• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagon pomiarowy zasilania torów w DCC

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#1
Konstrukcja pochodzi ze strony: http://fktt.info/index.php?seite=nmra-d ... ngspruefer

Układ zmontowany na kawałku płytki uniwersalnej.
Od pierwowzoru różni go:
1. dodanie układu do pomiaru napięcia w torach: mostek prostowniczy z kondensatorem 22uF oraz woltomierzem na wyjściu.
2. dodanie układu sztucznego obciążenia: rezystor drutowy typu RA38 (czyli około 8-10W) o oporności 6,8 oma i przycisk włączający go między szyny.

Za podstawę konstrukcji służy czteroosiowa platforma z lat 60-tych XX w. Jest ze stali, stąd widoczne na zdjęciu od spodu izolowanie jednego z wózków od ramy. Wózki doposażono w zbieracze prądu z kół i przede wszystkim wymieniono plastikowe kółka na metalowe zestawy kołowe Roco. Zbieracze prądu wykonano z drutu stalowego 0,25 mm lutowanego do kawałeczka jednostronnego laminatu przyklejonego do ramy wózka - jest trochę zbyt sztywny stąd utrudnia obrót kół. Lepsza byłaby blaszka 0,1 mm z fosforobrązu (jak w starych BR80 Junior).

Od zbieraczy do płytki biegną przewody w teflonie, kupione kiedyś od przybyszów ze Wschodu.

LED-y w jasnej obudowie to dwupinowe LED czerwono - zielone. Przy DCC świecą mniej więcej żółto, przy DC będą świecić czerwono lub zielono. Świecą w opisanych na zdjęciu przypadkach. Środkowa LED świeci jeśli obie sekcje, zasilane z tego samego boostera różnią się "biegunowością". Trzeba wtedy zamienić miejscami przewody zasilania torów w jednej z sekcji.

LED czerwony to LED migająca bez wbudowanego opornika. Czasem, szczególnie jeśli boostery w obu sekcjach nie są identyczne (np Spax i DPB5A), może migać niepełną jasnością mimo prawidłowego połączenia. Pełną jasnością miga jeśli obie sekcje, zasilane z różnych boosterów różnią się "biegunowością". Trzeba wtedy zamienić miejscami przewody zasilania torów w jednej z sekcji.

Sprawdzanie biegunowości sekcji najlepiej zacząć od jednego końca makiety i na bieżąco usuwać zauważone zamiany "biegunowości". Nie stać wózkiem "okrakiem" na łączeniu sekcji, gdyż w razie zamiany "biegunowości" maksymalny prąd boostera grzeje odbieraki prądu z kół.

Woltomierz wskazuje orientacyjne (o około 2V mniejsze) napięcie w torach.

Po dojechaniu do granicy sekcji zasilanych z różnych boosterów należy sprawdzić (przy wciśniętym przycisku) napięcie pod obciążeniem jednej i drugiej z nich. Jeśli jest zauważalna różnica to przesunąć granicę sekcji w stronę tej o niższym napięciu do zminimalizowania tej różnicy. Poprawi się "jąkanie" lokomotyw na granicy sekcji.
 

Załączniki

Podobne wątki