• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wąskim torem po województwie kieleckim

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#1
Na terenie województwa świętokrzyskiego (dawniej kieleckiego) zachowały się - we fragmentach - dwie linie wąskotorowe, które w ramach działalności turystycznej nadal działają i cieszą miłośników wąskiego toru. Jednak sieć wąskotorowa na tym obszarze była o wiele szersza. Niewiele już z niej pozostało, ale też wiele jest to odkrycia, bo pozostały jeszcze niespisane wspomnienia i kolejowe artefakty oraz zapomniane przebiegi dawnych linii wąskotorowych.

Wątek - swoim zainteresowaniem - obejmuje obszar większy, niż obecne województwo świętokrzyskie - granicę naszych zainteresowań wyznaczają te miejsca, które były lub są związane ze kielecką wąskotorówką (np zarząd kolei wąskotorowych w Chełmie).
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#2
Jadąc linią nr 8 z Kielc do Krakowa - przed stacją Wolica - zobaczymy rząd ceglanych słupów, które stoją po obu stronach torowiska. To pozostałość po kolejce wąskotorowej, która obsługiwała nieistniejący od dziesiątek lat miejscowy zakład wapienniczy (niektórzy mówią, że cegielnię). Slupy stanowiły podpory wiaduktu po którym jeździła wąskotorówka. Wąskotorówka wchodziła w skład Zakładów Przemysłowych „Chęciny” SA. Nie była to jedyna wąskotorówka, która pracowała na tym terenie.

Wszelkie informacje i sugestie na temat wąskotorówek w okolicy Wolicy mile widziane. Poszperajcie, popytajcie ...

wolica14.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#3
Zagnańsk. Parowóz polskiej produkcji Las Ty1131-55. Ciekawe, jaki byłby koszt przywrócenia go do sprawności technicznej.

Podtorze dawnej kolejki leśnej praktycznie istnieje, bo szlak prowadził głównie przez świętokrzyskie lasy. Odtworzenie torowiska i budowa nawierzchni kolejowej, remont mostów, przepustów i wiaduktów oraz budowa przejazdów kolejowych to już inna bajka. Jednym zdaniem pomarzyć można? Póki co, parowóz stoi w skateparku. Podobno ten egzemplarz trafił tutaj z kolejki leśnej z Pionek.

las_3.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#5
Wąskotorowa zagadka. To najbardziej znana pozostałość po tej świętokrzyskiej wąskotorówce. Czy wiecie co to jest i z jaką koleją wąskotorową związana była ta budowla?

waski.JPG
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#6
Wygląda na to, że odpowiedzi będę musiał udzielić sam. W sumie nic dziwnego, bo kolejka leśna i dawno została rozebrana.

Dokładnie rzecz ujmując to była Kolej Leśna Ośrodka Transportu Leśnego Zagnańsk. Na zdjęciu ... to, co pozostało z mostu kolejowego nad rzeką Bobrzą. Most znajduje się w granicach administracyjnych Zagnańska.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.095 3 1
#7
A na której linii?
Przy okazji: Temat linii OTL Zagnańsk został ujęty w opracowaniu Zagnańskie Kolejki Wąskotorowe B.Kozaka. Polecam lekturę!
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#10
Kolejowy most wąskotorowy nad Nidą to konstrukcja drewniano-stalowa o długości około 40-45 metrów. W nurcie rzeki znajdują się trzy drewniane filary, których głównym elementem konstrukcyjnym są wbite w dno rzeki drewniane pale. Przyczółki mostu to również konstrukcja drewniana. Belki główne mostu stanowią stalowe dwuteowniki, na których ułożone są drewniane mostownice (podkłady), w odstępach mniejszych, niż na szlaku. Do mostownic przymocowane są szyny i odbojnice z szyn. Most nie jest zabezpieczony przez izbice, ale jeden z filarów został prowizorycznie obudowany blachami. Po moście możemy przejść drewnianą kładką, która ułożona jest po północnej stronie toru.
więcej na blogu TOROWY

most_8.jpg


most_loko.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#11
Lxd2-333 z pociągiem turystycznym na kolejowym moście na Nidzie

Na czele pociągu jechała lokomotywa Lxd2-333. Lxd2-333 została wyprodukowana w 1968 roku w rumuńskiej fabryce FAUR w Bukareszcie, na zamówienie PKP (oznaczenie fabryczne L45H, nr fabryczny 20710). W historii przydziałów lokomotywy na sieci wąskotorowej PKP jedno jest pewne. Lokomotywa przez cały okres swojej historii, nigdy nie opuściła Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej - stacjonowała na terenie depo: Jędrzejów Wąskotorowy i Kazimierza Wielka

lxd2-333_6.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#13
Szkoda tylko, że nie wiadomo co to był za przejazd (skąd, dokąd, kiedy). Nie udało mi się znaleźć takiej informacji nawet na stronie, do której prowadzi ukryty pod pierwszym zdaniem wpisu link.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#14
Wszelkie relacje z istniejących kolei wąskotorowych w naszej Umęczonej Ojczyźnie czytam z zaciekawieniem. Jednocześnie patrząc na zamieszczane przy okazji zdjęcia diabli mnie biorą. Wystarczy popatrzeć na te pogięte i pofałdowane tory. Zawsze było wymówką, że na to, czy na tamto nie ma pieniędzy. Niestety, u nas w kraju niewiele dbało się i dba o naszą kulturę materialną. Grupka świadomych pasjonatów i hobbystów nie jest w stanie wiele z tym zrobić. Za kilka lat,- jak tak dalej pójdzie, te linie nie będą się nadawały do dalszej eksploatacji i odejdą w zapomnienie.
Szkoda.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#17
Nie są aż tak pogięte, ani pofałdowane. To zmiana ogniskowej w aparacie, czyli zoomowanie tworzy takie efekty. W rzeczywistości to tak nie wygląda. Jest to celowe działanie przy robieniu zdjęć, bo efektownie to wygląda. Zdjęcia to też iluzja.
Nie całkiem się z kolegą zgadzam. Fotografia odwzorowuje rzeczywistość, ze skrótem lub bez. Proszę zrobić podobne zdjęcia Kolei Nadmorskiej, proszę popatrzeć na filmy z przejazdu istniejących jeszcze pociągów wąskotorowych, jak nimi rzuca na boki. A co do jakości i kompozycji zamieszczonych zdjęć,- to pierwsza klasa. Pozdrawiam
 

Podobne wątki