• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
)(...) tym razem wojenna zguba PKP, obecnie własność DGEG w Würzburgu. Wagon powstał w 1935 r. w zakładach L. Zieleniewskiego. Po 1945 r. wykorzystywany był przez koleje DB jako salonowy i kinowy. (...) mierzy 22.45 m długości, (...) Układ okien wskazuje, iż pierwotnie najpewniej był to 'mixt' 2 i 3 klasy - zewnętrznie bardzo zbliżony do wagonu typu AIX ze zbiorów PSMK w Skierniewicach ...
Zdecydowanie jest to wojenna zguba PKP, ale wagon ten nie mógł powstać w zakładach Zieleniewskiego w Sanoku, ponieważ nie budowano tam nigdy wagonów "miękkich", ani "mixtów", lecz jedynie wagony "twarde", dawnej klasy 3.
Jest to, bez najmniejszych wątpliwości, wagon typu A-IX, dawnej polskiej serii BChuxz, zbudowany w zakładach Lilpop, Rau & Loewenstein (prawdopodobnie) w roku 1935.
Warto też dodać, że długość tego wagonu (ze zderzakami), wynosiła zawsze 20,02 m, a nie 22,45 m...

Niemcy "gubili się" w domysłach na temat tego wagonu już od wielu lat. Przyjęli go na inwentarz DB z (bardzo charakterystycznym!) numerem 250 999 i oznaczyli początkowo serią Sal4ü-35.
Według źródeł niemieckich, był to wagon salonowy pochodzenia jugosłowiańskiego (!) o numerze 1004, zbudowany w Polsce, w roku 1926 (!).
W roku 1954, wagon ten przeszedł już na DB naprawę główną, podczas której zmieniono m.in. jego oryginalne wózki, na wózki "Görlitz III s" oraz zmieniono także układ hamulcowy z Westinghouse'a ma Hildebrand-Knorr [Hiksbr]. Wagon ten otrzymał wówczas oznaczenie serii (typu) WG4ü[e] --/35/54.
Można przeczytać o tym np. w "Eisenbahn Mogazin" 1/81.

W rzeczywistości, był to jednak bez wątpienia wagon pasażerski PKP(A) klasy 2/3, serii BChuxz, typu C-IX (o nieustalonym numerze PKP), zbudowany w roku 1935 przez zakłady LR&L, który po roku 1939 znalazł się na terytorium ówczesnej Jugosławii, gdzie prawdopodobnie przebudowany został na wagon salonowy o numerze 1004, a następnie po roku 1945, znalazł się na terenie Niemiec i po roku 1949 przyjęty został na inwentarz kolei DB.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
Dziękuję za uzupełnienie i poprawki Panie Krzysztofie. Rzeczywiście, w swoich źródłach DGEG podało błędną długość wagonu 22,45 m, na pudle naniesiona jest natomiast 22,05 m. Nie sprawdziłem tego i zawierzyłem opisowi właściciela. Również miałem wątpliwości co do wytwórcy wagonu, ale ponownie zawierzyłem opisowi DGEG na miejscu, jak widać nie słusznie. Niestety (a z drugiej strony na szczęście) wagon jest szczelnie 'opakowany' w hali i praktycznie nie da się mu zrobić porządnego portretu, ale tu np. widać fragment opisów na pasie spodnim (w tym długość),

DE.jpg
75 80 89-53 003-7 WGüe / Würzburg-Zell / 12.05.2017 r.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
Pytanie jest proste i konkretne. Lubię takie pytania :).
Jednak, żeby na nie odpowiedzieć równie konkretnie, potrzeba przynajmniej kilku... spokojnych godzin, a o to nie jest łatwo :).
Postaram się to ustalić, ale nie mogę obiecać kiedy...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

AJ

Gość
Pewnie niewiele wniosę i jak zwykle namotam, ale wydaje mi się, że na poniższym zdjęciu jest jeden z takich wagonów 1 kl. w arcyciekawym poniekąd składzie lokalnym na dolnośląskich trasach. Niestety zdjęcie nie pochodzi z lat siedemdziesiątych, a bodaj z 1969 roku, niemniej wagon oznakowany już nowymi dwunastocyfrowymi numerami UIC.

zarorz.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0







Celem uzupełnienia mojego poprzedniego wpisu dotyczącego poprzedniej wizyty w tym ośrodku - udało mi się tam trafić przy okazji grzybobrania raz jeszcze i uzupełnić braki w dokumentacji - głównie wagonem Pwg14, który jest zachowany w doskonałym stanie (kompletny osprzęt drzwiowy i wiele detali).
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
757 6 0
Witam,
mam takie pytanko: Czy na na stanie PKP byly wagony bagazowe Pw4i-31 ? Z tego co wiem wyprodukowano ich 303 sztuki w latach 1931-33. Na stanie DB na dzien 31.12.1977 bylo ich jeszcze 80 w regularniej eksploatacji - oznaczonych jako Dye973. Dostepny jest modelik firmy roco - az sie prosi o konwersje.
Pozdrawiam
Dye973 110-5 Braunschw..JPG
Dye973 92-11 207 Freiburg 1983.jpg
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
757 6 0
Dziekuje Koledze za przypomnienie o modelu Fx 30657, ale znajac podejscie firm modelarskich do rzeczywistosci i nie dysponujac zadnymi zdjeciami/dokumentami chcialem dowiedziec sie troche wiecej o tych wagonach. Moglem sprecyzowac w poprzednim poscie. Ile wagonow zostalo przejetych po wojnie? Gdzie stacjonowaly? Czy byly eksploatowane w ep.IV (numer 12-cyfrowy)? Interesuje mnie mozliwosc konwersji wlasnie w ep.IV.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.271 58 3
http://rail.phototrans.eu/14,93011,0,Kolzam_WM15_531.html
Cytat ze strony:
23 listopada 2009 - Drezyna Kolzam 15-531 wyjeżdża z Hajnówki do Białowieży Towarowej linią 52 z jedynym zachowanym parowozem produkcji niemieckiej z 1944 roku TKp 26188 , który przyjechał na lawecie z Krakowa i wagonem klasy 3 C4u - 38 kolei DRG. Obecnie parowóz stoi na stacji docelowj wraz z wagonem ładnie odrestaurowane.
Kolzam WM15 531 z TKp 26188 i wagonem 3 C4u 23 11 2009.jpg
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
Witam,
mam takie pytanko: Czy na na stanie PKP byly wagony bagazowe Pw4i-31 ? Z tego co wiem wyprodukowano ich 303 sztuki w latach 1931-33. Na stanie DB na dzien 31.12.1977 bylo ich jeszcze 80 w regularniej eksploatacji - oznaczonych jako Dye973. Dostepny jest modelik firmy roco - az sie prosi o konwersje
Nie tylko były, ale nawet jeden nie dawno jeszcze istniał. Spotkałem go jesienią 2012 r., nie jestem jednak pewien czy przetrwał kolejne lata...

DSC01213.jpg

50 51 92-18 200-2 Dhx / Jaworzyna Śląska / 7.10.2012 r.

Wagon ten ostatnią naprawę przeszedł w ZNTK Opole w styczniu 1972 r. Ostatnią stacją macierzystą był Szczecin.

Swego czasu podczas wycieczki przez Niemcy spotkałem też inny wagon tej rodziny,

DSC05370.jpg

60 80 99-29 665-9 Werkstattwagen / 14.09.2015 / Aschersleben.

Ten z kolei po 1945 r. trafił na koleje DB, gdzie pracował jako bagażowy serii Dye973, po 1967 r. otrzymał ozn. 50 80 92-11 204-x Dye, ale już w 2 lata później został przekształcony na roboczy.

23 listopada 2009 - Drezyna Kolzam 15-531 wyjeżdża z Hajnówki do Białowieży Towarowej linią 52 z jedynym zachowanym parowozem produkcji niemieckiej z 1944 roku TKp 26188 , który przyjechał na lawecie z Krakowa i wagonem klasy 3 C4u - 38 kolei DRG. Obecnie parowóz stoi na stacji docelowj wraz z wagonem ładnie odrestaurowane.
To ciekawy wagon. Ma układ i wymiary typowe dla odmiany C4ü-38 kolei DRG. Po 1945 r. trafił na PKP, gdzie w późniejszych latach pracował jako salonka, zdaje się przy wagonowni W-Wa Szczęśliwice. W późniejszym okresie, przełom lat 80. / 90. XX w. był przekazany na wschód. Zetknąłem się z informacją mówioną, iż przez jakiś czas był w Białymstoku. Istnieją też jego zdjęcia z 1992 r. w Kuźnicy Białostockiej. W późniejszym okresie trafił do Siemianówki gdzie miał robić za pomocniczy ale ostatecznie popadł w zaniedbanie i stał się wrakiem. W takim stanie spotkałem go latem 2009 r.,

nr_nieznany_Schurzenwagen_28.06.2009_Siemianowka_III.jpg

C4ü-38 / Siemianówka / 28.06.2009

Wkrótce potem został odholowany do ZNTK Łapy, gdzie przeszedł coś na kształt naprawy i trafił do Białowieży. Tu robił następnie za wagon-knajpę przy miejscowym hotelu. Tak to wyglądało wiosną 2015 r.:

DSC00574.jpg

C4ü-38 / Białowieża-Towarowa / 9.04.2015 r.
 
Ostatnio edytowane:

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
757 6 0
Witam
na wstepie dziekuje za odpowiedz i za zdjecia. Mysle jednak, za sfotografowany przez Kolege wagon bagazowy
"50 51 92-18 200-2 Dhx / Jaworzyna Śląska / 7.10.2012 r." jest jednak przedstawicielem innej grupy - a mianowicie Pw4ü-30. Uklad okien, oraz brak okien w drzwiach do przedzialu bagazowego nie pasuja do Pw4i-30. Natomiast na drugim zdjeciu jest - jak najbardziej Pw4i-30.
Pozdrawiam
Andrzej
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
Dziekuje Koledze za przypomnienie o modelu Fx 30657, ale znajac podejscie firm modelarskich do rzeczywistosci i nie dysponujac zadnymi zdjeciami/dokumentami chcialem dowiedziec sie troche wiecej o tych wagonach. Moglem sprecyzowac w poprzednim poscie. Ile wagonow zostalo przejetych po wojnie? Gdzie stacjonowaly? Czy byly eksploatowane w ep.IV (numer 12-cyfrowy)? Interesuje mnie mozliwosc konwersji wlasnie w ep.IV.
Statystycznie przynajmniej kilka do kilkunastu na pewno. DO 4 epoki zapewne też dotrwały. Modele robione przez Roco i Fleischmanna, ze starszych epok są na dokumentacji PMR-Koj, więc są OK. Dopiero potem Tillig robi kalki wg własnego mniemania. Tak więc numer i przydział tych eilzugów i Drakuli z orłem jest autentyczny. Do wagonów niemieckich bagażowych pewnie tez dojdziemy, bo jest luka w taborze, ale to dopiero jak się w R/Fl ogarną.
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
757 6 0
Statystycznie przynajmniej kilka do kilkunastu na pewno. DO 4 epoki zapewne też dotrwały. Modele robione przez Roco i Fleischmanna, ze starszych epok są na dokumentacji PMR-Koj, więc są OK. Dopiero potem Tillig robi kalki wg własnego mniemania. Tak więc numer i przydział tych eilzugów i Drakuli z orłem jest autentyczny. Do wagonów niemieckich bagażowych pewnie tez dojdziemy, bo jest luka w taborze, ale to dopiero jak się w R/Fl ogarną.
Jesli chodzi o Tilliga to tez tak przyposzczalem. Np. Eilzugi w skali TT maja rewizje z lat 80-tych a nummer zaczyna sie od 51 51.... W tym okresie tak wiekowe juz wagony nie byly chyba dopuszczone do komunikacji miedzynarodowej.
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
757 6 0
Nie tylko były, ale nawet jeden nie dawno jeszcze istniał. Spotkałem go jesienią 2012 r., nie jestem jednak pewien czy przetrwał kolejne lata...

Zobacz załącznik 502720
50 51 92-18 200-2 Dhx / Jaworzyna Śląska / 7.10.2012 r.

Wagon ten ostatnią naprawę przeszedł w ZNTK Opole w styczniu 1972 r. Ostatnią stacją macierzystą był Szczecin.

Swego czasu podczas wycieczki przez Niemcy spotkałem też inny wagon tej rodziny,

Zobacz załącznik 502721
60 80 99-29 665-9 Werkstattwagen / 14.09.2015 / Aschersleben.

Ten z kolei po 1945 r. trafił na koleje DB, gdzie pracował jako bagażowy serii Dye973, po 1967 r. otrzymał ozn. 50 80 92-11 204-x Dye, ale już w 2 lata później został przekształcony na roboczy.



To ciekawy wagon. Ma układ i wymiary typowe dla odmiany C4ü-38 kolei DRG. Po 1945 r. trafił na PKP, gdzie w późniejszych latach pracował jako salonka, zdaje się przy wagonowni W-Wa Szczęśliwice. W późniejszym okresie, przełom lat 80. / 90. XX w. był przekazany na wschód. Zetknąłem się z informacją mówioną, iż przez jakiś czas był w Białymstoku. Istnieją też jego zdjęcia z 1992 r. w Kuźnicy Białostockiej. W późniejszym okresie trafił do Siemianówki gdzie miał robić za pomocniczy ale ostatecznie popadł w zaniedbanie i stał się wrakiem. W takim stanie spotkałem go latem 2009 r.,

Zobacz załącznik 502722
C4ü-38 / Siemianówka / 28.06.2009

Wkrótce potem został odholowany do ZNTK Łapy, gdzie przeszedł coś na kształt naprawy i trafił do Białowieży. Tu robił następnie za wagon-knajpę przy miejscowym hotelu. Tak to wyglądało wiosną 2015 r.:

Zobacz załącznik 502723
C4ü-38 / Białowieża-Towarowa / 9.04.2015 r.
Modele zamieszczonych przez Kolege wagonow produkuje Märklin. C4ü-38 robil tez przed laty Liliput. Zalaczam zdjecia modeli Märklina: Pw4ü-30 i C4ü-38.
C4ü-38 Mä 43220.jpg
Pw4ü-30 Mä 4278.jpg
 
Reakcje
757 6 0
Witam ponownie,
mam takie pytanko/prosbe. W numerze styczniowym "Swiata Kolei" z 2004r zamieszczony byl wagon "eilzuga" serii ABwxz 50 51 39-80 022-8. Niestety zginal mi ten egzemplarz SK.
Czy ktos z Kolegow moglby zeskanowac zdjecie tego wagonu? Nie jestem pewien ale domyslam sie, ze byl to BC4i-30 lub 31 (sugeruje sie numerem).
Dziekuje i pozdrawiam
 

Podobne wątki