W tym wątku przy okazji chęci rozwikłania prawidłowego znaczenia słowa Abraumlokomotive planuję dodawać wszelakie rodzaje parowozów wąskotorowych, szczególnie tych mało znanych lub tych, z którymi mamy jakieś problemy.
Nie ukrywam, że inspiracją były parowozy AL a przy okazji wyszły jeszcze inne ciekawostki.
Naprawdę od kilku dni prześladuje mnie ten typ a co gorsza wszelkie uzyskane tłumaczenia jakoś mi nie pasują i co za tym idzie nie przekonują. Ostatnią deską ratunku był tzw. "telefon do przyjaciela", ale ten palnął tak ... jakbym ja sam walnął ... o beton.
Tak jak napisałem wcześniej szukałem i próbowałem sobie przypomnieć gdzie ja to widziałem. I proszę mi wierzyć. Dziś w środku nocy przypomniałem sobie i już miałem się zrywać i lecieć do regału, ale Morfeusz okazał się silniejszy.
No cóż człowiek stary już jest. A z samego rana, jeszcze nieogolony sięgnąłem po fantastyczną książkę, którą swego czasu nabyłem w Ośrodku Kultury NRD. Książka nosi tytuł "Lokomotiven von Borsig" a autorem jest Dietrich Kutschik. Jeszcze bardziej się ucieszyłem z nabytku gdy zobaczyłem, że w książce jest kilka zdjęć z Polski a ich Autorem jest mój Przyjaciel.
Na sześciu stronach zatytułowanych -"
Abraum-, Bau- und Vorratslokomotiven" przedstawiono zdjęcia poszczególnych typów. Tak się składa, że są lokomotywy AL i od nich zacznę. Zdjęcia pochodzą ze wspomnianej książki i mam nadzieję, że nie urażę Autora zamieszczając je tutaj. A jeżeli .... to trudno, ale wybieram pobyt w niemieckim kryminale.
Czego się nie robi dla poznania prawdy.
Jako pierwszy jest pokazany par. nr 6165 z roku 1907. Został wyprodukowany dla Kopalni Ilse na Dolnych Łużycach.
Następny parowóz AL to 6934 z roku 1908 dla tej samej kopalni.
Ten z kolei też dla Kopalni Węgla Brunatnego w Zipsendorf.
i ostatni AL - 10886 dla Kopalni Hansa w Beutersitz.
I co w tym ciekawego? Moim zdaniem to, że żaden z tych parowozów określonych przez Pana D.Kutschika jako Abraumlokomotive nie przypomina konstrukcji, od której się rozpoczęła dyskusja, czyli niskiego o ograniczonej skrajni parowozu. O co wiec chodzi?
Co więcej - w czasie II wojny jeden z typów parowozów, a konkretnie
KDL9 określano mianem Abraumlokomotive.
Wiem, że był to trzyosiowy tendrzak 900 mm, na parę przegrzaną o mocy 400KM. I tylko tyle ... na razie.
Pozdrawiam
Cdn..