• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

W jaki sposób przesmarować kolejkę br 52?

jachou

Nowy użytkownik
#1
Witam serdecznie!
Dostałem ostatnio model kolejki BR 52, silnik elektryczny i zębatki znajdują się w tendrze. Mam pytanie? Co należy przesmarować i przeczyścić żeby model mi jeszcze posłużył. Dodam że jeździ. Proszę o odpowiedź na co zwrócić uwagę jakiego smaru użyć. Z góry dziękuję i pozdrawiam
 

corwin

Administrator
Zespół forum
#2
jachou napisał(a):
Witam serdecznie!
Dostałem ostatnio model kolejki BR 52, silnik elektryczny i zębatki znajdują się w tendrze. Mam pytanie? Co należy przesmarować i przeczyścić żeby model mi jeszcze posłużył. Dodam że jeździ. Proszę o odpowiedź na co zwrócić uwagę jakiego smaru użyć. Z góry dziękuję i pozdrawiam
Kolego podaj producenta i jeśli znasz numer produktu. Dzięki temu łatwiej będzie Ci pomóc. Każdy producent inaczej rozwiązuje przeniesienie napędu, a dodatkowo często różni się to w zależności od tego kiedy model był wyprodukowany.
 
#3
Corwin napisał(a):
jachou napisał(a):
Witam serdecznie!
Dostałem ostatnio model kolejki BR 52, silnik elektryczny i zębatki znajdują się w tendrze. Mam pytanie? Co należy przesmarować i przeczyścić żeby model mi jeszcze posłużył. Dodam że jeździ. Proszę o odpowiedź na co zwrócić uwagę jakiego smaru użyć. Z góry dziękuję i pozdrawiam
Kolego podaj producenta i jeśli znasz numer produktu. Dzięki temu łatwiej będzie Ci pomóc. Każdy producent inaczej rozwiązuje przeniesienie napędu, a dodatkowo często różni się to w zależności od tego kiedy model był wyprodukowany.
wiesz ale nie powiesz - typowe
oczywiste jest że koleś ma BR 52 produkcji PIKO / Gutzold :
można odkręcić od spodu osłony wózków i naoliwić zębatki , można naoliwić lekko wałek silnika (po stronie szczotek mniej , jeśli masz nowszy typ z zakrytymi szczotkami to nie ma problemu), naoliwić końcówki wałków oraz inne widoczne tryby (olej do modeli roco np lub inny techniczny) .
PS . ogólnie ten model to syf ale cóż... sam go kiedyś kupiłem w sklepie CSH
 

corwin

Administrator
Zespół forum
#4
Lucjanek napisał(a):
Corwin napisał(a):
jachou napisał(a):
Witam serdecznie!
Dostałem ostatnio model kolejki BR 52, silnik elektryczny i zębatki znajdują się w tendrze. Mam pytanie? Co należy przesmarować i przeczyścić żeby model mi jeszcze posłużył. Dodam że jeździ. Proszę o odpowiedź na co zwrócić uwagę jakiego smaru użyć. Z góry dziękuję i pozdrawiam
Kolego podaj producenta i jeśli znasz numer produktu. Dzięki temu łatwiej będzie Ci pomóc. Każdy producent inaczej rozwiązuje przeniesienie napędu, a dodatkowo często różni się to w zależności od tego kiedy model był wyprodukowany.
wiesz ale nie powiesz - typowe
Nie wiem... nigdy nie miałem BR52 od Piko ani też od Gutzolda, ale dzięki temu co napisałem Ty podałeś koledze prawidłową odpowiedź, czyli warto było :D
 
OP
OP
J

jachou

Nowy użytkownik
#5
Jest to Br 52 19-20 firmy Piko, takie numery widnieją na opakowaniu. Czyli zębatki żadnym smarem tylko jakiś olejem technicznym. Dziękuję za te odpowiedzi. Mam jeszcze pytanie jak jest zrobione na makietach że oświetlenie w lokomotywach świeci się stałym światłem, a ja oczywiście jak na zwykłych torach próbowałem ten BR 52 to się rozświetlały jak zwiększałem napięcie na transformatorze?
Pozdrawiam
 
OP
OP
J

jachou

Nowy użytkownik
#7
Ca co należy dokupić żeby kiedy kolejka stoi na torach światła świeciły się maksymalnym światłem a nie jak dopiero dam całą moc na transformatorze. Posiadam jeszcze Su16 005 z dekoderem. Proszę o podpowiedz pozdrawiam.
 

speedylelek

Aktywny użytkownik
#8
Jak pisał kolega Misiek - zastosować sterowanie DCC.
Niestety elekpśtryka - to moja stopa achillesowa, więc może koledzy znający się podpowiedzą co można włożyć do lokomotywy, żeby światła świeciły cały czas.
Ale namawiam na sterowanie DC.
Odpada wiele rzeczy z analogu, a zabawa jest naprawdę super.
I nie jest wcale bardzo drożej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#9
jachou napisał(a):
Ca co należy dokupić żeby kiedy kolejka stoi na torach światła świeciły się maksymalnym światłem a nie jak dopiero dam całą moc na transformatorze. Posiadam jeszcze Su16 005 z dekoderem. Proszę o podpowiedz pozdrawiam.
Tak, jak koledzy już pisali, trzeba zainwestowac w sterowanie cyfrowe. Nie bedę szczegółowo opisywał, co to jest, bo wszystko można znaleźć na forum. W wielkim skrócie: trzeba kupić system sterowania DCC (najlepiej Roco - koszt ok 300 zł) i każdą lokomotywę wyposażyć w dekoder (sztuka 80-100 za najprostszy, ale za to głowy nie dam). Kolega jachou pisze, że ma SU16 z dekoderem, więc w tym wypadku dekoder odpada, ale warto sprawdzić, czy rzeczywiście jest tam dekoder, czy tylko gniazdo dekodera (interface, po niemiecku Digital Schnittstelle). O ile wiem, Piko nie produkowało tego modelu w wersji z dekoderem. A BR52 Piko z całą pewnością gniazda nie ma, więc konieczna jest mała przeróbka układu elektrycznego modelu.
 
OP
OP
J

jachou

Nowy użytkownik
#10
Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi. Mam jeszcze prośbę czy mógłby ktoś podać linka z jakimś rozsądnym a nie aż tak drogim dekoderem Roco bo nie znam się na tym a nie chcę kupić bubla jakiegoś? Oraz dekoder cyfrowy jaki trzeba założyć do SU16 005. I jeszcze jedna prośba jaki założyć dekoder do br52 Piko lub jak ją trzeba przerobić tak jak kolega Andrzej wspomniał.
 

piotr66

Znany użytkownik
#11
jachou napisał(a):
Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi. Mam jeszcze prośbę czy mógłby ktoś podać linka z jakimś rozsądnym a nie aż tak drogim dekoderem Roco bo nie znam się na tym a nie chcę kupić bubla jakiegoś? Oraz dekoder cyfrowy jaki trzeba założyć do SU16 005. I jeszcze jedna prośba jaki założyć dekoder do br52 Piko lub jak ją trzeba przerobić tak jak kolega Andrzej wspomniał.
Sam dekodera nie zamontujesz, niezbędne jest tu pewne doświadczenie. Zanim coś kupisz polecałbym ci wybranie się do jakiegoś sklepu z modelami i porozmawianie ze sprzedawcą. Powinien ci coś doradzic. Spróbuj też poczytac na forum o sterowaniu cyfrowym, a jeśli czegoś nie rozumiesz pytaj.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#17
To jest właśnie to, co ja miałem na myśli. Te zestawy bywają też z trochę mocniejszym zasilaczem, ale coraz rzadziej, bo Roco przestawiło się na te mniejsze, wtykane bezpośrednio do gniazdka 230 V (jak w linku, podanym przez kolegę jachou, widoczny po prawej stronie zdjęcia). Trzeba tylko zwrócić uwagę, żeby był to zestaw z multiMAUS, a nie z Lokmaus czy Lokmaus 2.
 

Kagg

Paczangers roku
#20
Jeżeli chodzi o smarowanie modelu lokomotywy.

Spotkałem się z opinią, że można smarować wazeliną.

Pytanie zatem do znawców: jak ugryźć tę kwestię??

(tylko proszę się nie śmiać z tego pytania)
 

Podobne wątki