Przedstawiam konwersję modelu produkcji Tomix z toru 16,5mm na rozstaw 12mm.
Dla porównania zdjęcie oryginału:
Źródło: Kawasaki Heavy Industires
Zdjęcia obejrzane? To teraz o oryginale i o modelu.
Oryginał jest produkowany przez dwie firmy: Nippon Sharyo i Kawasaki Heavy Industries Rolling Stock Company od 1993 roku i jest wykorzystywany do przewozu benzyny przez "prywaciarza" Japan Oil Transportation Co. Ltd. (JOT) i państwową spółkę JR Freight. Wedle napisów i oznaczeń na modelu - wagon należy do JOT. Tego typu wagony jeżdżą po ogólnokrajowej sieci torów o rozstawie 1067mm (3ft 6in) należącej do spółek z grupy JR.
Model produkcji Tomix wykonany jest w skali 1/80 (określanej jako H0 lub rzadziej J tudzież #16), przeznaczony jest na tor 16,5mm (jak od H0). Te udziwnienia wynikają ze specyfiki japońskiej kolei i używania dwóch rozstawów - przylądkowego (1067mm) na głównej sieci kolejowej i normalnego na sieci Shinkansen. Dwaj najwięksi producenci - firmy Kato i Tomix - produkują modele w tej konwencji, niszę wypełnia skala JM aka #13 - 1/80 na torze 13mm i skala H0m, (aka H0j lub #12).
Model jest bez patyny, chciałbym napisać, że jeździ i skręca, ale jest jeden feler - nie skręca. Ruch wózków ograniczają mechanizmy wychylania sprzęgu modelarskiego, które są zamocowane do ramy wagonu pomiędzy kołami skrajnych osi, przez co promień skrętu (nie mierzyłem ile) jest o dużo za duży na warunki torcikowe i obawiam się, że na łukach o realistycznym promieniu też daleko nie zajedzie. Nad rozwiązaniem tego problemu trzeba się będzie zastanowić.
Na koniec specjalne podziękowania dla użytkownika @Zbigniew Gałczyński , który wskazał mi jak przeprowadzić taką konwersję.
Dla porównania zdjęcie oryginału:
Źródło: Kawasaki Heavy Industires
Zdjęcia obejrzane? To teraz o oryginale i o modelu.
Oryginał jest produkowany przez dwie firmy: Nippon Sharyo i Kawasaki Heavy Industries Rolling Stock Company od 1993 roku i jest wykorzystywany do przewozu benzyny przez "prywaciarza" Japan Oil Transportation Co. Ltd. (JOT) i państwową spółkę JR Freight. Wedle napisów i oznaczeń na modelu - wagon należy do JOT. Tego typu wagony jeżdżą po ogólnokrajowej sieci torów o rozstawie 1067mm (3ft 6in) należącej do spółek z grupy JR.
Model produkcji Tomix wykonany jest w skali 1/80 (określanej jako H0 lub rzadziej J tudzież #16), przeznaczony jest na tor 16,5mm (jak od H0). Te udziwnienia wynikają ze specyfiki japońskiej kolei i używania dwóch rozstawów - przylądkowego (1067mm) na głównej sieci kolejowej i normalnego na sieci Shinkansen. Dwaj najwięksi producenci - firmy Kato i Tomix - produkują modele w tej konwencji, niszę wypełnia skala JM aka #13 - 1/80 na torze 13mm i skala H0m, (aka H0j lub #12).
Model jest bez patyny, chciałbym napisać, że jeździ i skręca, ale jest jeden feler - nie skręca. Ruch wózków ograniczają mechanizmy wychylania sprzęgu modelarskiego, które są zamocowane do ramy wagonu pomiędzy kołami skrajnych osi, przez co promień skrętu (nie mierzyłem ile) jest o dużo za duży na warunki torcikowe i obawiam się, że na łukach o realistycznym promieniu też daleko nie zajedzie. Nad rozwiązaniem tego problemu trzeba się będzie zastanowić.
Na koniec specjalne podziękowania dla użytkownika @Zbigniew Gałczyński , który wskazał mi jak przeprowadzić taką konwersję.