(...) Kontynuując temat lodowni E-I. Pooglądałem sobie zdjęcia jakie posiadam i mam kilka spostrzeżeń/pytań i liczę, że ktoś pomoże to wyjaśnić.
Na forum TT w wątku o chłodni PKP z epoki III Tilliga zostało napisane, że wagony w których zastosowano chłodzenie suchym lodem oznaczano niebieskim ukośnym paskiem w prawym dolnym narożniku pudła. Czy taki sposób oznaczania stosowano też w II epoce? Czy coś takiego widać na poniższym zdjęciu (wagony 2 i 3) i czemu w takim razie nie wszystkie są tak oznaczone? Czy wagony 2 i 3 od lewej są w innym kolorze czy to tylko wpływ warunków atmosferycznych?
A jednak wszystkie z wagonów na przedstawionych zdjęciach są oznaczone tak samo, tzn. mają jasnoniebieski ukośny pas na prawym końcu ściany bocznej nadwozia.
Proszę jeszcze raz przyjrzeć się uważnie zdjęciu wagonu, który jest najbardziej biały
.
Oczywiście wszystkie wagony lodownie PKP były malowane na kolor biały (biel cynkowa) i nie było od tego żadnych odstępstw. Jeśli więc na zdjęciach jedne wagony są zdcecydowanie ciemniejsze od innych, to należy tłumaczyć to jedynie wpływami czynników atmosferycznych, a tak naprawdę... czynnikami atmosferycznymi wspomaganymi działaniem związków siarki zawartych w dymie parowozowym...
Oznaczanie wagonów lodowni, chłodzonych suchym lodem, w postaci niebieskiego, ukośnego pasa na prawym końcu ściany bocznej wagonu, wprowadzono na PKP w końcu lat 30-tych i oznaczenie to przetrwało do okresu powojennego. Problem w tym, że na PKP, po roku 1945 pierwszymi wagonami lodowniami, które były dostosowane do ochładzania suchym lodem, były dopiero wagony typu 4L. Wagony lodownie innych typów, w tym także niektóre wagony lodownie powojennego typu 31W (później 1L) zostały także przebudowane na ochładzanie suchym lodem, ale były to już czasy nieco późniejsze, a więc po roku 1958...
Pierwotnie, wszystkie wagony lodownie typu 1L (podobnie jak wagony przedwojennego typu E-I) były ochładzane wyłącznie lodem wodnym.
Tak, czy inaczej, niebieski ukośny pas na wagonach lodowniach, oznaczał na PKP zawsze chłodzenie lodem suchym, niezależnie od tego, jakie były wymiary tego pasa (a były zasadniczo różne przed rokiem 1939 i po roku 1945).
Wcześniej pokazywałem zdjęcie wagonu z dodatkowymi klapami na dachu i trzema wentylatorami. Czy to złudzenie czy poniższy wagon ma z kolei 1 wentylator?
To nie jest złudzenie. Ten wagon (przystosowany do ochładzania suchym lodem) ma tylko jeden wywietrznik typu "Torpedo".
Proszę uważnie przyjrzeć się zdjęciu tego wagonu. Otóż wagon ten również ma namalowany na sobie jasnoniebieski pas, świadczący o przystosowaniu do ochładzania suchym lodem, jednak ówczesne czarno-białe materiały negatywowe nie były specjalnie wrażliwe na ten kolor...
.
I jeszcze jedno, czy pokazane na zdjęciu wagony przebudowane przez HCP w latach 30-tych na chłodzenie suchym lodem reprezentowały już inny typ czy nadal można o tych wagonach mówić jako E-I?
Nadal można mówić o tych wagonach, jako o chłodniach typu E-I. Żadnego innego oznaczenia typu tych wagonów nie wprowadzono.
(...) Jest tam tez wzmianka o skonstruowanym (zbudowanym?) wagonie-lodowni o stalowym spawanym pudle z izolacją z folii aluminiowej, który jednak nie wszedł do produkcji ze względu na wojnę. Czy to był wagon typu 16W?
Tak!