• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Wykopów ciąg dalszy. Poniżej zdjęcie wagonu bagażowego przedwojennej konstrukcji. Niestety, nie rozpoznaję typu. O ile dobrze pamiętam stał na torach lokomotywowni Wrocław Główny. Zdjęcie pochodzi z innej kliszy, ale też z okresu ok. 1991r.

Zobacz załącznik 652537
SUPER. Rysiek raz i drugi pokazywał zdjęcie gdzie było widać jego fragment. A wagon faktycznie był przedwojenny, i nawet sprzed 1 wojny światowej, lub wkrótce po. Szkoda go. Ale zdjęcie też pokazuje na jakie perełki można się było natknąć jeszcze na początku 90tych.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Widząc, wstawione przez Kolegów zdjęcia, tego wagonu bagażowego włoskiej konstrukcji, chciałbym zwrócić uwagę, że ten wagon jest wyjątkowy.
Ma on u góry zaokrąglane otwory okienne oraz jego pudło spoczywa na bardzo podobnych wózkach, do tych jakie posiadały wagony tzw. centroporte (ze środkowym wejściem). Też produkcji włoskiej.

Częściej jednak, przynajmniej ja tak to zaobserwowałem, można było spotkać inny bardzo podobny typ włoskiego wagonu bagażowego.

XX 870299,  Warszawa Odolany 07.06.1974, fot.T.Suchorolski.jpg

XX 870299, Warszawa Odolany 07.06.1974, fot.T.Suchorolski

Ten typ wagonu różnił się od porzednio przedstawianego m.in. prostokątnymi otworami okiennymi oraz tym, że jego pudło spoczywało na wózkach typu amerykańskiego. Te dwie różniące się cechy, zauważalne były jako pierwsze.

Wózek wagonu, Wrocław Gądów 29.08.1973, fot.T.Suchorolski.jpg

Wózek włoskiego wagonu bagażowego, Wrocław Gądów 29.08.1973, fot.T.Suchorolski

W tym wózku, odmiennie niż było to powszechnie stosowane, choćby w wózkach do wagonów pocztowych produkowanych przez L.R&L, element łączący obie maźnice jest wykonany w postaci dwóch skręcanych płyt. W wózkach od Lilpopa, i innych powszechnie budowanych, była to jednolita odkuwka.

Te włoskie wagony bagażowe po zakończeniu ich normalnej eksploatacji nie były od razu kasowane, lecz adoptowano je do celów gospodarczych i jeszcze przez wiele lat były w użyciu.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Widząc, wstawione przez Kolegów zdjęcia, tego wagonu bagażowego włoskiej konstrukcji, chciałbym zwrócić uwagę, że ten wagon jest wyjątkowy.
Ma on u góry zaokrąglane otwory okienne oraz jego pudło spoczywa na bardzo podobnych wózkach, do tych jakie posiadały wagony tzw. centroporte (ze środkowym wejściem). Też produkcji włoskiej.

Częściej jednak, przynajmniej ja tak to zaobserwowałem, można było spotkać inny bardzo podobny typ włoskiego wagonu bagażowego.

Zobacz załącznik 652656
XX 870299, Warszawa Odolany 07.06.1974, fot.T.Suchorolski

Ten typ wagonu różnił się od porzednio przedstawianego m.in. prostokątnymi otworami okiennymi oraz tym, że jego pudło spoczywało na wózkach typu amerykańskiego. Te dwie różniące się cechy, zauważalne były jako pierwsze.

Zobacz załącznik 652657
Wózek włoskiego wagonu bagażowego, Wrocław Gądów 29.08.1973, fot.T.Suchorolski


Te włoskie wagony bagażowe po zakończeniu ich normalnej eksploatacji nie były od razu kasowane, lecz adoptowano je do celów gospodarczych i jeszcze przez wiele lat były w użyciu.
Ale to jest wagon francuski. Z charakterystycznymi wózkami ETAT. Właśnie taką rodzinę będzie robił Heris. Ciekawe tylko czy był to od początku wagon osobowo-bagażowy, czy też został w ten sposób zaaranżowany po przekwalifikowaniu na wagon pomocniczy.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
[QUOTE="404W, post: 795910, member: 6"czy też został w ten sposób zaaranżowany po przekwalifikowaniu na wagon pomocniczy.
To jest wagon dla wojska.[/QUOTE]
Dzięki za skorygowanie. WP potrafiło przerabiać wagony wg swoich potrzeb. W niedoszłym skansenie w Ełku był osobowy wagon francuski, który dostosowano do jednoczesnego przewozu samochodu dla generałów.
A właśnie o owym wagonie bagażowym sądziłem na postawie zdjęcia Rysia, przez te zaokrąglone okna, iż jest franzuz, ale na zdjęciach Jarząbka i T. Domagalskiego widać charakterystyczne wózki włoskie.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Ale to jest wagon francuski.
Dziękuję za sprostowanie.
Ja się na wagonach nie znam i widzę, że na przyszłość muszę być ostrożniejszy w opisach.
Już nie raz tutaj namotałem.
Tak w ogóle to ja się na kolei nie znam, a tylko tam pracuję - już 41 lat.
Jakby do tego kształcenie kolejowe doliczyć, to już razem ponad pół wieku.
To i coś się pokręcić może, czyż nie tak ?
Mam nadzieję, że za dużego problemu nie stwarzam, a cieszy mnie że Koledzy reagujecie i aktywujecie się po moich wpisach.
Sam mogę dzięki temu wiele się dowiedzieć i nauczyć - dziękuję !
A jak już Kolega 404W poprawił mnie, że to wagon francuski, to pewnie zauważyliście ten stojący za nim, taki niepozorny.
Co do tego małego wagonu, to tu jestem całkowicie pewien, że to francuski, bo odczytałem i zapisałem trochę danych.

Wagon ex francuski, Warszawa Odolany 07.06.1974, fot.T.Suchorolski.jpg

Wagon ex francuski, Warszawa Odolany 07.06.1974, fot.T.Suchorolski

Nie będę tu jednak dłużej przynudzał, bo czytając inne wątki zauważyłem, że starocie nie są dla większości piszących ciekawe,
a raczej tylko epoki V, VI itd. i to co dopiero z fabryk wychodzi, a najlepiej jakby od razu też w modelach.
Mnie interesuje starsza kolej, chyba to nikomu nie przeszkadza ? jakby tak, to zawsze mogę się wycofać, ja nic nikomu nie narzucam i nie twierdzę co jest jedynie słuszne. Nie czuję się przy tym absolutnie staro ;)
Pozdrawiam !
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Nie żebym fochował, ale moje wpisy są jakby nie w "tryndzie", czyli na fali powszechnego zainteresowania.
Nic nie mam do pasjonatów nowości, ale przy tym ja ze swoimi zainteresowaniami mogę być postrzegany jako dinozaur. ;)
Chociaż, czemu nie !
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.497 45 1
No to "jadziem" dinozaurze. ;)
Na "Pragie jadziem", a potem na "Olszynkie, bez Wawer na Otwock".
Regularnie, jeździlim z Widzewa na Górniak! :) Tramwajem zresztą!
W Łodzi, w sensie!
Pojęcie dinozaura, zmienia się wraz z postrzeganiem Kopiczyńskiego w "Czterdziestolatku". :cool:
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Zatem pewnie i ten złapany kiedyś przeze mnie w Gdyni wagon takie miał przeznaczenie. Co prawda stał na torach, gdzie w latach osiemdziesiątych stacjonowała jednostka wojsk kolejowych, ale jakoś tego nie skojarzyłem ponieważ później zorganizowano tam punkt złomowy. Te (albo podobne) wagony chyba jednak miały jakiś epizod "pekepowski" bo na fragmencie zdjęcia Hansa-Joachima Hüttera wykonanego na stacji postojowej w Chyloni widać bardzo podobną (o ile nie tą samą?) konstrukcję.

Untitled-10.JPG


Untitled-11.JPG


WP_20190519_007.jpg


pewnie zauważyliście ten stojący za nim, taki niepozorny.
Co do tego małego wagonu, to tu jestem całkowicie pewien, że to francuski, bo odczytałem i zapisałem trochę danych.
Tak, i te charakterystyczne zderzaki francuskiego typu, stosowane także w wagonach amerykańskich dostarczanych na front zachodni I WŚ. Tu nie może być wątpliwości co do pochodzenia. Być może to taki wagonik jak na poniższym schemacie. Mnie natomiast zaciekawił wagon z lewej strony "bagażowego". Może szanowny Prezes też go "ujął"?

093.jpg


Mam nadzieję, że za dużego problemu nie stwarzam, a cieszy mnie że Koledzy reagujecie i aktywujecie się po moich wpisach.
Nie będę tu jednak dłużej przynudzał, bo czytając inne wątki zauważyłem, że starocie nie są dla większości piszących ciekawe
Ciekawe konkluzje. Chciałbym mieć tylko takie "problemy" stwarzane przez wstawiających ciekawe historyczne zdjęcia. Być może faktycznie dla większości piszących <starocie> nie są ciekawe, należy jednak pamiętać o tych co niewiele pisują ;). Historia zawsze będzie ciekawa, a te wzmożone reakcje i aktywacje na Pańskie wpisy tylko to potwierdzają.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
W związku z atakiem nienawiści na mnie i obraźliwymi wpisami (wątek ALBERT MODELL)

naruszającymi moje dobra osobiste oraz szkalowaniem moich zainteresowań,

dokonanymi przez osobę podpisującą się DRACULA,

rezygnuję z dalszego uczestnictwa na tym forum.

Wszystkim Kolegom, dla których moje wpisy były ciekawe,

serdecznie dziękuję za zainteresowanie i pozytywne ich przyjęcie.

Prezes TS
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Moim zdaniem to tego typka należałoby popędzić stąd, a nie Ciebie.

Po chwileczce:
A widzisz Przyjacielu, nie słuchałeś starszego kolegi, pożałowałeś kilka groszy ;):(, radziłem Tobie kilka dni temu -"kup sobie program anty-palantowy.";)
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Dziękuję za sprostowanie.
A jak już Kolega 404W poprawił mnie, że to wagon francuski, to pewnie zauważyliście ten stojący za nim, taki niepozorny.
Co do tego małego wagonu, to tu jestem całkowicie pewien, że to francuski, bo odczytałem i zapisałem trochę danych.

Zobacz załącznik 652673
Wagon ex francuski, Warszawa Odolany 07.06.1974, fot.T.Suchorolski

Nie będę tu jednak dłużej przynudzał, bo czytając inne wątki zauważyłem, że starocie nie są dla większości piszących ciekawe,
a raczej tylko epoki V, VI itd. i to co dopiero z fabryk wychodzi, a najlepiej jakby od razu też w modelach.
Mnie interesuje starsza kolej, chyba to nikomu nie przeszkadza ? jakby tak, to zawsze mogę się wycofać, ja nic nikomu nie narzucam i nie twierdzę co jest jedynie słuszne. Nie czuję się przy tym absolutnie staro ;)
Pozdrawiam !
Francuzik jak nic, choć FS też miało takie małe platformy z metalowymi burtami. A co ta platforma miała na maźnicach, bo to chyba jeszcze nie jest OCEM. Podobne modele robi REE https://ree-modeles.com/catalogue/catalogue-h0/wagons-h0 i LSM.
A że ludzie interesują się tą koleją, którą widzą za oknem to normalne. Bo prawie nie znają klimatu przed początku lat 90tych. Czyli takiego gdzie kolej docierała prawie wszędzie. Stacji pełnych pociągów, i takich tajemniczych starych wagonów podstawianych po bocznych torach.
Ale może trzeba było zobaczyć to samemu, by czuć tamtą atmosferę. Ogromnie dziękuję za jej przypominanie.
BTW. Mam wrażenie, że Pana zdjęcia są źle datowane. Bardziej wyglądają mi na marzec czy wczesny kwiecień bo na drzewach w ogóle nie ma liści ???
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.012 28 1
W związku z atakiem nienawiści na mnie i obraźliwymi wpisami (wątek ALBERT MODELL)

naruszającymi moje dobra osobiste oraz szkalowaniem moich zainteresowań,

dokonanymi przez osobę podpisującą się DRACULA,

rezygnuję z dalszego uczestnictwa na tym forum.

Wszystkim Kolegom, dla których moje wpisy były ciekawe,

serdecznie dziękuję za zainteresowanie i pozytywne ich przyjęcie.

Prezes TS
Szanowny Panie Tadeuszu.
Proszę jednak przemyśleć swoją decyzję. Można zawsze zignorować osobę która działa na nas denerwująco - nie wdawać się w polemikę i dyskusję z takową . Też kiedyś byłem zdania ,żeby zabrać "swoje zabawki i wynieść się z tej piaskownicy " tym bardziej jak widzę ,że to forum w większości opanowane jest przez pieniaczy i troli. Ale cóż skoro administracja to toleruje nie mamy my userzy na to wpływu. Swój byt tutaj ograniczam do czytania i wypowiadania się w tematach ciekawych pod względem modelarskim i kolei rzeczywistej . Pańskie wpisy i zdjęcia do takich zawsze zaliczałem. Choć jestem ( może nie dużo ;) ) młodszy od Pana łaknę wiedzy na temat tamtej kolei jak "ryba wody ".
Pozdrawiam serdecznie

P.S
Czym był by ten dział " Prawdziwa Kolej " bez wpisów pańskich kol . Jarząbka , Andrzeja Jaroszewicza , 404W , Hoarta ? itp
Odpowiem sam - Niczym.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
W niedoszłym skansenie w Ełku był osobowy wagon francuski, który dostosowano do jednoczesnego przewozu samochodu dla generałów.
A to nie był ten belgijski wagon typu K?
Te (albo podobne) wagony chyba jednak miały jakiś epizod "pekepowski" bo na fragmencie zdjęcia Hansa-Joachima Hüttera wykonanego na stacji postojowej w Chyloni widać bardzo podobną (o ile nie tą samą?) konstrukcję.
Z tego zdjęcia niewiele wynika, wagony wojskowe też miały oznaczenia PKP, jak wszystkie inne wagony tzw. "prywatne" (czyli niebędące własnością PKP, ale włączone do parku wagonowego PKP).

I na koniec najważniejsze: Tadeusz, nie pozwól, żeby głupie wybryki jednego człowieka zepsuły Ci nastrój i poczucie wartościowej roboty, jaką wykonujesz zarówno tu, na forum, jak i gdzie indziej. Nie daj się sprowokować i działaj dalej, a nieodpowiedzialnymi wpisami się nie przejmuj. Wpisy DRACULI w wątku ALBERT MODELL zostały zgłoszone do moderatora działu i mam nadzieję, że spotkają się z właściwą reakcją.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
A to nie był ten belgijski wagon typu K?

Z tego zdjęcia niewiele wynika, wagony wojskowe też miały oznaczenia PKP, jak wszystkie inne wagony tzw. "prywatne" (czyli niebędące własnością PKP, ale włączone do parku wagonowego PKP).

I na koniec najważniejsze: Tadeusz, nie pozwól, żeby głupie wybryki jednego człowieka zepsuły Ci nastrój i poczucie wartościowej roboty, jaką wykonujesz zarówno tu, na forum, jak i gdzie indziej. Nie daj się sprowokować i działaj dalej, a nieodpowiedzialnymi wpisami się nie przejmuj. Wpisy DRACULI w wątku ALBERT MODELL zostały zgłoszone do moderatora działu i mam nadzieję, że spotkają się z właściwą reakcją.
Nie, w Ełku był na pewno ten francuz [nieco przebudowany przez WP], belg K1, i [o ile pamiętam] niemiecki elizug.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Z tego zdjęcia niewiele wynika, wagony wojskowe też miały oznaczenia PKP, jak wszystkie inne wagony tzw. "prywatne" (czyli niebędące własnością PKP, ale włączone do parku wagonowego PKP).
Andrzeju, ja to wszystko naprawdę wiem. Bardziej mnie ciekawiło, czy wagony o przeznaczeniu "wojskowym" stacjonowały w wagonowniach PKP, czy w jednostkach wojskowych - tylko tyle.

Nie, w Ełku był na pewno ten francuz [nieco przebudowany przez WP], belg K1, i [o ile pamiętam] niemiecki elizug.
Przecież te "ełckie" wagony są na forum obfotografowane do najmniejszej śrubki:
http://forum.modelarstwo.info/threa...oruń-kluczyki-08-10-2016-r.32785/#post-576381

rezygnuję z dalszego uczestnictwa na tym forum.

Wszystkim Kolegom, dla których moje wpisy były ciekawe,

serdecznie dziękuję za zainteresowanie i pozytywne ich przyjęcie.
Decyzję rozumiem i szanuję, ale pozostaję jednak w nadziei, że nie jest ostateczna. Jeśli jednak by tak miało być, to ja dziękuję Panu za wiedzę i informacje przekazane mnie i nam wszystkim na tym forum.

Pozdrawiam
 

Podobne wątki