• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Wagon węglarka - 4 osiowa

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#81
...a patent przetrwał w letniakach i taborze przystosowanym już docelowo do spinania laszą lub compactem, bo spinanie w ten sposób w ogóle uniemożliwiało odbijanie się ;)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#82
Sprostowanie: Sprzęgi górnośląskie to nie były sprzęgi normalnotorowe jak napisałem powyżej, ale nieco je przypominały. To znaczy, miały hak. Na ten hak zakładało się ogniwo sprzęgu, podobne do dwuogniwowego łańcucha. Nie było śruby do ściągnięcia sprzęgu. Teraz dopiero zauważyłem, że na zdjęciu platformy, nie tylko jest duża odległość między wagonami, ale jeszcze hak prawego wagonu "patrzy" w dół. Wystarczy, że odstęp między wagonami zmniejszy się i ogniwo sprzęgu spadnie z haka. Te haki zawsze były montowane tak jak przy sprzęgach normalnotorowych. Pierwszy raz widzę coś podobnego. Zresztą widać, że ogólnie te platformy są dość zlumpione. Wszystko jest pokrzywione, z ostojnicą włącznie.
 

hjugytf

Aktywny użytkownik
Reakcje
458 47 4
#83
jeśli to technologicznie jest do zrobienia, to może Kolega Wąskotorowiec spróbowałby pocienić nieco to wzdłużne wzmocnienie burt poniżej górnej krawędzi pudła, a nad zawiasami klap. W rzeczywistości jest to ceownik, w pozycji odwróconego U. Załączam focię nieznanego (mi) pochodzenia. Poza tym, model ma węże hamulcowe. Nie wiem, czy na innych kolejach jeździły te węglarki w wersji Wddxhp, ale górnośląskie miały pod pudłem widoczny zbiornik sprężonego powietrza i cylinder hamulcowy. Można do tego celu wykorzystać mały kondensator wylutowany z jakiejś elektroniki. Wielkości tych dodatków można określić z proporcji na rysunku poniżej. Zobacz załącznik 531634 Zobacz załącznik 531635
z jakiego roku są te zdjęcia?
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#84
Znalazłem je w necie na różnych portalach, pod hasłami np "Rudy" albo "węglarka Ziehla". Nie znam roku ich pochodzenia. Wydaje mi się, że to barwne zdjęcie to już obecne stulecie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#85
Zgadza się platformy Pddxh z H1M były bardzo mocno eksploatowane i czasem przeciazane. Ale zapewniam hak wagonu z prawej strony jest na swoim miejscu ten odwrócony hak to jest właśnie ten przedłużacz. Ogniwo przedłużacza jest zawieszone na haku prawego wagonu a hak przedłużacza jest zawieszony na ostatnim ogniwie sprzegu środkowego wagonu. To stosowano przy wyjeździe i wjezdzie na teren huty w celu pokonania dwóch bardzo ciasnych przeciwstawnych łuków toru zaraz za bramą przy ulicy Jagiellońskiej. Po wyciągnięciu wagonów z huty wagony sprzegano już normalnie. Przed wciaganiem wagonów do huty ponownie wydłużano sprzegi. Zrezygnowano z tej czynności dopiero ok roku 1988go gdy poprowadzono nowy tor do huty już bez tych przeciwstawnych łuków.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#93
Przy okazji odtwarzania ze zdjęć budynku stacji Gliwice Wąskotorowe - o czym jest wątek w "Budownictwie",- natrafiłem na zdjęcie zrobione na tej stacji. Widać na nim trzy węglarki Ziehla stojące przy wadze. Dwie z nich są w wersji "podwyższonej" . Jest to nadbudowa pudła z desek. Pewnie po to, żeby węgiel się nie rozsypywał. Ktoś, kto sobie buduje jakiś górnośląski klimat na dioramie lub makiecie, i chce ustawić na nim modele tej węglarki, może sobie ten "patent" wykorzystać.
rozsy-
kolej_waskotorowa_101.jpg
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#95
Węglarki ze zdjęcia są zdaje się dwuosobowe. Wśród różnych rodzajów wagonu Wh były konstrukcje typu ' radosna twórczość' bądź wersje 'profesjonalne' z wykonanym wyższym pudłem :)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#97
Faktycznie. Zasugerowałem się zdjęciem z innego ujęcia, gdzie są Wddxhp. W mojej łepetynie pojawiła se więc automatycznie myśl, że wszystkie zdjęcia tej stacji zrobiono w tym samym czasie.
Pracować z profesjonalistami, to czysta radość;). Nic nie umknie Waszej uwadze.
A propos, to produkcja w H0e węglarek Wh też mogła by cię cieszyć zainteresowaniem publiczności. Tak sądzę.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#99
Zastanawiam się z jakich lat jest to zdjęcie. Bo za moich czasów od kiedy sięgam pamięcią nigdy nie spotkałem tak nadbudowanych węglarek o standardowej wysokości. Wagony o zwiekszonej pojemności produkowano chyba od początku lat 50 tych.
Dwa wagony o standardowej wysokości znajdują sie w Rudach i jeden w Bytomiu z tym ze ten ostatni to wersja przebudowana z jedną małą klapą w ścianie bocznej. Poza tym chyba jakieś wagony są w Sochaczewie.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
Sądząc po ubiorach, a konkretnie patrząc na garnitur tego pana (dwurzędówka) na pierwszym planie, to będą lata lat 50-te. Pan ma na głowie kapelusz, a tak się "noszono" w tamtym czasie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 28
Wąskotorówka 10
Wąskotorówka 22
Wąskotorówka 20
Wąskotorówka 3

Podobne wątki