• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
No i wszystko jasne.
Wiem co oznaczało "z" tylko nie wiedziałem dlaczego na zdjęciach rzadko je można zobaczyć mimo ewidentnej obecności hamulca.
Dziękuję.
Oznaczenie "z" można rzadko zobaczyć na zdjęciach wagonów towarowych PKP z drugiej połowy lat 30-tych, ponieważ kiedy w roku 1935 zaczęto wprowadzać powszechnie w wagonach towarowych PKP hamulce zespolone (systemu West.[Lu V-1]), zaniechano jednocześnie stosowania w/w literki "z" w seriach wagonów towarowych PKP, a równocześnie wprowadzono (zgodne z RIV) oznaczenia hamulca zespolonego na słupkach narożnych pudła wagonu, w postaci odpowiednich "pasków".
Litera "z" w oznaczeniach serii wagonów towarowych PKP stała się więc zbędna...
 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
Mam takie pytanie
W parowozowni Wolsztyn stoi wagon
Na zewnątrz ma oznaczenie Cy
P4280112.JPG
P4280118.JPG


A tabliczka w środku po odbudowie ABy . Jeden przedział jest z siedzeniami tapicerowanymi a pozostałe siedzenia są drewniane. Które oznaczenie jest prawidłowe?
P4280121.JPG
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Mam takie pytanie
W parowozowni Wolsztyn stoi wagon
Na zewnątrz ma oznaczenie Cy
Zobacz załącznik 477040 Zobacz załącznik 477041

A tabliczka w środku po odbudowie ABy . Jeden przedział jest z siedzeniami tapicerowanymi a pozostałe siedzenia są drewniane. Które oznaczenie jest prawidłowe?
Zobacz załącznik 477042
Wagon jest w ogóle pierwotnej klasy czwartej. Na DRG część przerobiono do standartu klasy 3, być może i ten. Polski numer też ma z zakresu 3klasy. Widać przy odnowieniu w O. W. ktoś postanowił wagon poprawić. Tak samo boczniak z Chabówki 3 klasy ma oznaczenia dwóch klas .
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Obydwa wagony osobowe to SNCF [nawet majaczą się te litery]. Jaki typ dokładnie, to by było trochę sprawdzania. Najprawdopodobniej PLM, ale podobne miały też PO czy inne kompanie. Różne wagony francuskie pozostały po wojnie na PKP, więc jakiś taki też mógł.
Platforma wydaje się być niemiecka, i mam wrażenie, że nowszy typ niż R10.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0


A to nie będzie platforma bud. Ulm? Taka jak powyżej, z tym, że oczywiście z kłonicami. Dolny pas ażurowy zakryty peronem na czarno-białym zdjęciu.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
http://fotopolska.eu/Poznan/b64252,Stacja_kolejowa_Poznan_Glowny.html?f=1062301-foto
Poznań okres II wojny światowej
Czy ten wagon na pierwszym planie (na zdjęciu w całości) jeździł na PKP ? i co to za typ wagonu. Ten drugi to chyba platforma po jakiejś przebudowie ? Dziękuje z góry za pomoc.
Zobacz załącznik 482343
To jak dojdzie to zdjęcie, to zeskanuję ten wagon i będzie bardziej wyraźny. Bo zdjęcie pochodzi z e-Baya a nie z Fotopolski jak ktoś wkleił napis w narożniku i tam je umieścił.
Pozdrawiam
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
Od wczesnego dzieciństwa regularnie odwiedzam Puszczę Notecką (w zasadzie w centralnym jej punkcie) celem rekreacji i wypoczynku. I tak było również w ubiegły już weekend, który dzięki "Bożemu Ciału" potrwał trochę dłużej. Korzystając z bliskości odwiedziłem parę miejsc związanych bezpośrednio z koleją, była Sława Śląska, Pszczew, Sieraków Wlkp. i kilka innych miejsc. Części tu obecnych nazwy miejscowości mogą kojarzyć się z popularnymi niegdyś wczasami wagonowymi. I owszem - było to również moim celem wizytacji. I tak dokonałem dokumentacji fotograficznej znajdujących się tam wagonów.


Pszczew / wagon budowy włoskiej



Sieraków Wlkp. / wagon budowy polskiej (powyżej) oraz hecht (poniżej)





Przyprostynia / wagon budowy niemieckiej Pwi27 albo 23?

Natomiast rzeczą chyba nową będzie trzecie, według mnie nowo odkryte miejsce niedaleko Pniew. Wedle informacji zasięgniętej u mieszkańców wagonów w Sierakowie do niedawna teren był niedostępny dla cywili, ponieważ całością opiekowało się wojsko. Kiedy opowiadano mi o kilku wagonach osobowych stojących nad brzegiem jeziora, myślałem, że pewnie są to "drewniaki" produkcji ZNTK Lubań Śl. i z pewną dozą sceptycyzmu podchodziłem do sprawy, jednak udało mi się tam dotrzeć (choć po zdjęciach widać, że była to ostatnia chwila w miarę dobrego światła).



Rozpoczynamy zwiedzanie - już widać, że nie są to drewniaki ale przynajmniej dwa Donnerbuchsy oraz Bi-29 albo BCi-29 (ten z żółto-zielonym czołem). Kto by pomyślał, że donnerbuchs może doczekać się cudownego sidingu na ścianie. Zwiedzamy dalej.



Prawdopodobnie drugi Bi-29 (BCi-29) lub ABi-29 choć ten ma opadający na czołach dach. (po lewej widać fragment wagonu, o którym zapomniałem - widać fragment świetlika dachowego który ciągnął się przez długość całego wagonu a sam wagon miał długość "boczniaka").



Im głębiej w krzaki tym ciekawiej. Prawdopodobnie jest to wagon Cd21 ale głowy uciąć nie dam.



Wspomniany wcześniej ABi-29/Bi-29/BCi-29



No i gwóźdź programu - C4i-30 zachowany w dość dobrym stanie (nie patrzymy na siding!). Był jeszcze jeden wagon, ale kompletnie nie wiem czemu nie zrobiłem mu zdjęcia oraz jeden Lubań (miłośnicy Lubani ręce do góry!) albo jakiś przekształcony mocno kryty brankard/towarowy.
 
Ostatnio edytowane:

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
Dopowiem jeszcze fakt celem uzupełnienia (dzięki koledze Kilanziom), że prawdopodobnie jeden z powyższych wagonów (ten niebiesko - zielony) to JEDYNY zachowany w Polsce, znany wagon tego typu -> http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=20895 (dziękujemy Generałowi), więc dla miłośników kolei to prawdziwy rarytas. Któż z nas nie chciałby spędzać wakacji nad pięknym jeziorem z Eilzugiem albo Donnerbuchsem dającym schronienie nad głową?

Muszę się tam wybrać jeszcze raz - gdy nie będzie liści (i lokatorów) by na spokojniej obejrzeć pudła, poszukać napisów etc.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
(...)



(...) Przyprostynia / wagon budowy niemieckiej Pwi27 albo 23? (...)
Niestety, nie jest to ani wagon niemieckiego typu Pwi-27, ani też wagon Pwi-23...
Jest to wagon niemieckiego typu Pwi-31a.
Był to wagon bagażowy przeznaczony pierwotnie do ruchu na liniach lokalnych (niem. Nebenbahngepäckwagen) o rozstawie osi 6,2 m (zamiast 8,5 m!) i znacznie krótszy od wagonów obu wspomnianych typów.
PKP eksploatowały po roku 1945 kilkanaście wagonów niemieckiego typu Pwi-31a, również w dawnej DOKP Poznań.
 
Ostatnio edytowane:

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
Gwoli uzupełnienia powyższych dwóch wypowiedzi, wagony typu Pwi-31a można wypatrzeć na kilku historycznych fotografiach popełnionych na sieci PKP przed 1980 r. Niestety w kolejnych latach zostały mocno przetrzebione i o ile wiem, do czasów współczesnych przetrwały chyba tylko 2 egzemplarze. O tym z powyższej fotografii w Przyprostyni po raz pierwszy powiedział mi już dobre 10 lat temu kolega Tomisław Czarnecki (aka. Tomi), ale niestety nie miałem okazji do niego dotrzeć w 4 oczy. Ten drugi natomiast znajduje się w zbiorach MPiK Jaworzyna Śląska, gdzie spotkałem go we wrześniu 2015 r. Oto on:

DSC04699.jpg
Pwi-31a / Jaworzyna Śląska / 12.09.2015 r.

Niestety jego stan uniemożliwił rozpoznanie ostatniego numeru bocznego. Być może ktoś miał możliwość go poznać i zechciałby się podzielić wiedzą?

W maju b.r. odwiedziłem z przyjaciółmi kilka ośrodków muzealnych za zachodnią granicą i spotkaliśmy tam m. in. wagony Pwi-31a w niezgorszym stanie. Ich fotografie załączam poniżej,

DSC06051.jpg
117 614 Mü / Nördlingen / 12.05.2017 r.

DSC06190.jpg
117 725 Stg / Würzburg-Zell / 12.05.2017 r.

Wnioski płynące z porównania stanu zachowania wspomnianych wagonów nasuwają się same... skąd brać tą forsę.

Z innej beczki - w mojej opinii bardzo ciekawym znaleziskiem jest wagonik pokazany na szóstym zdjęciu kolegi Kanclerza. Nie miałem okazji analizować go z bliska, ale wstępne oględziny wskazują, iż jest to pudło po 2-osiowym wagonie Ci-33. Wagony tego typu obejrzeć możemy m. in. na historycznych fotografiach T. Suchorolskiego jeszcze w czasach ich planowej eksploatacji w Wąbrzeźnie, jak również na przywołanej powyżej fotografii K. Prądzyńskiego,

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=20895

Istniały też dwie odmiany 'mixt' z miejscami 2 i 3 klasy, ozn. jako BCi-34 i BCi-34a. Zarówno wagonów Ci-33, BCi-34, jak i BCi-34a nie zachowało się wiele, zwłaszcza w porównaniu z reprezentantami znacznie liczniejszych odmian takich jak m.in. Ci-28 czy Bi-29, toteż nawet w Niemczech trudno je dziś spotkać w dobrym stanie. Na ostatniej wycieczce udało mi się trafić raptem jeden egzemplarz BCi-34 i to po przebudowie na techniczno-gospodarczy, oto on:

DSC06120.jpg
BCi-34 (# boczny 39020) / Nördlingen / 12.05.2017 r.
 
Ostatnio edytowane:

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
(...) Z innej beczki - w mojej opinii bardzo ciekawym znaleziskiem jest wagonik pokazany na szóstym zdjęciu kolegi Kanclerza. Nie miałem okazji analizować go z bliska, ale wstępne oględziny wskazują, iż jest to pudło po 2-osiowym wagonie Ci-33. Wagony tego typu obejrzeć możemy m. in. na historycznych fotografiach T. Suchorolskiego jeszcze w czasach ich planowej eksploatacji w Wąbrzeźnie (...)
Wspomniany wagon z Wąbrzeźna, był dawnym wagonem doczepnym niemieckiego typu Civ-34, który od wagonów Ci-33 różnił się m.in. systemem ogrzewania (miał ogrzewanie wodne indywidualne), a przez to, miał inne rozplanowanie wnętrza (miał pierwotnie "przedział" ogrzewczy), co miało wpływ na inne rozmieszczenie okien w ścianach bocznych!.
Wagony te, pochodzące z tego samego okresu i należące do tej samej generacji, są ze sobą bardzo często mylone (nie tylko w Polsce :)).
Rzecz w tym, że wagonów typu Ci-33 praktycznie nie było na PKP, tzn. były - moim zdaniem - najwyżej dwa, natomiast wagonów typu Civ-34 pozostało na PKP po roku 1945 znacznie więcej...
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
OP
OP
A

AJ

Gość
Niejako kontynuując linię zapoczątkowaną przez Kanclerz-a powyżej

Wagony campingowe PKP

Kilkanaście lat temu przeszedł przez alle folder reklamowy wydany staraniem PKP i LPT zarazem. Nie wzbudził wtedy mojego wielkiego zainteresowania i z zaskoczeniem odkryłem szukając czegoś na starych płytkach. że zapisałem sobie obrazki z tej aukcji. Teraz po latach udało się zebrać trochę materiału na ten temat. Na początek obrazki - jako się rzekło niestety nie moje (a szkoda)

88214803.jpg


88214803_1.jpg


88214803_2.jpg


Sam pomysł jak się wydaje narodził się we Francji w połowie lat trzydziestych, chociaż w dużo prymitywniejszej wersji

goniec czestochowski 1938.08.08 nr181.jpg


Później podobne wagony pojawiły się również i na kolejach angielskich, a pomysł w 1938 roku podchwyciło i nasze Ministerstwo Komunikacji (1938)

oredownik na powiaty nowotomyski i wolsztynski 1938.05.24 nr19.jpg


Na przełomie 1938/9 roku pomysł wcielono w życie i na lato 1939 roku zaproponowano taką nową formę turystyki

cgh 1939.05.28.30 nr121_3.jpg



cgh nr160 16.17.07.1939.jpg



Jak wynika z tekstów przerobiono w ten sposób tylko dziesięć wagonów, traktując ten sezon pewnie jako eksperymentalny. Przebudowano dwuosiowe wagony ex. austriackie i tak na nie patrząc zastanawiam się, czy przystosowaniu do celów turystycznych nie podlegały wagony służące wcześniej jako wystawowe, ale to już tylko mój domysł.

PIC_1-G-1051-2.jpg

Ostatni obrazek z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
Co nieco w temacie nadrabiania zaległości z niedawnych wyjazdów, tym razem wojenna zguba PKP, obecnie własność DGEG w Würzburgu. Wagon powstał w 1935 r. w zakładach L. Zieleniewskiego. Po 1945 r. wykorzystywany był przez koleje DB jako salonowy i kinowy. Generalnie utrzymywany jest w stanie czynnym, choć w tej chwili przechodzi remont. Waży 41.6 t., mierzy 22.45 m długości, mieści 22 miejsca siedzące i może lecieć 140 km/h. Podkreślić należy, iż nie zachował oryginalnych wózków, posiada wtórnie zabudowane długie wózki niemieckiej budowy (typ Görlitz III Schwer). Układ okien wskazuje, iż pierwotnie najpewniej był to 'mixt' 2 i 3 klasy - zewnętrznie bardzo zbliżony do wagonu typu AIX ze zbiorów PSMK w Skierniewicach,

DSC06206.jpg DSC06207.jpg DSC06208.jpg
75 80 89-53 003-7 WGüe / Würzburg-Zell / 12.05.2017 r.
 

Podobne wątki