Re: Co to za wagon?
Witam,
Jak już wcześniej wspomniałem, sam nie mam szczegółowych danych o wagonach-więźniarkach na PKP, zapytałem więc kolegę Andrzeja Etmanowicza. Z jego badań wynika, że po 1945 roku znalazło się 45 wagonów-więźniarek różnych typów, 2-, 3-, i 4-osiowych. Większość z tych wagonów było pochodzenia niemieckiego, ale znalazło się też 10 wagonów austriackich, 2 węgierskie, 3 francuskie i 1 belgijski. 2 z tych wagonów były 4-osiowe, 6 - 3-osiowych, pozostałe to 2-osiowe. Niestety, nie jestem w stanie powiedzieć, ile było np. wagonów niemieckich 2-osiowych, ile 3-, a ile 4-osiowych. Liczba 45 nie uwzględnia wagonów 4-osiowych zamówionych przez Ministerstwo Sprawiedliwości w późniejszym okresie, przebudowanych z niemieckich tzw. Eilzugwagen.
Zdaję sobie sprawę, że rozbudzam Waszą ciekawość, ale proszę, nie zadawajcie dalszych pytań, gdyż nie będę w stanie na nie odpowiedzieć. To, co podałem, to wszystko, co udało się Andrzejowi na dziś ustalić. Te informacje chyba potwierdzają, że nie możemy mieć żadnej pewności, czy stojący w Jeleniej Górze wagon to ten sam typ, co model Brawy (jak już wspomniałem, mnie się wydaje, że nie). Żeby wiedzieć coś więcej, trzeba by dokładnie ten wagon obejrzeć, sprawdzić, czy są jakieś ślady przebudowy, poszukać ew. śladów oznakowania (jeżeli cokolwiek się zachowało) itd. itp. Z relacji kolegi Paul8550 można wnioskować, że takie badania są praktycznie niewykonalne, przynajmniej na razie.
Poniżej zdjęcia innego pudła po wagonie-więźniarce, wykonane przez Andrzeja w kwietniu 2007 roku na st. Szczecin Pomorzany (zdjęcia oczywiście zamieszczone za zgodą autora). Ten wagon jest wyraźnie dłuższy, ale nie wiemy nawet, czy był to wagon 2-, czy 3-osiowy (bo raczej nie 4-osiowy). Może ktoś z kolegów wie coś więcej o tym wagonie i czy w ogóle jeszcze tam stoi?
Pozdrawiam