• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

#1
Ponieważ od lat taka formuła sprawdza się w tematach "trakcyjnych" zakładam również takie coś dla wagonów których nie ma gdzie podpiąć. Na początek wagon, który już przez chwilę zagościł na forum, a chyba szkoda aby przepadł bezpowrotnie.

Ponieważ ostatnio przeglądam różne szpargały wpadło mi w oko w publikacji "75 lat Północnego OKP" zdjęcie SM42 w lokomotywowni Gdynia, gdzie na drugim planie złapał się pociąg ratunkowy. W pierwszym momencie pomyślałem, że to kolejny Bromberg. Przetrzepałem swoje archiwum i znalazłem trochę lepszą fotkę tego wagonu. Okazało się że to zupełnie nie to. Dla zobrazowania załącznik:

Clipboard01.jpg


Od razu przypomniał mi się fragment z innego wątku:

I jeszcze pytanie - czy po zakończeniu działań wojennych, na terenie znajdującym się pod zarządem wojsk ZSRR, dotychczasowi producenci nie budowali "brombergów" których nie ma w żadnych wykazach ? Wszak po wojnie PKP zakupiła pewną ilość "wagonów specjalnych czteroosiowych na wózkach".
Pomóżcie koledzy! Co to za wagon? Czy może to mieć jakikolwiek związek z powyższym cytatem, czy też jest to jeszcze co innego?

W załączeniu odpowiedź której udzielił Krzysztof Koj wyjaśniając te kwestie (niestety mogę tylko zacytować)

Krzysztof Koj Znany użytkownik
Andrzej Jaroszewicz napisał(a): Ponieważ ostatnio przeglądam różne szpargały wpadło mi w oko w publikacji "75 lat Północnego OKP" zdjęcie SM42 w lokomotywowni Gdynia, gdzie na drugim planie złapał się pociąg ratunkowy. W pierwszym momencie pomyślałem, że to kolejny Bromberg. Przetrzepałem swoje archiwum i znalazłem trochę lepszą fotkę tego wagonu. Okazało się że to zupełnie nie to. Dla zobrazowania załącznik...

To rzeczywiście "zupełnie nie to". Jest to wagon polskiej budowy przedwojennej serii KKs. Całkowicie polska, spawana konstrukcja, zbudowana dla PKP w roku 1937 przez Zakłady Ostrowieckie.
Ma to o tyle związek z tytułem niniejszego tematu, że były to wagony kryte czteroosiowe, a w dodatku były ekspoatowane po roku 1945 także przez koleje niemieckie (DB) w znaczącej liczbie i to długo, i szczęśliwie...
.

Andrzej Jaroszewicz napisał(a):

Od razu przypomniał mi się fragment z innego wątku (...)Może miejsce nie najlepsze, ale z kolei na razie chyba najbardziej pasuje. Pomóżcie koledzy! Co to za wagon? Czy może to mieć jakikolwiek związek z powyższym cytatem, czy też jest to jeszcze co innego?

Jak wynika z tego, co napisałem wyżej, wagon ten nie może mieć oczywiście żadnego związku z powyższym cytatem.Co gorsze, powyższy cytat został (oczywiście z całą pewnością nieświadomie) zmieniony, a w "oryginale" zdanie to brzmiało następująco: "Bezpośrednio po wojnie PKP zakupiły w Radzieckiej Strefie Okupacyjnej Niemiec, pewną ilość wagonów towarowych..."
Wiem, że tak jest, ponieważ akurat ja wypowiedziałem to niefortunnie zacytowane powyżej zdanie
.


Z tego miejsca dziękuję Panu Krzysztofowi za wyjaśnienia, a całość być może zainteresuje jeszcze kogoś oprócz Zbyszka i mnie ;).
Przy okazji okazuje się po raz kolejny jak mało wiemy (myślę tu o sobie :() o taborze wagonowym eksploatowanym przez PKP po 1945 roku i o zgrozo - tym budowanym w Polsce w okresie międzywojennym.

 

wolfik

Znany użytkownik
#2
.... całość być może zainteresuje jeszcze kogoś oprócz Zbyszka i mnie ;).
I to nawet nie wiesz jak bardzo. Już bałem się, że info o tym wagonie zniknie na zawsze. Na szczęście (pierwsze) zdążyłem je sobie zabezpieczyć, na szczęście (drugie) założyłeś ten wątek. Za co dziękuję.
Ze swojej strony załączam zdjęcie wagonu chyba tego samego typu pochodzące ze Świata Kolei nr 1 z 2003 roku oraz artykuł. Taki wagon (tyle że chyba bez przeróbek) stał wówczas w Gdyni Grabówku wraz z wagonem austriackim jeszcze sprzed I wojny światowej i czekały na ... likwidację.
SK-2003-1-wagon.jpg
Niestety w Gdyni miałem okazję być dopiero rok temu i nic nie znalazłem. Mam tylko nadzieję że po prostu nie tu szukałem.
I tu mam dwa pytania/prośby/apele:
1. Czy ktoś wie co się stało z tymi wagonami?
2. Czy gdziekolwiek zachował się wagon tego typu i można go zobaczyć?

Wklejam jeszcze skan artykułu:
SK-2003-1-artykul.jpg
 
OP
OP
A
#7
Łał. Rozumiem, że masz je u siebie w pracy do dzisiaj ;). A tak poważnie, to przegląd czego w tych modelach? Bo nie tylko "polskie" konstrukcje są w tym "pociągu".
[DOUBLEPOST=1435316958,1435316346][/DOUBLEPOST]Kolejny wagon, który tułał się po torach w Gdyni. Tym razem czteroosiowa poczta budowy niemieckiej. Przez długie lata myślałem, że to ta z Chabówki, ale to chyba tylko "taka sama - nie ta sama".

poczta.jpg


Żeby mnie dodatkowo zmylić "podstępni" kolejarze jej pudło załadowali na niemniej zabytkową już wtedy platformę, jakby nie dało się jej pociąć na miejscu ;).

poczta1.jpg


W moich notatkach zachowały się tylko takie dane:

Urząd Pocztowy Gdynia 2
Pmx 3752 (numer ze znakiem zapytania - albo mocno niepewny, albo nie dało się go dokładniej odcyfrować)
stacja Gdynia, DOKP Gdańsk
ostatnia rewizja Łapy 27.5 68

Może ktoś znajdzie u siebie jakieś dodatkowe uzupełniacze?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#8
Najprawdopodobniej jest to wagon 37529, który otrzymał nowy numer 50 51 00-18 006-4. Skoro odczytałeś tylko fragment starego być może, że ten nowy był tylko na papierze. Wagon wyprodukowano w 1931 r a decyzję kasacyjną podjęto w dniu 19.09.69 r.
A odnośnie tego z Chabówki, to pamiętam, że przez kilka lat stał w pobliżu MD Konin podobny wagon pocztowy. Później zniknął a za jakiś czas pojawił się ten chabówczański ..... może to właśnie ten?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#10
Teraz grzebię w pamięci i wychodzi mi na to, że te przypuszczenia o wagonie z Konina są błędne. :(
Jednocześnie przypomniałem sobie, że bardzo podobny wagon pocztowy został przekazany w roku 1983 z Urzędu Warszawa 2 do Muzeum Kolejnictwa. Ale to też nie ten, który jest w Chabówce, o tego Muzeum odpowiednio ..... "zadbało". :(
 
OP
OP
A
#16
Wyjdzie na to, że ja mam najwięcej problemów wagonowych na tym forum, ale trudno...(n)
Znowu muszę się zwrócić z prośbą o pomoc. Jakoś na początku lat dziewięćdziesiątych na stacji Bytów "wlazł" mi przed obiektyw taki wagon jak na zdjęciu poniżej.
Ponieważ nigdzie nic podobnego nie znalazłem znowu jestem zmuszony prosić o pomoc w identyfikacji. Niestety nic na jego temat nie posiadam (albo posiałem notatki, albo ich wcale nie było :(). Na bazie jakiej konstrukcji mógł on powstać?

Clipboard01.jpg
 
OP
OP
A
#17
Jak już tu jestem, to jeszcze tak mi się wspomniało co pisał Jarząbek:

Jednocześnie przypomniałem sobie, że bardzo podobny wagon pocztowy został przekazany w roku 1983 z Urzędu Warszawa 2 do Muzeum Kolejnictwa. Ale to też nie ten, który jest w Chabówce, o tego Muzeum odpowiednio ..... "zadbało". :(
Pogrzebałem w pamięci, ale to nic nie dało. Pogrzebałem więc w archiwum i tu już jakby lepiej ;).
Okazuje się, że jeżdżąc w połowie lat osiemdziesiątych do MK oko aparatu szczęśliwie celowało nie tylko w parowozy. Podobnego wagonu co prawda nie znalazłem, okazało się natomiast że "instytucja kultury" miała w swoich zbiorach pocztę sanocką o którą również z pewnością odpowiednio "zadbała" :confused:.

Untitled-23.JPG


Teraz owa "instytucja" dumnie chwali się na swoim profilu zdjęciami fabrycznymi takiegoż wagonu

422207_287271994667976_156841394377704_781508_1703412552_n.jpg


Tylko kawałek dalej, ale chyba już na torach "pocztowych" stały kolejne dwa unikaty:

Clipboard01.jpg

Drugim był polski powojenny wagon typu 1G, którego kawałek widać z lewej strony, ale on tu chyba już nie pasuje ;).
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#18
Podobnego wagonu co prawda nie znalazłem, okazało się natomiast że "instytucja kultury" miała w swoich zbiorach pocztę sanocką o którą również z pewnością odpowiednio "zadbała" :confused:.
Ten, o którym pisałem nigdy nie wjechał na tory muzealne, początkowo stał na torach pocztowych, natomiast później przestawiono go w okolice dawnej MD W-wa Zachodnia, gdzie też się nim odpowiednio zajęto. :( Był to wagon wyprodukowany najprawdopodobniej w Hannowerskiej Fabryce HAWA w roku 1931. Jego ostatni numer to - 50 51 00-18 039-5 Pmx.
okazało się natomiast że "instytucja kultury" miała w swoich zbiorach pocztę sanocką o którą również z pewnością odpowiednio "zadbała" :confused:
Ten wagon swego czasu postawiono na torach muzealnych - co widać na Twoim zdjęciu - ale widocznie doszukano się, że został co prawda wyprodukowany w Sanoku ale w okresie okupacji i z tego powodu jest niegodny należytego wyeksponowania ;) ......i pojechał .... w okolice Zachodniej, gdzie podzielił los tego pierwszego. Jego numer to 50 51 00-18 035-3 Pmx.
Teraz owa "instytucja" dumnie chwali się na swoim profilu zdjęciami fabrycznymi takiegoż wagonu
Przynajmniej mają się czym pochwalić ..... ;)
Tylko kawałek dalej, ale chyba już na torach "pocztowych" stały kolejne dwa unikaty:
Stały......:( ten z Twojego zdjęcia to wagon wyprodukowany w zakładach Christoph&Unmack AG Niesky w roku 1943. Jego ostatni numer to 50 51 00-20 066-4 Pmx.
Drugim był polski powojenny wagon typu 1G, którego kawałek widać z lewej strony, ale on tu chyba już nie pasuje ;).
Pasuje ..... może też coś o nim znajdę..... :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#20
Ten z ostatniego zdjęcia to Pafawag 1949 r - 51 51 00-18 038-6 Pmx. Wszystkie cztery wymienione wagony były na stanie Urzędu Pocztowego Warszawa 2, stacja macierzysta Warszawa Szczęśliwice.
 

Podobne wątki