• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
I jeszcze coś z w kontekście zeszłorocznych wojaży,

DSC05799.jpg


DSC05815.jpg

60 50 99-10 160-8 Fernmeldemesswagen / Aschersleben / 4.11.2023

Na fotografii oglądamy dawny wagon osobowy klasy 3 serii Chrx polskiego typu A-VI, dostarczony PKP w ramach jednej z dostaw z lat 1929-1930. Niestety jego pierwotny numer inwentarzowy pozostaje nieustalony, podobnie jak producent (zakłady LRL lub ZFG). Po 1945 roku wagon pozostał na kolejach wschodnioniemieckich, gdzie pracował jako załogowy i techniczno-gospodarczy. Po długim okresie postoju w Magdeburgu, trafił do zbiorów stowarzyszenia sympatyków kolei w Aschersleben.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
Dziś bardzo ciekawe "zdjęcie" ex górnośląskiej platformy. Zdjęcie wykonane (mniej więcej) między majem 1937 r. a lipcem 1938 r.
Tu, już po wygaśnięciu Konwencji Genewskiej - wagon w oznakowaniu P.K.P., serii Pdks, nr 694 639 (ex S(ml) 694 639 G.Śl./O.S., exex Sml 81 038 Münster KPEV/PStEV).
Ogólnie w ramach podziału taboru górnośląskiego, koleje polskie otrzymały 265 poniemieckich platform serii Sml.

Pdks 694 639 (A11..).png
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
987 1 0
I jeszcze jeden wagon, kończący tymczasowo wątek polskich zgub w Rumunii,

Zobacz załącznik 1020282

Zobacz załącznik 1020284

Zobacz załącznik 1020287
80 53 97-40 283-7 UWMAN / Ploiești Sud / 12.09.2023

W kadrze oglądamy zdemolowany w wyniku kilkukrotnych pożarów wagon techniczno-gospodarczy kolei rumuńskich o numerze 80 53 97-40 283-7 UWMAN, pełniący u schyłku czynnej eksploatacji głównie rolę transportera żołnierzy. Wagon ten zbudowano w 1933 roku na zamówienie PKP w warszawskich zakładach Lilpop, Rau & Loewenstein jako przedziałowy klasy 1 i 2 o numerze 3 494 ABhuxz (typ A-V). Należał on do 12 dostarczonych w ramach tej partii egzemplarzy typu A-V, stanowiących fragment szerszej produkcji z lat 1928-1938, obejmującej ogółem 89 szt. dostarczonych w 7 partiach. W 1939 roku wagon "zaginął", jednakże zgromadzone materiały archiwalne wskazują, iż w dn. 17 września 1939 mógł on być wykorzystany przy ewakuacji polskich władz do Rumunii, gdzie następnie został internowany na terenie Bukowiny Północnej, a tam z kolei zdobyty przez siły radzieckie podczas aneksji trzech północno-zachodnich prowincji rumuńskich w czerwcu 1940 roku. Po wojnie znalazł się w grupie około 20 czteroosiowych wagonów osobowych polskiego pochodzenia które siły radzieckie przekazały CFR. Pod szyldem nowego właściciela, od 1948 roku otrzymał oznaczenie 75 089 Cafld, które wraz z reformą systemu klas po roku 1956 zmieniono na 73 780 Bafld. Podobnie jak wagon z poprzedniego wpisu, w drugiej połowie lat 50. XX wieku przeszedł naprawę z dostosowaniem do standardów eksploatacyjnych kolei CFR (drzwi wejściowe, wywietzniki, wyposażenie, system hamulca itp.). Od 1968 roku otrzymał ujednolicony dwunastocyfrowy numer 50 53 29-21 510-5 Bafld, a po wycofaniu z planowej eksploatacji około 1986 roku, zachowane do chwili obecnej oznaczenie 80 53 97-40 283-7 UWMAN. Około 2006-2007 roku koleje rumuńskie zaprzestały jego eksploatacji, po czym trafił na boczny tor stacji Ploiești Sud, gdzie po dłuższym okresie intensywnego demolowania i rozszabrowywania przez bezdomnych, uległ serii pożarów w październiku i listopadzie 2022 roku, zmieniając się z demolowany wrak. Jest to jeden z jedynie dwóch wagonów typu A-V zachowanych do chwili obecnej w skali Europy.
Dziennik Zarządzeń nr 7 z 1936 roku Dyrekcji Katowice wymienia ten wagon w grupie 10 innych (numery od 3 487 do 3 497) przeznaczonych do przeniesienia z Warszawy (st. Pruszków) do Wilna (st. Łapy).
DZ-Dyr katowice-1936 nr 7-80.jpg
 
Reakcje
3.313 16 0
Może trochę off-topowo, ale nie wiedziałem gdzie zamieścić poniższe fotografie. Jeżeli w jakimś temacie były już prezentowane, proszę usunąć wpis.

Pierwsze zdjęcie, interesujące z punktu widzenia historii kolei polskich, przedstawia ewakuację w głąb Rosji, w 1915 r., taboru normalnotorowego Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Zdjęcie zostało zrobione w miesiącu wiosennym bądź letnim. Widać na nim carskich żołnierzy i wagony kryte, oznaczone jako sanitarne, transportowane na platformach szerokotorowych. Na drzwiach wagonów znajdują się jeszcze oznaczenia WW (oraz BB cyrylicą), pamiętające czasy, kiedy DŻWW była koleją prywatną (w styczniu 1912 nastąpiła nacjonalizacja - przymusowe przejęcie przez państwo rosyjskie). Załamanie się linii frontu zimą 1914/1915 i groźba zajęcia przez wojska niemieckie szlaków kolejowych DŻWW (oraz ostatecznie samej Warszawy), spowodowały podjęcie decyzji przez Rosjan o wywiezieniu ze stolicy na wschód m.in. taboru normalnotorowego. Akcję ewakuacji prowadzoną na dużą skalę (majatek DŻWW był tylko niewielką częścią tego, co wywieziono z Królestwa Polskiego) rozpoczęto jeszcze na początku roku 1915 r. W sierpniu w Warszawie byli już Niemcy, a "wiedenka" trafiła pod zarząd niemieckiej Eisenbahn Militärgeneraldirektion Warschau.

Transport wagonów DŻWW w 1915 w głąb Rosji.jpg


Druga fotografia przedstawia fragment strony z instrukcji rosyjskiej, obrazującej sposób ładowania taboru normalnotorowego na szerokotorowy.

Załadunek wagonów 1435 na 1524.jpg


Ile z wagonów DŻWW wywiezionych na wschód, powróciło, po odzyskaniu niepodległości, na PKP ? Niewiele. Może jednym z nich, był któryś z utrwalonych na górnej fotografii. Tego zapewne nie dowiemy się już nigdy (choć na drzwiach pierwszego na zdjęciu wagonu, widać nr 13 457).
 

Podobne wątki