przez długość całego wagonu a sam wagon miał długość "boczniaka").

Im głębiej w krzaki tym ciekawiej. Prawdopodobnie jest to wagon Cd21 ale głowy uciąć nie dam.

Wspomniany wcześniej ABi-29/Bi-29/BCi-29



No i gwóźdź programu - C4i-30 zachowany w dość dobrym stanie (nie patrzymy na siding!). Był jeszcze jeden wagon, ale kompletnie nie wiem czemu nie zrobiłem mu zdjęcia oraz jeden Lubań (miłośnicy Lubani ręce do góry!) albo jakiś przekształcony mocno kryty brankard/towarowy.
Jako, że ujawniłem ten ośrodek jako "pierwszy" to też poczuwam się w obowiązku podzielić smutną informacją. Pod koniec 2020 roku cały ośrodek wczasowy w wagonach został zlikwidowany całkowicie. Jedynie jeden boczniak udało się "wyrwać" Towarzystwu Kolei Wielkopolskiej z Jarocina i został on zabezpieczony przed złomowaniem (zresztą dzięki ich informacji mogłem się o tym dowiedzieć).
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
Ten pierwszy z pewnością jest 4-osiowy, widać wózek. Ale skąd wiadomo, że ten drugi jest 2-osiowy, a nie 3-osiowy, jak ja podejrzewam?
Prawdopodobnie ma pan rację. Dziękuję za czujność. Jeśli tylko mogę prosić o poprawę roku w podpisie zdjęcia - jedna dwójka za dużo.

Ciekawe czy zdjęcie pozowane, bo 2 osoby ewidentnie celują do człowieka stojącego na peronie.
W opisie do zdjęcia jest napisane, że jest to rekonstrukcja wydarzeń zatrzymania seryjnego mordercy (rzekomo pierwszego po odzyskaniu niepodległości).
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
DSC04579.jpg
808 992 XOaa / Pszczew / 18.02.2021

Dawny wagon osobowy budowy włoskiej robiący za wczasy wagonowe. Powstał w 1939 roku w zakładach Societa Anonima Officine di Milano dla kolei Włoskich (pierwotnie jako 52 119 FS). Po 1945 został przejęty przez PKP, jednak najprawdopodobniej nigdy nie doczekał służby liniowej. W 1951 roku bowiem przebudowany został w poznańskich zakładach ZNTK do roli wagonu dentystycznego z nr 0654. Pod koniec eksploatacji trafił do Gorzowa Wielkopolskiego, skąd przekazano go do roli wczasowego na stację Pszczew.
 

Marek Sz

Użytkownik
Reakcje
45 0 0
Dawny wagon osobowy budowy włoskiej robiący za wczasy wagonowe. Powstał w 1939 roku w zakładach Societa Anonima Officine di Milano dla kolei Włoskich (pierwotnie jako 52 119 FS). Po 1945 został przejęty przez PKP, jednak najprawdopodobniej nigdy nie doczekał służby liniowej. W 1951 roku bowiem przebudowany został w poznańskich zakładach ZNTK do roli wagonu dentystycznego z nr 0654. Pod koniec eksploatacji trafił do Gorzowa Wielkopolskiego, skąd przekazano go do roli wczasowego na stację Pszczew.
Paweł Mierosławski, który opracował opisy włoskich wagonów z Pszczewa na potrzeby wpisu ich rejestru zabytków, wysnuł ciekawe i dobrze uzasadnione przypuszczenie, że wagon ten służył jako wagon sztabowy korpusu włoskiego walczącego na froncie wschodnim. Po kapitulacji Włoch we wrześniu 1943, wraz z jeńcami włoskimi wagon trafił na teren Polski, gdzie został przejęty przez PKP ( m.in. wraz z wagonem 3 klasy, który trafił do Parowozowni Jarocin ). W Pszczewie było więcej ciekawych wagonów, m.in 2 lub 3 sztuki 4AM, które niestety zostały pocięte na złom.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
Paweł Mierosławski, który opracował opisy włoskich wagonów z Pszczewa na potrzeby wpisu ich rejestru zabytków, wysnuł ciekawe i dobrze uzasadnione przypuszczenie, że wagon ten służył jako wagon sztabowy korpusu włoskiego walczącego na froncie wschodnim. Po kapitulacji Włoch we wrześniu 1943, wraz z jeńcami włoskimi wagon trafił na teren Polski, gdzie został przejęty przez PKP ( m.in. wraz z wagonem 3 klasy, który trafił do Parowozowni Jarocin ). W Pszczewie było więcej ciekawych wagonów, m.in 2 lub 3 sztuki 4AM, które niestety zostały pocięte na złom.
Nie wiedziałem o działaniach Pawła Mierosławskiego ani o tym, że ktoś podjął inicjatywę wpisywania tych wagonów do Rejestru Zabytków. Ten drugi wagon włoskiego pochodzenia (jak już zauważono) trafił do Jarocina, także poświęcimy mu więcej czasu przy innej okazji. Natomiast co do Pszczewa, rzeczywiście była tam pokaźna kolekcja wagonów historycznych, ściślej: 3 sztuki 4AM, co najmniej 6-7 krajowej produkcji 4-osiowych wagonów przedziałowych, w tym 7A i 8A, ale także egzemplarz sypialnego 11A lub 13A. Było też 4-5 egzemplarzy 43A i pochodnych... oraz 2 wspomniane już Włochy i grupa tzw. "Lubani". Większość wspomnianych wagonów skasowano w 2005 roku. Wcześniej zdołał je udokumentować m. in. Krzysztof Paziewski, którego zdjęcia wiszą na www.wgk.cal.pl
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
Ten wagon, a raczej to co jeszcze z niego zostało, stoi na terenie dawnej kopalni Gen. Zawadzki- poprzednia nazwa Paryż, jeżeli dobrze pamiętam starą nazwę, znajdująca się w Dąbrowie Górniczej. Prawdopodobnie ten wagon to był to magazyn smarów. Co to może być za typ wagonu i z którego roku produkcji, koła te które jeszcze zostały są szprychowe, jeden ze zderzaków jest trzonowy co świadczy że może to być wagon z przed I WŚ.
Resized_20210409_115958.jpeg
Resized_20210409_120108.jpeg
Resized_20210410_121635.jpeg
Resized_20210410_121639.jpeg
Resized_20210410_121921.jpeg
Resized_20210410_122011.jpeg
Resized_20210410_122024.jpeg
Resized_20210410_122123.jpeg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
70 1 0
TOZK podejmowało kilka prób pozyskania tego wagonu niestety rozmowa z Carbo Process Recykling nie przynosiła żadnych konkretnych efektów ,Zbywanie ,brak konkretów ,kontakty z kimś z Warszawy czy można sprzedać lub przekazać ,teksty w stylu "niech stoi aż się rozleci" lub "zadzwońcie za miesiąc" i to wszystko przy bierności osoby nazywanej konserwatorem zabytków .
 

Podobne wątki