Przypadkiem natknąłem się na zdjęcia wagonu bagażowego stojącego w Krakowie Prokocimiu przy budynku PKP CARGO, Śląsko-Dąbrowski Zakład Spółki Sekcji Przewozów i Ekspedycji Kraków z siedzibą w Krakowie (CTEPS5) przy ul. Kosiarzy 1 na torze numer 406 na grupie torów tzw. „Trypolis”. Zdjęcia te wykonał kolega „Bydło” w dniu 17.02.2011 r. . Przeczytałem dyskusję jakie zdjęcia te wywołały i pragnę co prawda z opóźnieniem podać garść informacji dot. tego wagonu.
Wagon techniczno-gospodarczy nr 10-0022 XO jest użytkowany przez podległą mi brygadę Mobilnego Punktu Napraw Wagonów w Krakowie podlegającego Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru w Jaworznie (Szczakowej) (CTTUS2) stąd będąc jego użytkownikiem ponoszę za niego pełną odpowiedzialność materialną (oczywiście posiadam klucze do niego).
Wagon ten Dec. Wydziału Wagonów nr CEMW4-6301-309/2010 z dnia 28.08.2010 otrzymał obecny numer T-G 10-0022 XO. Sporządzając wniosek o nadanie mu numeru w rubryce przeznaczenie wpisałem „Do pociągów Retro (przewóz pasażerów)”. Tak więc jest to wagon przewidziany do naprawy tak jak inne wagony które dla skansenu w Chabówce odbudowywali podlegli mi do czasu reorganizacji zakładu pracownicy Sekcji Utrzymania i Napraw Wagonów w Krakowie Prokocimiu.
Tym niemniej z przywróceniem do ruchu wagonu bagażowego są problemy. Wagon ten dłuższy czas stał na torze nr 3 w hali wachlarzowej w byłej lokomotywowni w Krakowie Prokocimiu i służył jako magazyn na rezerwę wojskową części do lokomotyw (pierwszy raz ujrzałem go na torze w hali wachlarzowej w 1992 r. ale wtedy nie było szansy na jego uzyskanie gdyż nie było by gdzie składować przechowywanych w nim części). Wtedy opiekę nad nim sprawował magazynier Pan Marek Puścizna. W książce środków trwałych zakładu i byłej Lokomotywowni Pozaklasowej Kraków Prokocim (do której włączono Lokomotywownię Kraków Płaszów) wagon ujęty był jako środek trwały pod nazwą : ”Pomieszczenie socjalne - barak na kołach Nr 022” rok budowy 1920” Dodatkowo w zeszycie kasacji wagonów prowadzonej w byłej Wagonowni Kraków Prokocim, odnalazłem w 1976 r. wpis „Wagon bagażowy nr 022 rok 1920 – oczekuje na decyzję T-G /wagon/ dla MD Kraków Płaszów”. Jak wspomniałem wagon nie posiada tabliczki firmowej, ale na okrągłej grubej blasze która przychodzi pod nią jako podkładka przymocowana do ostoi wybity jest numer 022 (podkładka obecnie do wglądu u mnie w biurze) i myślę, że to ona była podstawą dla zapisania w książce środków trwałych ww. numeru wagonu. Być może jest rzeczywiście część numeru fabrycznego lub pierwotnego inwentarzowego który wybijano podczas produkcji po przymocowaniu podkładki do ostoi przed jej malowaniem, aby potem gdy przyjdzie właściwa tabliczka firmowa wiadomo było o który wagon chodzi. Niestety gdy przejąłem wagon tabliczki firmowej już nie było. Rezerwę wojskową z pięć sześć lat temu zlikwidowano ale wagon dalej stał na torze 3 w hali zapakowany częściami. Dopiero likwidacja Płaszowskiej Sekcji Utrzymania i Napraw Lokomotyw Spalinowych Małopolskiego Zakładu Taboru w Krakowie zmieniła sytuację. Praktycznie do połowy 2008 r. wagon z części opróżniono i jako zbędny wystawiono poza halę. Tam też „stracił” kilka oryginalnych części w tym tabliczkę firmową. W roku 2009 uczestnicząc w pracach komisji inwentaryzacyjnej zainteresowałem się pozyskaniem go w zamyśle dla potrzeb Skansenu w Chabówce. W skansenie nie wzbudziło to entuzjazmu, stąd wagon przeszedł pod moją opiekę, czasowo jako magazyn Mobilnego Punktu Napraw Wagonów. Aby możliwe było ewentualne przywrócenie go do jazdy konieczna była zmiana przeznaczenia wagonu i nadanie mu numeru z którym będzie mógł jeździć. Ponieważ nie było potrzeby pilnej odbudowy wagonu a w zakładzie było zamieszanie, spokojnie odczekałem z datą złożenia wniosku o nowy numer T-G tak aby wagon otrzymał numer 10-0022 i to mi się udało !
Wagon jest prawie kompletny, nie zniszczony z zachowanym w dużej części wyposażeniem wewnętrznym więc rewizja nie będzie droga. Być może że na wiosnę 2012 r. uda się podstawić mu zestawy technologiczne a te które ma wysłać do naprawy. Gdy przejdą one pozytywnie rewizję, a konieczne jest ich przetoczenie dla zmiany profilu kół z AO na AOC 28 (co przy obręczach na zestawie prądnicowym mających grubość tylko 48 mm nie będzie łatwe) oraz po badaniach zastanowimy się czy wagon ten będzie naprawiany do ruchu czy na postój. Na pewno odmaluję go na kolor khaki. Do czasu uruchomienia wagonu na pudle będzie musiał być namalowany numer 10-0022 XO, a po ewentualnym uruchomieniu numer historyczny 50 51 93-20 058-9 D, lub wcześniejszy gdy uda się go odczytać z ostoi (myślę, że przy śrutowaniu na Spółce WAGON-KRAKÓW on wyjdzie).
Tym niemniej dla wykonania rewizji wagonu i przywrócenia go do ruchu koniecznym było aby wagon posiadał tzw. Świadectwo typu. Nadmieniam, że uzyskuje się je po kosztownych badaniach i przedłożeniu do UTK przynajmniej szczątkowej dokumentacji. Wagon ten zbliżony jest do wagonu typu Pwi-23 dla którego to typu istnieje Świadectwo typu nr. T/2005/2381. Dlatego wstępnie przyjęto typ wagonu Pwi-23.
Tym niemniej jestem za wpisaniem do dokumentów naprawczych faktycznego typu wagonu.
Oczywiście przyjęcie go skutkować będzie koniecznością :
- określenie typu wagonu i pozyskanie przynajmniej szczątkowej dokumentacji która pozwoli nie tylko na przygotowanie wniosku o świadectwo typu do UTK ale skróci i uprości wykonanie kart pomiarowych.
- uzyskanie zgody władz PKP CARGO na wydatkowanie środków niezbędnych do uzyskania Świadectwa typu” na rzeczywisty typ wagonu nr 10-0022 XO .
Dodam, że na pewno nie jest to PwSa10, (wagon ma mniejszy rozstaw osi, a dach nie jest płaski).
Przy jego naprawie do ruchu problemem będzie także zdobycie środków finansowych na naprawę jednego resoru który ma odgięte zaraz za opaską do góry główne pióro tak, że w 90% nie dolega ono swoją dolną płaszczyzną do pióra pod spodem (usterka powstała na skutek dużego przeładowania wagonu gdy trzymano w nim rezerwę).
Dodatkowo zatarcie opinii o tym, że wagon nie za bardzo nadaje się on do przewozu ludzi gdyż jest w nim bardzo ciemno, w przedziale bagażowym nie ma ogrzewania a podłoga drewniana jest taka jak w wagonie towarowym w dodatku ze szparami między deskami przez które będzie leciał podczas jazdy kurz, do tego a w czasie jazdy będzie bardzo głośno, a korytarz wejściowy jest ciasny co uniemożliwia szybką ewakuację pasażerów, itp., itp. itp.
Jeżeli któryś z kolegów zainteresuje dalej temat tego wagonu to postaram się mu przesłać rysunek z dokonanych przeze mnie pomiarów wagonu. Jestem w trakcie sporządzania z gruntu dokumentacji wagonu – praktycznie zdjąłem wszystkie jego wymiary w tym ostoi, zawieszenia, wideł maźniczych, wnętrza, galanterii wewnętrznej, szyb, itp... które przeniosę na kalkę aby utworzyć dokumentację wagonu w skali 1:20. Będzie ona podstawą zatwierdzenia przez Biuro Wsparcia Technicznego PKP CARGO S.A. w Poznaniu naprawczych kart pomiarowych (dawne CBK Poznań ustali tolerancje wymiarów naprawczych i w oparciu o te karty wagon będzie odebrany po rewizji przez Komisarza Odbiorczego PKP CARGO S.A. jeżeli będzie naprawiany do ruchu).
Dlatego proszę Was o kontakt – szczególnie gdy ktoś ma jakieś materiały dot. tego wagonu jego historii, ewentualnie dokumentację - mój e-mail :
r.sikora@pkp-cargo.eu Gwarantuję, że otrzymane materiały nigdy nie będą wykorzystane do żadnej publikacji.
Na koniec dodatkowo informuję, że w Krakowie Prokocimiu pod moją opieką stoją dalsze dwa wagony ze statusem przeznaczenia do Pociągów „:Retro” którym rozpoczęto w maju 2010 r. naprawy okresowe :
- owocarka typu 6S/4, numer fabryczny i rok budowy (z Ewagu) 902898/1961, aktualny numer - służbowy 40 51 941 5 3 384-8 seria U, przeznaczenie : wagon warsztat. Wagon ściągnięty do Krakowa z Ostrowa Wlkp. Obecnie służy za magazyn zestawu w sprawie którego toczy się postępowanie sporne. Po naprawie przesłany będzie do skansenu w Chabówce. W trakcie naprawy otrzyma numer historyczny odczytany z ostoi 715 209 seria So, st. Macierzysta Kraków Wisła DOKP Kraków. Malowanie już bez orła ale z dużymi literami PKP.
- szutrówka typu 59/Ws, zastępczy numer fabryczny i rok budowy (z Ewagu) C07194/1964 aktualny numer – techniczno-gospodarczy 06-0001 seria XF nadany dla wagonu przeznaczonego : „Do pociągów „Retro”. Numer historyczny który będzie namalowany na wagonie (odczytany z ostoi) 481 506 seria Wdda. Malowanie już bez orła ale z dużymi literami PKP.
Pozdrawiam
Taborowiec