Z tym hamowaniem bywało różnie. Klasyczne wagony towarowe (kryte, węglarki i platformy) na torach 750mm nie posiadały hamulca powietrznego. Zamiast niego, na pomostach węglarek pracowali hamulcowi, a odpowiednie sygnały do hamowania lub luzowania hamulca podawał gwizdawką maszynista. W schyłkowych latach wąskich torów w naszym kraju, na Kujawach, Żuławach, na kolejce opalenickiej, kaliskiej oraz przeworskiej (tu w ostatnim roku kampanijnym buraki przewożono w dwuosiowych węglarkach normalnotorowych na transporterach - cukrownia rozebrała bowiem część torów na terenie swojej fabryki) kolei Cukrowni Kruszwica, Tuczno oraz Dobre, prowadzono lokomotywami serii Lxd2 pociągi liczące około 14 wagonów załadowanych burakami bez udziału hamulcowych, choć zdarzały się wyjątki. Mam jeden z numerów czeskiego czasopisma "Draha", w którym znajduje się zdjęcie z 2001 roku, przedstawiające skład cukrowniczy na linii Nieszawa Waganiec - Dobre Aleksandrowskie (Kujawskie) - z hamulcowym na pomoście klasycznej wąskotorowej węglarki Wddxh. Dużo o tych przewozach mogą powiedzieć inni Koledzy z naszego forum.