• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
758 6 0
Witam,

Przez forum przewija siȩ wiele modeli różnych platform – niekiedy nawet ładnie spatynowanych. Zauważyłem, że drewniana podloga najczȩsciej zostaje brązowa, tylko lekko przybrudzona. Dotyczy to przede wszystkim modeli PIKO. Kilka tygodni temu kupiłem model platformy Pdk31 firmy Roco, który ma drewnianą podłogȩ w kolorze ciemno-szarym, co uważam za zgodne z oryginalem. Zastanawiam siȩ nad jedną kwestia. Czy burty od wewnątrz winny być także pomalowane na szaro? Wydaje mi siȩ, że chyba tak.
A tak nawiązujac da zdjȩć wagonu w powyższym poscie, to uważam, że i w tych wagonach podłoga i burty od wewnątrz były oryginalnie malowane na szaro.

Pozdrawiam
Pdk31 127p Roco 2018 (2).jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
...uważam, że i w tych wagonach podłoga i burty od wewnątrz były oryginalnie malowane na szaro.
Oryginalnie nikt nie malował podłóg wagonów.
Podłogi były wykonywane z surowych desek, co najwyżej zaimpregnowanych (OIDP - olejem karbolowym...). Deski nabierały ziemisto-szarego odcienia od brudu oraz pod wpływem czynników atmosferycznych (głównie wilgoci). Co do koloru ścian, to np. w węglarkach o poszyciu drewnianym również nie malowano ich od wewnątrz - miały więc kolor zbliżony do podłogi. Farbą (ale chyba tylko miniową) zabezpieczano od wewnątrz tylko elementy stalowe - drzwi lub poszycie burt (w przypadku wagonów z poszyciem stalowym).
Jeśli przyłożyć ta samą regułę do platform, to faktycznie - wewnętrzne strony drewnianych burt platformy Pdk31 też mogłyby być buro-szare. Ale nie należy tego mylić z malowaniem na szaro.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Robiąc porządki w starych śmieciach znalazłem trzy zdjęcia ciekawych wagonów. Moją uwagę zwróciły lejkowato rozszerzające się pochwy zderzaków, charakterystyczna korba hamulca ręcznego oraz wąska w porównaniu z sąsiednimi wagonami skrajnia. Wskazywałoby to na anglosaski rodowód tych wagonów. Czy ktoś mógłby pomóc w zidentyfikowaniu, co to takiego?

Dodam jeszcze, że zdjęcia pochodzą z ok. 1991r. Są to byłe wagony gospodarcze ze stacji Wrocław Gł.

DSCN7561m.jpg


DSCN7562m.jpg


DSCN7563m.jpg
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
Nie wiem co to za wagony ale takie korby (i chyba zderzaki ale nie widzę dokładnie) były w wagonach amerykańskich, które trafiły do Polski po I wojnie światowej.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
To są wagony amerykańskie, które trafiły na PKP po II wojnie. Były oznaczone serią Kdn.
Dzięki. Tak podejrzewałem, że to dostawy w ramach UNRRA, ale nie byłem pewien...
Pokopałem trochę na forum i znalazłem więcej danych na ich temat (nieoceniony kol. Młodzikowski):
http://forum.modelarstwo.info/attachments/kdn-unrra1-jpg.121665/
http://forum.modelarstwo.info/attachments/kdn-unrra-rys1-jpg.123003/
http://forum.modelarstwo.info/attachments/kdn-unrra-opi1-jpg.123004/

Podobny wagon wyremontował KSK z Wrocławia (ciekawe, czy to któryś z moich zdjęć? ;) ):
http://wolf.ict.pwr.wroc.pl/ksk/galeria/kdn/kdn2.php
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
Podobny wagon wyremontował KSK z Wrocławia (ciekawe, czy to któryś z moich zdjęć? ;) ):
http://wolf.ict.pwr.wroc.pl/ksk/galeria/kdn/kdn2.php
Czy ta niezła reanimacja wagonu do stanu czynnego nie jest błędna merytorycznie?
Tak oznaczony wagon miał oryginalnie ściany ze sklejki, dopiero potem poszycie zmieniano na deskowe.
Czy ma ktoś może wiedzę, do jakich lat te wagony były eksploatowane handlowo w normalnym ruchu, nim skończyły w składach TG.?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
...do jakich lat te wagony były eksploatowane handlowo w normalnym ruchu, nim skończyły w składach TG.?
Zalinkowane zdjęcie kol. Młodzikowskiego świadczy, że co najmniej jeden egzemplarz dotrwał do epoki IIIc. Wagony serii Kdn (różnych typów) były też uwzględnione w zakresie numeracji UIC po 1968r.
Natomiast biorąc pod uwagę nietypową konstrukcję tych wagonów oraz przestarzały hamulec Westinghouse'a przypuszczam, że wycofywano je z eksploatacji szybciej i chętniej niż znormalizowane przedwojenne konstrukcje niemieckie (G10, Gr20).
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.497 35 1
Czy ta niezła reanimacja wagonu do stanu czynnego nie jest błędna merytorycznie?
Tak oznaczony wagon miał oryginalnie ściany ze sklejki, dopiero potem poszycie zmieniano na deskowe.
Czy ma ktoś może wiedzę, do jakich lat te wagony były eksploatowane handlowo w normalnym ruchu, nim skończyły w składach TG.?
hej,
po tej reanimacji wagon jest częścią wystawy w Ośrodku Pamięć i Przyszłość we Wrocławiu, kwesta materiału na ściany była poruszana ale właściciel tak zdecydował więc tak zostało zrobione.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Dziś kolejny wagon z mojego archiwum. Tym razem klasyczny G10 po amputacji budki hamulcowej. Wskazuje na to przedłużone podwozie oraz pozostawione poręcze wiodące do nieistniejącej budki. Na wagonie widoczne są napisy:
DO WROCŁAW
Sekcja drogowa Wrocław Gł.
Sekcja WGW
(albo WGM?)
WAGON-MAGAZYN
Nr 01


DSCN7566m.jpg
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Dwa zdjęcia z wczasów wagonowych w Jastarni z początku lat 60 XX wieku autorstwa Ojca mojego kolegi. Z jakiego kraju mogły pochodzić te wagony? Zobacz załącznik 647153
Przy takich zdjęciach pod kątem można mieć problem z rozpoznaniem normalnego wagonu. A tu mamy same pudła dość mocno przerobione na kampingi. Czyli usunięte drzwi, deskowanie, itd.
Jedynie przez analogię do mniej przebudowanych pudeł w innych ośrodkach, można przypuszczać, że były to głównie mniej standardowe wagony francuskie, austro-węgierskie lub starsze wagony niemieckie sprzed normalizacji DWV.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Porządków ciąg dalszy. Tym razem na odbitce został uwieczniony wagon osobowy ex. Bi-29. Zdjęcie zrobiłem na torach postojowych wagonowni Wrocław Główny prawdopodobnie w 1991r. W lewym górnym narożniku ściany wagonu znajduje się czterocyfrowy numer 9??0 (pod lupą wyglada jak 9220). Uwagę zwracają też całkiem współczesne wywietrzniki na dachu zamiast niemieckich "fajek".

DSCN7567m.jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Wykopów ciąg dalszy. Poniżej zdjęcie wagonu bagażowego przedwojennej konstrukcji. Niestety, nie rozpoznaję typu. O ile dobrze pamiętam stał na torach lokomotywowni Wrocław Główny. Zdjęcie pochodzi z innej kliszy, ale też z okresu ok. 1991r.

DSCN7565m.jpg
 

Podobne wątki